Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:25

Sandra.k schreef:
Allereerst: ook ik ga voor 100% met Sonja mee, wat mij daarnaast nog opvalt is dat veel van jullie NH als een soort aparte discipline zien Verward Zo van die doet aan springen, die aan dressuur en en miepje doet aan NH.
NH is (zoals geloof ik al ergens geschreven is) niets meer of minder dan je boerepaardeverstand gebruiken in de omgang met paarden en dan op zo'n manier dat je paard snapt dat jij de baas bent, snapt wat je van 'm wilt etcetc. Gewoon een goeie duidelijke communicatie met je paard dus, waar inmiddels de term NH op is losgelaten zodat er aan alle kanten lekker aan verdiend kan worden.
Niks mis mee hoor, maar het is niets nieuws en ook niet voorbehouden aan de mensen die er zo bewust mee bezig zijn.
Paardengevoel kun je niet leren uit een boekje, dat heb je of je hebt het niet. Een boekje is geschikt om wat meer theoretische kennis op te doen maar dat is het dan ook.

Nou Sandra.K ben het helemaal met je eens OK dan! . Ga vooral zo door!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:30

james100"]
[quote="Sandra.k schreef:
Allereerst: ook ik ga voor 100% met Sonja mee, wat mij daarnaast nog opvalt is dat veel van jullie NH als een soort aparte discipline zien Verward Zo van die doet aan springen, die aan dressuur en en miepje doet aan NH.
NH is (zoals geloof ik al ergens geschreven is) niets meer of minder dan je boerepaardeverstand gebruiken in de omgang met paarden en dan op zo'n manier dat je paard snapt dat jij de baas bent, snapt wat je van 'm wilt etcetc. Gewoon een goeie duidelijke communicatie met je paard dus, waar inmiddels de term NH op is losgelaten zodat er aan alle kanten lekker aan verdiend kan worden.
Niks mis mee hoor, maar het is niets nieuws en ook niet voorbehouden aan de mensen die er zo bewust mee bezig zijn.
Paardengevoel kun je niet leren uit een boekje, dat heb je of je hebt het niet. Een boekje is geschikt om wat meer theoretische kennis op te doen maar dat is het dan ook.

Nou Sandra.K ben het helemaal met je eens OK dan! . Ga vooral zo door!!!
[/quote]

James en Sandra: eh sorry hoor... maar wat een klets. Dit is dus zo'n "iedereen over een kam scheren"-opmerking.

Ik rij engels (dressuur en springen), western en freestyle (d.w.z. zonder hoofdstel). NH is hooguit een van de methodieken om met je paard om te gaan. Zo heb je ook mensen die vanuit de methodiek van centered riding dressuur rijden.

Zo zijn er ook schoolsystemen die gebaseerd zijn op een bepaalde didactische stroming maar wel alle vakken onderwijzen hoor. Of je nu op een yenaplan, dalton, montesori, vrije school of een gewone openbare school zit, in alle gevallen krijg je alle vakken voorgeschoteld. En zo is het met NH ook. Het is een methodiek van omgaan/communiceren met je paard, geen rijstijl pur sang.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:35

ja, onder andere. Heb natuurlijk ook hempfling gelezen, vind ik echt heel erg mooi allemaal, maar ik weet niet of het waar is en wat je er nou echt mee moet.....Bij parelli zorg je dus eerst dat je volledige controle hebt en dat je paard niet meer schrikt en uit zichzelf alleen maar harder of zachter gaat (bijvoorbeeld zonder hoofdstel of met losse teugel) en dan begin je met nageefelijk rijden. dit dus om te zorgen dat hij achter meer gaat dragen voor moeilijkere oefeningen. Maar omdat veel mensen als reden geven voor aan de teugel ontspanning en controle, vroeg ik me af waarom ik dan nog nageefelijk zou moeten rijden, en of mensen daar ideeen over hebben. Als je parelli zou volgen zou je dan moeten streven naar 80% freestyle en 20% nageefelijk rijden. maar ik vroeg me af wat iedereen daar voor ideeen over heeft, want ik ben er zelf nog wel over aan het twijfelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:38

sanne83 schreef:
ja, onder andere. Heb natuurlijk ook hempfling gelezen, vind ik echt heel erg mooi allemaal, maar ik weet niet of het waar is en wat je er nou echt mee moet.....Bij parelli zorg je dus eerst dat je volledige controle hebt en dat je paard niet meer schrikt en uit zichzelf alleen maar harder of zachter gaat (bijvoorbeeld zonder hoofdstel of met losse teugel) en dan begin je met nageefelijk rijden. dit dus om te zorgen dat hij achter meer gaat dragen voor moeilijkere oefeningen. Maar omdat veel mensen als reden geven voor aan de teugel ontspanning en controle, vroeg ik me af waarom ik dan nog nageefelijk zou moeten rijden, en of mensen daar ideeen over hebben. Als je parelli zou volgen zou je dan moeten streven naar 80% freestyle en 20% nageefelijk rijden. maar ik vroeg me af wat iedereen daar voor ideeen over heeft, want ik ben er zelf nog wel over aan het twijfelen.

eh... bij mij ligt het eerder andersom. Zolang ik wedstrijden wil blijven rijden (dressuur of western) zal mijn paard toch nageeflijk moeten zijn. Het aardige is, dat ze dat bij freestyle rijden eigenlijk ook is. Moeilijker wordt het om in freestyle-situatie de achterhand er helemaal bij te rijden e.d. Dat is volgens mij gewoon niet mogelijk. Maar goed: misschien weet parelli zelf (of zijn vrouw, want die rijdt dressuur) hier het antwoord op. Hoe dan ook: volgens mij moet je doen wat je zelf een lekker gevoel geeft. Want alleen dan werkt het.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:39

Lielle schreef:
valt wel mee hoor, ik ben niet zo'n NH aanhanger zoals ik hiervoor al ergens heb gezegd Knipoog Alleen denk ik dat je overal iets zinnigs uit kunt halen. maar jij ook een prettige dag verder Haha!

Ik vind ook zeker dat er IETS uit te halen valt, alleen ik heb zo'n nare ervaring met die goeroe's..... Boos!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:42

Anya schreef:
James en Sandra: eh sorry hoor... maar wat een klets. Dit is dus zo'n "iedereen over een kam scheren"-opmerking.

Ik rij engels (dressuur en springen), western en freestyle (d.w.z. zonder hoofdstel). NH is hooguit een van de methodieken om met je paard om te gaan. Zo heb je ook mensen die vanuit de methodiek van centered riding dressuur rijden.

Zo zijn er ook schoolsystemen die gebaseerd zijn op een bepaalde didactische stroming maar wel alle vakken onderwijzen hoor. Of je nu op een yenaplan, dalton, montesori, vrije school of een gewone openbare school zit, in alle gevallen krijg je alle vakken voorgeschoteld. En zo is het met NH ook. Het is een methodiek van omgaan/communiceren met je paard, geen rijstijl pur sang.

Euh....klets? Jij omschrijft nu zelf wat ik bedoel te zeggen dus die klets zal wel meevallen. Ik scheer niemand over 1 kam, maar gaf wel aan dat er (te) veel mensen zijn die NH als aparte stijl NAAST de andere rijstijlen beschouwen. Jij zegt dat het een methodiek van omgaan is, geen rijstijl apart en dat bedoel ik ook. En ik heb het over de mensen die het WEL als een apart iets beschouwen en daar een beetje ver in doorgaan.
Zelf rij ik western, pak er zo nu en dan wat gewone dressuuroefeningetjes bij en zonder hoofdstel rijden doe ik ook, maar dat heeft naar mijn mening niks met NH te maken, maar gewoon met het feit dat je niet stuurt etc met je teugels maar met je benen en gewicht.

En ik blijf erbij dat de term NH wel erg commercieel wordt uitgebuit en als nieuwe methode wordt gepresenteerd, waarbij het ook nog eens zo is dat zo'n beetje elke NH-goeroe zijn eigen methode als de enige beschouwt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:49

ik heb trouwens ook slechte ervaringen met goeroe's, hoor....
baalbergen, maarten abeln, heb ik zulke rare verhalen over gehoord......en die vallen dan ook onder nh???

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:56

sanne83 schreef:
baalbergen, maarten abeln, heb ik zulke rare verhalen over gehoord......en die vallen dan ook onder nh???

ja die abeln is echt een rare snijboon, maar goed, je moet ook niet alles geloven wat mensen zeggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:14

Sandra.k"]
[quote="Anya schreef:

Euh....klets? Jij omschrijft nu zelf wat ik bedoel te zeggen dus die klets zal wel meevallen. Ik scheer niemand over 1 kam, maar gaf wel aan dat er (te) veel mensen zijn die NH als aparte stijl NAAST de andere rijstijlen beschouwen. Jij zegt dat het een methodiek van omgaan is, geen rijstijl apart en dat bedoel ik ook. En ik heb het over de mensen die het WEL als een apart iets beschouwen en daar een beetje ver in doorgaan.
Zelf rij ik western, pak er zo nu en dan wat gewone dressuuroefeningetjes bij en zonder hoofdstel rijden doe ik ook, maar dat heeft naar mijn mening niks met NH te maken, maar gewoon met het feit dat je niet stuurt etc met je teugels maar met je benen en gewicht.

En ik blijf erbij dat de term NH wel erg commercieel wordt uitgebuit en als nieuwe methode wordt gepresenteerd, waarbij het ook nog eens zo is dat zo'n beetje elke NH-goeroe zijn eigen methode als de enige beschouwt.
[/quote]

Dan heb ik je misschien verkeerd begrepen.... Maar ik reageer op de term dat veel NH-ers alleen aan NH doen.. die springt, die doet dressuur en miepje doet NH... Ik ken echt heel veel mensen die "aan NH doen" op de manier zoals ik het beschrijf. Misschien zijn dat niet de mensen die regelmatig in het voetlicht treden. Ze hangen immers geen goeroe aan maar gebruiken elementen van de methode van de goeroe(s) om hun eigen doel te bereiken.

Verder ben ik er wel heilig van overtuigd dat er best een aantal mensen zijn die baat hebben bij NH methodieken. Niet de mensen bij wie paarden in het bloed zit. Die hebben NH niet echt nodig, die hebben de natuurlijke manier van omgang al wel. Maar wel de mensen die ik nog steeds langs zie lopen met een paard dat door ze heen loopt, steigert op weg naar de wei, vreselijk moeilijk aan te singelen is, niet zijn mond opendoet als je een hoofdstel om wilt doen, proberen het paard de trailer in te meppen, of op concours vol trots op hun paard stappen dat door vier mensen moet worden vastgehouden en dan bokkend weggrijden met een gezicht van "kijk mij eens ik kan rijden". Misschien dat die mensen kunnen rijden... Dat kan verschillen. Maar met hun paard omgaan kunnen ze niet. En dat gevoel hebben ze kennelijk niet aangeboren gekregen. In zo'n geval helpt een kleine cursus gezond en consequent omgaan met je paard. NH methodieken zijn in ieder geval duidelijk uit te leggen en besteden veel aandacht aan de lichaamstaal van mensen zelf en van paarden (zodat je in ieder geval begrijpt wat de oren van je paard betekenen, of een bepaalde houding). Of je dat nu NH noemt of gezond verstand zal mij worst, als het resultaat maar goed is. En het zijn toch vooral de NH-goeroes geweest die deze wijze van met je paard omgaan zo hebben samengevat dat de gemiddelde gewone mens met een gemiddeld paardengevoel er nog chocola van kan maken. Dat ze daarin dan af en toe doorslaan, ach... zullen we maar zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:41

Citaat:
Bij parelli zorg je dus eerst dat je volledige controle hebt en dat je paard niet meer schrikt en uit zichzelf alleen maar harder of zachter gaat (bijvoorbeeld zonder hoofdstel of met losse teugel

Hoe kan het dan dat ik als engelse muts, kan springen zonder teugels? Lachen

Dus die controle leer je dus ook degelijk zonder NH

En wat al meer is gezegd
Ik vind Nh niks anders dan leren luisteren en omgaan met je paard, dus geen aparte disipline, al lijkt het daar soms wel op.
Maar gewoon veel met paarden omgaag, luisteren naar ouderen mensen met ervaring, niet te stug zijn om van die mensen iets aan te nemen en je krijgt vanzelf die natuurlijke balans.

En kijken en luisteren is heel goed koop Lachen

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:41

Ik ben het helemaal met Sonja eens.

zet 10 paarden bij elkaar in een wei die nog nooit elkaar hebben ontmoet, denk je dat die met een kopje thee gezellig in een kringetje gaan staan om gezellig te bespreken wie de baas is?
Die maken elkaar toch ook met een paar meppen duidelijk wie de baas is. Een paard ziet jouw ook als iemand uit de rangorde en zal altijd willen weten of hij hoger of lager staat dan jij, en dan kun je het hem nog zo lief vertellen dat jij hoger staat, hij zal het toch zelf uitproberen.

Op stal zijn 2 mensen altijd bezig met jonge paarden, meestal gaat dat een tijd goed en dan ineens beginnen die paarden te kijken tot hoe ver ze kunnen gaan, een keer hard aanpakken en ze weten het weer. Sommige op stal staan dan echt te kijken van "wat zielig!" Maar een verdiende klap is niet zielig Knipoog

Ik krijg van mensen die zo sterk in NH "geloven"altijd het idee dat je je paard alleen maar lief mag toespreken, hem niet eens flink op zijn flikker mag geven als hij daar om vraagt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:51

Ethelate schreef:
Ik ben het helemaal met Sonja eens.

zet 10 paarden bij elkaar in een wei die nog nooit elkaar hebben ontmoet, denk je dat die met een kopje thee gezellig in een kringetje gaan staan om gezellig te bespreken wie de baas is?
Die maken elkaar toch ook met een paar meppen duidelijk wie de baas is. Een paard ziet jouw ook als iemand uit de rangorde en zal altijd willen weten of hij hoger of lager staat dan jij, en dan kun je het hem nog zo lief vertellen dat jij hoger staat, hij zal het toch zelf uitproberen.

Op stal zijn 2 mensen altijd bezig met jonge paarden, meestal gaat dat een tijd goed en dan ineens beginnen die paarden te kijken tot hoe ver ze kunnen gaan, een keer hard aanpakken en ze weten het weer. Sommige op stal staan dan echt te kijken van "wat zielig!" Maar een verdiende klap is niet zielig Knipoog

Ik krijg van mensen die zo sterk in NH "geloven"altijd het idee dat je je paard alleen maar lief mag toespreken, hem niet eens flink op zijn flikker mag geven als hij daar om vraagt.
Eh... Wie zegt dat mensen die aan NH doen alleen maar lief zijn met hun paard. Ik vind het best om een goede discussie of het nut van NH te starten hier, maar lees je dan eerst een beetje in of zo.

Ik citeer (uit mijn hoofd even, dus er kan een foutje inzitten) Pat Parelli zelf:

Never be nicer to your horse than any other horse would be for your horse and never be meaner to your horse than any other horse would be to your horse. Kortom: knuffel hem niet dood, een schop geven mag.

Verder nog: eerst vragen, dan vertellen, dan kill (en met kill wordt niet letterlijk kill bedoeld natuurlijk, maar een meer ferme maatregel). het probleem is dat veel mensen blijven hangen in het vragen (terwijl het antwoord van het paard duidelijk NEE is), maar er ook mensen zijn die de eerste twee stadia (vragen en vertellen) overslaan en gelijk aan KILL beginnen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:54

sanne83 schreef:

eh is dat een goeroe? Dacht ik niet. Ken em niet trouwens.

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:56

Wat je zegt zit idd wel een waarheid in ethelate.
Ik hoor wel vaker dat mensen denken dat NH poes lief en aardig is.
Nh is op een paarden manier met elkaar omgaan.
Met NH straf je ook zeker wel.
Alleen geef je het paard de keus ( de 4 fases)
In de kudde gebeurt het zo: Paard komt naar ander paard toe legt de oren in de nek gaat het paard niet weg draait die de kont om en drijgt die nog niet aan de kant gaat die drukken (drijven) nou dan nog niet dan is het bam krijgt een klap.Maar meestal gaat dat zo snel dat je dat niet eens ziet wta er gebeurt.
Bij parelli heb je dus de 4 fases je geeft het paard een eerlijke keus om aan de kant te gaan ( of iets anders) zo niet dan is het bam.Maar sommige geven het paard niet eerst een eerlijke keus.En dat is een groot verschil tussen NH en de andere manier.En NH is zeker niet lief zijn voor je paard.Kan wel ligt helemaal aan het paard.Kiest die ervoor om meteen te luisteren naar de 1ste waarschuwing (fase) nou dan is het makelijk.En zo wordt het ook op de wei uitgevochten.Ze lopen heus niet naar elkaar en beginnen me een partij de trappen. IK vind dat de laatste tijd het NH ook een beetje overdreven wordt.Het is gewoon een hele simpele manier van omgang met paarden,waarin ieder vrij is om dat toe te passen of niet.En de 1 gebruikt de naam Natural horsemaship en de ander zegt wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:08

Maar iedereen waarschuwt toch eerst, met bv UH of Pas op! voordat je mept?
Of he moet heel erg grof zijn wat je paard doet, dan krijgt hij idd wel meteen lik op stuk.
Maar dat is zeldzaam nodig, omdat ze weten hoe het zit.
Alleen bij jonge dieren moet je soms eens herhalen.

En ik krijg wel eens het idee als iemand zegt, slaan of mep, dat er bijna aan inelkaar tremmen gedacht word.
Als ik zie wat ik mep, dan is dat niet echt met kracht, maar meer de uitsraling waar ze van schrikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:11

Anya schreef:
Ik citeer (uit mijn hoofd even, dus er kan een foutje inzitten) Pat Parelli zelf:

Never be nicer to your horse than any other horse would be for your horse and never be meaner to your horse than any other horse would be to your horse. Kortom: knuffel hem niet dood, een schop geven mag.

Een beetje een eigenaardige vertaling, maar er zal wel wat interpretatie achter zitten. In het stukje van parelli wordt er weer op aangestuurd om als een paard te denken, maar dat kunnen wij als mensen helemaal niet. Het enige wat wij kunnen is het paarden-gedrag interpreteren en niet meer. We kunnen zelfs niet zijn als een paard, we zetten hooguit wat stappen op het pad van de slechte imitatie; waarmee men eigenlijk het paard voor schut zet en in de maling neemt.

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:20

Neehj precies dat klopt want wat wij met onze paarden doen doen paarden ook niet met elkaar ( zie je ze al rijden met elkaar)
Dus het progamma van parelli is daar door hem op aangepast,hij doet het du szoals hij denkt dat het goed is,of zoals hij dat aanvoelt ( als ik het goed heb) En er zijn dus meer mensen die zich in dat stukje hun eigen iedéen doen en dat zijn weer verschillende manieren.Maar het principe is het zelvde.Mischien komt het nu verkeerd over , maar zo zie ik het in.
En als mensen dan geen NH doen is het dus niet goed , terwijl die hetzelvde principe doen alleen zonder de naam erbij te gebruiken.Ankie noemt het ook geen NH maar die zal het heus wel goed doen met der paarden anders was ze echt niet zo ver gekomen.

cornelie

Voor mij is specifiek het Parelli Natural Horsemanship programma een middel om een doel te bereiken. Het is voor mij geen doel op zich. Ik denk dat dát ook een groot verschil is. Want een ander kan precies hetzelfde doel hebben maar voor een ander middel kiezen, prima toch? Dat van die 80%/20% voer ik inmiddels wel uit in de praktijk en ik moet eerlijk zeggen, het gaat een stuk vlotter allemaal. Ik vraag bv nageeflijkheid, hij geeft en ik laat direkt de teugels weer los en mag hij bv 2 rondjes weer lekker los draven. Ook met de oefeningen zo, ik vraag een inspanning, hij geeft, ik laat los. Voor mijn paard zijn die stukken van comfort een ontzettende uitdaging waardoor hij alles met nog meer overgave doet. En bovendien krijgen de spieren op deze manier ook telkens een stukje ontspanning, vind ik ook wel prettig. Als een paard denken zie ik ook niet zitten maar ik vind wel dat ik mij aan het paard moet aanpassen en niet andersom, aangezien wij geacht worden intelligenter te zijn.

KiWiKo

Dola doet het in 4 fases, ik in drie. (1) Ik vraag vriendelijk (2) ik vraag dwingend (3) ik eis het dan maar kwaadschiks..........ik moet eerlijk zeggen dat ik heeeeeel zelden op 3 eindig. 1 is eigenlijk altijd genoeg.

De een noemt het nh en ik noem het The Kim Way Haha!

In de basis is het allemaal hetzelfde. Ik doe ook bepaalde oefeningen die zeker ook in de NH terugkomen..... Alleen deed ik dat al voordat het zwart op wit stond omdat ik dat van mijn eigen leermeesters geleerd had!

dola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:22

Jah moet eerlijk zijn dat ik me ook zeker niet aan het boekje hou hoor.
Bij mij zijn het meestal ook 3 fases.
En als ze het dondersgoed weet en ze houdt me van de domme zijn het er ook wel eens 2.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:23

als je Maarten Abeln en Pieter Baalbergen niet van naam kent, ben je denk ik niet echt op de hoogte van de Nederlands NH-goeroes.......

Over Emiel Voest gaan op Terschelling (waar hij vandaan komt) ook de vreedste verhalen, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.....over Monty Robberts lees en hoor je ook minder positieve dingen, en ga zo maar door....... ik geloof erin om van alles het juiste te pikken en je eigen methode te ontwikkelen om met je paard om te gaan (sprak zei wijs, terwijl iedereen prima met mijn paard om kan gaan, behalve ikzelf....toch eens een goeroe zoeken Tong uitsteken )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:27

gijsenkim schreef:
Dola doet het in 4 fases, ik in drie. (1) Ik vraag vriendelijk (2) ik vraag dwingend (3) ik eis het dan maar kwaadschiks..........ik moet eerlijk zeggen dat ik heeeeeel zelden op 3 eindig. 1 is eigenlijk altijd genoeg.

De een noemt het nh en ik noem het The Kim Way Haha!

In de basis is het allemaal hetzelfde. Ik doe ook bepaalde oefeningen die zeker ook in de NH terugkomen..... Alleen deed ik dat al voordat het zwart op wit stond omdat ik dat van mijn eigen leermeesters geleerd had!

Jij hebt het geluk gehad een leermeester te hebben gehad die je dit soort dingen ook geleerd heeft. Natuurlijk is de basis het zelfde.
Ik gebruik drie fases: vraag vriendelijk, vertel duidelijk wat ik wil en dan "kill". Ik kom meestal niet verder dan "vraag vriendelijk", maar ik weet dat ik wel bereid ben om tot "kill" te gaan. Met behulp van NH ben ik me alleen wat meer bewust geworden van die fasen. Ik kan duidelijker vriendelijk vragen, maar ook duidelijker zijn in de andere twee fasen. Dat heb ik gewonnen. Jammer genoeg zijn jouw leermeesters niet heel dik gezaaid, dus ik heb het met een video en boeken van zulke leermeesters (uit NH-hoek en andere hoek moeten doen).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:33

Lovely"]
[quote="Anya schreef:

Een beetje een eigenaardige vertaling, maar er zal wel wat interpretatie achter zitten. In het stukje van parelli wordt er weer op aangestuurd om als een paard te denken, maar dat kunnen wij als mensen helemaal niet. Het enige wat wij kunnen is het paarden-gedrag interpreteren en niet meer. We kunnen zelfs niet zijn als een paard, we zetten hooguit wat stappen op het pad van de slechte imitatie; waarmee men eigenlijk het paard voor schut zet en in de maling neemt.
[/quote]

Natuulijk is het geen vertaling. Dat lijkt me logisch. Het gaat me om het feit dat NH-ers niet per definitie alleen heel lief zijn voor een paard. Dat noem ik doodknuffelen. Je krijgt er ongelukkige paarden van in mijn optiek. Bovendien ging het me om duidelijk maken dat er ook binnen NH-methoden wel degelijk vormen van straf voorkomen. Ik geef mijn paard echt een schop als ze expres bovenop een voet probeert te staan (doet ze gelukkig al jaren niet meer). Toen ik haar kocht werd dit gedrag omschreven als lomp, maar dan zou ze het nu nog doen... Kortom ze wist precies waar ze haar hoeven neerzette.

Met betrekking tot de slechte imitatie, waarmee men een paard voor schut zet... Dat snap ik niet. Ik probeer geen paard te imiteren. Ik probeer mijn lichaamshouding en stem zo te gebruiken dat mijn paard mij snapt. Daarbij maak ik gebruik van elementen van zijn communicatie. Ik doe niet of ik een paard ben. Dat is heel wat anders. Bij iedere vorm van communicatie met dieren proberen wij het zo te doen dat het betreffende dier snapt wat wij willen overbrengen. Dat lijkt me logisch anders is er uberhaupt geen communicatie mogelijk toch? Ook mensen onderling gebruiken een breed scala van non verbale communicatie. NH helpt je bewust te zijn van die non verbale elementen en ze ook te gebruiken. Niets mis mij lijkt mij en zeker niet bedoeld om je paard in de maling te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:35

Die leermeesters heb ik gelukkig ook gehad
Dus zijn er meer dan je denkt

Alleen veel mensen voelen zich te groot om bij het oude boertje te luisteren als hij paarden in de wei ziet.
Of naar die handelaar te luisteren, die elke week 10 andere paarden op stal heeft staan en zijn bedrijf al 30 jaar runt, nadat hij het over heeft genomen van zijn pa.

Nee, de mensen van tegenwoordig geven het liever een dure naam en smijten er een hele boel geld tegen.
Terwijl je ogen en oren de kost geven gratis is.

Ga maar eens een paar avonden langs de wei zitten waar een groep paarden staat.
Allemaal gratis
Plus goed voor je eigen gestel, lekker relaxen ipv alleen maar haasten Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:36

smurf schreef:
als je Maarten Abeln en Pieter Baalbergen niet van naam kent, ben je denk ik niet echt op de hoogte van de Nederlands NH-goeroes.......

Over Emiel Voest gaan op Terschelling (waar hij vandaan komt) ook de vreedste verhalen, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.....over Monty Robberts lees en hoor je ook minder positieve dingen, en ga zo maar door....... ik geloof erin om van alles het juiste te pikken en je eigen methode te ontwikkelen om met je paard om te gaan (sprak zei wijs, terwijl iedereen prima met mijn paard om kan gaan, behalve ikzelf....toch eens een goeroe zoeken Tong uitsteken )

Pieter Baalbergen heb ik van gehoord, Emiel Voest ook, Maarten Abeln niet. Ik heb persoonlijk ook niet zo de behoefte om alle Nederlandse al dan niet goeroes van naam te kennen. Ik heb al zeker niet de behoefte om iedere NH-clinic die er gegeven wordt af te kleppen. Dat vindt ik inderdaad TE. En Goeroe vind ik persoonlijk wel een groot woord voor iemand die wereldberoemd in Nederland is.