Het geroddel op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:13

Bij ons stal geen last, de 'rotte appel' is vorige jaar opgestapt en sindsdien nérgens last meer van :D
Het is niet alleen jaloezie, maar ook een soort 'leedvermaak'. Roddelen over anderen doet sommigen beter voelen.
Ik geef toe, ik moet me soms ook bedwingen, maar gemene dingen zeg ik nooit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:20

Het meest irritante is als ze volop over jou roddelen, je constant vierkant uitlachen (iedereen eigenlijk die niet in hun denkwijze past) maar dan ook negatief gaan roddelen tegenover de pensionhouder om zo zelf op een goed blaadje te staan. Als je dan gaat klagen of vragen om de mensen erop aan te spreken, krijg je gewoon de pensionhouder tegen met "nooit niks van gemerkt, los het zelf op". En dan achteraf betrap je die erop dat die gewoon vrolijk meedoet... Heb op zo'n stal gestaan, stalhouder had zelf geen enkele kennis van rijden, exterieurbeoordeling, voeding, fokkerij, en die draaide steeds maar mee met enkele vaste klanten die de uitbater zo rond hun vinger konden draaien. AAls zij oordeelden dat jouw paard een slachtpaard was, dan was dat zo. Vonden zij eentje die op 3 benen liep een topper, dan was dat een topper en werd die ook zo verkocht... Om er dan achteraf de fout van de nieuwe eigenaar in te geven.

Walg er nog steeds van. Ben meer dan gelukkig op mijn huidige pension. met enkel en alleen vrouwen dan nog :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:35

Anthea schreef:
Daphne__ schreef:
De stal waar jij (aan de foto op je hyves te zien)staat heeft mijn zus vroeger gewerkt, echt een gezellig boel daar :j

Op onze stal staan maar 4 paarden, maar het is niet bepaald gezellig te noemen ;)
Onze KWPNer is bont, en de andere KWPNer is donkerbruin... nou natuurlijk is die donkerbruine vééél beter en ons paard moeten we niet scheren want zelfs die bruine is niet geschoren ;)
En toen ons paard zowat van z'n benen getrapt werd door een fries wouden we haar niet meer op die wei hebben en toen waren wij opeens pennykindjes :Y)

En wat doe jij nu? Ook roddelen... En zo gaat het maar door. :Y) Iedereen doet het hoor :')

Roddelen is iemand achter hun rug om zwart maken, en zo doe ik het niet... want ze weten ook hoe wij over hun denken, we zeggen het gewoon tegen diegene ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:50

Daphne__ schreef:
Roddelen is iemand achter hun rug om zwart maken, en zo doe ik het niet... want ze weten ook hoe wij over hun denken, we zeggen het gewoon tegen diegene ;)

Ooooh dan, zeg dat toch meteen joh. Het in iemands gezicht zeggen (en op bokt.... achter iemands rug om ja :Y)) zorgt vast voor een veel betere sfeer dan roddelen! :j

8)7 :')

fjordjes

Re: Het geroddel op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:54

Ligt er ook maar net aan of je er zelf aan meedoet. Ik sta op een grote pensionstal (50-60 paarden) maar heb er eigenlijk helemaal geen last van. Ik heb nog nooit wat van het roddelen meegemaakt en ach, ik haal me schouders op en weet wel beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:57

Jim staat momenteel privé bij iemand thuis, samen met zijn shet. Heerlijk!
Maar op mijn vorige stal was ook geen geroddel eigenlijk. Dat was een leuke stal waar iedereen zijn ding op haar manier deed en niemand zich er ook mee bemoeide. Super.
Maar dan nog. Negeren en gewoon je eigen ding doen. Lekker laten praten.
9 van de 10 komt dat vanuit jaloezie. En dat kun je het beste gewoon negeren :D

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:58

Ik sta op een stal met zo'n 30 pension paarden en daar wordt van b tot zzlicht gereden. Moet zeggen dat ik in die paar maanden dat ik daar nu sta nog geen geroddel ben tegengekomen. Natuurlijk praat je wel eens over elkaar maar de negatieve onderklank (die voor mij bij roddelen hoort) ben ik nog niet tegen gekomen.

Heb ook het idee dat iedereen elkaar gewoon alles gunt. Dus het is misschien even zoeken maar de "normale" stallen bestaan toch.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:06

ik sta sinds 3 maanden op een pensionstal van een paard of 25 ook van B tot Z en ik vind het heerlijk dat geroddel :+
nou hangt er wel een hele goede sfeer en wil iedereen je wel helpen met rijden enzo.
maar tjha zo af en toe moetten je stalgenoten nou enmaal een beurt krijgen.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:07

Mensen roddelen om zich zelf beter te voelen.

Voor mij was dit oa de reden om een huis met stallen te kopen, gelukkig waren we in die gelegenheid.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:08

diesuus schreef:
Mensen roddelen om zich zelf beter te voelen.

Voor mij was dit oa de reden om een huis met stallen te kopen, gelukkig waren we in die gelegenheid.

Dat is helemaal super zeg, je paardjes aan huis :-)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:16

Daar moet je tegen kunnen, vat het niet te persoonlijk op, daarom hou ik ook mensen wat op afstand, niet te veel mee bemoeien, dan heb je ook nergens last van.

Overal worden er geroddeld, dat is iets wat mens eigen is, ook op privestallen zelfs, waar ik nu ook sta met maar 2 stalgenoten die er ook mag komen staan.

Degene die over anderen praten is........ juist de stalbeheerster zelf, als het gaat om vertellen wat die en die is overkomen is en hoe het met paard van die en die gaat, dat soort dingen, dat is gewoon vertellen over het hoe en wat, dat vind ik net wat anders als roddelen.

Ik vraag bijvoorbeeld aan de stalbeheerster "wat is de reden waarom een stalgenoot niet regelmatig komt voor haar paard, is ze ziek en of is er wat anders? " en of ervaringen uitwisselen van wat er niet goed is en of niet leuk is, dat is anders dan roddelen.

Maar er wordt ook tegen me wel eens iets verteld, bijv als de stalbeheerster een klacht heeft over een ander wat niet bevalt en of ergens boos om is om iets wat een ander doet en of zegt, dat gaat wel richting roddelen.

Maar daar moet je tegen kunnen en zorg ervoor dat je zo doet van ja het kan zo zijn misschien had die geen tijd meer voor en of niet goed opgelet? en of heb je die en die erop aangesproken? dus niet te diep meegaan in roddelen. maar hou het beetje netjes.

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:26

rodellen is niet leuk {x)

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:27

rodellen is niet leuk {x)
wij hebben ook een pensionstal aan huis een prive met 2 klanten maar de ene komt een keer in de 2 weken en de ene elke dag maar daar heb je geen last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:32

Op mijn vorige stal werd ook heel wat af geroddelt. Het stomme was ook nog dat daarbij de grootste roddels van de staleigenaar zelf kwamen. Dat ging vooral over ex-pensionklanten die naar een andere stal waren verhuisd. Allemaal heel negatief over de andere stal en die mensen, maar ondertussen zelf wel slecht bekend staan. :Y)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:48

ik kom zelf regelmatig op een grote stal waar ook heel veel geroddeld wordt.
de grootste boosdoeners pik je d'r meteen uit, die staan in de gang met hun nieuwe ipone/mobiel die ze van hun pappie hebben gekregen en met veel geluid hun nieuwe kleren te showen.
vervolgens gaan ze in de kantine zitten :+ mijn pony uit zijn stal halen?? waar heb je het over? 8)7

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:10

San_ner schreef:
Op mijn vorige stal werd ook heel wat af geroddelt. Het stomme was ook nog dat daarbij de grootste roddels van de staleigenaar zelf kwamen. Dat ging vooral over ex-pensionklanten die naar een andere stal waren verhuisd. Allemaal heel negatief over de andere stal en die mensen, maar ondertussen zelf wel slecht bekend staan. :Y)

Tsjah, jealousy is a MF :roll:
Wat laten sommige mensen zich dan ook kennen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:18

Ik sta zelf op een redelijk grote pensionstal, bij ons valt het echte geroddel wel mee. Natuurlijk heeft iedereen een mening ergens over, maar de meesten weten die zinvol over te brengen of houden gewoon hun mond dicht. Wij hebben voornamelijk veel volwassenen (21+) dat scheelt denk ik een heleboel. Pubers (no offense) zijn vaak nog niet zo handig in het tactisch brengen van leerpunten en kunnen zelf ook niet goed tegen kritiek. Daar krijg je gezeik van.

Ik heb ook wel eens een mening over hoe iemand rijdt of met z'n paard omgaat. Vaak overleg ik dan even met andere stalgenoten hoe zij hier tegenaan kijken (kun je roddelen noemen, ik houd het op informatie uitwisselen ;)). Soms vind ik steun, soms blijkt dat ik er naast zit. Aan de hand daarvan bepaal ik of ik met de desbetreffende stalgenoot in gesprek ga over wat ik heb gezien. Zo gaat het volgens mij best aardig!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:18

Dit ken ik ook.. Op maneges en pension stallen zijn er meestal 2 mensen die roddelen over andere mensen. En omdat andere mensen er ook bij willen horen gaan ze mee roddelen. Nu ik op een pensionstal sta met mijn zus en nog 2 mensen en de eigenaar is het heel gezellig omdat we ook advies vragen aan de mensen die hoger rijden en zij ons graag willen helpen :D volgens mij moet je een beetje geluk hebben met de mensen die je treft! :+

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:21

Ik vind dat je het (te) vaak ziet in de paarden wereld. Dat mensen elkaar achter elkaars rug om afkraken, meestal over de manier van rijden. Ik merk dit vooral bij de jongere mensen dus ook veel op maneges.

Ik begrijp dat niet, iedereen heeft zijn ups en downs met zijn paardje, en van je fouten moet je leren. Je moet alleen wel de ruimte krijgen om van je fouten te leren, en het helpt niet als de helft van de pension klanten achter je rug om je hele reilen en zeilen met je paard loopt te bekritiseren.

Ik heb 2 shetjes die lekker in een grote wei staan bij hele aardige mensen aan huis, niemand die op je vingers kijkt en heerlijk jezelf kunnen zijn, dat vind ik echt het fijnste plekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:30

mimeslosydy schreef:
ik kom zelf regelmatig op een grote stal waar ook heel veel geroddeld wordt.
de grootste boosdoeners pik je d'r meteen uit, die staan in de gang met hun nieuwe ipone/mobiel die ze van hun pappie hebben gekregen en met veel geluid hun nieuwe kleren te showen.
vervolgens gaan ze in de kantine zitten :+ mijn pony uit zijn stal halen?? waar heb je het over? 8)7

Nou, ik heb dus de beste ervaring gehad met zo'n mensen op mijn eerste stal! In het begin dacht ik ook "wat een aanstellerij" maar eigenlijk viel dat heel erg snel hel goed mee. Ze bekeken je eerst wel vanop een afstandje, kat uit de boom, maar als je gewoon vriendelijk was en je was er wat gewend als nieuwe klant dan kwamen ze ook losser en waren ze echt wel vriendelijk. Ook al was ik maar recrea en de meeste wedstrijdgericht, hadden hun paarden papier tot op Mars en de mijne maar een simpel BWP-velletje, daar merkte je niks van en als je respect voor hen had, kreeg je evenveel respect terug.

Dan heb ik veel meer venijn en achterbaksheid gemerkt op de stallen waar ik daarna stond hoor. Kleinschaliger, alles recrea, maar God wat een hypocriete boel! Ik heb dus meer de indruk dat je op dat vlak makkelijker doelwit bent, dat er vaker jaloezie speelt. Bij wedstrijdruiters weet iedereen best wel dat je er niet raakt zonder te trainen, dat er meer nodig is dan enkel een goed paard onder je kont.
Als je enkel met recrea's zit en je bent iets meer gemotiveerd of ietsje meer ambitieues dan gaat er toch vaker wat spelen in de aard van "die voelt zich ook te goed, kijk wat een uitslover".

Dat jeugd hier meer last van heeft dan volwassenen... Niet mee akkoord. Caak hangt het er gewoon van af hoe de algemene sfeer is. Als volwasenene het goeie voorbeeld geven, dan gaat de jeugd toch ook minder vaak erin mee, of er wordt tegen opgetreden. Als de groten echter zelf Roddelpers eerste klas spelen, dan doet de jeugd gewoon vrolijk mee.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:39

Ken dat ook ja, gelukkig is het niet overal zo! Stal waar we nu staan is echt een verademing met de vorige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:53

Mijn huidige pensionplek is gewoon een verademing voor mij én mijn paard! Als nou het rijden ook weer wil lukken in de bak dan zit ik in de hemel hoor :)
Er worden enkel in de winter stallen verhuurd, en dat seizoen loopt af eind maart. Nou willen de pensionhouders eind februari/begin maart een BBQ houden voor ons, de klanten, als bedankje omdat we in hun pension geloofden en klant zijn geweest. Hoe vaak kom je dat nou tegen? Vind het ronduit schitterend _/-\o_

Ga geloof ik voor volgende winter ook al maar gelijk een box reserveren :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 00:14

De stal waar ik nu sta is maar klein, 8 paarden (5 eigenaren). De stalhouder wilde absoluut geen tienermeisjes met een paard op pension, om gezeik te voorkomen.
Het is ook niet echt zijn bedrijf, hij doet de paarden ' erbij ' . Een soort privé stal.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:26

Het is zeker waar dat er veel geroddelt wordt. Vooral op de grotere pensionstallen waar dressuur & wedstrijden heel belangrijk zijn. Zelf heb ik dat ook meegemaakt, gelukkig was ik daar ook weer snel weg.

Nu sta ik op een stal waar het gewoon een mix is. Mensen rijden recreatief, western, dressuur, springen, vrijheidsdressuur, verzin het maar en we hebben er wel éen van op stal. Dat maakt het juist gezellig.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:26

Mijn theorie is als volgt: mensen die dieren hebben (of dat nou honden of paarden zijn) hebben soms de behoefte om de alfateef te spelen. Nu zeg ik niet dat alle dierenmensen dominant zijn, maar af en toe krijg ik heel erg die indruk. Verder gaat het om het altijd gelijk hebben in discussie. (Rijtechnische) discussies ga ik altijd uit de weg, want anderen hebben toch altijd gelijk. Moet ook wel zeggen dat ik een beetje 'anders' ben dan de dressuurknikkers op stal.

Daarbij komt ook nog dat als mensen een kliekje vormen, ze altijd mensen daarbuiten zullen pakken. Waarom? Zodat ze zelf geen slachtoffer worden, en ze lekker gemeen lijken. En af en toe pikken ze even op een 'vriendin' zodat de rangorde weer hersteld is. Serieus, we zijn af en toe gewoon beesten.