Laten we het even realistisch bekijken:
2/3 uur per dag is echt niet veel.
Manege ruiters denken heel snel dat een paard 'kreupel' loopt en 'wondjes' heeft. Ik wil hiermee niets slechts zeggen over de ruiters, maar over het algemeen is een wondje op de hals al snel levensbedreigend, als je begrijpt wat ik bedoel

Dat een manegehouder daar niets aan zou willen doen is dan ook vrij logisch, dat gaat vanzelf wel weer over.
Een beetje stijfheid, wat dan al snel als 'kreupel' wordt gezien (dat bekt ook zo lekker), is ook niet abnormaal voor een manegepaard. Ik zou ook stijf worden als een volwassen beginner een uurtje op m'n rug heeft rondgestuiterd. Ook dat is niet wereldschokkend en gaat vaak met een beetje (goede) beweging juist sneller over.
7 uur per dag op kamp is ook helemaal zo erg niet. Ik neem aan dat het niet 7 uur lang in rengalop is, dat valt namelijk nieteens vol te houden. Ik denk dat het dan om buitenritjes gaat. Als er twee groepen zijn zit je dan idd al snel aan 7/8 uur.
Ik heb nog nooit een manege gezien die echt slecht met de peerden omging, ik neem dit dus voorlopig met een dikke vette korrel zout