Extreen geval van verwaarlozing gevonden (foto's)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 07:41

ah die merrie ziet er inderdaad niet goed uit goed dat je de dierenbescherming er bij heb gehaald!!

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:11

Ik vind het heel goed dat je de dierenbescherming in hebt geschakeld OK dan! , de dierenbescherming volgt dit op en ook al heeft de eigenaar een rede voor dit verschrikkelijk mager paard , dan zal de dierenbescherming dit toch in de gate houden.
Op de foto lijkt me dat het veulen nog niet zo oud is dat ie de merrie al zo heeft leeggezogen dat ze er zo mager uit ziet , volgens mij kan dit niet als het veulen er nog maar enkel maanden oud is , of de merrie moet inderdaad oud zijn maar dat is voor geen een eigenaar een rede om dan niet bij te voeren en te zorgen dat het paard er slecht uit ziet.
Ik hoop echt dat er iets aan gedaan wordt , houd ons op de hoogte

Baytje
Berichten: 405
Geregistreerd: 07-08-02
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:39

na alle reacties gelezen te hebben kan ik het niet nalaten te reageren. dit kan dus wel! vorig jaar ook zo'n "opknappertje"op stal gehad, nadat ze helemaal was leeggetrokken (zoals dat zo mooi genoemd wordt) door dr veulen.
merrie was net zo mager als dit paard, en nadat t veulen was afgespeend heeft t 2 maanden geduurd voordat ze weer dusdanig opgeknapt was, dat ik met dr aan t werk kon.
1 advies: ga dr alsjeblieft niet bijvoeren, ze kan er vreselijke koliek van krijgen, want je weet niet of dr darmen nog aan eten gewend zijn. de merrie die ik op stal had werd wel bijgevoerd (ja, ook voldoende bijgevoerd), maar dat mocht niet baten.
ben benieuwd of de dierenbescherming hier uberhaupt wat aan doet, ze krijgen water, staan op ruim land en zitten niet onder de wonden...er moet tegenwoordig heel wat gebeuren voordat de DB optreedt!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:41

Mijn god, je zo d'r *zo* heenrijden en een baal hooi in het land dumpen, maar of dat veel uit zou halen... Ik ben benieuwd wat de DB gaat doen.

Tallie1979
Berichten: 22790
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:50

Ik vind dat je er goed aan hebt gedaan..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:50

Hoe naar die plaatjes er ook uitzien, dat paard is inderdaad verwaarloosd. Toch wil ik er ook op wijzen dat een veulen de moeder inderdaad leeg kan zuigen. B'elanna is op de ribben zo mager...Ik krijg er gewoon niks bij op. Ze krijgt 5 kg brok, hooi, muesli, staat op een goede wei en nog wordt ze mager. Het enige dat wat dikker wordt is haar buik. Ze ziet er echt uit alsof ze niks te eten krijgt. Volgens de veearts komt dit echt door het veulen. Wizkid is 4 maanden oud. Sinds twee maanden is B'elanna dus zo mager....

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:02

orionneke schreef:
Uh die hoeven vind ik niks aparts...........met dit droge weer is het normaal dat ze wat brokkelen en ze zijn van beide bekapt geweest nog pas geleden. Dat kun je goed zien. Verder is het veulen op en top gezond zoals je het ziet.

Ik denk dat het veulen indd de merrie leeg gezogen heeft en misschien is het al een ouder beest.

Ik zou me er niet mee bemoeien als ik jou was.




NIET MEE BEMOEIEN Verward SORRY HOOR.... maar als je dat zegt nadat je dit ziet heb je volgens mij je hart voor paarden niet op de juiste plek zitten. Een merrie behoort op het juiste voedsel te staan als zij voor een veulen moet zorgen en niet aan haar lot overgelaten worden ergens in een wei.... Oudere merrie of niet dit is gewoon een gratenpakhuis !

Hoop dat er snel iets aangedaan wordt sommige mensen zijn gewoon geen paarden waard.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:11

Jeetje wat een foto's zeg, super dat je de dierenbescherming erbij heb gehaald, anders was het waarschijnlijk niet goed gegaan met de merrie en het veulen.

Nu maar hopen dat de dierenbescherming de eigenaar ook flink aanpakt!!

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:20

Je hebt er inderdaad goed aan gedaan om het te melden. OK dan!
Bij ons op stal hebben ze een paar jaar geleden ook een merrie gekocht waar het veulen al veeeeeel te lang bij had gedronken. Die zag er wel net zo uit. We hebben ze uit elkaar gehaald en langzamerhand is ze lekker dik geworden en ze is er helemaal overheen. Dus het kan inderdaad door het leegzuigen komen hoor.
Altijd melding maken van dit soort nare gevallen!!!!!!!!! en zeker nooit zeggen 'niet mee bemoeien'!!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:24

Voordat iedereen gelijk met zn vingertje naar de eigenaar gaat wijzen is het misschien verstandig om eerst eens te kijken wat er allemaal nog meer aan de hand kan zijn.

Ik heb een merrie gekend die net voor het bevallen haar schouder brak. Er is toen gekozen om de merrie aan te houden en op pijnstillers te zetten totdat het veulen afgespeend werd. Deze merrie was ook zo mager. Misschien heeft zij wel haar knie gebroken.

Pijn, ziekte en ouderdom kan dit veroorzaken. Misschien word ze verder heel liefdevol verzorgd. Het veulen ziet er goed uit, de hoeven zien er redelijk uit dus er is vast wel een plausibele verklaring voor.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 11:27

Ik ben het volledig met je eens. ookal zou de merrie voeeldig leeggezogen zijn dan moet je zoiets nog melden. Dan kan de eigenaar dat uitleggen aan de DB ook als ze een opknapperdje blijkt te zijn een woordje uitleg kan geen kwaad. Wat ik wel vreemd vind is dat iedereen het alleen maar heeft over dat leeggezogen. oké dat ziet er het naarst uit maar behalve Esme-27 is hier niemand die het vreemd vind dat dat paard stokkreupel loopt en net een tenisbal in der knie heeft zitten dit vind ikzelf ook heel erg verontrustend niet?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:50

Quinzy ...heb je nog iets gehoord....
Ik vind dat de merrie er ook waardeloos bijstaat....natuurlijk kan ze leeggezogen zijn of wat dan ook... maar ik vind niet dat je daar van uit moet gaan....stel je voor dat je later in de krant leest dood paard(zwaar verwaarloost) gevonden en jij wist ervan.....
Ik hoop dat de D.B je op de hoogte houd maar probeer er niet ineens eten in te gaan proppen wacht eerst even af....geef haar al je al iets wilt doen fris water....

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:59

Mocht de merrie toch goed verzorgd worden dan kan de db dat toch natrekken aan de hand van veearts-verklaringen of wat ook? De eigenaar kan vast wel uitleggen wat er aan de hand is.
leeggezogen kan ik me ook best voorstellen, bij mensen kan dit ook (zelf het bewijs met mijn uk) dan kan je ook eten wat je wil maar goed, je kan een mens niet vergelijken met een paard..
Goed dat je foto's hebt gemaakt en dit aan de db hebt doorgegeven!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:30

Het is denk ook beter voor je gemoedsrust als je weet wat er met zo'n beestje aan de hand is, misschien is er wel niks aan de hand, dan weet je dat en kan je ook weer rustig slapen Knipoog

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 12:32

Ik heb nog niks gehoord. De kantooruren beginnen er pas vanaf 3 uur dus pas daarna zal ik eventueel als ze aan me denken iets horen. Ik ga ze in geen geval volproppen met eten. Ik ge straks naar die vriendin van de DB bellen en eerst vragen of ik een plakje hooi mag brengen wat ze ervan vind en dat ze het dan ook weten.

Belker

Berichten: 15379
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 12:49

Apple schreef:
Die hoeven vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Ik vind die merrie wel heel erg mager. Ze is waarschijnlijk helemaal leeg gezogen door dat veulen.

Sluit ik me bij aan.
Als je Gaija voorjaar 2002 had gezien emt haar voeten. Die zagen er slechter uit dan deze. Maar dat zegt niet alles. Daar waren voldoende redenen voor.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 12:57

Belker je moet wel de het hele topic lezen als je reageert. Dan had je gelezen dat zelf ik het ermee eens ben dat de hoeven niet zo erg zijn. Dit heb ik nu geregeld herhaald. Dus mensen lees aub alles voor je reageert. Het gaat me vooral om haar knie het kreupel lopen waarschijlijk door haar knien en haar magerte. Wat door leegzuigen kan zijn maar dat zal de DB wel natrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:13

Goed dat je gebeld hebt. Maar ik denk ook dat er een verklaring voor is. De hoeven vallen wel mee, maar het dier is wel in en in mager. Hoop het vervolg te horen van je!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:23

Je hebt zeker goed gehandeld!! Ben benieuwd wat eraan gedaan word.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:28

gijsenkim schreef:
Voordat iedereen gelijk met zn vingertje naar de eigenaar gaat wijzen is het misschien verstandig om eerst eens te kijken wat er allemaal nog meer aan de hand kan zijn.

Ik heb een merrie gekend die net voor het bevallen haar schouder brak. Er is toen gekozen om de merrie aan te houden en op pijnstillers te zetten totdat het veulen afgespeend werd. Deze merrie was ook zo mager. Misschien heeft zij wel haar knie gebroken.

Pijn, ziekte en ouderdom kan dit veroorzaken. Misschien word ze verder heel liefdevol verzorgd. Het veulen ziet er goed uit, de hoeven zien er redelijk uit dus er is vast wel een plausibele verklaring voor.



Sluit ik me helemaal bij aan.

Mijn paard zag er qua rug en buik ook zo uit toen hij uit de uithof kwam (na operatie van koliek). Vind het wel jammer dat ik daar geen foto's van heb gemaakt. Na 2 dagen thuis stond hij ook met een dik been (lijkt wel de knie). Als het kon had ik hem het land op gezet helaas was dat niet mogelijk. Blij dat ik dat niet heb gedaan. Had het niet leuk gevonden als ik hem zo op internet terug zou vinden.

Bij ons stond ook een merrie die leeggezogen was door d'r veulen zag er idd niet uit. En trouwens veel fokmerries zien er niet super uit omdat ze niets doen verder en het hele jaarop het land staan en iedere jaar een veulen. Hebben vaak wat dikke benen of andere been problemen.

Ik hoop dat de eigenaar snel boven water komt met deen duidelijk verhaal of dit idd verwaarlozing is of herstellend ziek paard met veulen.

Enola

Berichten: 212
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 13:34

Quinzy schreef:
Belker je moet wel de het hele topic lezen als je reageert. Dan had je gelezen dat zelf ik het ermee eens ben dat de hoeven niet zo erg zijn. Dit heb ik nu geregeld herhaald. Dus mensen lees aub alles voor je reageert. Het gaat me vooral om haar knie het kreupel lopen waarschijlijk door haar knien en haar magerte. Wat door leegzuigen kan zijn maar dat zal de DB wel natrekken.


Heb het hele verhaal plus reacties gelezen en er zijn al zoveel reacties op dat ik alleen maar zeg dat ik precies hetzelfde gehandeld zou hebben en dat ik hoop dat je ons nog op de hoogte houdt over het verdere verloop.
You did OK dan! !

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:15

denk dat het verstandiger is idd om eerst de eigenaar maar eens op te sporen en uit te zoeken wat er aan de hand is voor iedereen gillend naar de dierenbescherming loopt...
bij deSRR in de buurt loopt ook een friese merrie met een veulen en dat is net zo mager dan nog wel niet erger.
maar die is medisch geheel onderzocht en krijgt gewoon voer e.d. maar blijft gewoon mager. dus het kan ook een andere reden hebbem en het kan ook een opknapper zijn van iemand.
voer iig niet bij voor je weet wat er aan de hand is...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 14:57

de dieren bescherming waarschuwen kan in mijn ogen helemaal geen kwaad, beter dat ze erachterkomen dat dit een paard "gered" van de markt is,of iets in die trand. dan dat er niemand word gewaarschuwd en het beest een gruwelijke dood lijdt

nee ik zou precies hetzelfde hebben gedaan !
erachter komen wie de eigenaar is, zal niet mee vallen, de dierenbescherming kan de politie daarvoor bellen!

Caira
Berichten: 26086
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:20

Zo hebben wij op stal ook een pony gehad die door een medisch probleem graatmager was. Niet onze schuld maar voorbijgangers kwamen wel klagen! Dus trek alsjeblieft geen conclusies tot je de eigenaar hebt gesproken!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:40

Tja, die merrie ziet er niet uit natuurlijk. Maar zo te zien hebben ze een behoorlijk stuk weiland waar nog gras opstaat, ze hebben water en er ligt niet allerlei troep in het land. Die hoeven vind ik ook niet echt schokkend.
Naar mijn idee is die merrie ziek. En zo aan de buitenkant kun je natuurlijk niet zien of de eigenaar haar behandeld of niet.
Probeer eerst eens met de eigenaar te praten want ik denk dat de DB voor niks komt.

Ik vind het wel hartstikke goed dat je er wat mee doet trouwens OK dan!