Hoeveel bruto verdienen om een paard goed te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Hoeveel bruto verdienen om een paard goed te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:23

Bokkers, ik ben heel erg blij met al jullie eerlijke antwoorden! Daar kan ik zeker wat mee :)) Heel fijn!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:47

Xyris schreef:
Dus alles schoon heb ik zo'n 1100 euro per maand nodig om rond tekomen. Als je kleding, een leuk boek, een avondje uit meerekent, ga dan uit van 1300,- per maand.

Een paard, tsja, ligt eraan waar je hem precies wilt stallen. Hier in het gooi moet je uit gaan voor 350,- voor een dergelijke stalling. Verschilt per regio.
350,- is all inclusive, persoonlijk, om mezelf veilig te stelling, zou ik 300 euro per maand minstens over willen houden om mezelf te waarborgen voor onverwachte kosten voor zowel mezelf als voor het paard. Ik weet niet hoe de verzekeringen voor paarden zijn vandaag de dag, maar toendertijd waren ze niet veel soeps, zou je even in moeten duiken als ik jou was.

Als ik alles zo bij elkaar optel kom ik uit op een inkomen van: 1750 euro per maand.
Ga daar van uit en je zit wel goed, als je huur maar niet te hoog is, je geen auto hebt en je niet op vakantie wilt gaan.

Ik snap je berekening niet. 1300 vaste lasten inclusief avondje uit, kleding en een boek. Snap ik. Heel reëel trouwens, dat heb ik ook ongeveer aan lasten als alleenstaande.
350,- stal
300,- sparen

Dan kom ik toch op 1950,-

Wat ik eerder ook al zei. 1950,- netto = ongeveer 3000,- bruto.

Ik denk persoonlijk dat 3000,- bruto dus echt het minimum is voor een alleenstaande. Kan je leuk een paard onderhouden en zelf met lage tot gemiddelde vaste lasten redelijk sober tot normaal leven met misschien een klein autootje.

De grote vraag is denk ik, wat wil je opgeven?
Het is maar wat je referentiekader is. Sommige mensen kunnen prima altijd bij de Lidl boodschappen doen, nooit een reis maken, gaan zelden uit eten of andere luxe. Leven misschien ook in een omgeving waarin iedereen zo leeft. Maar als jij je in een meer yuppen-omgeving gaat begeven en misschien ook graag op reis wil en gewoon onbezorgd mee wil doen met uit eten en weekendjes weg etc, dan wordt het weer lastig om zo'n sobere levensstijl te hebben.
Laatst bijgewerkt door Waves op 12-04-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:50

Bah ja sorry, ik ging uit van mijn eigen uitgaven, ik ga dus niet uit :p dus kom meer uit op de 1100, maar je hebt gelijk, als je wat ruimte wilt hebben, ga dan vooral uit van 1950,-!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 04:28

MLoeser schreef:
Volgens mij wordt het topic ge misinterpreteerd, het gaat me er niet om of ik NU voldoende heb, maar of ik met mijn studie en mijn beroepskeuze later genoeg ga verdienen ja of nee.

Daarnaast, denk je dat iemand die alleenstaand starter is een paard kan onderhouden?

Uhm...
Lastig.
Ik zie het nu aan mijzelf.
Paar jaar terug samen met mijn vriend een paard gekocht. Alles goed geregelt. 2 salarissen, huisje, 2 auto's en een paard paste er perfect in. We hadden ruimte om te sparen, DA kosten en ook nog leuke dingetjes te doen.

Nu is mijn relatie helaas over en woon ik dus noodgedwongen bij mijn moeder.
(Begrijp mij niet verkeerd, ben blij dat ik daar terecht kon hoor)
Met mijn salaris redt ik het niet om op mijzelf te wonen met de daarbij komende kosten en mijn paard te onderhouden.
Ligt deels aan de omgeving waar ik woon dat alles duurder is, maar daar valt niet alles op te schuiven.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 04:33

Begrijp me ajb niet verkeerd.
Me paardje zal niet weggaan.
Ik moet gewoon wat langer bij mijn moeder blijven wonen.

Ik kan mijn paardje perfect onderhouden.
Alleen wanneer ik op mij zelf ga wonen, met 1 salaris, red ik het niet om alle vaste lasten rondom het huis te betalen en mijn paard en mijn benzine naar mijn werk en de boodschappen om toch te kunnen overleven

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:49

Wendy schreef:
En wanneer je er voor kiest om het paard maar niet meer te behandelen omdat je spaarpotje op is :(

Een paard onderhouden van een uitkering vind ik een egoistische zaak, maar is ook best wel offtopic.

Ik vind dat je met dierenartskosten wel reeel moet blijven.
Tuurlijk kun je kiezen voor een dure koliekoperatie, maar het is ook een afweging hoe groot de kans op overleven is, hoe geschikt een paard is om de lange herstelperiode op stal door te brengen en wat de kansen en `gebruikswaarde` Daarna is.

er is medisch gezien steeds meer mogelijk, maar vaak zijn die nieuwe behandelingen wel ontzettend duur. Moet je omdat het tegenwoordig mogelijk is daar dan in mee gaan?
Voorbeeld: een paard met peesblessure. Met dure injecties van 800 euro of meer per keer zou er een kans zijn op volledig herstel. Maar daarnaast moet het paard op stal en mag alleen stappen aan de hand. Dat is al een drama voor het paard,daarnaast heeft ze meer lichamelijke mankementen, waarvoor ze al afgekeurd is, en dat los je er niet mee op...
De gemiddelde verzekering had het paard al lang uit de ziektekostenverzekering gezet en richting slager gestuurd. Dat hoeft niet, paard mag rustig blijven lopen, maar alleen de noodzakelijke behandelingen worden uitgevoerd en indien een probleem te groot wordt of te veel pijn gaat geven, zal het paard worden ingeslapen.

Ander voorbeeld: kat met tumor, wordt geopereerd (€1500,- aan kosten) kat moet lang revalideren, en helaas komt na een tijdje de tumor toch weer terug, nog een operatie, dan gaat poes alsnog hard achteruit, ziet er vreselijk slecht uit en pas als kat bijna niet meer van de plek komt en niet meer wil eten laten ze hem inslapen... Heel veel kosten gemaakt, leven van kat een half jaar tot jaar gerekt en kat flink uitgemergeld. Zou dat (halve) jaar extra voor de kat zoveel meerwaarde hebben gehad? Of had het baasje dat halve jaar extra nodig om te kunnen wennen aan het afscheid...

Ik ben aan mijn merrie het afgelopen jaar al meer dan €1200,- aan medische kosten kwijt. En dan zijn dat alleen nog maar een rugbehandeling (manuele therapie/acupunctuur) diagnose met klinisch onderzoek en enkele röntgenfoto's en 2 peesscans met medicijnen en pijnstillers.
Dus nog geen grote dingen en geen langdurige behandelingen!

Ik heb 300 euro "zakgeld" per maand en normaal red ik het daar prima mee, alleen met dure lessen er bij wordt het krap, maar had een instructrice gevonden die betaalbaar was, dus dat scheelde heel veel per maand. En ik heb daarnaast een aardige spaarrekening voor noodgevallen of aanschaf van een nieuw paard.
Overige lasten, vakanties en gezinsuitjes gaan van de gezamenlijke rekening, paarden staan aan huis met voldoende grond en groot deel van het jaar dag en nacht buiten, dus weinig kosten voor voer en strooisel.
Maar heb dus nu al meerdere keren gehad dat ik mijn complete zakgeldbedrag gelijk door kon sluizen naar de dierenarts. Dat moet je dan wel trekken die maand met je overige uitgaven...

Heb je je paard in pension dan denk ik dat je toch snel ergens tussen de 300 en 500 euro per maand apart moet kunnen zetten om je paard te kunnen houden en een reserve potje op te bouwen/opnieuw aan te vullen. Rijd je veel wedstrijden, elke week dure lessen, hele dure stalling en wil je ook zelf een trailer kopen en mooie (paardrij)kleding, dan denk ik dat daar nog wel een paar honderd euro bij op kunt tellen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-04-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:01

Het bedrag wat je moet verdienen om jezelf maar ook een paard te kunnen onderhouden, hangt natuurlijk af van de keuzes die je maakt.

Vol pension, half pension. Woon je in de randstad of niet, wel een auto, geen auto, andere hobby's, uitgaven aan kleding, rijles etc.

Op http://www.nibud.nl/uitgaven.html kun je heel veel realistische schattingen terug vinden m.b.t. standaard levensonderhoud.

Voor mijn paard ben ik denk ik met lessen, hoefsmid, entingen etc ongeveer € 450.- netto per maand kwijt. Dan reken ik dus geen dierenartskosten (voor als er iets aan de hand is) of paardenspullen en kleding..

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:07

Ik verdien ook geen vet pot.. Maar ik woon samen en we verdelen de vaste lasten. Daardoor is het wel mogelijk voor mij om een eigen paard te hebben met alles erop en eraan.. Maar dat ligt bij iedereen anders.. En is niet met mekaar te vergelijken

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:17

Elke situatie is uniek...Dat klopt helemaal. Ik zal niet open en bloot op bokt gooien wat de inkomsten zijn hier, maar ik kan je wel vertellen dat we het niet vervelend hebben. We eten gewoon lekker, doen leuke dingen, daar is allemaal mogelijkheid toe. Mijn paardje staat relatief goedkoop, waardoor het nog beter te doen is allemaal. Ik ben ongeveer voor mijn paardje per maand een 200 euro kwijt incl. lessen en verzekering. Hangt dus allemaal maar net vanaf wat je stallingskosten zijn, en wat voor eisen je stelt aan bijv. tuig e.d. Bijv. in Den Haag(mijn vorige woonplaats) ben je met 400p.m nog niet klaar...Terwijl ik hier voor de helft sowieso zit...

Hoop dat je er wat aan hebt :)

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:37

MLoeser schreef:
asjemenou schreef:
Je hebt mensen die met een minimum loon een paard kunnen onderhouden.
Je hebt zelfs mensen die het van een uitkering lukt. :)

Dus idd, het is maar net wat je er voor over hebt, en hoe luxe je je paard wilt hebben staan.

Weet je dan ook hoe ze dat doen O:) Ik heb er wel van gehoord, maar zal echt niet weten hoe ze dat rond kunnen krijgen :o Paarden zijn volgens mij zo'n beetje de duurste "huisdieren" die je erop na kan houden.

als de betreffende uitkeringsgerechtigde kinderen heeft, kan hij/zij het er op gooien dat het educatie of sport voor de kinderen betreft en krijgen ze daar een vergoeding voor.
ken een verhaal van een gezin dat van een uitkering moest leven en toch bij een showband aangesloten was.
contributie en instrumenten werden door het UWV betaald.
als je een nieuwe wasmachine nodig hebt kun je dat ook aanvragen.
(dit heb ik van horen zeggen, ik werk voor mijn centen)

of een andere optie is zwart bijklussen (je wil ze de kost niet geven, hoeveel mensen dat doen)

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:47

Sjonge jonge ik zie hier bedragen voorbij komen van 400 a 500 euro per maand die je voor je paard kwijt zou zijn. Ik betaal voor mijn stalling 180 euro per maand met de ene maand wat extra kosten ivm wormspuit, enting en hoefsmid maar gemiddeld ben ik zo n 200 a 225 euro per maand kwijt. Ligt waarschijnlijk ook hoeveel je voor je stalling kwijt bent maar 500 euro daar kom ik echt niet aan, dan had ik waarschijnlijk een andere hobby gezocht :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:02

leestmee schreef:
MLoeser schreef:

Weet je dan ook hoe ze dat doen O:) Ik heb er wel van gehoord, maar zal echt niet weten hoe ze dat rond kunnen krijgen :o Paarden zijn volgens mij zo'n beetje de duurste "huisdieren" die je erop na kan houden.

als de betreffende uitkeringsgerechtigde kinderen heeft, kan hij/zij het er op gooien dat het educatie of sport voor de kinderen betreft en krijgen ze daar een vergoeding voor.
ken een verhaal van een gezin dat van een uitkering moest leven en toch bij een showband aangesloten was.
contributie en instrumenten werden door het UWV betaald.
als je een nieuwe wasmachine nodig hebt kun je dat ook aanvragen.
(dit heb ik van horen zeggen, ik werk voor mijn centen)

of een andere optie is zwart bijklussen (je wil ze de kost niet geven, hoeveel mensen dat doen)

Roken en drinken is ook duur... En dat doen uitkeringsgerechtigden vaak ook nog steeds (als ze daarvoor ook al rookten en dronken)...
Als beide ouders 2 pakjes shag per week roken, zit je al aan 28 euro of meer per week, dus meer dan 100 euro per maand... Dan nog de kratjes pils er bij op... Bijstand is nog niet hetzelfde als de schuldsanering h`e ;) Daarnaast worden sommige mensen geholpen via hun sociale netwerk: gratis zakken 2e handse kleren voor de kinderen of de afdankers van vrienden/vriendinnen voor jezelf, apparatuur die nog goed is, maar overbodig geworden vanwege nieuwer/luxer, handige man/vrouw die zelf de auto kan onderhouden en via internet goedkoop onderdelen bestellen of van de sloop halen... Inderdaad goed de weg weten in vergoedingenland... Lieve opa en oma die regelmatig bijspringen, goedkope stalling of gratis in ruil voor hulp met andere dieren of oppaswerk of schoonmaken etc... Allerlei manieren om te besparen of het maximale uit je inkomen te halen...

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:17

MLoeser schreef:
Wat ik hieruit begrijp is dat je een aantal compromissen maakt op andere luxe zaken voor je paard? bewonderingswaardig hoor! Ben je alleenstaand of met vriend/man?

Nou even een voorbeeldje: Deze maand moet de hoefsmid komen en de osteopaat komt ook. Dat zijn dus weer bijkomende kosten, wat dus voor mij betekent dat ik deze maand niet op stap kan (ik noem maar wat). Daar heb ik totaal geen moeite mee want ik wil gewoon het beste voor m'n paard.

Ik woon samen met mijn vriend in het achterhuis van mijn ouders. Wij betalen dus geen huur. Alleen de boodschappen. Wat heel erg scheelt. Zouden we in de toekomst zelf een huisje kopen/huren. Zal ik toch ik meer uren moeten gaan werken ben ik bang? Maar daar ben ik nu nog niet zo mee bezig :o

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:50

Ik ga van de zomer samenwonen, wij hebben berekend dat we p.p. aan vaste lasten p.m. kwijt zullen zijn: 1100 euro (huurhuis in Nijmegen, inclusief 1 auto, benzine, eten, kleding, uitgaan, alles). Daar komt mijn toekomstige paard bovenop: ik ga uit van ongeveer 350 euro per maand, dit is inclusief sparen voor DA en vervanging van spullen. Wanneer je alles kaal rekent, dus zonder DA en vervanging van spullen kom ik uit op een minimumbedrag van 243 euro per maand (stalling, voer, hoefsmid, wormkuren, benzine zit al berekend bij de normale vaste lasten). De stalling (volpension, paard staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer) kost 195 euro per maand.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:56

Ik zie hier trouwens belachelijk bedragen voorbij komen! Ik woon dan in Friesland dus hier is alles relatief goedkoop vergelijke met 'Holland', maar dan nog. Goedkope stalling kun je overal wel vinden.

Nog even wat anders.. Mocht mijn paard een hele dure operatie nodig hebben dan gaat dat 'm niet worden. Dan krijgt hij toch echt een spuitje. En dat kunnen veel mensen egoistisch vinden maar ik ga geen duizenden euro's uitgeven.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:24

ik betaal momenteel 225 in de maand, per 1 juni verhuis ik met mn paard en dan betaal ik 230, incl alles. (binnen/buitenzetten, voer, mesten enz)

ikheb momenteel een bijrijder die 100 euro in de maand mee betaald. zij kan helaas niet mee verhuizen du ik hoop dat ik een nieuwe leuke bijrijder ga vinden!
het is inderdaad een dure hobby om een paard te houden,
ik en mijn vriend gaan 1 juni trouwen en dan dus ook in on eigen huis wonen, betalen nu al wel hypotheek, zijn aan het klussen maar wonen nog thuis.
we hebben een gezamelijk inkomen van 2600....... ik hoop dat we het hier mee redden, zo niet, dan is bhet einde paard en gaat ie de verkoop in,
klinkt hard maar met die voor waarde heb ik hem wel gekocht, mochten we problemen krijgen (financieel) is mijn paard de grootste kostenpost en gaat ie eruit.
Nu doe ik 1 keer per week wat tallen mesten en hier verdien ik mn stalling aardig mee terug,dus zolang als het zo gaat komt het goed!

En ik spaar per maand ook voor onvoorziene kosten.

Al met al, verschilt het enorm per provincie en wat je eisen zijn.

zet alle vooren nadelen op een rij en al je inkomsten en uitgaven, het is afwegen,

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:30

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik geen paard meer neem zolang ik zelf persoonlijk, dus ik tel het inkomen van mijn vriend daar niet bij (ik wil geheel zelf de kosten voor mijn paard kunnen dragen, daar heeft hij niks mee te maken), minder dan € 3.300 per maand verdien. Ik weet wat een paard kost (zeker in onze omgeving en ik vertik het om in een blubberzooi te staan) en ik weet wat mijn leven kost (koophuis, auto, zo nu en dan ook leuke dingen kunnen doen en sparen), voor minder doe ik het niet meer.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:38

jeetje dan verschilt het dus erg per regio!
ik woon in het noorden en betaal 160 incl alles aan stalling, daar beschikken we over een stal, mogelijk heid met overdag naar buiten en een 20x40 binnenbak en een kluis.
mest daar 2 boxen uit en voer elke morgen uiteindelijk betaal ik dan 85,00 incl elke week les van een goede instructrice

maar ook al zou ik dat niet doe kom ik (en ik denk eigenlijk niemand hier) op de 500!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:56

Citaat:
maar ook al zou ik dat niet doe kom ik (en ik denk eigenlijk niemand hier) op de 500!

Mispoes, daar kom ik wel aan. Alleen al mijn stalling is € 365,-. Met de verzekering erbij zit ik al op € 400,- per maand en dan hebben we het nog niet gehad over instructie, hoefsmid, entingen, afschrijving op de spullen of dure incidentele zaken zoals zadelcheck en tandarts.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:01

heleen88 schreef:
jeetje dan verschilt het dus erg per regio!
ik woon in het noorden en betaal 160 incl alles aan stalling, daar beschikken we over een stal, mogelijk heid met overdag naar buiten en een 20x40 binnenbak en een kluis.
mest daar 2 boxen uit en voer elke morgen uiteindelijk betaal ik dan 85,00 incl elke week les van een goede instructrice

Er zijn stallen waar alleen het pensiongeld al 500euri's bedraagd.......

Het gaat er ook niet om dat het paard 500 euri's per maand kost, maar dat je ook marge houdt om je paard te kunnen betalen als het eens financieel tegen zit. het is toch erg prettig om een buffer te hebben voor als de auto een beurt a 2000euri's krijgt, de TV in rook opgaat en de wasmachine een waterfestijn veroorzaakt. Dan wil je nog steeds je paard kunnen blijven betalen, schat ik zo.......

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:11

Ik denk ook dat je niet naar een bruto inkomen moet kijken maar naar wat je netto overhoudt na aftrek van je vaste lasten, benzine, verzekeringen, boodschappen, stappen (als je dat regelmatig doet), vakanties etc. En wat je voor je paard wil.

Zelf ben ik kwijt:
- € 220.- pension per maand (incl. eten & natuurlijk bekappen dus hoef geen hoefsmid meer te betalen)
- € 50.- spaarpotje voor onvoorziene (medische) kosten

Ontwormen en inenten komt daar dan nog bij maar dat betaal ik "gewoon" van mijn salaris in de betreffende maand.
Daarnaast heb ik dan alles waar ik dagelijks mee ben (tuig, ehbo kistje etc.)

Lessen neem ik niet standaard dus daar ben ik niet veel aan kwijt. Het ligt er dus echt aan wat je zelf wil... :D

Edit: En het is wat "Ikke" zegt. Je moet een buffer hebben waar je jezelf fijn bij voelt. Afgelopen half jaar waterpomp reparatie aan auto gehad en nieuwe banden nodig (€ 600,-), combi magnetron over het begeven (€ 200.-) en nieuwe wasmachine (€ 400.-). Hoop er nu weer even tegenaan te kunnen maar het kan je dus allemaal vrij snel achter elkaar gebeuren.... :')

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:50

Alles komt in 3e zeggen ze he, nou dat klopt bij jou zeker als ik dat zo lees

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:57

@ BBreedveld en ikke, met niemand hier bedoel ik niemand bij mij in de regio aangezien hier de gemiddelde pensionstal hier in vergelijke met die van jullie tamelijk goedkoop zijn (natuurlijik zijn er uitzonderingen)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:22

Ja dat kan aardig verschillen per regio. Het was voor mij een van de redenen om te proberen naar Drenthe te verhuizen maar helaas is dat niet gelukt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:28

@heleen88: en dan hebben we het nog niet eens gehad over de hoge huizenprijzen daar in het westen. Het leven is daar, zeker met paard, gewoon echt duurder. Gelukkig liggen de lonen dan gemiddeld ook hoger, anders zou ik bijna medelijden krijgen ;)