mag dit wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: mag dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:49

Beste Germie,

Je bent van harte welkom eens bij ons te komen kijken :-) Een manegepaard sprong met de open dag 1,60 m., een pony 1.40 m. Meerdere pony's en paarden worden uitgebracht in de springsport. Heel wat manegeruiters uit onze springles springen momenteel oefenparcours en hebben meer in hun mars.

Overigens ben ik het verder met je eens hoor :-)

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 00:31

@ germie.
Naar mijn idee is paardrijden meer dan het rijden alleen. Ja, je hebt mensen die hun paard van stal "plukken" en hem daarna weer op stal "kwakken". Wat dat met paardijden temaken heeft weet ik niet, maar ik vind dat niet kunnen.
En tijdens de theorieLES en poets LES krijg je ook een dienst voor het zelfde geld. (poetsles natuurlijk voor de kinderen/gehandicapten hé, om het nog even duidelijk te maken.)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:31

Op mn oude manege liepen ze op zaterdag soms wel 8 uur,
en als ze vervelend waren door de weeks ook nog 4 uur.

Thats why im gone. ;)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:36

7 uur, ik wil niet veel zeggen, maar wie blijft er nou 7 uur lang op een paard zitten. En die paarden stoppen heus wel een keer lijkt mij als ze 7 uur lopen.
Sterk verhaal.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:10

HorsesWoman schreef:
Op mn oude manege liepen ze op zaterdag soms wel 8 uur,
en als ze vervelend waren door de weeks ook nog 4 uur.

Thats why im gone. ;)

Ja en dan vinden ze het gek dat ze vervelend worden.

Even algemeen:
Ik vindt dat wel erg veel voor een manegepaard. Tuurlijk zijn ze wel wat gewend maar denk eens om die ruggen joh!
Het is niets nieuws dat er op de meeste manege mensen leren rijden en dus niet perfect zitten dat is opzich al zwaar voor de rug. En er zijn betere bij dat zeker maar als je bedenkt dat ze de helft of misschien zelfs meer van die lessen met beginners moeten lopen nou dan is dat echt geen pretje.
Ligt er natuurlijk ook aan wat hun verder leven is naast de lessen. Maar vind meer dan 4 uur per dag echt totaal niet goed voor de rug van de manegepaarden. En dus niet goed. Ook vindt ik 7 uur getut aan een paard teveel. Dat je een paard goed poets netjes verzorgd is allemaal prima maar een paard mag van mij toch ook wel paard wezen en daar hoeft niet de gehele dag een mens aan te hangen.
Dusja ik heb enorm veel respect voor manegepaarden die het accepteren.

NJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:48

nee dit is echt niet normaal hoor die arme paarden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 08:53

Sanne_Relax schreef:
@ germie.
Naar mijn idee is paardrijden meer dan het rijden alleen. Ja, je hebt mensen die hun paard van stal "plukken" en hem daarna weer op stal "kwakken". Wat dat met paardijden temaken heeft weet ik niet, maar ik vind dat niet kunnen.
En tijdens de theorieLES en poets LES krijg je ook een dienst voor het zelfde geld. (poetsles natuurlijk voor de kinderen/gehandicapten hé, om het nog even duidelijk te maken.)

Dat klopt.
Maar een poetsles of een theorieles is een totaal andere dienst. Dus je moet als bedrijf OF eisen stellen van X aantal theorielessen en poetslessen per jaar. OF je mag als klant een andere dienst weigeren.
Als ik een kind naar paardrijles ging sturen, dan werd er gereden, de rest leer ik m'n kind zelf wel. Werd het dan ineens een poetsles of theorieles zonder overleg, dan werd er niet betaald als er niets over in de regels vermeld staat. Ik zou voor m'n kind dan alleen de dienst rijles afnemen.
Uiteraard leer ik een kind dan wel dat er beslist niet alleen gereden mag worden, maar ook geborsteld en opgezadeld moet worden. Ik zou er zelfs bij willen zijn de eerste periode totdat je zeker weet dat ze het goed genoeg kunnen. Voor kinderen zonder paardrijdende familie kan een poetsles nuttig zijn. Maar dan nog, doe het niet zonder overleg, want je biedt niet datgene aan waarvoor betaald wordt.
Ik kan me dus frustraties bij ouders wel voorstellen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 09:31

Als ondernemer is het veel interessanter om poetscursussen en dergelijke naast je reguliere rijlessen te verzorgen. Je reguleert tenslotte extra inkomsten.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:17

De manege waar ik reed hadden ze 26 manege paarden en die liepen 3 uur per dag. Als ze kreupel waren liepen ze niet en als ze lang kreupel waren geweest bouwden ze het weer op van een weekje 1 uur naar een weekje 2 uur en dan weer de normale routine.
Met ponykamp 2 uur les en hooguit wat spelletjes, dan kom je misschien aan 4 uur en dan worden niet eens alle pony's gebruikt.
Deze pony's konden trouwens wel wat.. voorwaarts-neerwaarts. een paar keer per week werd er dan ook een gevorderde op gezet om ze 'los te houden'

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:27

Laten we het even realistisch bekijken:

2/3 uur per dag is echt niet veel.

Manege ruiters denken heel snel dat een paard 'kreupel' loopt en 'wondjes' heeft. Ik wil hiermee niets slechts zeggen over de ruiters, maar over het algemeen is een wondje op de hals al snel levensbedreigend, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dat een manegehouder daar niets aan zou willen doen is dan ook vrij logisch, dat gaat vanzelf wel weer over.
Een beetje stijfheid, wat dan al snel als 'kreupel' wordt gezien (dat bekt ook zo lekker), is ook niet abnormaal voor een manegepaard. Ik zou ook stijf worden als een volwassen beginner een uurtje op m'n rug heeft rondgestuiterd. Ook dat is niet wereldschokkend en gaat vaak met een beetje (goede) beweging juist sneller over.

7 uur per dag op kamp is ook helemaal zo erg niet. Ik neem aan dat het niet 7 uur lang in rengalop is, dat valt namelijk nieteens vol te houden. Ik denk dat het dan om buitenritjes gaat. Als er twee groepen zijn zit je dan idd al snel aan 7/8 uur.

Ik heb nog nooit een manege gezien die echt slecht met de peerden omging, ik neem dit dus voorlopig met een dikke vette korrel zout ;)

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 14:44

phormicola schreef:

Manege ruiters denken heel snel dat een paard 'kreupel' loopt en 'wondjes' heeft. Ik wil hiermee niets slechts zeggen over de ruiters, maar over het algemeen is een wondje op de hals al snel levensbedreigend, als je begrijpt wat ik bedoel ;) Dat een manegehouder daar niets aan zou willen doen is dan ook vrij logisch, dat gaat vanzelf wel weer over.
Een beetje stijfheid, wat dan al snel als 'kreupel' wordt gezien (dat bekt ook zo lekker), is ook niet abnormaal voor een manegepaard. Ik zou ook stijf worden als een volwassen beginner een uurtje op m'n rug heeft rondgestuiterd. Ook dat is niet wereldschokkend en gaat vaak met een beetje (goede) beweging juist sneller over.

7 uur per dag op kamp is ook helemaal zo erg niet. Ik neem aan dat het niet 7 uur lang in rengalop is, dat valt namelijk nieteens vol te houden. Ik denk dat het dan om buitenritjes gaat. Als er twee groepen zijn zit je dan idd al snel aan 7/8 uur.

Ik heb nog nooit een manege gezien die echt slecht met de peerden omging, ik neem dit dus voorlopig met een dikke vette korrel zout ;)

er is daar een paard die kanker heeft en een gezwel in zijn keel heeft, en het heeft momenteel ook een wonde op zijn bil, dit moet toch echt verzorgd worden?
en als ik een manege eigenaar zou zijn zou ik ineens dat paard al niet meer laten meewerken!
en bijna alle paarden liggen aan hun schoft open, er is zelf een paard waarvan zijn schoft bloed en het wordt steeds erger en erger..
ik ben nu vertrokken naar een ruitersschool omdat ik het niet meer kon aanzien dat ze zoiets doen, maar ik liet natuurlijk mijn nicht daar achter en toen dat ze wist dat ik wegging weende ze en was ze juist met haar mama bij de bakker en ze kende de bediende.
die bediende zag natuurlijk ook dat mijn nicht geweend had en ze vroeg waarom ze weende en mijn tante legde het een beetje uit zonder de naam van de manege te noemen..
en na haar uitleg wist de bediende over welke manege dat ze het hadden en toen zei ze dat ze dat al veel gehoord heeft van die manege.
dus het moet toch zijn dat ik niet overdrijf hé...?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:00

Ja, maar over dat soort dingen hoorden we in eerste instantie niet en NU ineens wel. Dus wat is nou waar he?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:07

Eveliien_ schreef:
Floor_x schreef:
Die 2 uur op een dag is niet te veel vind ik...
Maar 7 uur op een dag! Dat is echt bizar veel :S...
Wat doen ze als een paard kreupel is? Klanten afzeggen?

nee, er gewoon verder op rijden :(

WAT? Gaan ze op een kreupel paard gewoon rijden?!
Dat kan echt niet dit is haast dierenmishandeling!

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 23:59

phormicola schreef:
Ja, maar over dat soort dingen hoorden we in eerste instantie niet en NU ineens wel. Dus wat is nou waar he?

ik wou er niet alles opzetten omdat ik een hele tekst zou hebben dan en dat is veel te veel typwerk :)
en die wond op dat paard die kanker heeft zit er maar van 4 dagen geleden ofzo en toen had ik dit topic nog niet geopend

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:04

phormicola schreef:

Pff ik ken er een waar de paarden 4 tot 5 uur lopen op een dag en ook wanneer ze stok! kreupel zijn.
Een met een dikke vette peesblessure kreeg een week boxrust en ging toen weer volop de lessen in... Kreupelde als een gek maar dat moesten ze "eruit" rijden... :r

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 00:05

het is maar waar je voor kiest als manege eigenaar;
-grote manege, veel klanten, veel geld, slecht voor paarden
-gewone manege, wat minder klanten, wat minder geld, goed verblijf voor paarden :j

ik zou het wel weten :D

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:43

annaaube schreef:
7 uur, ik wil niet veel zeggen, maar wie blijft er nou 7 uur lang op een paard zitten. En die paarden stoppen heus wel een keer lijkt mij als ze 7 uur lopen.
Sterk verhaal.

Uuuh nee,gewoon elk uur een andere er op,die geeneens op de lijst keken hoelang hun paard al liep.
en ja, ze lopen gewoon door,helemaal afgemat maar ze lopen gewoon door!
niet vaak hoor, maar het gebeurde wel.

zijn wel meer dingen die totaal niet kloppen daar, zelfs dingen waar ik tranen van in mijn ogen kreeg.

Ik was 7 toen ik daar begon met rijden, dan ben je nog te klein om zulke dingen te zien,
maar toen ik ouder werd en het doorkreeg wat er allemaal gebeurde,
was ik ook heeeeeel snel weg.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:00

tjee wat voor mens ben je als je op een paard met een kapotte rug gaat zitten? Lijkt mij dat je dan niet veel klanten over zal houden als manege. Ik kan me zo slecht voorstellen dat je je daar als manegehouder goed bij kan voelen.

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 00:02

ik zal nu even iets vragen dat eigenlijk niet bij dit toppic hoort
maar ik zou graag onder mijn foto willen plaatsen;

we beginnen de laatste tijd meer en meer op elkaar te lijken.....
we gaan allebei kapot van de pijn die je lijdt.

maar is lijdt nu met lange ij of korte ei? :D
ik ben daar nu al een halfuur over aan het nadenken xd

vinden jullie het trouwens een goed gevonden zinnetje, of vinden jullie het er een beetje over?
(het is namelijk voor onder een foto te plaatsen van mijn lievelingspaard op die manege, het wil namelijk zeggen dat hij lichamelijk kapot gaat en ik mentaal)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:32

leiden met een korte ei is gidsen. Dus je leidt je paard in die zin dat jij bepaalt waar het paard heengaat.

lijden met een lange ij is voor pijnlijden. of geestelijk lijden.

ellenoord1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:09

7 uur per dag dat is gewoon niet normaal! die paarden raken echt heel erg uitgeput!!!
groetjes ellen

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:32

egt niet! ze moeten minimaal wel 1 rustdag hebben want ze lopen ongelofelijk veel!

J_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:30

2 tot 3 uur per dag is niet het probleem, 7 uur ja misschien wel. Zeker als ze kreupel zijn. Ligt aan hun conditie.
Als je er zelf geen goed gevoel bij hebt, kun je inderdaad beter ergens anders naar uitkijken.
Daar help je de paarden misschien niet mee, maar dan werk je er in ieder geval zelf niet aan mee.

yentlekyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:04

bij mij op de manege hebben wij ook maar iets van 8paarden