Ben ik nu zo'n Dierenbeul?????

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:22

ik vind het ook zo storend dat mensen vinden dat wat voor een paard werkt dan ook maar voor alle paarden moet werken. Ook dat iedereen maar zeeen tijd in paarden kunnen steken. Een paard snapt een schop voor zijn kont ook echt heel goed hoor! Net zo goed als dat het een beloning heel goed snapt..........waar het evenwicht in gevonden moet worden is de kracht van het afstraffen en de kracht van het belonen. En dat toepassen op elk paard rekening houdend met de individualiteit van dit paard........niet elk paard is goed voor nh!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:24

SisLeone schreef:
je moest eens weten hoe mensen een piaffe aanleren en dan praat ik ook over de topruiters...


hihihi wilde het niet zeggen Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:45

niet elk paard is goed voor nh, vreemd, een paard weet wat het is om paard te zijn, misschien zijn de eigenaren er niet zo goed in, dat kan natuurlijk ook, stel je eens voor dat je eens niet het paard overal de schuld van geeft.
Ik zeg alleen dat als jou paard niet vaststaat, dat dat komt omdat jij het hem niet geleerd hebt. Daarbij heb ik het helemaal niet over nh, maar gewoon over normaal omgaan met je paard. Mensen steken jaren tijd in de dressuur, maar er kan niet even een middagje af, om je paard rustig te leren stilstaan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:48

[quote="SisLeone"]je moest eens weten hoe mensen een piaffe aanleren en dan praat ik ook over de topruiters.
quote]

o ja, zo ken ik er nog wel een. Er zijn ook "topruiters" die een paard leren springen door een balk omhoog te trekken, jaaah, laten we dat allemaal ook gaan doen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:49

anders dan NH (in de vorm van kunstjes en standaard voorgeschreven maniertjes) is niet goed voor elk paard.........Het ene paard moet je helemaal de paasei slaan wil je tot ze doordringen en bij andere is een boze blik genoeg.........DAT aanvoelen is in mijn ogen NH en niet de kunstjes die ene Voest of wie dan ook aanleert voor een hoop geld.......Gevoel kan je niet leren en gevoel is NH!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:53

piaffe word altijd aangeleerd door een meeloper met zweep die tikken tegen het been aan geeft............Ik ken ook geen andere manier

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:58

Een leraar vertelde ons een keer hoe hij dat deed met veulens.

Zo ongeveer een paar uur na de geboorte zette hij moeder en veulen vast in de stal. Als het veulen dan ging hangen, liet hij het gewoon hangen, totdat het veulen er zelf achter kwam dat als hij zelf een stapje naar voren zou doen, hij geen druk meer op de neus zou hebben.
Bij het ene veulen duurde het langer dan bij het andere, maar hij liet ze gewoon hangen. Zo leerden ze het het snelst en vergaten ze het ook nooit meer voor de rest van hun leven. Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:00

ik weet niet veel over grand-prix en zo hoor, maar leg me even uit wat hier nou precies rijkunstig aan is?? misschien wordt het dan tijd dat iemand een keer een andere methode bedenkt.....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:02

zal vast wel bij een aantal paarden werken hoor, georgette, maar als het een paniekerig veulen is, zal hij z'n leven lang een negatieve ervaring aan over houden, om nog maar niet te spreken over hoe slecht het is, als een veulen die zo jong is zichzelf ophangt aan z'n hoofd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:02

zweep is in dit geval een hulpmiddel.......

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:09

nh is trouwens helemaal geen kunstjes of wat dan ook, het is gewoon kijken hoe paarden op elkaar reageren, en ja die mensen hebben verder gekeken dan: paarden trappen elkaar, dus wij mogen ze ook trappen.... ze hebben gekeken naar omstandigheden, signalen, etc, etc. Zie je ooit paarden bang van elkaar worden?? hoe komt het dan dat je om je heen zoveel bange paarden ziet???
daarbij kan je elk paard aanleren op een zo licht mogelijk signaal te reageren, dat is toch precies hetzelfde als wat je met het rijden doet. Een paard dat reageert als je het boos aankijkt is van zichzelf al onderdanig, een paard dat je blijkbaar de hele tijd moet slaan, is van zichzelf meer een vechter, hoger in de rangorde, dus die zal veel meer met je blijven vechten.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:17

Hai ik denk dat je eerst moet nagaan Waarom doet het paard het...
Mischien angst of idd wel dat de eigenaar e slap is voor het paard en denkt zo eronder uit te komen.

Ik vind dat je duidelijk naar je paard moet zijn,maar ook eerlijk.
Bij alles moet je eigenlijk de 4 fases gerbuiken.Eerst vraag je het normaal zo niet geef je wat meer druk (of wat dan ook)
En zodat hij keus genoeg heeft gehad en mag je hem best wel aanraken.(Je hebt natuurlijk ook nog aanraken en AANRAKEN)
Zo vind ik ook als ik iets nieuws met mijn paard begin krijgt die ruim de tijd om het te doen want het is nieuw.Maar als ze het weet en ik vraag het eerst vriendelijk en ze weet dondersgoed wat ik bedoel en dan het nog niet doet kan je beter meteen heel erg duidelijk zijn dan steeds weer te zeggen nee doe nou niet neeeee neeeeeee.En soms denk ik ook wel ow die mensen zullen wel denken zij is hard voor der paard maar ik weet zelf echt wel beter. En zolang ik het met respect en eerlijkheid doe vind ik het goed.En me paard ook,want als ze het ergens niet mee eens is laat ze het wle merken.Hoop dat je snapt wat ik hiermee bedoel.

Groetjes laura

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:36

ik begrijp het heel goed hoor laura, ik doe het ook zo, maar ik ben alleen tegen een paard zomaar een schop voor z'n reet geven, terwijl hij niet begrijpt wat hij verkeerd doet. En ik ga er nooit van uit dat een of andere voorganger van mij wel het paard iets geleerd heeft, dus ik leer het hem gewoon zelf. Wel zo eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 18:48

Sanne83, vertel eens verder over dat vermijden van negatieve ervaringen. Stel je voor dat je paard de neiging heeft om te bijten (dit is een hypothetisch geval), wat doe je dan?
a. Gewoon doen wat jij wilt doen en als het paard dan reageert met bijten, vertel je hem dat dat niet de bedoeling is en daarna ga je weer gewoon verder. De bedoeling is dat het paard het voortaan wel uit zijn hoofd laat om te bijten omdat jij dat niet wilt hebben.
of
b. je bent ergens mee bezig en het paard bijt. Vervolgens ga je nadenken wat de aanleiding was voor het paard om te bijten en je besluit om die aanleiding in het vervolg uit de weg te gaan. Je verzint dus iets anders om zo de aanleiding om te bijten weg te halen, met als doel dat het paard niet meer zal bijten zolang jij de aanleiding maar omzeilt en uiteindelijk zal het paard het bijten vergeten zijn.

Sanne83, welk van beide benaderingen lijkt jou het beste en kun je ook uitleggen waarom???

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:26

allebei niet, eigenlijk. zowieso nooit dingen omzeilen maar ze juist aanpakken. Stel ik heb een nieuw paard, dat bijtneigingen heeft. Je kijkt eerst naar waarom, is hij bang, is het een dominantiespelletje (zo van hoe snel kan ik weg zijn voordat zij bij me is) , is het om een niet goed passend zadel etc etc, Ik zou zowieso altijd beginnen met wat vertrouwen (mag ik het paard overal aanraken etc) en dan met wat oefeningen zoals ten alle tijde achter je aan lopen, stilstaan als jij stilstaat en achteruitgaan op een heel klein signaal vind ik zelf heel belangrijk, is heel onderdanig voor een paard om achteruit te gaan. Hoe sneller hij dit doet, hoe meer respect hij heeft. Veel aanraken vooral bij de neus en mond, en als hij toch probeert te bijten een stapje terug laten doen. Als ik een echte bijter zou hebben zou ik hem ook nooit de kans geven om te bijten, dus in het begin op je hoede blijven en niet met je kont er naar toe gaan staan, want dan heb je natuurlijk gegarandeert een hap uit je kont, en hem elke keer voor zijn, en achteruit laten gaan. Maar dan heb je wel een volhouder hoor, de meeste houden er gelijk al mee op. dingen als achteruitgaan is gewoon normaal voor een paard. Een klap is dat niet, als het te zacht is, snapt het beest er nog niets van, en speelt hij z'n spelletje toch door, en als je hem echt hard slaat, dan zijn dat negatieve ervaringen die hij aan mij gaat koppelen, terwijl ik juist wil dat hij mee als vertrouwingwekkend persoon gaat zien.
Het lijken van die kleine dingen, maar als je paard achter je aanloopt (met aandacht, en dus niet voor het gras) en stilstaat als jij stilstaat, en achteruit gaan op het kleinste signaal (van je hand, touw of druk op neus of borst), dan maakt dat echt een ongeloofelijk verschil. en het hoeft geen zeeen van tijd te kosten, maar twee middagjes en je blijft er altijd profijt van houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:47

Sanne, dank je voor je antwoord. Maar stel nou dat dat paard bijt of trapt op het moment dat jij iets wilt van hem wat hij gewoon niet wil doen. Dat lijkt al heel erg op een machtsspelletje omdat het paard geen inspraak duldt. Persoonlijk ben ik daar nogal strikt in en daar kan een paard ook op vertrouwen. Weten waar je staat als paard is, denk ik, ook een goede basis voor vertrouwen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:00

lovely,als mijn paard mij trapt,trap ik terug,als mijn paard mij bijt,bijt ik terug Haha!

en als je bijvoorbeeld bedoeld met aansingelen lovely,ik had mickey nog niet zo lang,met aansingelen legde ze de oren even in de nek,nou goed niets mis mee,een keer wou ze hape,heb ik niets gedaan,todat de volgende dag en beet ze me raak,toen heb ik haar ook meteen een flinke mep gegeven,maar ergens was het mijn eigen fout ik had de dag van te voren al moeten ingrijpen meteen een mep geven.
maar even terug erop,mickey had dus een keer raak gebeten,ik heb haar een flinke mep gegeven en ze heeft me nou een jaar later nooit meer een poging gedaan om te bijten.

Chiaartje
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:08

Ik heb je nooit ontmoet maar heb al zoveel over je gehoord dat ik me afvraag waarom jij je in vredesnaam drukt maakt of er mensen zijn die je een dierenbeul vinden, je hebt tenslotte toch de wijsheid in pacht???

Merilyn schreef:
Ik geef dus iemand les (ook bokker) die heeft een jong paard.

Dat paard gaat dus steeds hangen en dat heeft haar al een paar touwen gekost. Mijn paard deed dat ook en daar baalde ik van dus ik had uiteraard een oplossing. en de oplossing viel blijkbaar niet in goede aarde.

Haar paard heb ik dus met 2 slagen om de buis vastgezet gewoon met een touw niet te kort etc. Touw zat dus niet vast maar kon doorschuiven. Zodra het paard ging hangen kreeg het van mij dus een dreun op der kont met een zweep. Klaar dit heb ik 4 X moeten doen en het was over.

Ik heb een hekel aan gezeik als paarden dit soort truukjes doen dus dan is het bij mij ook gewoon afgelopen. paard liep toen als een mak hondje achter mij aan en liet zich nu makkelijk afspuiten en meenemen over al naartoe. Ze liep dus dwars over je heen en als ze vaststaat ging ze hangen.

Nu staat zij op stal met allerlei recreatie ruiters (is opzich niets mis mee) die alles graag op de allerzachste manier doen. Heb ik ook geen moeite mee, maar nu schilderen ze mij als een grote dierenbeul af en wordt er dus overal verkondigd dat het paard onder de striemen zat etc. (dit is dus belachelijk he) En tegen mij maar aardig doen.

Ik ben daar gewoon kotsmisselijk van. Ik ben gewoon heel consequent. Toen het paard braaf was heb ik dat zeker ook bevestigd en ze was zeker NIET bang voor de zweep!!!!! Paard is 3 jaar.

Dus kenners. Ben ik nu echt zo'n dierenbeul?

Merilyn

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:08

Lovely schreef:
Sanne, dank je voor je antwoord. Maar stel nou dat dat paard bijt of trapt op het moment dat jij iets wilt van hem wat hij gewoon niet wil doen. Dat lijkt al heel erg op een machtsspelletje omdat het paard geen inspraak duldt. Persoonlijk ben ik daar nogal strikt in en daar kan een paard ook op vertrouwen. Weten waar je staat als paard is, denk ik, ook een goede basis voor vertrouwen.


geef even een voorbeeld ofzo, van iets wat jij wilt maar je paard niet, en dat hij echt gaat trappen en bijten.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:14

Chiaartje schreef:
Ik heb je nooit ontmoet maar heb al zoveel over je gehoord dat ik me afvraag waarom jij je in vredesnaam drukt maakt of er mensen zijn die je een dierenbeul vinden, je hebt tenslotte toch de wijsheid in pacht???


wat bedoel je hiermee?
en ik zie dat dit je eerste bericht is,dus ik neem aan dat hier meer achterzit Haha!
waarvan ken je haar enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:23

sanne83"]
[quote="Lovely schreef:
Sanne, dank je voor je antwoord. Maar stel nou dat dat paard bijt of trapt op het moment dat jij iets wilt van hem wat hij gewoon niet wil doen. Dat lijkt al heel erg op een machtsspelletje omdat het paard geen inspraak duldt. Persoonlijk ben ik daar nogal strikt in en daar kan een paard ook op vertrouwen. Weten waar je staat als paard is, denk ik, ook een goede basis voor vertrouwen.


geef even een voorbeeld ofzo, van iets wat jij wilt maar je paard niet, en dat hij echt gaat trappen en bijten.
[/quote]

Oke, even een simpel voorbeeld. Je vertelde zelf al dat je vindt dat een paard met jou mee moet lopen jou hoort te volgen. Stel nou dat je naast een paard loopt dat daar heel anders over denkt en dat ie stopt wanneer hij daar zelf zin in heeft en zich graag mee laat sleuren en dus zelf wil bepalen waar hij loopt en in welk tempo. Stel je voor dat paard stopt zomaar om niks, omdat ie toevallig geen zin heeft om die kant op te lopen. Stel je verzoekt hem diverse keren om mee te lopen en hij vertikt het en je besluit om hem een tikje met het touw te geven en vervolgens haalt hij uit. Dus op het moment dat je optreedt en je zin doordrijft, dan kun je een trap verwachten. Het paard trapt dus niet uit verdediging of angst of schrik, maar gewoon uit een soort eigengereidheid en heeft dat ook altijd gedaan.
Dan vertel ik er nog even bij dat dat paard voortdurend inbreekt op je ruimte en je zo manipuleert dat jij hem moet volgen en niet hij jou (althans, dat is zijn streven).

Zou jij dit paard:
a. even kort en bondig vertellen dat hij eigenlijk niet bepaalt wat er gebeurt en dat hij veel liever is als hij volgt; of
b. heel hard na gaan denken hoe je dat paard aan het lopen krijgt zonder bij hem het nogal gevoelige *trap-knopje* aan te raken. Met als doel dat hij vergeet dat ie ooit losse achterbenen had.

Chiaartje
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:23

Ik ken haar alleen van horen zeggen, en ik vind het nogal belachelijk om recreatieruiters af te schilderen als nono's, en dat ook nog eens verkondigen over een stal waar inderdaad veel recreatieruiters zijn, dat slaat werkelijk helemaal nergens op.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:27

haha lovely ik ga dus echt voor a,dat zou mijn pony nooit hoeven te proberen,zou ze dat doen,zou ik haar een terug trappen vragen of ze zich nog 100% voelt en hup lopen met die handel.

maar chiaartje,je hoorde dit verhaal dus te ronden op stal gaan en bent even komen kijken?
beodle ik niets mee,is gewoon even een nieuwschierig vraagje Lachen

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:33

Merylin- Ik zou me van die Penny meningen niets aantrekken als ik jou was. Je hebt juist gehandeld.
Er wordt idd. veel te veel getrut met paarden. Zo'n rare dressuurknol bij ons op stal wil als je in je eentje met hem bent nooit de wasplaats op, echter als er iemand achter gaat lopen met een zweepje (je hoeft hem niet eens een knal te verkopen) loopt meneertje braaf achter je aan. Lief doen helpt geen bal, hij heeft gewoon door dat hij sterker is als jij in je eentje.

Sommigen willen gewoon eventjes weten wie de baas ookal weer was. Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:41

mdmoiselle schreef:
Merylin- Ik zou me van die Penny meningen niets aantrekken als ik jou was. Je hebt juist gehandeld.
Er wordt idd. veel te veel getrut met paarden. Zo'n rare dressuurknol bij ons op stal wil als je in je eentje met hem bent nooit de wasplaats op, echter als er iemand achter gaat lopen met een zweepje (je hoeft hem niet eens een knal te verkopen) loopt meneertje braaf achter je aan. Lief doen helpt geen bal, hij heeft gewoon door dat hij sterker is als jij in je eentje.

Sommigen willen gewoon eventjes weten wie de baas ookal weer was. Haha!


arm beestje,mischien lijd die aan geheugenverlies,en wist die steeds bijna 100% zeker dat hij de baas was

Knipoog Tong uitsteken *LOL*