Stokmaat niet belangrijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:55

met mijn 1.70m rijd ik op een pony van 1.33. en met mijn 50 kilo rijd ik ook nog weleens heel af en toe op een shetje van 1.10m. Dus ik vind stokmaat ook niet het belangrijkste, zolang de pony je maar kan houden. (vorig jaar reed ik nog op een welsh-a en toen was ik 1.67 met 47 kilo ofzo)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:25

Zolang het totaalplaatje (dus ruiter en paard passen bij elkaar kwa hoogte) klopt, het paard goed wordt gereden, dus met lossigheid beweegt, niet afgedwongen wordt, fijne aanleuning heeft en met een goed ondertredend achterbeen loopt is voor mij de stokmaat niet belangrijk. Ik kan net zo graag naar een goed bewegend, gereden paard van 1.60 kijken dan naar een van 1.78 m

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:17

ik ben 1.64 en mn pony 1.54> nix mis mee. ik rijd sinds kort met hem bij de paarden> gaat best goed Lachen ik zou wel graag een paard willen van +- 1.60 - 1.65 , maar dan moet mn pony weg> dan maar geen paard! ik doe mn schatje niet weg heb m al bijna 7 jaar! ben veel te gek met hem

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:34

Deze foto is van vorige week vrijdag> ben er zooo trots op! Haha!
Afbeelding

ik vind onze combinatie qua lengte nog heel goed kunnen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:21

Als je gaat springen met een paard van boven de 1.70 kom je vaak in de problemen met je afstanden tussen dubbels etc. Wou het nog niet zo rigoreus zeggen als mijn vroegere instructeur: 'ieder springpaard boven de 1.70 moeten ze tenzij het een hele hele goeie is gelijk afschieten'

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:59

Ik ben 1.60 en ik rijd op mijn pony van 1.37 (ijslander, dat wel) en ik doe het dus zeker niet voor het plaatje. Ik hobbel soms nog rond op mijn shet van 90 cm ==> Dán heb je pas lol met je knol Tong uitsteken

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:04

Ik zit met mijn 1.82 zowel op Yorghos van 1.59 als op Kai van 1.41. Wel tinkertjes, dus ik heb de breedte mee... Maar in principe maakt de maat mij niet zoveel uit. Zolang een paardje mijn gewicht maar kan dragen.
Ik ben het er wel mee eens dat het minder mooi is wanneer je benen een meter onder je pony uitsteken, maar ja, kan niet zeggen dat ik me daaraan zou storen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:15

annegti schreef:
Als je gaat springen met een paard van boven de 1.70 kom je vaak in de problemen met je afstanden tussen dubbels etc. Wou het nog niet zo rigoreus zeggen als mijn vroegere instructeur: 'ieder springpaard boven de 1.70 moeten ze tenzij het een hele hele goeie is gelijk afschieten'

Laat ik daar nu helemaal geen last van gehad hebben met springen
En de meeste paarden die ik gereden heb zaten ruim boven de 170

En misschien kunnen ze bovenstaande beter met je instructeur doen, want die heeft er zo te horen niet veel verstand van
Want zulke waardeloze uitspraak die nergens op slaat heb ik nog nooit gehoord.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:21

Ik vind stokmaat wel heel belangrijk,
op paarden rond de 1.60 kan ik neti fijn beenhulpen geven en vaak is het zelfs zo dat ik met mijn benen het paard in de beweging hinder.
Of het moet een robuuster type als een Fries zijn.
Ik heb er echter ook 1 van 1.80 gehad, behoorlijk grof dier ook nog. Ook dat viel niet mee, wel heel fijn paard om mee in het bos te rijden enzo, maar zie het met dressuur maar eens allemaal aan elkaar te rijden. Valt echt niet mee. Mijn petje af voor Jeanette Haazen!
Geef mij maar paarden tussen de 1.67 en 1.75, mooi maatje!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:35

Leuke foto Jorientje!

Is over die stokmaat nu niet genoeg geventileerd?
Als je niet voor topnoteringen bij dressuur gaat is het irrelevant en voor de gemidelde paardenliefhebber is alleen het draagvermogen van belang.
Ik ben 186, niet smal in de schoouders en kom met kleding, zadel en toebehoren tegen de 95 bespierde kilos. Moet ik nu maar een Shire gaan zoeken? Onze andalusiër merries zitten allemaal onder de 155 en de hengst gaat wellicht net de 160 voorbij en het is hier normaal dat je op een andalusiër rijdt, níet op een paard dat 'past'.
Overigens zou een grote paard bij de 'competicion de cinta' een fiks probleem zijn; moet nu al opletten dat ik niet te hoog steek en in de kabel blijf haken.
Schofthoogte versus lengte? Pffffttt. Gewoon voor het paard gaan dat je aanspreekt en dat zie je in zijn/haar ogen toch?!
OK, de mensen die voor wedstrijdresultaat gaan uitgezonderd, maar je kunt er over discussiëren of dat wel allemaal liefhebbers zijn.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 16:13

stokmaat is wel degelijk belangrijk!!

ik ben +/- 1.80 en ga dus echt niet op een kleine pony rijden of op een klein smal paardje, simpelweg omdat ik dan geen fijna goede hulpen kan geven!

en ik vind het ook niet mooi staan.

ik heb wel nog een stevige E-pony staan waar ik qua beenlengte van mij goed op pas, maar dan steek je er al snel bovenuit vindt ik.

ik rij gewoon het lekkerste op een paard boven de 1.65(en als ie erg smal is vind ik 1.65 nog vrij klein)

ga ook niet kijken bij een paard onder de +/- 1.68, omdat ik graag een mooie combinatie met mn paard wil zijn, maar ook omdat ik op een groter paard gewoon lekkerder kan rijden en betere hulpen kan geven.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:57

Je moet ook op de beenlengte van de ruiter/amazone letten! Ik ben 1,72 en Owen 1,64, maar omdat ik niet van die lange stelten heb staat het goed.

Ik heb een vriendin die wel lange benen heeft en als die op hem gaat zitten steken haar benen onder z'n buik uit. Naast dat het niet zo staat is het ook nog moeilijk met hulpen geven. Je gaat automatisch je hakken optrekken, dit is ook niet bevorderlijk voor het cijfer houding en zit van de ruiter!

Maar ik kan ook wel begrijpen dat je, als nog op een pony rijdt, elk jaar een nieuwe koopt omdat je nu toevallig in de groei bent. Maar als je uitgegroeid bent dat zou ik er wel degelijk rekening mee houden!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:33

ik ben 1,68 m. en op een slanke D-pony ziet dat er echt niet meer uit.. ik kom met mijn benen eronderuit en dat rijd niet fijn. met mijn eigen pony heb ik dat probleem ook een klein beetje, ze is een C-tje! maar wel breed hoor Knipoog ach, met haar ben ik toch niet van plan om te starten ofzo.. dus ik vind het prima zo.
2 jaar geleden heb ik een e-pony van ongeveer 1,55 m. gereden, toen was ik zelf nog iets kleiner (ik denk rond de 1,63 m) en dat stond eigenlijk perfect Lachen

xxPatriciaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:41

Citaat:
Piaffe
Geplaatst: 16-08-03 18:25    Onderwerp:
------------------------------------------------------------------------
Zolang het totaalplaatje (dus ruiter en paard passen bij elkaar kwa hoogte) klopt, het paard goed wordt gereden, dus met lossigheid beweegt, niet afgedwongen wordt, fijne aanleuning heeft en met een goed ondertredend achterbeen loopt is voor mij de stokmaat niet belangrijk. Ik kan net zo graag naar een goed bewegend, gereden paard van 1.60 kijken dan naar een van 1.78 m

Mee eens!
Ik ben 1.72m en een paard met een stokmaat van 1.65-1.70 pas ik het best op. Het ligt er een beetje aan hoe breed of lang het paard in kwestie is, maar een niet al te zware staat mij het best denk ik. Als je naar mij op Caballero kijkt dan ben ik eigenlijk ook te groot (Cabs is ± 1.46m), maar als je naar de foto's in mijn profiel kijkt, valt het met het beeld nog mee vind ikzelf. Dit komt omdat Caballero vrij fors is.

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:56

Op de foto's valt het inderdaad heel erg mee! Je lijkt dan helemaal niet te groot Lachen

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 12:19

Beste Jorientje,

Dank je wel.

Bijna al mijn vriendinnen hebben een groot paard.

Minstens 1,70m alleen Bianca heeft een kleiner paard (Arabier) ik denk rond de 1,58.

Scheelt niet veel maar toch kleiner Haha!

Ik vond Nouryev gewoon helemaal het einde.

Niet te groot, lang en een waanzinnig koppie. Vingers aflikken

In mijn profiel kan je zijn vader Cheese! zien en de vergelijkenis van hun hoofden.

Neem een kijkje *LOL*

Best de moeite waard.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:41

Ik heb nu een paard Omega van 1.63, ben zelf 1.70 m.
Ik lijk beter op Omega dan mijn vorige paard Hirex die 1.70 m is. Gewoon het feit dat Hirex smal gebouwd is en Omega wat forser is.

Stokmaat wil dus niet altijd wat zeggen, het is de combinatie die moet kloppen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:01

stokmaat is wel degelijk belangrijk. Stokmaat moet passend zijn bij de ruiter. NAtuurlijk zie ik er ook het nut niet van in als iemand van 1.60 m zonodig op een paard moet rijden van 1.70m. en andersom, iemand die lang is vind ik ook niet mooi op een klein paard omdat de benen er onder uit steken. Dat vind ik geen gezicht. Het moet gewoon passen, de combinatie. maar ik vind het wel terecht opgemerkt dat mensen zich blind staren op grote paarden. Want kwaliteit zit hem echt niet in de grootte.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:03

Desiree schreef:
. Want kwaliteit zit hem echt niet in de grootte.

precies OK dan! , ik zeg ook maar: klein maar fijn!

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:16

ik ben zelf 1,61m en ik rij liefst niet op een al te groot paard.

dressuurmatig gaat het opzich nog wel, hoewel het er op een kleiner paard (of D/E pony) gewoon beter uitziet (meer in verhouding).
voor mij rijdt dat ook gewoon fijner dus ook met het oog op wedstrijden zou ik me daar niet zoveel van aantrekken (ik vind toch echt het belangrijkste dat ik met plezier rijd, wat de jury ervan vindt is een tweede. en nogmaals, het plaatje klopt dan gewoon, wat een jury toch moeilijk kan ontkennen imo).

soms is het met drijven op zo'n groot paard ook lastig, maar dat is vaak met actieve overgangen en reactie eisen op je hulpen ook wel weer op te lossen. en te weinig reactie kan je ook overkomen op een kleiner paard.

maar op het moment dat een paard van 1,75m het in zn hoofd haalt om even flink zn dak uit te gaan heb ik geen reet meer te vertellen omdat ik nauwelijks met mn benen onder het dekje uitkom en dus daardoor moeite heb om het goed uit te zitten.
even voor de volledigheid: voor mijn lengte heb ik trouwens gewoon normaal tot lange benen. (ik ben opzich wel wat gewend, en het gaat dan ook echt niet om een banketstaaf rotbokje)
maar misschien is dat ook puur psychologisch, want als een shetlander je er echt af wil werken lukt het hem ook wel.

naja conclusie ik vind het zelf fijner om op een wat kleiner paard te rijden, maar ben sowieso meer een ponymens. ik kan het me wel voorstellen dat met het oog op dressuurwedstrijden men een groot paard koopt, die hebben door hun langere benen natuurlijk ook vaak ruimere gangen wat ook al mooier toont.

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 13:21

Talida"]
[quote="Desiree schreef:
. Want kwaliteit zit hem echt niet in de grootte.

precies OK dan! , ik zeg ook maar: klein maar fijn!
[/quote]

KLEIN IS SUPER FIJN OK dan! *LOL* OK dan! *LOL* OK dan! *LOL*

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:46

Nou ik ben 1.83, en vind het toch wel fijn als ik een beetje met mijn benen een paard voel.
Ik heb 2 weken terug ofzo op een heel groot paard bezeten 1.75 ofzo, en ik moet zeggen qua grootte paste dat heel mooi.

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:58

Ikzelf ben zo'n 1.55m en mijn pony is bijna 1.20m.
Rijd er nog gewoon mee, dressuur, springen, buitenritjes. Ik heb ook gewoon elke week les (meestal dressuur). Zolang ik niet merk dat ik te zwaar voor hem word, blijf ik gewoon rijden. Ik rij trouwens geen officiele wedstrijden.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:14

Ik denk dat naast de stokmaat, ook de breedte van een paard zwaar meetelt. Met 1.72 voel ik me op een fjord van laten we zeggen rond de 1.50 niet veel te groot, terwijl dat op een smal arabiertje van dezelfde hoogte toch al wel het geval is. Aan de andere kant, als de combinatie gevoelsmatig klopt, kan de schofthoogte me eigenlijk geen barst meer schelen.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:15

Als je echt wedstrijden gaat rijden (dressuur) vind ik wel dat het totaalplaatje moet kloppen. en dan niet alleen de stokmaat, maar ook de bouw van het paard vind ik dan belangrijker.
Ik ben 1m67 weeg nog geen 50 kilo (vind ik voor rijden belangrijker dan hoe groot je bent). Ik heb 2 pony's, 1 van 1m33 en 1 van 1m48,5 maar die groeit nog (is pas 2 jaar en 4 maanden)Ik vind een paard op zich fijner rijden dan een pony (goed het moet er geen zijn van boven de 1m70). Dan kan ik inderdaad betere beenhulpen geven en het voelt gewoon alsof het beter klopt. Alleen als ik een paard zou willen zou ik mijn 2 pony's moeten verkopen en ik heb liever 2 pony's dan 1 paard. Ik rijd verder toch geen wedstrijden. en vind het totaal plaatje daarom niet zo belangrijk. Ik kan me er dus verder ook niet zo druk om maken dat ik 2 cm onder Forrest zijn buik uit kom.