Shetlanders sterk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:09

Ik heb voor mijn shet ( van 1.04 ong, behoorlijk breed }> )
Een max. van 1.50 & 40 kg ;) , het gaat hier over 1x per week een half uurtje aan de longe, heel rustig allemaal, maarja dat heeft er verder niets mee te maken!

Jolijnn

Re: Shetlanders sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:01

maar mijn shet is iets te groot voor een noramale shet maar kan mij makkelijk dragen en vind ht leuk als we met een zadel er aan komen ik ben net 50 kilo en hij houd mij makkelijk ook al is hij niet helemaal 100% fit want hij heeft hartklachten en stap en draaf doordoor alleen maar maar hij heeft er veel plezier in en loopt altijd op het zadel af dus dat een shet geen 50 kilo kan dragen is onzin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:03

Lieve mensen.. Al zou je met 70 kilo op een shet gaan zitten, dan nog zou die lopen alsof het geen probleem is. Of het echter goed voor de rug en botten is is een ander verhaal.. Dat probeer ik jullie duidelijk te maken, snapt u?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:07

heb je een groot uitgevallen shet van 1.10 ofso en deze is stevig en sterk gebouwd dan kan deze maximaal 50 kilo dragen uiterlijk. vaak gaan mensen hier de mist mee in en denken ze oo dat kan nog wel maar niet dus. het licht dus niet aan het gewicht van je shet want dan zou een shet met overgewicht die groot is wel 70 kilo moeten kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:09

@ KLfan, als je had gelezen, had je gezien in dit topic dat overgewicht dus van het maximale gewicht af moet..

Shanna schreef:
Een shet kan maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen uitgaande van dat de shet gezond gewicht heeft, goede conditie is en verder ook geheel gezond is..
Dus bij een shet met met overgewicht moet je het gewicht van het maximale gewicht afhalen om het in evenwicht te houden, dus als je shet 10 kilo te zwaar is moet er 10 kilo van het gewicht van de ruiter af..

En bij een shet met onder gewicht het zelfde anders ga je dubbelop rekenen, en sleept de pony dus dubbel overgewicht mee, en dat is natuurlijk helemaal uit den boze.

-Knip-

en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..

Dus het eigenlijk MAXIMALE op een shet zie ik volgens dit rijtje dus maximaal 45 bij een hele grote shet

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:11

wij hebben het door een dierenarts laten testen omdat wij het ook niet zeker wisten. maar die zij dat het er heel goed uitzag en aangezien ik er al 2 jaar o rij en zijn rug er nog heeeeeel goed uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:13

Mijn shet wordt deze zomer beleerd,ze is prima op gewicht (laatst was de DA er voor de enting,kreeg complimenten dat mijn shet zo mooi op gewicht was,dat hij zo vaak dikke shetlanders zag e.d. ook de hoefsmid en tandarts zeiden hetzelfde )
Qua voeding krijgt mijn shet evenveel als mijn paard (shet krijgt dan geen brok,paard wel :) ) Ik wil er max. 1,35 en 35 kg ophebben,meer komt er ook echt niet op!
Gelukkig heb ik 2 leuke ruitertjes gevonden (5 en 6) die op mijn shet willen gaan rijden!
ze zijn allebei tussen de 1,10 en de 1,20 en zitten rond de 20-25 kilo :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:13

je schet kan 45 kilo dragen.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:14

nou die van mij meer

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:17

Wat ik laatst nou weer op hyves las :n

Meisje die vroeg hoeveel een Shet van 80cm kan dragen, dit stond tussen 1 van de reacties:
Ik zit met 37 kilo en 1.40 nog op een shet van 90 cm, maar hij kan veel meer houden. Jou shet van 80 cm kan wel 60 kilo houden
(zoiets stond er ongeveer). Heb ik meteen op gereageerd dat dat echt iet kan.

Maar nogmaals:
Een forsgebouwde, grote Shet(ik bedoel rond de 1,05) kan 45-50 kilo houden(met 50 is het dan niet intensief, maar gewoon af en toe eventjes erop zitten en een rondje stappen). Mits je niet te lang bent en de shet een goed gewicht heeft :)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:20

ja mijne kan mij nog dragen en ik ben 50 kilo en rij al twee kaar op hem en ben nog niks aan gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:20

Shanna schreef:
Lieve mensen.. Al zou je met 70 kilo op een shet gaan zitten, dan nog zou die lopen alsof het geen probleem is. Of het echter goed voor de rug en botten is is een ander verhaal.. Dat probeer ik jullie duidelijk te maken, snapt u?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:28

Sjors493 schreef:
je schet kan 45 kilo dragen.

Mijn shet?
Als je het over mijn shet hebt,ze kan max. 30 kg dragen,zie het schema :)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:34

nou mijne meer

Shana_bobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:35

Ik rij op een shet van 80 cm ben 1 meter 50 groot en weeg 49 kilo hij kan mij best dragen en gaat vanzelf in cross galop in het bos Hij heeft totaal geen moeite Dus het hangt van je shet af

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:05

'k heb even een vraagje..

Mijn verzorgShetlander (rij er zelf niet meer op) is 1.05(ongeveer) en ze heeft een eigenaar die vindt dat paarden niet van suiker zijn(is deels waar). Zegt hij: dat beestje kan wel 80 kilo houden, joh!
Ik liet net een ander meisje rijden, die ging er even af, ging hij erop.
Maar nu het probleem: Zorro laat niemand meer op haar rug toe!
Ze is dominant en daarom grondwerk ik een beetje met haar, ook aai ik haar over het hele lichaam. Ze vindt het minder fijn als ik de rug aanraak, en als ik m'n been optil alsof ik opstijg(dan raak ik haar niet aan met mijn been), deinst ze achteruit.
Wat zou dit kunnen zijn?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:36

Ik las ergens dat het gewicht niet zo belangrijk is maar de grote v/d ruiter wel.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:37

EskeGirl schreef:
'k heb even een vraagje..

Mijn verzorgShetlander (rij er zelf niet meer op) is 1.05(ongeveer) en ze heeft een eigenaar die vindt dat paarden niet van suiker zijn(is deels waar). Zegt hij: dat beestje kan wel 80 kilo houden, joh!
Ik liet net een ander meisje rijden, die ging er even af, ging hij erop.
Maar nu het probleem: Zorro laat niemand meer op haar rug toe!
Ze is dominant en daarom grondwerk ik een beetje met haar, ook aai ik haar over het hele lichaam. Ze vindt het minder fijn als ik de rug aanraak, en als ik m'n been optil alsof ik opstijg(dan raak ik haar niet aan met mijn been), deinst ze achteruit.
Wat zou dit kunnen zijn?

Een blokade in de rug (waarschijnlijk).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:46

Rhine_ schreef:
Ik las ergens dat het gewicht niet zo belangrijk is maar de grote v/d ruiter wel.

Tuurlijk is beide erg belangrijk.
Ik ben ook overtuigd van de 20% regel en wanneer de shet nog jong is (minder bespierd dus) of zwake delen heeft (rug, beenstand) of overgewicht heeft, nog minder kan dragen. Lengte is ook zo belangrijk, maar wordt vaak als minder belangrijk bestempeld omdat dat beter uit komt voor ruiter of eigenaar. Echter is het logisch dat je door de lengte meer balansfouten maakt én daardoor de balasting niet meer over alle 4 de benen verdeeld. Door het hefboomeffect wordt het gewicht zelfs zwáárder wanneer het niet in balans is! Daardoor krijg je slijtage en zal de pony pas laten zien wanneer het te laat is, want slijtage kan je niet meer herstellen.

EskeGirl: lijkt er toch op dat ze last van haar rug heeft. Zou het iig even een periode de tijd geven (rust met rijden) en proberen om ervoor te zorgen dat er geen grote mensen of kinderen meer op gaan.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 11:53

Ja gewicht is net zo belangrijk als de lengte ;)