Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SimoneDV schreef:tja ik zit zelf met mijn 1.84 op eentje van 1.57 ongeveer (zie profiel).
Als mijn benen korter waren geweest was het handiger/mooier geweest maarja ik denk dat ik er beter op kan zitten, dan iemand die heel veel meer weegt dan ik.
superwoman schreef:SimoneDV schreef:tja ik zit zelf met mijn 1.84 op eentje van 1.57 ongeveer (zie profiel).
Als mijn benen korter waren geweest was het handiger/mooier geweest maarja ik denk dat ik er beter op kan zitten, dan iemand die heel veel meer weegt dan ik.
wáárom denk je dat dan?
Wat zijn de nadelige gevolgen van iemand die te lang is én wat zijn de nadelige gevolgen van iemand die te zwaar is?
Ik neem nu deze quote, maar ik vind dat er over het algemeen maar weinig onderbouwing wordt gegeven voor deze keuze.
(trouwens blijft het kiezen tussen 2 "kwaden" als je het mij vraagt)
SimoneDV schreef:Ik denk dat het voor haar rug niet goed zou zijn als er echt een heel zwaar persoon op zou zitten. En ik weeg helemaal niet zoveel.
Tuurlijk steken mijn benen er onder uit, maar ik denk dat dat meer voor mijzelf onhandig is dan voor het paard. O ik zit trouwens eigenlijk nooit tegen haar voorbeen aan.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre jullie mij veel te lang vinden voor mijn verzorgpony? (de witte in mijn profiel)
). superwoman schreef:SimoneDV schreef:Ik denk dat het voor haar rug niet goed zou zijn als er echt een heel zwaar persoon op zou zitten. En ik weeg helemaal niet zoveel.
Tuurlijk steken mijn benen er onder uit, maar ik denk dat dat meer voor mijzelf onhandig is dan voor het paard. O ik zit trouwens eigenlijk nooit tegen haar voorbeen aan.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre jullie mij veel te lang vinden voor mijn verzorgpony? (de witte in mijn profiel)
Geen nadelige gevolgen voor het te lang zijn dan volgens jou?
Naar mijn idee ben je wanneer je té lang bent áltijd eerder uit balans dan een passend persoon.
Ga zelf maar eens met een ladder lopen of met een rugzak met hetzelfde gewicht.
Wanneer je vaker uit balans bent, krijg je onevenredige belasting. Dus ondanks dat iemand niet zwaar is, komt wel heel dat gewicht op enkele gewrichten aan én corrigeren van dat gewicht is altijd zwaarder dan het gewicht zelf. Denk aan een hefboom waar het draait om de lokatie van het gewicht om de balk omhoog te houden.
Veel mensen onderschatten het aantal x dat ze niet in balans zijn (en dat voornamelijk door wat meer ervaren ruiters die denken dat ze netjes zitten) , want het paard corrigeerd ongemerkt ontzettend veel. Juist bij de moeilijke oefeningen merk je hoeveel impact je lichaam heeft op het paard, omdat dan die oefeningen mislukken.
Of jij té lang bent ga ik geen mening over geven, daar vind ik het topic niet naar.
SimoneDV schreef:Maar ik ben het met je eens dat je je paard erg uit balans zou kunnen brengen. Moet ook wel zeggen dat ik geen moeilijke dressuur met haar rijd ofzo, dat is natuurlijk ook al weer anders.
Al denk ik dat iemand die echt veel te zwaar is, daardoor ook weer moeite met balans kan hebben.
superwoman schreef:SimoneDV schreef:Maar ik ben het met je eens dat je je paard erg uit balans zou kunnen brengen. Moet ook wel zeggen dat ik geen moeilijke dressuur met haar rijd ofzo, dat is natuurlijk ook al weer anders.
Al denk ik dat iemand die echt veel te zwaar is, daardoor ook weer moeite met balans kan hebben.
Hoezo is het anders wanneer je moeilijke dressuur rijdt? Lijkt me juist een goede graadmeter omdat je dan veel meer het effect merkt en je daarop kan verbeteren.
Verder ben ik het met je eens.
Volgens mij is het beide gewoon niet goed.
Ik heb het dan over TÉ lang en TÉ zwaar dus. Wat dat inhoudt zal ook per combinatie verschillen. Zo heeft een topruiter natuurlijk wel veel meer balans en heeft een stevig (ggk) paard ook meer "draagvlak".
Kelly_Taco schreef:Waarom kiezen uit 2 kwaden?
Als je er niet op past ga je er gewoon niet opzitten.. punt.
Quir schreef:Een lange/slanke ruiter heeft vaak wel een veel betere (natuurlijke) houding dan een te zware ruiter. Dus de lange ruiter (mits slank) zal een paard minder snel in de weg zitten dan een te zware ruiter.
33Bonita33 schreef:Ik ben zelf 1.90 en rij ook een pony van 1,44, ook ik merk snel wanneer ik een pony echt hinder dat is nu nog niet het geval.Maar ik denk dus liever te lang dan te zwaar. (ben zelf ook 1.74 weeg 59 kilo en rij op een pony van 1.40).
En ik voel zelf heel goed of het wel of niet nog kan. En ik blijf er gewoon eerlijk over tegen mijn pony.
offtopic (vind het zelf juist erg zielig voor een pony die geen vast baasje heeft en om de zoveel jaar weer verkocht moet worden omdat eigenaar te groot is geworden..)