Angst manegeles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: Angst manegeles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:27

Misschien een tijdje in een lagere les rijden. Waar ze wat rustiger aandoen?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:31

Geef aan bij de baas van de manege of de instructeur dat je bang bent.
Vraag of ze het rustig aan kunnen doen, en er rekening mee kunnen houden.
Als dat niet helpt inderdaad naar een lagere les gaan of als het mogelijk is prive les nemen.

Succes :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:33

Zonnevlecht schreef:
ik begrijp dat je MOET galopperen... op het moment dat je angstig bent voor de galop, dan zal het paard waarop je zit dat weten. het paard zal je willen helpen door niet in galop aan te springen. pak zelf de controle door zelf te willen galopperen, daardoor zelf het paard met je eigen hulpen in galop te kunnen zetten, je hoeft dan niet angstvallige en al hobbelend af te wachten hoe je paard in galop wordt gejaagd. neem zelf het initiatief voor de galop.

en anders is dit wellicht een idee.. twee vliegen in 1 klap misschien?
- kijk of je leuke instructeur / instructrice kan vinden die je prive les geeft met je verzorgpaard. Hij / zij kan je misschien gericht helpen om je angst los te laten terwijl je les krijgt op je verzorg paard. En van prive-les leer je meer en sneller. Mochten de kosten hoger zijn voor wekelijkse prive les ipv wekelijkse manageles, overweeg dan om eens in de 2 weken prive les te nemen.
- dan hoef je ook niet op de manage les te nemen, wat je angst geeft.

nog een paar ideeen:
- vind je het toch leuk om op een manage te lessen.. is er niet een leeftijdsgenoot bij je uit de wijk of dorp die ook interesse heeft in die manage die 10km verder op is, en waarvan de moeder/vader wel jullie beide rond kan karren?
- ik weet niet waar je woont, zelf ben ik op gegroeid in provincie Drente en fietste dagelijks 13km naar school.. 10km is een half uurtje stevig doortrappen :)

toen ik zo oud was als jij had ik ook angst voor galopperen, en het gaat over, echt waar!
succes!

maar prive les is heel ergugg duur hoor!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:18

Maar je leert er dan ook veel meer van! Omdat je met prive-les alle aandacht krijgt... en in een groepsles moet die aandacht worden verdeelt.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 14:33

AnnemiekvM schreef:
Misschien een tijdje in een lagere les rijden. Waar ze wat rustiger aandoen?

alle lessen zij druk:'(

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:59

Ik snap dat je niet een logeerzweep achter je aan wil hebben.
Vroeger durfde ik ook nooit te galloperen, maar op een gegeven moment zei mijn instructrice: Als je het nu niet doet, komt het er nooit van.

Toen heeft mijn instructrice meegerend in galop (paardlief was niet de allersnelste gelukkig)

Ik zou toch even met je instructrice gaan praten of een andere manege zoeken, jij betaalt hiervoor hoor, dan hoef je niet zo opgejaagd te worden!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 19:30

Achja

Roosje_jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:45

Als je bang bent moet je het gewoon tegen je instructeur zeggen. Als dat niet helpt moet je misschien als je
dan durft met de eigenaar gaan praten. Wat je ook kunt doen is privéles nemen dan kun je weer wat lager beginnen en
het dan weer opbouwen. Als geen van die dingen werkt moet je als je echt geen andere optie hebt naar een andere manege gaan.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 18:38

Roosje_jill schreef:
Als je bang bent moet je het gewoon tegen je instructeur zeggen. Als dat niet helpt moet je misschien als je
dan durft met de eigenaar gaan praten. Wat je ook kunt doen is privéles nemen dan kun je weer wat lager beginnen en
het dan weer opbouwen. Als geen van die dingen werkt moet je als je echt geen andere optie hebt naar een andere manege gaan.

instructeur = eigenaar:P

maar ik ga stoppen met les!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 17:33

heb opzegbrief gegeven!!!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:33

En ga je nu ergens anders rijden

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 16:06

nee, gewoon op me vz-paardjeee<3

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:39

Je kan ook een instructeur zoeken die naar de stal van je verzorgpaard komt en je daar privéles geeft. Is meestal niet zo heel duur...
X

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 08:06

rij nu op vz-paaard in de les, is sowiezo een stuk leuker!!!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:33

Nou, eehm. VZ-paard is onlangs ingeslapen (PB voor verhaal)...
En eeh, ik ga stoppen met de les.
Dus dit topic kan gesloten worden...

P.S. Ik wacht nu dus op een ander verzorgpaard, maar ik ga dus (momenteel) niet meer bij manege rijden...

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:35

Dat moeten was helaas bij ons vroeger ook zo... ook incl. longeerzweep, maar maak ze maar duidelijk dat jij betaald voor die les en dat JIJ bepaalt wat je wel en niet moet doen!

meikiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:47

het hielp bij mij goed om de angst weg te zingen
al is het maar lalalalalalala
hier kwam mijn rijd instructrische mee
ik doe het nu meestal heel zachtjes
als het enger wordt wat harder
als je echt angst hebt ga je een tekst verzinnen zodat je daaraan denkt in plaats van angst
1 klein nadeel je rijd genoten ergeren zich suf ( moet je gewoon zeggen als ik niet hoef te galoperen houd ik op :D (geintje))
1 voordeel je houd dan ook niet je adem in waardoor je pony denkt dat er wat mis is zo ontspant de pony meer en reageert ie overal minder heftig op. je moet met deze manier wel door ademen

en succes

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:44

Jammer dat een andere manege geen optie is.
Op die manier mensen in galop dwingen maakt de angst alleen maar groter!!
Paardrijden, zeker op een manege, hoort ontspannen en gezellig te zijn, geen dwingende en angstaanjagende lessen! Helaas..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:59

Wat een slechte manege.
Als je niet durft te galoperen, moeten ze je helpen niet op jagen.. :=

Vraag aan de eigenaar of je prive les kunt krijgen, het liefste van een andere lesgeefster die wel normaal doet.

ilovetinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:46

gewoon doen! Je kan niet behoorlijk gaan leren paardrijden als niets durft. Je moet je angst leren overwinnen en dat is niet alleen zo bij paardrijden maar bij alle sporten. Als je bijvoorbeeld wilt gaan voetballen maar je bent bang om de bal tegen je knieen te krijgen dat zul je ook nooit echt goed worden.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:09

ilovetinkie schreef:
gewoon doen! Je kan niet behoorlijk gaan leren paardrijden als niets durft. Je moet je angst leren overwinnen en dat is niet alleen zo bij paardrijden maar bij alle sporten. Als je bijvoorbeeld wilt gaan voetballen maar je bent bang om de bal tegen je knieen te krijgen dat zul je ook nooit echt goed worden.

Je kan wel leren paardrijden als je niet durft, maar dan moet je wel iemand hebben die op een goede manier ermee omgaat en met een zweep achter je aan gaan rennen zodat je in de galop gaat terwijl je écht niet wil is niet bepaald de goede manier vind ik, ik zo daar eerder trauma van krijgen dan een fijne herinnering.