'slechte' paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:31

jury schreef:
Ik dacht ook altijd dat een vals paard gecreeerd werd.
Helaas heb ik dit anders mogen ervaren.
Een merrie, als veulen door mij gekocht. Na een jaar begon het. Uit het niets direct gericht te slaan.
Echt een pismerrie, dus met rijden ook niet de makkelijkste tussen haar periodes door.
Nadat ze de hoefsmid al een x te pakken had gehad en bij mij twee tanden uit mijn mond sloeg heb ik eerst de tandarts gebeld en toen de slager.
Een volle zus van een jaar ouder bleek ook losse benen te hebben.

Ik weet dus dat dit paard niets fouts meegemaakt heeft. Goed opgevoed is.
Dit was echt kortsluiting tussen de oren.

vraagje over dit verhaal, heeft de merrie wel tot een jaar of 3 in de opfok gestaan?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:32

Heel veel paarden worden wel 'verpest' door de eigenaar denk ook door onkunde ja.
Maar er zijn ook wel paarden die gewoon goed opgevoed zijn en naar alles trappen wat los en vast zit...
Dan is er gewoon iets mis in hun hoofd, dus niks schuld van de eigenaar.
Net zoals bij mensen, als je die verhalen in de krant leest dan denk je toch ook welk ziek persoon kan dat doen? Maarja vaak is er dan het excuus dat ze een slechte opvoeding hebben gehad :S Maar denk ook dat er genoeg zijn die gewoon iets hartstikke verkeerd hebben!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:37

Niet specifiek in de opfok maar wel in de kudde met andere paarden van verschillende leeftijden.
Haar volle zus idem.
Dit zat echt in de foklijn (Kennedy x Belisar). Fokker wist het (achteraf denkend). Ik dacht destdijd nog "waarom laat ie me nu zien dat dat veulen braaf voetjes kan geven, dat vind ik helemaal niet belangrijk". Daarom dus.
Ik ken er overigens wel meer van deze hengst die losse achterbenen hebben. Dat in combinatie met de moederlijn die ook als niet al te makkelijk bekend staat geeft dus ellende.......

Moll schreef:
jury schreef:
Ik dacht ook altijd dat een vals paard gecreeerd werd.
Helaas heb ik dit anders mogen ervaren.
Een merrie, als veulen door mij gekocht. Na een jaar begon het. Uit het niets direct gericht te slaan.
Echt een pismerrie, dus met rijden ook niet de makkelijkste tussen haar periodes door.
Nadat ze de hoefsmid al een x te pakken had gehad en bij mij twee tanden uit mijn mond sloeg heb ik eerst de tandarts gebeld en toen de slager.
Een volle zus van een jaar ouder bleek ook losse benen te hebben.

Ik weet dus dat dit paard niets fouts meegemaakt heeft. Goed opgevoed is.
Dit was echt kortsluiting tussen de oren.

vraagje over dit verhaal, heeft de merrie wel tot een jaar of 3 in de opfok gestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:08

stef schreef:
Mensen zijn IMO ook niet slecht van nature :n

Offtopic, maar dat ben ik toch niet met je eens :n Maar laten we die discussie ergens anders voeren :)

@ jury: het combineren van zulke lijnen kan idd heel temperamentvolle paarden opleveren, en als dat opvliegende karakter erin zit, en bij de moeder ook, mijn hemel...... sommige lijnen moet je niet willen combineren. Ik geloof ook absoluut dat er paarden bestaan met een kronkel in de kop, al zijn het er imo veel meer die zijn verpest voor (gebrek aan) opvoeding, gebrek aan kennis en ervaring, verkeerde opvoeding. Imo is dat 99% van de probleempaarden.

Amaryllis

Re: 'slechte' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:10

Maar wat dacht je van de prestatiefok van de laatste jaren? Daar wordt niet meer gelet op karakter, maar alleen maar op prestaties. Een scherp karakter (zoals eerder genoemd door Jury dacht ik) in combinatie met ruiter die net te kort schiet is in mijn ogen dan een dodelijke combinatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:18

Daar heb je een heel interessant punt.

Prestatiefok is an sich niets mis mee. Ik vind het wel een redelijk probleem worden dat de KWPN niet meer voor de gewone, doorsnee ruiter lijkt te zijn weggelegd. Wat moet Jan met de Pet met een Gribaldi, of een Jazz, of een Totilas, een Salinero? Geweldige paarden, met een geweldig talent, met bijbehorend temperament.
Maar is het ook niet zo dat je als ruiter moet nadenken of zo een dier wel bij je past? Moet je echt een Jazz kopen als je een middelmatig ruiter bent zonder Fingerspitzengefühl? Vragen om problemen wat mij betreft...... koop dan een leuke Gelder of een Groninger. Zijn ook mooie warmbloeden, waar je heerlijk op kunt rijden, zonder de zottigheid.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:20

Ik geloof niet dat er echt valse of slechte paarden zijn, zoals hier ookal word gezegt het ligt natuurlijk aan de opvoeding, en ook hoe ze behandelt worden. Ik denk wel dat je paarden van nature heb die feller zijn als de ander. Maar ik denk niet dat er echt paarden zijn die van nature echt slecht of vals zijn. Dat heeft de mens er dan van gemaakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:29

Ik geloof wel in 'foutjes van de natuur'.
Weet er twee: een hersentumor (werd gekker en gekker) en een paard van veulen af aan zo verknipt als het maar zijn kan (in handen van zeer ervaren mensen) die als driejarige naar de slager is gegaan (die het ook nog heeft geprobeerd want het was zo zonde zo'n mooi jong paard slachten... hij kwam er snel van terug!)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:34

ik vind zelf dat er geen valse paarden bestaan, alles heeft een oorzaak en de juiste persoon kan het oplossen. Misschien is hij in iemands ogen vals of onhandelbaar maar dan is dat paard gewoon geen goede combi met die ruiter.

natuurlijk heb je paarden die wat sagerijniger zijn dan andere, frisser of minder makkelijk de zin van de ruiter accepteren. maar ook onder mensen en andere dieren heb je wezens die minder graag iets doen... Ook wij vinden niet allemaal elke sport leuk..

maar vals, nee in mijn ogen bestaat dat niet

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:36

Urielle schreef:
Ik geloof wel in 'foutjes van de natuur'.
Weet er twee: een hersentumor (werd gekker en gekker) en een paard van veulen af aan zo verknipt als het maar zijn kan (in handen van zeer ervaren mensen) die als driejarige naar de slager is gegaan (die het ook nog heeft geprobeerd want het was zo zonde zo'n mooi jong paard slachten... hij kwam er snel van terug!)

dan is het dier zelf nog niet vals... (in mijn ogen) hij/zij heeft altijd een reden waarom ze zo zijn, het is een kunst het bij elk paard te achterhalen en op te lossen... en ervaren mensen betekent nog niet dat ze de juiste voor dat veulen waren.. en de ander heeft een tumor, is dus eigenlijk ook niet vals! maar heeft soms even een probleempje... ze is dus niet zomaar vals ;)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:47

Ben het helemaal met Jury eens :j
Helaas heb ik het ook jaren geleden persoonlijk mogen ondervinden.
De exacte afstamming weet ik niet meer, maar schijnbaar bleek het dus al in de bloedlijn te zitten.
Merrie kon uit het niks levensgevaarlijk worden, die schopte je echt gericht het licht uit.
Die heeft dus uiteindelijk een enkeltje Mora gekregen.

En er is een groot verschil tussen een wat "lastig" en chagrijnig paard en een paard dat gewoon niet goed in z'n hoofd is en levensgevaarlijk. Die laatste categorie zijn er maar heeeeeeel weinig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:07

Toch niet uit dezelfde stam Winddancer, want die van mij kwam ook uit Limburg.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:09

jury schreef:
Toch niet uit dezelfde stam Winddancer, want die van mij kwam ook uit Limburg.

Dat durf ik niet heel zeker meer te zeggen. Zou ik moeten navragen, maar volgens mij zat er geen Kennedy in, maar zeker weten doe ik het nu echt niet.

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:27

Komt er dus allemaal op neer, dat een paard niet zomaar van nature vals is.
Als hij dat wel is, zit er een steekje los.
Maar een "normaal" paard, is niet vals. Niet zonder goede reden. En daarmee bedoel ik dus inderdaad verpest worden door onkundigheid.

Wat ik hier wel veel lees is dat veel paarden dan maar worden afgemaakt. Vind ik persoonlijk erg zielig. Omdat er niks mee gedaan kan worden, moet hij dus maar van de wereld geholpen worden? Als is aangetoont dat het dier verder geen pijn heeft, zou ik hem gewoon rustig op de wei zn eigen leven laten leiden. Er is toch wel een andere manier? Ik snap wel dat mensen het doen. Maar jullie zeggen het ook op zo'n manier alsof het je niks kan schelen? Maakt een paard dan helemaal niks meer uit zodra het wat in zn kop gaat mankeren?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:35

Een paard dat echt gevaarlijk is en niet goed bij z'n hoofd zet je helaas niet zo maar ergens in een wei.
Ten eerste heb je dan onnodig kosten (klinkt misschien cru, maar zo is het wel), daarbij is de kans op ongelukken veel te groot.

Buiten het feit dat er regelmatig een hoefsmid of DA aan te pas moet komen (en dus gevaar lopen), zou ik ook niet het risico willen nemen dat er iemand onwetend bij in de buurt komt en er gebeurd wat.

Voor mij is het heel simpel....de veiligheid van de mens staat voorop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:18

Winddancer schreef:
En er is een groot verschil tussen een wat "lastig" en chagrijnig paard en een paard dat gewoon niet goed in z'n hoofd is en levensgevaarlijk. Die laatste categorie zijn er maar heeeeeeel weinig.

Absoluut! We spreken daar niet over een bokkend paard of een paard wat wel eens durft te happen.
We hebben het nu over paarden die echt doelbewust op zoek gaan om je te pakken en zich daarbij door vrijwel niks laten tegenhouden, en die wil je echt niet houden, dat is heel heel heel smerig gedrag.
Zo denk ik erover:
Ik heb gelukkig zelf zo'n dier nog nooit (op stal) gehad, maar als het gaat om een paard of mijn eigen leven dan krijgt het dier zonder pardon een enkeltje stegeman. Ik wil zelf niet verongelukken en ik wil ook niet dat iemand doodgaat omdat je als eigenaar te soft of te laks bent. Ook op dat punt moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen als het erop aan komt. Een paard wat echt kwaadaardig is moet je niet koste wat het kost willen houden, omdat het zo mooi is, of getalenteerd, of zo'n speciale bloedlijn.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:01

Helemaal mee eens Urielle en Winddancer. Je hebt er die gewoon weinig respect hebben en dominant zijn. Allemaal proberen ze iets uit de een met voer, de ander met zadelen, met hoeven uitkrabben, sommige staken, sommige rennen weg en bokken. Daar valt allemaal mee te leven.

Mensen kopen ook vaak een paard uit een bepaalde bloedlijn, omdat dat "in" is. Mensen moeten een paard kopen wat bij hun past en het gebruiksdoel wat zij voor ogen hebben. Als je rustig recreatief wilt rijden, koop je geen op en top dressuurpaard/springpaard, waar je elke dag op moet rijden en die je niet eens in de week ff een rondje door het bos kan sturen. Natuurlijk zijn ook spring/dressuurpaarden waar dat mee kan, tis maar even een voorbeeldje.

De uitzonderlijke gevallen zijn die waar echt een streepje door loopt (met of zonder medische oorzaak), enkeltje "iets lekkers van beckers". Sorry misschien heel hard, maar je dood laten schoppen, drukken of bijten door een paard nee dat kan de bedoeling zijn............Helaas een levenlang in de weide voor zo'n paard is al te gevaarlijk, stel dat iemand die de achtergrond niet kent er per ongeluk mee in aanraking komt. Wie neemt dan de verantwoording als er iemand invalide of nog erger dood gaat.......

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:07

Stel je voor dat je zo'n paard in de wei zet,
Een kleine penny-meisje wil je paard even aaien en loopt de wei in...
En dan ben jij waarschijnlijk wel verantwoordelijk voor wat er met het meisje gebeurt...

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:14

Inderdaad Kim345 dat is waar ik opdoelde. Ach lief paardje zo eenzaam alleen in de wei..........en dan wat als blijkt dat dat beest gewoon een doorgedraaid typje is. Je hoort toch ook elk jaar dat ze een boer dood in de wei vinden bij een stier....staat meerdere malen per jaar in het nieuws.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:16

xRaven, neem de persoon voor je waar jij het meest om geeft......
omdat ik (of een andere paardeneigenaar) de beslissing niet genomen heeft om dit paard af te laten maken wordt deze persoon doodgeslagen.....
Ik ben dan wel benieuwd of je er dan nog zo over denkt.

Moet je voor de gein eens uitrekenen wat het uberhaupt kost om een paard 20 jaar als grasmaaier te latens staan.
Maar los van het financiele....
Een paard moet altijd in de hand zijn voor bv de DA of hoefsmid. Ook moet je hem toch regelmatig uit de wei halen en op stal zetten. Het uitmesten van die stal is dan ook al link.
Fokken is mede hierdoro maar zeker ivm erflijkheid geen optie.
Verkopen ook niet, dan gaat het paard tig x over de kop en beland uiteindelijk nog bij de slager.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:46

xJess schreef:
Ik geloof niet dat er echt valse of slechte paarden zijn, zoals hier ookal word gezegt het ligt natuurlijk aan de opvoeding, en ook hoe ze behandelt worden. Ik denk wel dat je paarden van nature heb die feller zijn als de ander. Maar ik denk niet dat er echt paarden zijn die van nature echt slecht of vals zijn. Dat heeft de mens er dan van gemaakt.

dan mag jij mij vertellen hoe een veulen!!!!! van nog geen halve dag oud zo vals als de neeten is gemaakt.
ik vind het heel knap als ze dan ook nog nooit een mens van dichtbij hebben gezien.

ik lees ook opmerkingen hier over paarden met tumoren in de wei laten.
buitenom dat het levensgevaarlijk is voor b.v. een passerend kind doe je deze paarden ook echt geen plezier.
deze paarden hebben hier zelf ook last van,zowel lichamelijk als geestelijk.
zo een paard op de wei laten voor de rest van zijn [korte] leven doe je dan alleen uit eigenbelang.
helaas heb ik er ervaring mee,mijn gribaldi merrie is 2 jaar geleden om deze reden ingeslapen.
en jezus,wat heeft dit arme dier pijn gehad.

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:32

Winddancer schreef:
Een paard dat echt gevaarlijk is en niet goed bij z'n hoofd zet je helaas niet zo maar ergens in een wei.
Ten eerste heb je dan onnodig kosten (klinkt misschien cru, maar zo is het wel), daarbij is de kans op ongelukken veel te groot.

Buiten het feit dat er regelmatig een hoefsmid of DA aan te pas moet komen (en dus gevaar lopen), zou ik ook niet het risico willen nemen dat er iemand onwetend bij in de buurt komt en er gebeurd wat.

Voor mij is het heel simpel....de veiligheid van de mens staat voorop.

Onnodig kosten of niet, als je zo'n beest neemt, moet je ervoor zorgen. Hij heeft er ook niet voor gekozen in de mensenwereld geboren te worden ipv in de vrije natuur. En zo'n paard zet je dan natuurlijk wel in een privéwei, zeg achter je huis ofzo.

Enige wat ik sneu vind, is dat de mens zichzelf kilometers boven een paard zet. Zoals je net zelf zegt, veiligheid van de mens voorop. Vind ik hetzelfde idee als met de tijgers. Vallen ze 1 mens aan, moeten ze maar dood. Zo werkt het niet in de wereld hoor. Je moet dieren ook de ruimte geven om te leven en zichzelf te zijn. Zijn ze gevaarlijk, dan hou je daar rekening mee. En heel eerlijk? Als mijn paard iemand een doodstrap geeft, zou mij dat weinig intresseren. Je waarschuwt mensen wel natuurlijk, en als ze zich daar niet aan houden, pech. Ik vind gewoon dat een paard net zo hoog hoort te staan als een mens, die maak je ook niet zomaar af als ze iemand vermoorden, toch? Bijna iedereen is tegen de doodstraf, nee, dáár hebben ze wel andere oplossingen voor. Waarom voor dieren dan niet?

Xnikita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:34

ik denk ook dat er geen slecht of valse paarden zijn, die worden zo gemaakt.Maar de 1 kan geholpen worden en de ander soms niet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:58

xraven: dat vind ik echt kortzichtig. Wanneer jouw paard bekend is als vals/gek/gemeen en dan iemand gericht zou doden moet je als mens denken en er een eind aan maken.

we leven niet meer in de oertijd waar we ons voedsel met dieren moesten delen. Alles heeft een evolutie doorgemaakt, zowel mensen, paarden, en de rollen van mensen en paarden tov elkaar. Paarden weten niet beter dan de habitat waarin ze opgroeien, wat vaak een omheinde wei of een stal is. Dus kom dan niet aan met een verhaal dat paarden mensen mogen doden als zij dat zouden willen wat dat is gewoon niet zo. En mocht een paard wel zo denken, heb ik nog een heel goed adres in Nijkerk achter de hand.

xRaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:03

Amaryllis schreef:
xraven: dat vind ik echt kortzichtig. Wanneer jouw paard bekend is als vals/gek/gemeen en dan iemand gericht zou doden moet je als mens denken en er een eind aan maken.

we leven niet meer in de oertijd waar we ons voedsel met dieren moesten delen. Alles heeft een evolutie doorgemaakt, zowel mensen, paarden, en de rollen van mensen en paarden tov elkaar. Paarden weten niet beter dan de habitat waarin ze opgroeien, wat vaak een omheinde wei of een stal is. Dus kom dan niet aan met een verhaal dat paarden mensen mogen doden als zij dat zouden willen wat dat is gewoon niet zo. En mocht een paard wel zo denken, heb ik nog een heel goed adres in Nijkerk achter de hand.

ik zeg niet dat hij dat zomaar zou mogen.
ik zeg alleen dat doden niet altijd de enige oplossing hoeft te zijn.
Die hebben ze voor mensen ook, waarom zouden ze die dan niet kunnen verzinnen voor dieren ?