liever te lang of te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OlympusN

Re: liever te lang of te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:19

Nou als ik dan toch moet kiezen zie ik liever een te lange ruiter op een paard zitten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:39

Een lange/slanke ruiter heeft vaak wel een veel betere (natuurlijke) houding dan een te zware ruiter. Dus de lange ruiter (mits slank) zal een paard minder snel in de weg zitten dan een te zware ruiter.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:52

tja ik zit zelf met mijn 1.84 op eentje van 1.57 ongeveer (zie profiel).
Als mijn benen korter waren geweest was het handiger/mooier geweest maarja ik denk dat ik er beter op kan zitten, dan iemand die heel veel meer weegt dan ik.

Inkygrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:14

Keuze te lang of te zwaar?
Zeker weten te lang, maar wel het goede gewicht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:36

SimoneDV schreef:
Als mijn benen korter waren geweest was het handiger/mooier geweest maarja ik denk dat ik er beter op kan zitten, dan iemand die heel veel meer weegt dan ik.

wáárom denk je dat dan?
Wat zijn de nadelige gevolgen van iemand die te lang is én wat zijn de nadelige gevolgen van iemand die te zwaar is?
Ik neem nu deze quote, maar ik vind dat er over het algemeen maar weinig onderbouwing wordt gegeven voor deze keuze.

(trouwens blijft het kiezen tussen 2 "kwaden" als je het mij vraagt)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:31

Uit ervaring weet ik dat als je echt te lang bent, je vaak met je eigen benen de voorbenen van de pony in de weg zit, als je er dus lang onder hangt. En dit kan heel vervelend zijn, dus te lang is eigelijk vaak geen optie vind ik. Veel lager dan de buik moet je in geen geval komen. Te zwaar, vaak pas je met geen mogelijkheid in het zadel wat op de pony past, dus dat is al een nadeel, omdat de drukverdeling op de rug dan gewoon niet goed is. Als je niet normaal in een zadel past dan kun je onmogelijk goed meezitten. deze twee zie ik nu een beetje als extreme gevallen. Aan te lang kun je niks doen, te zwaar soms, maar vaak heb je dat ook niet helemaal in de hand.

xxmeisjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:34

liever te lang dan te zwaar

ik ben zlef 1,70
en ik rij af en toe nog op een welsh a van 1,21
en ik weeg 50 kilo en hij houdt me makkelijk

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:58

superwoman schreef:
SimoneDV schreef:

wáárom denk je dat dan?
Wat zijn de nadelige gevolgen van iemand die te lang is én wat zijn de nadelige gevolgen van iemand die te zwaar is?
Ik neem nu deze quote, maar ik vind dat er over het algemeen maar weinig onderbouwing wordt gegeven voor deze keuze.

(trouwens blijft het kiezen tussen 2 "kwaden" als je het mij vraagt)

Ik denk dat het voor haar rug niet goed zou zijn als er echt een heel zwaar persoon op zou zitten. En ik weeg helemaal niet zoveel.
Tuurlijk steken mijn benen er onder uit, maar ik denk dat dat meer voor mijzelf onhandig is dan voor het paard. O ik zit trouwens eigenlijk nooit tegen haar voorbeen aan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre jullie mij veel te lang vinden voor mijn verzorgpony? (de witte in mijn profiel)

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:00

liever een lang iemand op een klein paard

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:24

SimoneDV schreef:
Ik denk dat het voor haar rug niet goed zou zijn als er echt een heel zwaar persoon op zou zitten. En ik weeg helemaal niet zoveel.
Tuurlijk steken mijn benen er onder uit, maar ik denk dat dat meer voor mijzelf onhandig is dan voor het paard. O ik zit trouwens eigenlijk nooit tegen haar voorbeen aan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre jullie mij veel te lang vinden voor mijn verzorgpony? (de witte in mijn profiel)

Geen nadelige gevolgen voor het te lang zijn dan volgens jou?
Naar mijn idee ben je wanneer je té lang bent áltijd eerder uit balans dan een passend persoon.
Ga zelf maar eens met een ladder lopen of met een rugzak met hetzelfde gewicht.
Wanneer je vaker uit balans bent, krijg je onevenredige belasting. Dus ondanks dat iemand niet zwaar is, komt wel heel dat gewicht op enkele gewrichten aan én corrigeren van dat gewicht is altijd zwaarder dan het gewicht zelf. Denk aan een hefboom waar het draait om de lokatie van het gewicht om de balk omhoog te houden.

Veel mensen onderschatten het aantal x dat ze niet in balans zijn (en dat voornamelijk door wat meer ervaren ruiters die denken dat ze netjes zitten) , want het paard corrigeerd ongemerkt ontzettend veel. Juist bij de moeilijke oefeningen merk je hoeveel impact je lichaam heeft op het paard, omdat dan die oefeningen mislukken.

Of jij té lang bent ga ik geen mening over geven, daar vind ik het topic niet naar.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:28

Lijkt me geen moeilijke keuze. Te zwaar is veel schadelijker voor de rug. Te lang, wat is te lang? Mee kunnen lopen is overduidelijk te lang (maar misschien kan je daar het paard wel mee helpen ;-) ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:31

Ik kies niet, want ik vind het allebei niet fijn voor het paard.
Als ik te lang of te zwaar zou zijn, ga ik er gewoon niet opzitten. :n
Heel simpel. ;)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:32

superwoman schreef:
SimoneDV schreef:

Geen nadelige gevolgen voor het te lang zijn dan volgens jou?
Naar mijn idee ben je wanneer je té lang bent áltijd eerder uit balans dan een passend persoon.
Ga zelf maar eens met een ladder lopen of met een rugzak met hetzelfde gewicht.
Wanneer je vaker uit balans bent, krijg je onevenredige belasting. Dus ondanks dat iemand niet zwaar is, komt wel heel dat gewicht op enkele gewrichten aan én corrigeren van dat gewicht is altijd zwaarder dan het gewicht zelf. Denk aan een hefboom waar het draait om de lokatie van het gewicht om de balk omhoog te houden.

Veel mensen onderschatten het aantal x dat ze niet in balans zijn (en dat voornamelijk door wat meer ervaren ruiters die denken dat ze netjes zitten) , want het paard corrigeerd ongemerkt ontzettend veel. Juist bij de moeilijke oefeningen merk je hoeveel impact je lichaam heeft op het paard, omdat dan die oefeningen mislukken.

Of jij té lang bent ga ik geen mening over geven, daar vind ik het topic niet naar.

Ik denk dat bij mij vooral mijn lengte in mijn benen zit, dus dat mijn zwaartepunt als ik op mijn paard zit niet eens zoveel hoger zit als bij een persoon van normale lengte, omdat mijn bovenlijf niet zo lang is. Maar dat ik dus wel weer onder mn paard uit hang.

Maar ik ben het met je eens dat je je paard erg uit balans zou kunnen brengen. Moet ook wel zeggen dat ik geen moeilijke dressuur met haar rijd ofzo, dat is natuurlijk ook al weer anders.

Al denk ik dat iemand die echt veel te zwaar is, daardoor ook weer moeite met balans kan hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:26

SimoneDV schreef:
Maar ik ben het met je eens dat je je paard erg uit balans zou kunnen brengen. Moet ook wel zeggen dat ik geen moeilijke dressuur met haar rijd ofzo, dat is natuurlijk ook al weer anders.

Al denk ik dat iemand die echt veel te zwaar is, daardoor ook weer moeite met balans kan hebben.

Hoezo is het anders wanneer je moeilijke dressuur rijdt? Lijkt me juist een goede graadmeter omdat je dan veel meer het effect merkt en je daarop kan verbeteren.
Verder ben ik het met je eens.
Volgens mij is het beide gewoon niet goed.
Ik heb het dan over TÉ lang en TÉ zwaar dus. Wat dat inhoudt zal ook per combinatie verschillen. Zo heeft een topruiter natuurlijk wel veel meer balans en heeft een stevig (ggk) paard ook meer "draagvlak".

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:27

Ik zie het liefst geen van beide...

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:25

superwoman schreef:
SimoneDV schreef:

Hoezo is het anders wanneer je moeilijke dressuur rijdt? Lijkt me juist een goede graadmeter omdat je dan veel meer het effect merkt en je daarop kan verbeteren.
Verder ben ik het met je eens.
Volgens mij is het beide gewoon niet goed.
Ik heb het dan over TÉ lang en TÉ zwaar dus. Wat dat inhoudt zal ook per combinatie verschillen. Zo heeft een topruiter natuurlijk wel veel meer balans en heeft een stevig (ggk) paard ook meer "draagvlak".

nou omdat met een moeilijke oefening je paard ook meer moeite kan hebben met balans en jij zelf ook. Denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:58

SimoneDV schreef:
nou omdat met een moeilijke oefening je paard ook meer moeite kan hebben met balans en jij zelf ook. Denk ik.

Dat is waar :j , máár daardoor krijg je wel een beter beeld van je (on)balans.
Zoals gezegd wordt het behoorlijk onderschat en dus ook niet eens opgemerkt!

plaaggeest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:07

denk liever dat je telang kunt zijn dan tezwaar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:09

Ik ben liever te lang..

Ik heb een pony van 1.40... en ben zelf 1.73
Ik woog voor hem de eerste weken wat te zwaar.
Gelukkig ben ik die kilootjes kwijt en kan hij het nu weer gemakkelijk aan.

Alleen moet ik wel heel rustig zitten en niet gek gaan doen, anders kan ik hem uit balans brengen.
Dit is dus wel een nadeeltje, maar het gaat super nu. We wennen aan elkaar.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:27

Kelly_Taco schreef:
Waarom kiezen uit 2 kwaden?
Als je er niet op past ga je er gewoon niet opzitten.. punt.

Helemaal mee eens!
Je kan het een pony niet aan doen er te lang op te rijden als je te lang bent! Dat is alleen maar slecht voor zijn rug!
En te zwaar krijgt het beestje ook last van zijn rug!
Dus allebei niet goed, allebei niet doen ;)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:07

Quir schreef:
Een lange/slanke ruiter heeft vaak wel een veel betere (natuurlijke) houding dan een te zware ruiter. Dus de lange ruiter (mits slank) zal een paard minder snel in de weg zitten dan een te zware ruiter.

mag ik vragen waar je dit op baseerd? waarom zou een lang iemand een betere houding hebben dan iemand die te zwaar is??
ik ben zelf ook zwaar maar mijn houding is prima ( nee oefen niet op paard maar op speciaal zitzadel) ik heb genoeg lange mensen gezien en slanke mensen die een bagger houding hebben.

ik zie het beide liever niet. ga idd op een paard zitten dat bij je past. dat is ook de rede dat ik niet rij en eerst af aan het vallen ben omdat ik mijn paard niet kapot wil rijden. ( nou ja iemand anders zijn paard want die vna mij is pas 2)

neem je verantwoording en erken dat het niet past.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:58

En hoe vinden jullie het dan met voltige? Meerdere personen op 1 paard soms zelfs een pony en ze doen er verschillende 'trucs' op, zoals staan en de vlag. hoe zit het dan met te lang en te zwaar? Dan zou je hem ook hinderen als er een zou staan? Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:11

Ik kan hier niet tussen kiezen, met eigenlijk het zelfde argument als dat iemand hier eerder al gaf :P

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 22:16

Liever te lang dan te zwaar.
Ik weet dat er altijd vanuit wordt gegaan dat je niet meer dan 15% van het totale lichaamsgewicht mag wegen van je paard/pony, dat dat verstandig is.

Maar wie kan mij vertellen wanneer je te lang bent voor je pony en waarom dat dan zo zou zijn.
Want volgens mij is dit meer gebaseerd op dat het er niet mooi uit ziet als dat het ook werkelijk schadelijk is voor je pony (mits je niet goed in balans zit).

Ik denk dat een goed passend zadel een heleboel goed maakt want of je nu past op je pony of te lang of te zwaar bent als het zadel niet lekker ligt is het allemaal niet goed.

Maar ik denk dus liever te lang dan te zwaar. (ben zelf ook 1.74 weeg 59 kilo en rij op een pony van 1.40).
En ik voel zelf heel goed of het wel of niet nog kan. En ik blijf er gewoon eerlijk over tegen mijn pony.

offtopic (vind het zelf juist erg zielig voor een pony die geen vast baasje heeft en om de zoveel jaar weer verkocht moet worden omdat eigenaar te groot is geworden..)

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:39

33Bonita33 schreef:
Maar ik denk dus liever te lang dan te zwaar. (ben zelf ook 1.74 weeg 59 kilo en rij op een pony van 1.40).
En ik voel zelf heel goed of het wel of niet nog kan. En ik blijf er gewoon eerlijk over tegen mijn pony.

offtopic (vind het zelf juist erg zielig voor een pony die geen vast baasje heeft en om de zoveel jaar weer verkocht moet worden omdat eigenaar te groot is geworden..)
Ik ben zelf 1.90 en rij ook een pony van 1,44, ook ik merk snel wanneer ik een pony echt hinder dat is nu nog niet het geval.