Vragen over zwangerschap en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:26

Ik moest echt de knoop en rits open laten, dan een buikband in de zelfde kleur erover heen zodat niemand het zag :D
Ik heb tot 25 weken nog wedstrijden gereden. Maar uitendelijk werd 2 keer 7,5 min. doorzitten wel te zwaar.
Ook heb ik met 15 weken nog een springwedstrijd gereden :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:44

jolanda20 schreef:
en als je een partner/vriend/man heb... lekker thuis laten!! dan hoef jij je ook niet te haasten en kan je lekker druk zijn met je paard zonder op je kleine te letten.

Je zult ook moeten voeden :)

StalNollie

Re: Vragen over zwangerschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:54

en als je vriend njog is werken, hoe doen jullie dat dan, nemen jullie je kind mee, sta op een prive stal, met kantine.
hadden jullie daar dan een box staan of gewoon in de kinderwagen,

en hoe doen jullie dit als de kids dus een jaar zijn, in de box of thuis laten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:37

M.i. kun je je baby/ dreumes niet zonder toezicht alleen laten en stalgenootjes zijn geen oppas..
Dus laat je je kindje thuis bij papa of de oppas..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:44

Ik vind het heel erg afhangen van hoe het met je gaat en op wat voor paard je rijdt. Mijn zus (manegeruiter) heeft tot in de 5e maand gereden. Bij haar op de manees rijden ook meiden die maar een maand of 2 uit de running zijn geweest, in die 2 maanden hadden ze dus het laatste deel van de zwangerschap en de bevalling en eerste kraamtijd. Een vriendin van mij heeft een jaar niet normaal kunnen rijden, was bij de bevalling 5 liter bloed kwijtgeraakt en mocht na maaaanden 10 minuten per dag rijden. Da's lastig als je 4 paarden hebt.
En dan het paard... een onstuimige tuiger klim je denk ik minder snel weer op dan een brave fjord. Ik heb mijn zus ook al mijn paard aangeboden wanneer ze straks weer wil rijden, mijn IJslander is erg lief en zit ultracomfortabel :) Wat naar ik begrijp het grootste probleem is zijn de buikspieren, die zijn minder stevig. En die heb je toch wel nodig als je wil rijden :P Als het tegenzit kun je een paar maanden niet rijden... maar als je paard een peesblessure heeft ofzo kan dat ook niet dus om daarom nou geen gezin te stichten ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-01-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:45

Het is voor iedereen persoonlijk natuurlijk maar ikzelf ben meteen gestopt met rijden. Ik denk dat je ongeveer wel veilig kan rijden tot ongeveer 15 weken. Dan ligt je baarmoeder nog goed beschermt in je buik.
Sommige mensen zeggen dat je ook een auto ongeluk kan krijgen of van je fiets kan vallen. Nou statistisch gezien is deze kans vele tientallen misschien wel honderden malen kleiner als dat je van je paard valt. Paardrijden valt onder onder de gevaarlijke sporten. Voetbal kent ook veel blessures maar bij een val van een paard zijn de verwondingen vaak veel zwaarder.
Ook een braaf paard kan vallen.
De risico's accepteer ik elke keer als ik rijd. Maar die accepteer ik niet nu ik zwanger ben.
Als ik dan hier lees dat er mensen zijn die met 20 weken nog een paard zadelmak gaan maken vind ik dat op zijn zacht's uitgedrukt zeer onverantwoord. :?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:00

Chubby schreef:
M.i. kun je je baby/ dreumes niet zonder toezicht alleen laten en stalgenootjes zijn geen oppas..
Dus laat je je kindje thuis bij papa of de oppas..

Ik nam haar mee en stalgenootjes MOCHTEN er niet eens aankomen, dus die hoefden zich nergens toe verplicht te voelen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:38

LoveUggs schreef:
Ik zou zeggen, blijf lekker rijden tot je merkt dat je het zelf niet meer kan.. Ik heb dan geen verstand van zwangerschappen... haha, maar dat is wat ik je zou aanraden.. Als jij het liefst lekker wilt blijven rijden, gewoon doen, totdat je arts bijv zegt dat het tijd is om daar tijdelijk mee te stoppen, of dat je zelf zegt van het is beter om even te stoppen.. Je kan ook gewoon wat rustiger aan doen. Het ene paard losgooien, het andere paard longeren, stap molen, rijden enz.

Ik heb wel verstand van zwangerschappen, ik ben namelijk verloskundige ;) en ben het met je eens. Medisch gezien is er geen bezwaar tegen paardrijden in de zwangerschap, zolang de zwangerschap zonder complicaties verloopt. Het is wel belangrijk goed naar je lijf te luisteren! Heb je na het rijden veel last van je buik of bekken of wat dan ook, dan is het verstandiger minder lang/minder intensief te rijden, of evt. te stoppen. Je moet natuurlijk het gevaar niet gaan opzoeken, het inrijden van paarden zou ik bijvoorbeeld afraden, maar gewoon normaal rijden mag in principe gewoon. Vanaf een week of 20 heb je vaak last van de buik die in de weg gaat zitten maar als je goed op je paard kunt komen en lekker kunt blijven rijden, prima.

In de loop van de zwangerschap wordt je bekken weker, daar moet je rekening mee houden, dus ook goed naar je lijf luisteren en stoppen als je last van je bekken krijgt. Heb je veel last van harde buiken, dan is het verstandig te stoppen met rijden, en bij bloedverlies ook. Doe wat goed voelt en wees eerlijk naar jezelf, als je ondanks pijn door blijft gaan, kom je verder van huis. Dus gebruik je verstand.

Ook weer vanwege de verweking van je bekken en de weefsels daaromheen is het verstandig te wachten tot 6 weken na de bevalling voor je weer gaat paardrijden (of andere sporten gaat beoefenen).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:35

Urielle schreef:
jolanda20 schreef:
en als je een partner/vriend/man heb... lekker thuis laten!! dan hoef jij je ook niet te haasten en kan je lekker druk zijn met je paard zonder op je kleine te letten.

Je zult ook moeten voeden :)

kolven
heb ik ook gedaan en was geen probleem
kolfde net voor ik wegging en meteen als ik terugkwam

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:10

Hmm ik heb tot 8 maanden en een week gereden. Juist in de laatste weken ging het opstappen makkelijker omdat mijn knieen eindelijk wel een zo ver konden buigen om in de stijgbeugels te komen (normaal stap ik op via het hek). Verweken kan dus ook wel voordelen hebben.

Ik zat 2,5 weken na de geboorte met kind in de draagdoek op mijn paard.

Ben er dus in het totaal maar 5 weken uit geweest.
De kleine die neem ik gewoon mee naar stal als mijn man er niet is.

Ik moet wel zeggen dat ik normaal eigenlijk alleen maar buiten rij. Dus zonder de kleine erbij ga ik buiten rijden en met de kleine is het bakwerk. Dan laat ik hem in de kinderwagen naast de bak staan met mooi weer of in de warme auto zoals met het ijskoude weer van de afgelopen tijd. De auto staat naast de bak dus kan er elke ronde even in kijken.
Laatst bijgewerkt door Milord op 29-01-11 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:11

dat kan idd ook, al zit je dan wel met tepel-speenverwarring die op kan treden, het kolven wil niet bij iedereen en de baby drinkt efficienter zodat je mn in de begintijd erg op moet letten dat je produktie niet vermindert door het kolven.
Gewoon aan de borst leggen is vaak toch nog het makkelijkste en snelste, geen hopen flesjes en speentjes mee, geen flessenwarmer mee, niet steriliseren, geen problemen dat je ineens te weinig bij blijkt te hebben omdat beeb spontaan 100 cc extra wegdrinkt,.. :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:15

steriliseren hoeft niet meer dus daar ben je ook vanaf. en opwarmen in magnetron mag ook van BV dus als je die tot je beschikking hebt

maar hoe doen jullie dat met je kind als je gaat rijden

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:40

mijn paarden staan bij mijn ouders, dus zij passen (met alle plezier) op. op dit moment passen ze met regelmaat op mijn zoontje Lars van 1 1/2 en met een aantal weekjes komt er ook de 2de erbij. en wat betreft het voeden, is net wat je doet, geef je kv of bv. ik gaf bij de Lars bv en dat wil ik zo meteen ook weer doen bij de 2de. kolven ging bij mij eigenlijk vanaf het begin vrij goed, had veel melkproductie. en over de tepel-speenverwarring moet je niet altijd te zwaar aan tillen, vaak is het een gewenningsperiode van de baby, wil het niet geef je gewoon de borst en je probeerd het later weer. vaak is het een kwestie van proberen en doorzetten. als je weer gaat werken en de kleine gaat naar de creche of naar de oppas, zou hij / zij er toch aan moeten wennen.
ben je bang dat de productie terug loopt, kun je proberen tussen de normale voedingen door wat vaker te gaan kolven, op deze manier stimuleer je de melkproductie. krijg je geen toeschietreflex, daar heb je een neusspray voor, verkrijgbaar bij je huisarts.
van cons.bureau kreeg ik juist de tip voordat mijn verlof afgelopen was te beginnen met kolven en de fles te geven, puur om de kleine eraan te laten wennen. zij gaven ook als tip mee om dan iemand anders de fles te geven, de kleine accepteerd het dan sneller. dus de eerste fles heeft mijn partner gegeven en ging eigenlijk gelijk goed. de 2de fles heb ik zelf gegeven, dit ging uitstekend.
ik heb toen bv gegeven totdat Lars ongeveer 7 1/2 maand was, toen was helaas de melk op. maar Lars at toen ook al veel met de pot mee. vanaf die tijd overgestapt naar kv.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:26

TIP: flesweigeraars kunnen mischien opgelost worden door de nieuwe speen die op de markt word gebracht de Calmaspeen, zelfde werking als borst.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:35

Tot 32 weken nog gereden (beetje rondhobbelen/dressuur/buiten ca. 2x per week, ook galop), met 37 weken bevallen (25 kg aangekomen) met een keizersnede. Na 6 weken zat ik weer te paard (alleen zitten en een beetje stappen), na 8 weken voor 't eerst gaan draven.
Wel was ik voorzichtiger toen ik zwanger was, ben ook wel eens afgestapt omdat ik merkte dat m'n paard TE jolig was. Heb overigens ook BV gegeven tot bijna 9 mnd.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:52

Ik heb gereden tot dik 7 mnd zwanger, toen kreeg ik last van harde buiken en
ging mijn buik ook wel echt in de weg zitten. Ik reed wel alleen op mijn eigen paard
waar ik me veilig op voel. Ik ben 2 weken na mijn ( makkelijke) bevalling weer begonnen
met rijden. Mijn zoontje is bij papa of bij oma als ik rij (hij is inmiddels anderhalf)
Ook toen hij nog niet kon lopen ging hij niet mee, je zal altijd zien dat ze gaan huilen als je
Paard goed warm is. Wat doe je dan? Paard stil zetten en baby troosten of kind laten huilen
en eerst een deken om doen...? Daarom nam ik m dus niet mee.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!