is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:08

Brainless schreef:
Het voordeel van thuis staan is tijd (en ook geld).
Ik hoef niet meer 2 a 3x per dag naar mijn paarden wat ook weer brandstofkosten bespaard.
Ook was het in de vakanties van de kids een "probleem" om 's ochtends de paarden gevoerd te krijgen.
Nu loop ik even naar buiten en ik kan evt zo mijn bedje weer in.

Sorry, maar als je zelf 2 tot 3 keer per dag heen moet EN voeren, vind ik dat geen pension, maar stal/weide huur en dat valt weer onder een andere categorie.
Pension is juist dat je zelf niks hoeft te doen, behalve komen poetsen en rijden, en als je niet komt dat ze hem loslaten, longeren of in de trainings/stapmolen doen.... Vandaar dat je bij een pensionstal service betaald.

ANSOb

Re: is het wel voordeliger om de paarden aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:12

Ik denk dat het afhangt van waar je woont.
Ik woon in Vlaams Brabant, België. Voor een GOEDE pensionstal kan je hier toch per maand 300 euro neertellen.
Nu huur ik met nog iemand een wei en betaal ik 100 euro, voer nog apart te betalen. Stro en hooi kosten delen we ook door 2, dus ik kom zeker goeiekoper uit.

Dat ik nu ook 's morgens voor het werk naar de wei moet neem ik er graag bij, staat op afstand van maar 10min met de auto, pensionstalling was dik 30min..

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:15

Ik heb ze ook thuis staan. op pension zou het voor mij te duur zijn.
We hebben geen rijbak, gaan altijd naar de vereniging om te rijden in de bak.
En het mennen gaat grotendeels op de weg en/of in het land.
Maken zelf onze voorraad kuil, maaien ed. zelf. Balen laten we persen.
En het is veel werk en je kan niet langere tijd weg.

Maar ik zou het voor geen goud willen missen :D
Als ik ze zo s'avonds nog eens voer en ze allemaal tevreden op hun kuil staan te knabbelen ben ik een gelukkig mens!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:19

Sancha schreef:
In de wei met een schuilstal aan huis is het veel goedkoper. Het ligt er maar net aan hoeveel luxe je wilt hebben. Kost my iig nog geen 50 euro per paard op het moment maar het kan zijn dat hier de prijzen anders liggen. Voor ca 150 euro had ik hooi voor de hele winter.

De kwaliteit van de wei en hoeveel tijd ze daar op staan en het soort paard (met snelle of langzame verbranding, groot of klein) en hoeveel er van ze verwacht wordt bepaald het hooigebruik. Als er niks echt te eten valt, zul je meer hooi gebruiken, en als het hooi van inferieure kwaliteit is moet je supplementen moeten gaan voeren. Probleem met hooi en gras is ook dat de voedingswaarde slecht te controleren is. Supplementen bijvoeren is in de meeste gevallen sowieso handig.
Hooi kan ook nog eens enorm schommelen in prijs. Als je goed opslag hebt, is het handig om groot in te kopen als het goedkoop is.

Ik heb paarden niet om naar te kijken. Een werkend paard met snelle verbranding moet je echt wel onderhouden met flink wat te eten.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:26

Welsh4ever schreef:

Dat lijkt mij nou echt helemaal niets. Dat heb ik een paar weken gehad toen we net verhuisd waren. Of je moet een bak op loopafstand hebben. In de winter als de bak hard en/of glad is moet ik ook wel maar op een gegeven moment ben ik dat zo zat. Wij hebben niet zoveel grond, in totaal 3000m2, maar 1 weide en een 20x40 rijbak. Echt minimaal dus. Maar net genoeg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:32

Welsh4ever schreef:
Ik heb ze ook thuis staan. op pension zou het voor mij te duur zijn.

Grappig; een huis waar ik mijn paard neer zou kunnen zetten naar mijn wensen (en dat betekent veel weide en een simpele rijbak) is voor mij dan financieel minder makkelijk haalbaar dan mijn paard op pension :')

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 20:36

tuurlijk kan je het zo duur maken als je wilt, maar als je ontkomt er niet aan om in de winter met regelmaat de lampen aan te hebben als je de paarden op stal hebt.

tja dat sommige mensen de "luxe" hebben om met daglicht thuis te komen van het werk is heel mooi, maar het merendeel heeft dit niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:54

Lusitana schreef:
Brainless schreef:
Het voordeel van thuis staan is tijd (en ook geld).
Ik hoef niet meer 2 a 3x per dag naar mijn paarden wat ook weer brandstofkosten bespaard.
Ook was het in de vakanties van de kids een "probleem" om 's ochtends de paarden gevoerd te krijgen.
Nu loop ik even naar buiten en ik kan evt zo mijn bedje weer in.

Sorry, maar als je zelf 2 tot 3 keer per dag heen moet EN voeren, vind ik dat geen pension, maar stal/weide huur en dat valt weer onder een andere categorie.
Pension is juist dat je zelf niks hoeft te doen, behalve komen poetsen en rijden, en als je niet komt dat ze hem loslaten, longeren of in de trainings/stapmolen doen.... Vandaar dat je bij een pensionstal service betaald.

Ik zeg ook nergens dat ik mijn paarden op pension had staan....,
Ze stonden bij mijn schoonvader en bij mijn opa.
Bij mijn opa hoefde ik niks zelf te doen, bij mijn schoonvader moest ik alles zelf doen.

Er bestaan trouwens best wel veel zelfzorg pensionstallen.
Dan huur je 1 stal en moet je weidegang en voerbeurten regelen met de overige mensen.

Maar daarnaast is het nu voor mij goedkoper dan dat ik nog mijn vorige huis zou hebben en mijn paardjes op vol pension zou moeten hebben staan.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:05

Nee, het is absoluut niet voordeliger.
Je kunt in deze omgeving je paard stallen vanaf 150,- per maand.
Thuis ben ik al snel 200,- per paard kwijt voor vlas, hooi en brok.

Dan hebben we het nog niet eens over de kosten van het aanleggen en onderhouden van paardenboxen, wasplaats, rijbak, omheining, bestrating, verlichting, zadelkamer, opslag etc

In de winter moet ik bakgeld betalen, reken maar 5,- per keer.
En je kunt niet zonder tractor, trailer, aanhanger en trekauto.
Verder heb je kosten aan de loonwerker voor het uithalen van de sloten en afvoeren van de mest.

Soms mis ik de gezelligheid van een pensionstal en als je moeilijkheden hebt sta je er alleen voor.
Ik ga mijn jonkie niet rijden als er niemand thuis is...

Maar er zijn ook veel voordelen, je hebt nooit gezeur en je doet alles zoals het je goed lijkt.
Je kent je paard door en door omdat je er de hele dag tegen aankijkt.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:46

Dus als ik het goed begrijp,draait het merendeel van de pensionstallen verlies????
Als hooi in de randstad zo duur is,bestel het dan ergens anders,zo groot is nederland niet.Ik betaal 2.00 voor een baal prachtig 1e kwaliteit hooi,kuilvoer kost mij € 15.00 voor een baal van 450 kg.Vlas koop ik voor 6 euro en brokken kosten gemiddeld ( ik voer brok en muesli) €12.00-15.00/zak.Dan kom ik in de winter op zo'n 85/paard,in de zomer de helft.Hoe kom je dan dus aan €200,0 voor brok/hooi en vlas?
Als pensionstal koop je bork in bulk en hooi in mega pakken,maar ook dan heb je opslag nodig en alle andere dingen die hier genoemd worden ,en dan ook nog eens de uren.
Maar ik ken ook stallen die gewoon bermgras voeren,slechte brok, roodzaagsel gebruiken etc...Geloof me,ook een pensionstal maakt winst en dat zal toch ergens vandaan moeten komen..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 10:52

niemand ontkent ook niet dat pensionstallen geen winst maken.

edit:

en verder ken ik geen stal die bermgras voerd en slechte brok? bestaat dat nog tegenwoordig?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:00

Ik denk dat het ook verschilt met waar je woont.
Bij ons in de omgeving ins pensionstalling niet goedkoop, maar het is ook moeilijk hier een huis met land enz... te kopen.
Dan is het grond hier nog veengrond, dus in de winter minder goed te gebruiken.
Daardoor maakt de pensionstalling ook wat duurder, denk ik.

Ik ga volgend jaar naar zuid-frankrijk verhuizen en daar wil ik de paarden dus bij huis hebben.
Nu heb je daar natuurlijk al snel een stuk land, klimaat wat beter dan in nederland, dus mogelijk al snel een stukkie voordeliger.
Ik persoonlijk denk dat het heerlijk is, een stukje rust en een stukje meer tijd.
Je bent thuis, je kan even makkelijker andere dingen tussen door doen.
Jep, ik kan niet wachten....Maar ook omdat het zuid-frankrijk is natuurlijk! :j

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:02

Pashon schreef:

edit:

en verder ken ik geen stal die bermgras voerd en slechte brok? bestaat dat nog tegenwoordig?

Oooo zeker weten
Op die stal heb ik gestaan! en daar betaal je nog een hoop geld voor ook en je paarden krijgen klachten ervan, geloof mij....

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:09

Odessa1 schreef:
Welsh4ever schreef:

Dat lijkt mij nou echt helemaal niets. Dat heb ik een paar weken gehad toen we net verhuisd waren. Of je moet een bak op loopafstand hebben. In de winter als de bak hard en/of glad is moet ik ook wel maar op een gegeven moment ben ik dat zo zat. Wij hebben niet zoveel grond, in totaal 3000m2, maar 1 weide en een 20x40 rijbak. Echt minimaal dus. Maar net genoeg.

Ik doe dit al jaren. Het is nu eenmaal zo.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:20

toen ik de paarden bij mijn ouders dus ook thuis had staan had ik ook geen bak, maar binnen 2 minuten lopen heb ik 2 bakken met achterberg bodems dus wij zagen de noodzaak niet in van een bak. grond zat hoor in totaal 5 hectare waarvan een groot deel gebruikt word om te hooien.
zijn mogelijkheden zat als je geen bak hebt maar wel weiland kan je ook prima in rijden en heb dit zelf ook erg vaak gedaan en zonder problemen.

vind 3000m2 wel erg weinig om paarden op te houden eigenlijk te weinig, is dat het totale oppervlak of puur voor de paarden? in beide gevallen vind ik het erg weinig overigens.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 11:21

eowyn04 schreef:
Pashon schreef:

edit:

Oooo zeker weten
Op die stal heb ik gestaan! en daar betaal je nog een hoop geld voor ook en je paarden krijgen klachten ervan, geloof mij....

ze zullen er ongetwijfeld zijn de stallen die het doen, maar ik kan niet geloven dat die een lang bestaan hebben mede door de reden die jij net aangaf. en dus zullen die stallen of op moeten doeken of goede kwaliteit hooi aanschaffen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:25

Ik vind het ideaal, mijn paard in pension. Hij wordt prima verzorgd, gaat bijna elke dag de wei in, ik kan rijden wanneer ik wil, in binnen- of buitenbak. Als ik een buitenrit wil maken zijn er vaak stalgenootjes die gezellig mee willen. Hij wordt de hele dag in de gaten gehouden, mocht er iets mee zijn (koliek of zo), dan bellen ze de veearts. De hoefsmid wordt geregeld. Als ik zin heb kan ik zo drie weken op vakantie, wetende dat hij prima verzorgd wordt. Weekendje weg, geen probleem hoef niets te regelen. Heb eigenlijk alleen de lusten van een paard en niet de lasten.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:41

Voor mij is het goedkoper;) moest op pension 320,- Euro betalen per maand, ik zit nu met 1 paard en 1 pony op ongeveer 200,- per maand en dat is inclusief voer/hooi/vlas/mestafvoer en bak. Verder heb ik dus geen reiskosten meer, kan ik elk moment van de dag rijden wanneer ik zou willen, bepaal ik zelf hoeveel voer en hooi krijgen en hoe vaak per dag, ik vind persoonlijk de betrokkenheid die ik nu bij mijn paard(en) heb fijner.
Daarbij staan ze nu de hele dag buiten en heeft mijn hengst een maatje. Mocht ik op vakantie gaan dan heb ik mijn buurvrouw die ze verzorgd en ik heb gewoon de zekerheid dat hij niet de hele dag in stal staat ;)
Mocht ik nu een pensionstal in de omgeving vinden die kwa kosten in de buurt zit van de kosten die ik nu heb zou ik er toch niet meer voor kiezen. Ik bepaal nu echt zelf alles en dat vind ik heel fijn;) daarbij staan ze nergens, als hengsten, zoveel buiten als thuis :)

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:47

Bij miij is het zeker duurder , heb mijn paarden nu aan huis en heb ze op verschillende pensionstallen gehad.
Wat voor mij het enorme voordeel is, is dat ik nogal "eisen" heb wbt weidegang. Ik wil mijn paarden 24/7 buiten hebben met schuilstal. Dat is hier in de omgeving gewoon niet mogelijk, tenzij je een weiland huurd of koopt En dan woon ik in 1 van de noordelijke provincies.
Ik heb nu "rust" in mijn hoofd. Ik houd mijn paarden zoals ik dat wil. Ik voer ze zoals ik dat wil. Ik hoef me geen zorgen te maken of mijn paard wel buiten komt of dat hij we genoeg hooi heeft. Dat is voor mij toch ook heel wat waard.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:13

Hoi,

Ik heb 1 pagina gelezen en dat ga ik op een avond verder doen.
Momenteel zijn ik en mijn vriend ons aan het orienteren in de huizen. Onze gedachten gaan wel eens uit naar een boerderijtje, met paarden aan huis. Dat was lange tijd mijn droombeeld, maar nu het mogelijk zelfs kan, wil ik dat eens goed overdenken.

Daar zijn zeker de kosten van een paard aan huis belangrijke factoren, maar er zijn eigenlijk nog veel meer dingen:
-tijd die je kwijt bent aan de paarden
-tijd die ik kwijt ben aan het huis+schuren op zich
-plek om te wonen. Nu een buitenwijk van de stad, maar voor een huis met land zit je toch snel op het 'platteland'. Daarbij horen: veiligheid, mis ik de stad, vind ik platteland wel leuk?
-Kosten van de aankoop, maar ook onderhoudskosten huis.
-is het juist gezellig om op een pensionstal te staan en mis ik het gezelschap van andere paardenhouders?

zomaar wat dingen.
Een aantal dingen zijn puur voor mijn eigen idee natuurlijk, daar kan niemand iets over zeggen.
maar misschien kan iemand iets over de tijd en kosten zeggen van een boerderij of huis met land? (niet in cijfers, maar misschien wat dingen noemen die onderhouden moeten worden, die anders zijn dan een rijtjeshuis in de stad :) )

oh ja, vergeet ik bijna te vragen wat jullie aanhouden voor hoeveelheid grond om een paard te houden.
ik heb het beeld van een loopstal voor me, met een paddock, die redelijk droog blijft voor in de winter, als de paarden niet op het land kunnen. 's zomers wil ik ze in twee stukken land hebben, zodat er 1 stuk gras aan kan groeien en de ander begraasd wordt. was het ongeveer een halve hectare per paard?
Laatst bijgewerkt door driebergen op 15-02-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:15

Je komt wel negatief over, mss handiger om de paarden dan inderdaad op een pensionstal te zetten! Kan je lekker uitslapen in het weekend.. :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:18

Ik snap niet dat mensen die ze thuis hebben staan duurder uit zijn. Op pension betaal ik hier 250 euro per paard. dat kosten ze thuis alle 4 nog niet in de maand.
Stalbaouw enz is een eenmalige uitgave en als je die verdeeld over de jaren.

Ik vindt het ideaal, geen gezeur wie wanneer in de wei gaat of over kapot gelopen weides. Geen gezeur over setjes en dergelijke. Lekker alle rust. Ideaal. Geen reistijd. enz.

Onderhoud gaat natuurlijk veel tijd inzitten maar je gaat toch buitenaf wonen om buiten te zijn en dan weet je dat voor je er gaat wonen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:19

Amalarab: geen idee tegen wie je het hebt, maar mocht je er aan denken de paarden aan huis te nemen, moet je er wel over nadenken of je wilt uitslapen of niet. Je kiest zoiets waarschijnlijk voor lange tijd.... beetje rot als je na een half jaar bedenkt dat je dat leven helemaal niet fijn vindt...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 12:24

het onderhoud hangt van veel factoren af, ons nieuw aangekochte huis heeft vrijwel geen onderhoud. kunstof kozijnen, dubbele beglazing, rolluiken ingebouwd (huis is in duitsland) de schuur waar de stallen in komen idem dito, kunstof kozijnen, dubbele beglazing dus daar hebben we al geen onderhoud aan. Verder is alles al geisoleerd, zowel het huis als de schuur/ stallen dus ook daar geen onderhoud. voor de rest is het huis in 2003 helemaal gemoderniseerd dus dat laten we ook eerst voor wat het is ondanks dat het niet helemaal onze smaak is het werkt, alle luxe aanwezig en dat is het belangrijkste.

Verder heb je om de deur natuurlijk wel meer onderhoud, simpelweg doordat het perceel groter is.

Verder heb ik 22 jaar op het platte land gewoond, compleet verwijderd van de bewoonde wereld totdat ik ging samenwonen in de bouw het was een ramp kon er niet aan wennen. dus wij gaan heel gauw weer terug naar het platteland. Dat ik me niet veilig voel heb ik eigenlijk zelden gehad, we hebben altijd een hele goede waakhond (rotweiler) gehad en er was werkelijkwaar niemand die er ook maar durfde te denken om een voet op ons erf te zetten. Straks komt er ook weer een grote hond bij. Goede verlichting helpt ook in de wintermaanden, bij de oprit komen straks censoren dus als er iemand langskomt op een bepaalde hoogte langs komt gaat het licht aan. Verder hebben we straks in en rondom het huis/ stal camera bewaking simpel te kopen bij de gamma en niet duur.

De stad zal ik nooit missen, en als ik het toch "mis" stap ik in de auto en sta je er ook zo.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:26

catalyst1 schreef:
Dus als ik het goed begrijp,draait het merendeel van de pensionstallen verlies????
Als hooi in de randstad zo duur is,bestel het dan ergens anders,zo groot is nederland niet.Ik betaal 2.00 voor een baal prachtig 1e kwaliteit hooi,kuilvoer kost mij € 15.00 voor een baal van 450 kg.Vlas koop ik voor 6 euro en brokken kosten gemiddeld ( ik voer brok en muesli) €12.00-15.00/zak.Dan kom ik in de winter op zo'n 85/paard,in de zomer de helft.Hoe kom je dan dus aan €200,0 voor brok/hooi en vlas?
Als pensionstal koop je bork in bulk en hooi in mega pakken,maar ook dan heb je opslag nodig en alle andere dingen die hier genoemd worden ,en dan ook nog eens de uren.
Maar ik ken ook stallen die gewoon bermgras voeren,slechte brok, roodzaagsel gebruiken etc...Geloof me,ook een pensionstal maakt winst en dat zal toch ergens vandaan moeten komen..

Dat hoor je mij niet zeggen :)

Ik betaal 6,50 euro voor een baal vlas.
Om te beginnen gebruik ik 4 balen, vervolgens strooi ik wekelijks bij.
Ik gebruik daar ongeveer per week 2 balen voor.
Een schone stal vind ik erg fijn.
Om de 8 week haal ik de hele stal leeg, waarna er weer 4 nieuwe balen in gaan.
Per paard ben ik dus al snel 65 euro per maand kwijt aan vlas.
Hierbij heb ik de kosten voor het transport nog niet berekend..

Ik voer voordrooghooi uit ronde balen van 40,- per stuk, daar kan ik 3 dagen mee doen.
Onze paarden krijgen namelijk onbeperkt ruwvoer.
Omgerekend eet 1 paard 2 ronde balen per maand, = 80,-
Ook hier heb ik nog geen transportkosten berekend..

Dan krijgen ze nog brok en muesli.
Als ik uit ga van 2,5 kilo brok per dag komt dat neer op 2,5 zak per maand = ongeveer 30 euro per maand
Plus nog muesli (zakken van 15 kilo) stel dat mijn paard daar ook nog een kilo van eet dan zit je op 2 zakken per maand = ook ongeveer 30,-

65+80+30+30= 205,-

Ik zou nooit iemand een stal kunnen verhuren voor niet 150,- per maand.
Ik denk dat de stallen die dat wel kunnen minder of goedkoper stalstrooisel gebruiken?
Paarden in de meeste gevallen beperkt ruwvoer krijgen, bijv een aantal malen per dag.
Dat er brok ipv muesli gevoerd wordt en dat er over het algemeen in het groot of goedkoop wordt ingekocht.