Jong paard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Re: Jong paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 18:47

Dankje voor je positieve reactie. Leuk om te horen dat er mensen zijn die het gewoon doén en op hun onderbuikgevoel afgaan.
Het gaat om een heel lief palomino paardje van 1.45 hoog.
heb hem van het weekend voor het eerst gezien.

top_kwpners

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:53

zo te horen is het wel een leuk dier,maar voordat je hem koopt ,zou ik alles wel even extra bekijken en zo

double

Re: Jong paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:21

Wat sommigen misschien vergeten is dat er ook nog een 8-jarig dochtertje op moet rijden..

Ookal hebben mensen zélf een positieve ervaring met een jong paard, voor een kind van 8 is een onbeleerd paard wellicht minder verstandig. En een brave 3-jarige kan ook nog onder de indruk zijn en op zijn 5e gaan puberen.

Ook ik ben ooit met een zadelmak paard begonnen (helemaal verliefd), maar na 3 maanden is die toch echt de deur uit gegaan voor een braaf leerpaard. Daarna een minder ervaren paard gekocht, en tenslotte weer voor een zadelmak paard gekozen. Maar als ik die eerste keuze had mogen overdoen...

Misschien is het in dit geval juist beter om naar je verstand te luisteren en niet naar je gevoel..
Heel veel succes met het maken van een keuze!

dandydesurcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:41

Hey
Ik had ook de keuze om een jong paard te nemen of een al iets ouder paard. :+
Ik ben Héééééééééééééééééééééééél blij dat ik voor het oudere paard heb gekozen _/-\o_

Ik leer nu van het paard
en anders moet jij het allemaal aan je paard leren
en als je zelf niet kan rijden leren jullie samen en dit kan erg lang duren :j

mvg

ilias 8-)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:00

Rekening houdend met je dochter zou ik kiezen voor een meer doorgereden paard.
Kies een paard wat bekend staat om zijn brave karakter. Of dit paard nu 6 of 16 is.
Kies een paard wat al iets van 'de wereld heeft gezien' en sowiso al een tijdje (3/4 jaar) onder het zadel is.
Een paard met weinig ervaring onder het zadel lijkt me niet het beste idee. Je dochter moet op jullie nieuwe paard heerlijk ongecompliceerd weg kunnen rijden. :)

Mijn eerste pony was 15 en M1 geklasseerd, wat een lol heb ik met dat beest gehad! En nu op zijn 23e, rijden 2 jonge kinderen met groot plezier op hem rond.
Na mijn pony hebben wij een 5,5 jarig paard gekocht, net onder het zadel, en wát een verschil is dat zeg!
Achterstevoren, zonder zadel rondsjeesen is er zeker niet bij :n :Y)

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:02

Ben het eens met Pion.

Ik heb zelf samen met mijn dochter van 11 een grote E (ook 11), die superbraaf is, maar ze is wel al een keer gelanceerd. Ik zou echt nooit samen met haar een jong beestje kopen, hoezeer je ook op je gevoel afgaat. Met een klein kind zou ik dat risico niet willen lopen, hoewel er altijd wat kan gebeuren. Je dochter moet nog helemaal vertrouwen krijgen in het rijden en in het paard, en het gaat een jong paard ook niet goed doen als hij met zo'n klein meisje erop gaat rijden qua structuur/regels. Natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen en hele brave jonge paarden. Ik heb zelf als 12 jarige een brave 4 jarige gehad, maar ook al was ik daar nooit afgevallen, hij is toch na een paar maanden terug gegaan, omdat ik dagelijks met de kriebels in mijn buik erop zat. Daarna een 8 jarige new forest gekocht, en heel ver gekomen met veel plezier. En zoals hierboven gezegd: mijn dochter zit ook graag achterstevoren, ondersteboven, liggend etc. op haar paardje, wel zo leuk als dat kan.
Zo te lezen zou je het zelf zeker wel aankunnen, maar samen met je dochter lijkt het mij persoonlijk niet zo verstandig.