Wat is zieliger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is zieliger?

200.000 paarden die op stal verpieteren
304 (88%)
100 konikjes naar de slacht na een goed leven
40 (11%)

Totaal aantal stemmen: 344

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:49

gabjj8 schreef:
@mika11; hahahaha, een stal is ook echt zo onwijs natuurlijk :P

Ja echt wel!! :P

Ik heb 1e gekozen!

Marls

Re: Wat is zieliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:49

Heb ook de 1e gekozen ;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:50

ik vraag me af wat jij verpieteren noemt....
mijn paard komt 1,5 uur los en ik longeer het 10 tot 20 minuten.
me 2 oude pony's hebben een paddock met schuilstal.

ik vind dat een paard een blij paard moet blijven op stal
en die paarden bij oostvaardersplassen? allemaal weg halen!
wilde paarden bestaan niet in nederland!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:50

Waarom kiezen tussen 2 kwade, dit is in geen gevallen correct. Waarom kan het niet gewoon allebei goed?
Al heb ik mijn twijfels bij het verhaal van de DB.

Buitendat TS, vind ik je poll verre van objectief, lijkt me niet de bedoeling van een poll??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:51

IMJ schreef:
Dat is bij de die van mij ook hoor, hou mijn paard hetzelfde als Mika.. de kudde is in zijn geheel al meer dan 12 jr samen (tuurlijk, er is her en der wat afgevallen en bijgekomen)..

Mooi is dat, he? Die van mij staat ook al jaren bij dezelfde pony's inmiddels. Ook valt er wel eens wat weg of komt er wat bij. En ik heb ook al meegemaakt dat mijn paard moeite had met het verlies/gemis van een ander paard. Dan liep hij dagenlang te zoeken van 'waar is ze nou?' Daar werd ik dan ook wel verdrietig van, hoor, maar ja..... Je ziet hoe close ze zijn, hoe ingespeeld ze op elkaar zijn. Niets geen rangorde problemen, ieder heeft zijn/haar functie binnen de groep en in mijn geval beschermt mijn paard de kleintjes (Shets). Ik vind dat echt ontroerend om te zien, het laat zo de natuur van het sociale wezen in het paard zien. Jammer dat veel mensen daar gewoon geen weet van hebben ofzo......

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:52

Miss_Malfoy schreef:
Naar de stal gaan is gewenning. Gewoon omdat er voor hun toch de kans is dat er eten is, het enige wat ze nog hebben aan behoeftes dat vervult word. Min of meer.
Nee sorry vind dat triest, die beesten zijn gewoon uitgeblust en kunnen niet meer protesteren.
(Is mischien wat kort door de bocht maar heb even niet zoveel energie om het uit te leggen, sorry.)

Ik vind het ook triest als het gebeurd dat die paarden inderdaad uitgeblust zijn.. Maar ik vraag me dan af wat er in die hoofden omgaat.. Want dit paard was niet zo uitgeblust hoor :) Ik snap wel wat je bedoeld!

shilady schreef:
Ik zal nooit meer kiezen voor een stal waar ze niet meerdere uren per dag in de winter naar buiten kunnen
dan maar geen paard

Dit heb ik me ook voorgenomen. Ik zal ook nooit een stal kiezen waar ze niet 24/7 buiten kunnen staan als ik dat zou willen en mijn paard dat kan.. Het liefst aan huis of in de buurt..
Als je die mogelijkheid niet hebt.. waarom zou je een paard dan dat aan doen? Wat het nut ervan om op die manier een paard te houden? Als tijdelijk onderkomen.. snap ik.. ivm met ziekte e.d. ook.. maar als altijd.. nee dat snap ik gewoon niet..

Overigens vind ik het wel weer overdreven om aan het hoofd vastzetten en snachts naar stal verpieteren te noemen.. want dat vind ik dan weer niet :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:54

Maar in de nacht op stal gaan betekend bij veel mensen dat het paard alsnog het overgroote deel van de dag binnen staat helaas...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:55

em_papillon schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Naar de stal gaan is gewenning. Gewoon omdat er voor hun toch de kans is dat er eten is, het enige wat ze nog hebben aan behoeftes dat vervult word. Min of meer.
Nee sorry vind dat triest, die beesten zijn gewoon uitgeblust en kunnen niet meer protesteren.
(Is mischien wat kort door de bocht maar heb even niet zoveel energie om het uit te leggen, sorry.)

Ik vind het ook triest als het gebeurd dat die paarden inderdaad uitgeblust zijn.. Maar ik vraag me dan af wat er in die hoofden omgaat.. Want dit paard was niet zo uitgeblust hoor :) Ik snap wel wat je bedoeld!

shilady schreef:
Ik zal nooit meer kiezen voor een stal waar ze niet meerdere uren per dag in de winter naar buiten kunnen
dan maar geen paard

Dit heb ik me ook voorgenomen. Ik zal ook nooit een stal kiezen waar ze niet 24/7 buiten kunnen staan als ik dat zou willen en mijn paard dat kan.. Het liefst aan huis of in de buurt..
Als je die mogelijkheid niet hebt.. waarom zou je een paard dan dat aan doen? Wat het nut ervan om op die manier een paard te houden? Als tijdelijk onderkomen.. snap ik.. ivm met ziekte e.d. ook.. maar als altijd.. nee dat snap ik gewoon niet..

Overigens vind ik het wel weer overdreven om aan het hoofd vastzetten en snachts naar stal verpieteren te noemen.. want dat vind ik dan weer niet :)

Er zijn toch al heel veel andere topics over, een paard in een stal of niet, daar gaat dit topic volgens mij niet over.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:55

IMO nogal een vreemd topic, maar zal dan toch maar ff reageren.
Ik vindt beiden niet goed. Ik wil mijn paarden van hun leven niet dag en nacht op stal hebben, maar ook niet dag en nacht op het land. Vindt beiden even sneu.

Dus heb ik de ideale oplossing. Beperkte uren op stal met veel weidegang.
8)7

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:56

Twiggy:
Vorig jaar winter kwam er een nieuw paard (op stal) het werd 's nachts de buurman van die van mij. In het voorjaar is ie met de kudde mee naar buiten gegaan..
Mijn paard was erg druk.. met het beschermen van zijn nieuwe vriend ;-) (hij is leider van de kudde en de nieuwe buurman had het dus best makkelijk ;-)). Dat zijn inderdaad leuke dingen om te zien.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:57

mika11 schreef:
Er zijn toch al heel veel andere topics over, een paard in een stal of niet, daar gaat dit topic volgens mij niet over.

Excuus ik hou mn mond al :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:58

Die poll is geniaal! Lekker gekleurd Arabesk. :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:59

em_papillon schreef:
mika11 schreef:

Excuus ik hou mn mond al :)

:D :D :D

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:01

ik heb gekozen voor het eerste *verassend*
maar ik denk dat 't 2de wel voorkomen had kunnen worden, of in ieder geval in mindere mate.
paarden die 23/7 of zoiezo al 'n lang binnen gehouden worden vind ik erg, zeker omdat het vaak gebeurt omdat 't baasje de luxe wil hebben.. overigens zeg ik niet dat elk paard 24/7 buiten moet. mijn paard is heel gevoelig voor dazen(alles al geprobeerd van deken tot vanger) waardoor hij zich constant helemaal gek maakt en niks anders doet als zichzelf doodmoe rennen. met zo'n dagen gaat hij overdag in de stal(van 12 tot 3 ong) in de heetste uren daarna mag hij gewoon weer lekker naar buiten(ook in de nacht) s'winters staat hij eigenlijk wel gewoon 24/7 buiten, af en toe als 't echt kl*teweer is haal ik 'm even binnen. mijn ideaal is nog steeds een uitloop/schuilstal, zodat wanneer hij last heeft van of de extreme hitte(en de daarbijhorende dazen) of het extreme kl*teweer(flinke hagel e.d.) hij zelf kan kiezen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:05

Waarom moeten die paarden gelijk dood? Ik vind het prima dat er geselecteerd wordt maar ze kunnen ze toch ook ergens anders uitzetten? (zet ze hier maar in het bos :+ ) Slacht of spuitje.. tsja allebei is traumatisch en vervelend voor een paard.. en in beide gevallen zijn ze dood..

En die 200.000 paarden die staan de verpieteren.. voor hun geld het zelfde.. waarom zouden ze gelijk dood moeten? Want uit de openingspost lijkt alsof je die paarden liever geslacht ziet worden dan de koniks want die hebben het al zo rot... ik snap het probleem van die 200.000 andere paarden.. maar in combi met het geval van de koniks zie ik niet echt een link?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:09

als je ze ergens anders uitzet, krijg je precies 't zelfde ;) overigens heeft Nederland weinig ruimte voor zoiets.

en volgens mij(correct me if i'm wrong) gaat 't erom dat je nooit iemand hoort over de 200.000 paarden hier in NL die staan te verpieteren, dat wordt geaccepteerd omdat heel veel ''paardenmensen'' 't normaal vinden om paarden de hele dag in 'n stal te houden bijv. maar wanneer er 200 paarden geslacht worden heel NL in rep en roer is.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:13

z0rr0 schreef:

1,5 uur los + laten we zeggen 20 minuten longeren = 1,7 U. een dag heeft 24 uur.
jou paard staat dus(neem ik uit jou bericht op dus als 't niet zo is verbeter me) 22,3 uur! in zijn stal.
jij vind dat een paard een blij paard moet blijven op stal, maar IK kan me niet voorstellen dat een paard gelukkig wordt van 22,3 uur op een stal staan, tussen 4 wanden.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:14

mja.. in dat geval ben ik het er mee eens dat daar meer aandacht aan besteed moet worden :)
Net als dat iedereen het vanzelfsprekend vind een hond minimaal 3x per dag uit te laten en dergelijke.. dat weet iedereen.. dat een paard zich rot voelt in een stal weten te weinig mensen... of willen het niet weten..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:15

nou, volgens mij bestaat half bokt bijv al op de discussie stalpaarden.
dus ik wil niet zeggen dat je er nooit iemand over hoord.
ja, miss minder in de media, maar wat weet de media nou over paarden (behalve als ze er zelf is zitten).

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:16

Illusion schreef:
z0rr0 schreef:

1,5 uur los + laten we zeggen 20 minuten longeren = 1,7 U. een dag heeft 24 uur.
jou paard staat dus(neem ik uit jou bericht op dus als 't niet zo is verbeter me) 22,3 uur! in zijn stal.
jij vind dat een paard een blij paard moet blijven op stal, maar IK kan me niet voorstellen dat een paard gelukkig wordt van 22,3 uur op een stal staan, tussen 4 wanden.

Mee eens.. en daarbij is het 1.7 u intenstieve werkbeweging.. een paard moet ook gewoon lekker rond kunnen lopen en 'vrij' zijn.. dat is ook beweging...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 20:17

smeetjoew schreef:
Die poll is geniaal! Lekker gekleurd Arabesk. :D

het gaat me niet om wel/niet stal, alswel de overdreven aandacht voor een kleiner iets ten opzichte van véél meer dierenleed

OneLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:19

de eerste is erg voor die beesjes, daar zijn ze niet voor gemaakt!,
maar de tweede is een mensen fout en daar moeten die dieren voor worden gestraft met de dood!, het is gewoon te gek voor woorden :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:20

Ara: Was ook eigenlijk niet de vraag in je OP hè?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:21

OneLovee schreef:
de eerste is erg voor die beesjes, daar zijn ze niet voor gemaakt!,
maar de tweede is een mensen fout en daar moeten die dieren voor worden gestraft met de dood!, het is gewoon te gek voor woorden :(

Beiden "fout" van de mensen hoor ;-)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:33

*hoopt dat ze niet heel bokt over zich heen krijgt *

ik heb dus het 2e gekozen, ik ben tegen slachten van paarden, en al zeker tegen het slachten van gezonde paarden.
wat die 200 000 paarden betreft, daar stel ik mij ook wel vragen over in hoeverre ik dit serieus moet nemen, want 200 000 paarden is een hele hoop, en dat die nooit eens uit hun stal mogen komen behalve voor te rijden zou me wel verwonderen, ok er kunnen er altijd tussen zitten, maar 200 000???