Ganzenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:37

ik heb nog een leuk topic voor je miss malfoy slachterij nijkerk
daar hebben ze wel respect voor dieren ook als ze dood zijn.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:40

PussInBoots

Re: Ganzenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:48

Ik begrijp echt niet wwat er schokkend is aan dit filmpje. De gans is dood, mors. Of het my kind of sports zou zijn is een tweede maar de mensen hebben feest, de paarden zien er goed uit, ik zie geen geruk, gescheur en gemep. Ik zie echt het punt niet....

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:52

Ondanks dat ik dat echt te walgelijk voor woorden vind (het feit van de dode gans, voor de rest ziet het er allemaal wel gezellig uit), wilde ik wel even op deze quote reageren:

Seltje schreef:
Ik ben al jaren wezen zien in eigen dorp(Zandvliet), en hier wel hooi en water, vandaag in stabroek was dit nergens te zien, daarom dat ik mij er zo over verbaasde, waren toch 34 ruiters, en het duurde 3 uur voor de gans was 'getrokken', dus toch wel lang wachten voor de paarden

Hoezo is dat lang wachten, als ik een dag ga ringrijden van 8 tot 4, hebben wij tussendoor ook maar 1 pauze (rond een uur of 12/1) om de paarden hooi en water te geven, en zit ik ook bijna de hele dag op mijn paard's rug, vind je dit dan ook zielig voor mijn paard?

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:01

PussInBoots@ ik heb het er maar bij gezet voor de net ;) Wij kunnen niet oordelen over wat mensen
wel of niet schokkend vinden. Er kunnen mensen zijn die het niet fijn vinden om te zien hoe ganzen
met de hand worden onthoofd.. :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:23

Ow bah dit klinkt echt niet leuk.. Ik ga dat filmpje ook zeker niet kijken bah..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:28

Die ganzen kunnen dan wel een goed leven hebben gehad, beter dan menig dier dat op ons bordje beland, en tijdens het "vermaak" al dood zijn. Maar mijn god, hoe kunnen mensen dit aanzien zonder gevoel van walging en er zelfs plezier aan beleven???? Dat kan ik echt niet begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:41

Sorry hoor maar ik vind dat echt een ziekelijk zooitje. Het zou me niks verbazen als diezelfde mensen ook bijeenkomsten houden met satanische offerrituelen. Gatver!
Hebben ze niks beters te doen?

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:32

Ik heb er ook nog nooit wat van gehoort.. beetje raar als je het mij vraagt :j

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 18:56

Lamar schreef:
Sorry hoor maar ik vind dat echt een ziekelijk zooitje. Het zou me niks verbazen als diezelfde mensen ook bijeenkomsten houden met satanische offerrituelen. Gatver!
Hebben ze niks beters te doen?

Die reactie vind ik een beetje overdreven, het zijn gewoon boeren, opgegroeid in boerendorpen, die niks anders kennen, en ook hun eigen gekweekte koeien/schapen/varkens opeten. Ik ben zelf geen favoriet van het trekken aan de gans, maar mijn buren, en de rest van het dorp trouwens vind het doodnormaal, viert elk jaar, en 'geniet' er van. Voor de rest van het jaar zijn dat ook maar gewoon werkende mensen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:58

Ik hoorde er wat over op het nieuws vorige week...
Echt een walgelijk spelletje. Middeleeuws. Niet meer van deze tijd.
Zou direct verboden moeten worden, ook al is het met een dode gans. Het getuigd van geen enkele vorm van respect voor dieren.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:59

bleh, wat een vreselijke sport....
waarom vinden mensen dit leuk?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:09

Dit is GEEN sport. Dit is zielig. Zielige mensen die zoiets leuk vinden. Ga dan ringsteken ofzo. Vind ik ook niveautje zwakbegaafd, maar in ieder geval niet met het zieke doel een ganzenkop van de romp te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:15

Seltje schreef:
Die reactie vind ik een beetje overdreven, het zijn gewoon boeren, opgegroeid in boerendorpen, die niks anders kennen, en ook hun eigen gekweekte koeien/schapen/varkens opeten. Ik ben zelf geen favoriet van het trekken aan de gans, maar mijn buren, en de rest van het dorp trouwens vind het doodnormaal, viert elk jaar, en 'geniet' er van. Voor de rest van het jaar zijn dat ook maar gewoon werkende mensen hoor.

Ik woon ook tussen de boeren in een boerendorp die hun eigen beesten opeten maar hier hebben ze dat soort ziekelijke bezigheden niet nodig. Ik weet wel zeker dat de 'tig kerkgenootschappen die ons dorp heeft zoiets ook sterk zou afkeuren. Respectloos gedrag is het. Bah!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:20

franka75 schreef:
ik heb nog een leuk topic voor je miss malfoy slachterij nijkerk
daar hebben ze wel respect voor dieren ook als ze dood zijn.

Ik ken slachterij nijkerk, hele nette mensen ja. :)
Maar daar hebben we het (vaak) over dieren die voor mensen een emotionele waarde hebben. Dat heeft niks met respect voor dode dieren te maken, maar met respect voor de eigenaren.
Verder maak ik hier uit op (OOK als ze dood zijn, doel ik op) dat je denkt dat er geen respect was voor deze gans toen hij nog leefde? Da's een onzinnige aanname die nergenst op gebaseerd is. Dus daar ga ik ook niet inhoudelijk op in. ;)

En nogmaals mensen, het is maar net wat de normen zijn.
Wij vinden het normaal het stukje vlees op ons bord te snijden, dat kan een vegetarier weer walgelijk vinden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:29

Zie het probleem er eigenlijk niet van in. het beest is dood.

En iets wat dood is heeft geen gevoel. Is alleen een omhulsel. Als we een egel plat rijden op de snelweg en er vervolgens met 400 auto's overheen rossen dan hoor je ook niemand....

Met een levend dier vind ik het een ander verhaal worden.

Anpol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:40

Tja, mensen. Hierboven staat een boel onjuiste informatie. Soms lijkt het me zelfs bewust, bv. van die ladderzatte ruiters. Dat is echt niet waar. En de levende ganzen dateren van de middeleeuwen. Dat kan geen levend mens zich herinneren. Het is ook geen sport en evenmin een spel. Het is een dorpsritueel met cultuurhistorische waarde. Je kunt de gans vergelijken met een speenvarken aan het spit. Leuk of niet, dat is puur subjectief. Veel achtergrondinformatie is te vinden op de site van de ganstrekkers van het Nederlandse Grevenbicht: www.gawstrekkers.nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:05

wtf... het is nog echt een ritueel ook... creepy!!
" Men ervaart het Gawstrèkke als een ritueel dat hen verbindt met de gemeenschappelijk beleefde geschiedenis van hun voorouders. Door het Gawstrèkke onderscheidt “Beeg”, zoals het dorpje heet in plaatselijk dialect, zich van de rest van de wereld en wordt de eigen identiteit versterkt."

Ja, zo kan je je idd onderscheiden van de rest... ik kan me wel wat nobelers bedenken om me te onderscheiden.

"In 1975 kwam de organisatie in handen van de plaatselijke carnavalsvereniging “De Zawpense”, die door de inzet van meer mankracht en creativiteit de oude traditie van nieuwe impulsen voorzag."

Owwwww, oké!! Nu zie ik natuurlijk wel in hoe waardevol en belangrijk het ritueel is :+

Vraag ik me alleen nog af....
Een speenvarken aan een spit is geslacht om, wanneer hij gaar is, als voedsel te dienen voor mensen. Vlees van dieren bij de slager en in de supermarkt dient datzelfde doel.
Maar die gans? Stierf die toevallig op de ganstrekdagochtend? Of werd die gedood voor het "ritueel"?
En daarna? Wordt die gans dan opgegeten of weggegooid?
Ik denk het laatste... wie eet er nou een gans die al een paar uur zonder koeling in de open lucht hangt te bacteriekweken terwijl 'tig vieze handjes eraan zitten te hengsten.
En daarvoor moet zo'n dier dan sterven..... :n

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:40

Anpol schreef:
Tja, mensen. Hierboven staat een boel onjuiste informatie. Soms lijkt het me zelfs bewust, bv. van die ladderzatte ruiters. Dat is echt niet waar. En de levende ganzen dateren van de middeleeuwen. Dat kan geen levend mens zich herinneren. Het is ook geen sport en evenmin een spel. Het is een dorpsritueel met cultuurhistorische waarde. Je kunt de gans vergelijken met een speenvarken aan het spit. Leuk of niet, dat is puur subjectief. Veel achtergrondinformatie is te vinden op de site van de ganstrekkers van het Nederlandse Grevenbicht: http://www.gawstrekkers.nl.

Ik heb heel lang na zitten denken maar zie de vergelijking met een speenvarken aan het spit niet zo... Kan aan mij liggen!!!! }:0 Maar ik heb sterk een vermoeden van niet. Een speenvarken aan het spit is volgens mij gewoon om op te eten.
En met die dode gans wordt gewoon gesold.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:50

robert45 schreef:

En iets wat dood is heeft geen gevoel. Is alleen een omhulsel. Als we een egel plat rijden op de snelweg en er vervolgens met 400 auto's overheen rossen dan hoor je ook niemand....

Het gaat gewoon om respect voor alles....ook wat dood is. Je gaat niet iets wat dood is voor je lol uit elkaar rukken en trekken. En die vergelijking met die egel is onzin. Dat die egel is platgereden is erg. Maar ik denk echt niet dat mensen er van genieten om over een dode egel te rijden. Dat gebeurt ewoon om geen eigen gevaar te lopen. Wanneer we allemaal -om die dode egel te ontwijken- al slingerend over de weg zouden gaan gebeuren er ongelukken. En ja.....dan is het voor mij ook een dood omhulsel en kies ik voor mezelf. Maar dat gedoe met die ganzen uit ritueel is natuurlijk helemaal niet nodig en grote onzin. Pak dan een rubberen gans uit de dierenwinkel.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:55

Wanneer komt de LID zich hier een mee bemoeien!
Te zot voor woorden dat er nog steeds dieren gebruikt moeten worden voor het vermaak van de mens.
Walgelijk!

Citaat:

Het gaat om het vermaak van de mens die geen respect heeft voor een in-dit-geval dood dier!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:08

Ik vind het eerlijk gezegt niet zo erg als de gans al dood is. Ja respectloos is het wel, maar dier voelt er niets meer van. Daarintegen met een levende gans, echt walgelijk! Dat vind ik echt dierenmishandeling.
Maar dit een sport noemen? Nee absoluut niet. wbt de paarden, volgens mij hebben die er weinig last van hoor. Kunnen best tegen een stootje.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:27

Tja, wat is het nut van een bontkraag? Wat is het nut van mooie leren schoenen? Wat is het nut van elke dag een stuk vlees, alleen maar omdat we het lekker vinden (want in principe hebben we echt niet elke dag vlees nodig). Als je het zo ontzettend correct wil spelen, weet ik dus nog wel 34903 dingen.
Jij vind het lekker om iedere dag een stuk vlees op je bord te hebben, zij doden 1 keer per jaar een gans om daar een dagje plezier van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:35

Als er een zeehondje of een puppy zou hangen zou iedereen wel anders gillen.
Het is maar een gans...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:12

Maar er hangt geen zeehond en ook geen puppy. Aangezien die dieren een emotionele waarde hebben hier.