zonder zadel rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gauchooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:18

ik ga bijna ieder weekend even zonder zadel alleen bij mij is het een beetje prutsen om erop te komen want mijn pony is groter als mij xD

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:45

Wat je ook zou kunnen doen als je het echt nog te spannend vind, iemand erlangs zetten die jou wil helpen en een stukje meeloopt en de pony vasthoud. Zodra het goed gaat kan ze loslaten maar nog wel erlangs lopen en dat doe je dan totdat je alleen durft en je pony rustig is. Maar ik denk niet dat de pony het iets uit maakt. Waarschijnlijk (althans hebben mijn verzorgpony's) die vinden het fijner zonder zadel. Succes ermee in ieder geval! :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:21

ik kan je wel genoeg redenen geven waarom je zonder zadel moet rijden. (ik zeg niet dat met slecht is hoor ;))
komen ze

- Je word in een goede houding gedwongen, je moet op je kont zitten anders glij je er af
- goed voor je eigen balans, je moet bewegingen met je eigen lichaam opvangen dus zonder dat je in je beugels hangt.
- je voelt de reactie van paard veel beter, omdat je rechtstreeks op de rug en spieren zit voel je de bewegingen beter
- MET zadel word je paard altijd gestoord in zijn beweging(tenzij je met een pad rijd)
- geen drukplekken (H)

ik ben nieuwsgierig naar de tegens..[/quote]

als je zadel optimaal past word je paard niet gestoord in zijn beweging hoot

Mandy_NY

Re: zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:35

dan zou je een mal moeten maken van je paard zijn/haar rug en zo een zadel moeten vullen..
een zadel past nooit optimaal, tenzij het van flexibel materiaal is gemaakt zoals de meeste boomloze zadels..

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:38

Mandy_NY schreef:
dan zou je een mal moeten maken van je paard zijn/haar rug en zo een zadel moeten vullen..
een zadel past nooit optimaal, tenzij het van flexibel materiaal is gemaakt zoals de meeste boomloze zadels..

heb zelf de kn victoria
die werkt mijn paard nergens tegen in haar beweging hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:08

z0rr0 schreef:
ik kan je wel genoeg redenen geven waarom je zonder zadel moet rijden. (ik zeg niet dat met slecht is hoor ;))
komen ze

- Je word in een goede houding gedwongen, je moet op je kont zitten anders glij je er af
- goed voor je eigen balans, je moet bewegingen met je eigen lichaam opvangen dus zonder dat je in je beugels hangt.
- je voelt de reactie van paard veel beter, omdat je rechtstreeks op de rug en spieren zit voel je de bewegingen beter
- MET zadel word je paard altijd gestoord in zijn beweging(tenzij je met een pad rijd)
- geen drukplekken (H)

ik ben nieuwsgierig naar de tegens..

-Het is niet goed voor je houding, je word inderdaad in een bepaalde houding gedwongen, en die is niet bepaald goed (maar met name voor vrouwelijke ruiters wel comfortabel, heeft met hun minder geschikte anatomie te doen zie http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf).
_Als je balans te wensen overlaat, moet je die niet ten koste van je paard oefenen.Daar is een medicine bal beter geschikt voor.
-Je paard voelt jouw ook beter, je zit nl met je kleinere draagvlak zadelloos zijn rug onnodig zwaar te (over) belasten.
_Een ruiter stoort een paard in zijn bewegingen, zadelloos/ pads geven de rug geen bescherming tegen het ruitergewicht.
-Geen zadel geen drukplekken, briljant.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:07

zorg dat je balans/evenwicht goed verdeeld is en wees ontspannen anders wordt paard ook gespannen.
verder lekker genieten. :j
haffies zijn soms/meestal wel breed en zitten daarom vind ik zelf zonder zadel (erg) lekker.

Anouk_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:57

toen ik op mijn verzorg haflinger ging zitten vond ze het juist fijner als met zadel omdat er dan niet zoveel druk op de rug staan, maar wat ik wel had is dat ze wel een stuk gevoeliger zijn zonder zadel dus pas daar wel mee op! :j O:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:11

Ik vind rijden zonder zadel ook fijn om goed te voelen wat je paard doet en omdat je paard dan ook heel goed voelt wat jij doet kan het ook veel makkelijker zijn om vooral op je zit te gaan rijden. (Bovendien word je wel echt met je neus op de feiten gedrukt als je je paard in de weg zit, dus ik ben van mening dat dit wel bijdraagt aan je zit). Maar ik vind wel dat je beter niet teveel kan draven (of galoperen) als je zonder zadel rijd omdat je echt heel goed door moet kunnen zitten om het niet verschrikkelijk irritant te maken voor je paard. En met een (passend) zadel word de druk op zulke momenten beter verdeeld.

Ik stap dus ook alleen zonder zadel, heel soms een stukje draf. Maar omdat ik dat paard nog niet goed uit kan zitten doe ik dat liever met zadel.

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:14

bedankt allemaal voor de informatie

er is toch een deel dat zegt dat het slecht is voor je paard
kan dat misschien ook niet aan het paard zelf liggen of ie er last van heeft ?
want een mager paard zal het wel niet zo aangenaam vinden, dat kan ik me wel voorstellen...
maar ze zijn wel goed doorvoed hoor die haffies,
maar in de zomer na veel te rijden merk ik wel dat ze 'minder rond' zijn.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:55

Kuggur schreef:
z0rr0 schreef:
komen ze

- geen drukplekken (H)

ik ben nieuwsgierig naar de tegens..

-Het is niet goed voor je houding, je word inderdaad in een bepaalde houding gedwongen, en die is niet bepaald goed (maar met name voor vrouwelijke ruiters wel comfortabel, heeft met hun minder geschikte anatomie te doen zie http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf).
_Als je balans te wensen overlaat, moet je die niet ten koste van je paard oefenen.Daar is een medicine bal beter geschikt voor.
-Je paard voelt jouw ook beter, je zit nl met je kleinere draagvlak zadelloos zijn rug onnodig zwaar te (over) belasten.
_Een ruiter stoort een paard in zijn bewegingen, zadelloos/ pads geven de rug geen bescherming tegen het ruitergewicht.
-Geen zadel geen drukplekken, briljant.

Dus je zegt eigenlijk dat je eerst op je een niet bewegende medicinebal moet gaan zitten, je balans moet oefenen, als je een perfecte balans hebt op een paard stappen met een aangemeten zadel. zie liever dat iemand lol heeft met zijn paard, en samen met zijn/haar paard groeit!

je paard gaat er echt niet dood van als je op zijn rug zit zonder zadel.. en als je het regelmatig doet, leer je je Balans krijgen en ook dit is beter voor je paard op termijn. Als je zonder zadel geen balans hebt, heb je valse balans in je zadel..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:43

Mandy_NY schreef:
Dus je zegt eigenlijk dat je eerst op je een niet bewegende medicinebal moet gaan zitten, je balans moet oefenen, als je een perfecte balans hebt op een paard stappen met een aangemeten zadel.

Nee, dat zeg ik niet, ook niet "eigenlijk". Ik zeg dat als je balans te wensen overlaat je dat niet ten koste van je paard moet oefenen.

Mandy_NY schreef:
je paard gaat er echt niet dood van als je op zijn rug zit zonder zadel..

Er zijn meer dingen schadelijk voor paarden zonder dat ze er dood aan gaan.

Mandy_NY schreef:
Als je zonder zadel geen balans hebt, heb je valse balans in je zadel..

Interessant, definieer dat eens "valse balans". Overigens is de opmerking irrelevant; dat je mét een zadel een goede balans hebt betekent dat je hem in principe óók zonder hebt. Of beweer je dat je alleen zonder zadel balans aan kunt leren...?

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:02

ik denk dat als je geen goede balans hebt je je niet zo zeker voelt ook als je mét zadel rijdt en dat je dan toch niet gaat proberen zonder zadel te rijden... en als je het toch probeert val je er meteen af en dan heeft je paard er niet zoveel last van.

en als je je evenwicht verkeerd verdeelt of een 'valse balans' al je paard dat wel laten merken en dan weet je "ah ik moet een beetje anders gaan zitten " en op den duur vind je de goede balans en heb je veel plezier en je paard ook

dat is hoe ik mijn gedacht heb gemaakt

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:08

solaika schreef:
ik denk dat als je geen goede balans hebt je je niet zo zeker voelt ook als je mét zadel rijdt en dat je dan toch niet gaat proberen zonder zadel te rijden... en als je het toch probeert val je er meteen af en dan heeft je paard er niet zoveel last van.

en als je je evenwicht verkeerd verdeelt of een 'valse balans' al je paard dat wel laten merken en dan weet je "ah ik moet een beetje anders gaan zitten " en op den duur vind je de goede balans en heb je veel plezier en je paard ook

dat is hoe ik mijn gedacht heb gemaakt

ik begrijp je denkwijze, en een goede ruiter zal dit ook aan zijn paard merken hoor.. maar een groot deel van de bokkers onder ons hoort zijn paard nog niet schreeuwen..

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:23

Kuggur schreef:
Mandy_NY schreef:
Dus je zegt eigenlijk dat je eerst op je een niet bewegende medicinebal moet gaan zitten, je balans moet oefenen, als je een perfecte balans hebt op een paard stappen met een aangemeten zadel.

Nee, dat zeg ik niet, ook niet "eigenlijk". Ik zeg dat als je balans te wensen overlaat je dat niet ten koste van je paard moet oefenen.

Mandy_NY schreef:
je paard gaat er echt niet dood van als je op zijn rug zit zonder zadel..

Er zijn meer dingen schadelijk voor paarden zonder dat ze er dood aan gaan.

Mandy_NY schreef:
Als je zonder zadel geen balans hebt, heb je valse balans in je zadel..

Interessant, definieer dat eens "valse balans". Overigens is de opmerking irrelevant; dat je mét een zadel een goede balans hebt betekent dat je hem in principe óók zonder hebt. Of beweer je dat je alleen zonder zadel balans aan kunt leren...?

met valse balans bedoel ik ruiters die hun balans uit hun goed aangesingelde zadel en het in hun beugels hangen, halen.

jou mening van irrelevantie is voor mij een teken van onwetendheid of het niet verder kunnen kijken dan de grenzen van je eigen kennis.
je kan een goede balans hebben in je zadel d.m.v. je zadel en zonder zadel de steun kwijt zijn die je in je zadel vind. dit is iets wat veel voorkomt en daardoor maakt het mijn opmerking wel van belang (het tegenovergestelde van irrelevant)

ik krijg het gevoel door je manier van reageren, dat je het prettig vind om andermans (of mijn) argumenten te ontkrachten. daar sta je natuurlijk vrij in maar dat is in mijn ogen niet het doel van de discussie en word door mij als vervelend ervaren. dat geld ook (voor jou gebruik ik graag tevens) het gebruiken van dure woorden die nauwelijks gebruikt worden in de gesproken nederlandse taal.

we delen een andere visie op het rijden zonder zadel, prima toch?

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:07

ja misschien gewoon weer zeggen wat je weet en zelf hebt ervaren en als iemand iets anders zegt dan vraag je meer uitleg en als je het niet eens bent dan laat je het zo
het is hier geen discussieforum!!!!

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:21

inderdaad

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:31

Ah, mijn verontschuldigingen; ik zie nu dat ik op het young rider talk forum verzeild ben.
Niet de bedoeling, ik laat jullie kinderen /jongeren verder met rust.
Maar als jullie eraan toe zijn raad ik jullie aan je toch eens in de functie van een zadel te verdiepen, met name de natuurkundige aspecten daarvan.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:36

Zorg dat er eerst iemand langs staat en gewoon een hoofdstel om en dan kan iemand je een voetjes geven...als je bang bent dat je paard het niet verwacht waarom stap je dan niet een paar keer op met een krukje ofzo op je zadel...als je paard dit kent weet ie dat als jij op dat krukje staat je op zijn rug gaat zitten en verder zou ik me er niet zo druk om maken...ik heb het ook gewoon gedaan en mijn paardje is nog jong maar gaf er niks om hoor.

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:35

ik zal er al zeker iemand laten langs lopen