te oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

uzo

Re: te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:04

leuk!

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 21:32

goed , dus over 9 dagen is het zover! ik ga één proefje meerijden
zijn er (evaren) dressuuruiters die mij enkele tips kunnen geven
graag enkele tips hoe ik de proef moet voorberijden want ik blijf nu gewoon rijden zoals normaal
-instappen
-losdraven
-even op adem komen
-galop
-oefeningen in draf (middendraf en dingen zoals dat) zou ik dit vervangen door de proef enkele keren rijden ofzo
-op adem laten komen
-galop
-uitstappen

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:00

bij ons rijden er ook een paar oudjes,
alle 2 boven de 23.
exacte leeftijd weet ik even niet.
1tje gaat weldra op pensioen omdat die het niet meer aankan maar de andere 2 vinden het gewoon nog leuk.
ze kunnen het qua conditie ook aan :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:21

Hai Uzo!

Ik vind het zo leuk om te lezen dat je zo serieus bezig bent met je eerste wedstrijd met Boyke. Je wilt een paar tips hebben. De allerbelangrijkste tip is: HEB PLEZIER! Wat betreft het oefenen. Onderdelen van de proef die een beetje lastig zijn, een paar keer achter elkaar oefenen voor de routine. Als het niet lukt, volgende keer beter. De proef zelf oefen je ook een paar keer. Niet achter elkaar. Verder vooral genieten en lol maken. Doe ik ook altijd met mijn oudje. Wij rijden wedstrijden voor de fun. En als de punten leuk zijn, zijn we extra blij. Ik vind vooral de voorbereidingen leuk. Het oefenen, wassen (pas op met dit koude weer), vlechten, de zenuwen (die horen erbij) het rijden van de proef zelf en het blije bekkie van mijn paard. Hij vindt het zo leuk. Wij hebben morgen kerstconcours op de pensionstal waar we staan. Verkleed een parcoursje springen. Een vriendin van me start met mijn paard en ze gaan verkleed als OPA en OMA :D

Jullie heeeeeeeeeeeeeel veel succes met oefenen en de 26e!

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:32

dank je!

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:53

als het paard nog in goede conditie is kun je nog prima rijden toch?! zolang je er maar rekening mee houd dat hij niet dood neer valt haha

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:06

uzo schreef:
dank je!

Hai Uzo!

Mijn paard Illusion van 20 jaar heeft vandaag 2x meegedaan met ons onderlinge kerstconcours. Een keer met een vriendin van me en een keer met een meisje van 10 jaar. Met de vriendin werd hij 4e en met het meisje 5e. Twee keer foutloos en de barrages ook <3 Zo zie je maar. Lekker met de bejaardjes aan het werk. Vinden ze leuk. Illusion vond het geweldig in ieder geval. En na de tijd stond hij tevreden in zijn stal met een bekkie van: Hey! Gaan we nog een keer????

Veel plezier met Boyke!

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:14

leuk dat je oudje nog zo actief is! :D de wedstrijd gaat mischien niet door vanwege de sneeuw :( ;(

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:27

boyke is een kei in dressuur maar net als iedereen zijn er natuurlijk wel enkele puntjes om aan te werken
dit zijn ze dan:
-hij is moeilijk in te schatten (lees als=valt soms stil en de andere keer gaat hij er redelijk snel)
hoe ik denk dat ik het kan oplossen:ik denk dat ik hem de ene keer in zijn mond trek en de andere keer fel aanspoor met andere woorden : volledig mijn schuld heeft niets te maken met boyke
-meer oefenen
hoe ik denk dat ik het kan oplossen:lijkt mij logisch meer oefenen
-zijn moelijke galop
hoe ik denk dat ik het kan oplossen:op de cirkel oefenen (dan doet hij het makkelijk)
-zorgen dat hij in draf dan niet automatisch gaat vertragen (doet hij altijd als je goed zit)
hoe ik denk dat ik het kan oplossen:euh...aansporen want slecht zitten is geen optie
-hoofdje wat vaak overdreven hoog gaat in de plaats van lekker laag (om het laag te krijgen moet je echt met masaz lange teugels rijden)
hoe ik denk dat ik het kan oplossen:langere teugels geven (?)
-beetje laten wenen aan muziek (hij kent dit maar is al eventjes geleden vorige keer bleef hij lekker uit de buurt en ging op zen boykes schrikken=van stap naar sukkeldrafje) oja dit wil ik kunnen voor als we met een wedstrijd mee doen
hoe ik denk dat ik het kan oplossen:rijden terwijl de anderen oefenen voor de kerstact (altijd groot lawaai en veel geren van de anderen maar boyke is dan toch de braafste)
dus als jullie tips kunnen geven zeg maar,ik lees en benuttig ze graag!
ps:dingen die aan mij liggen-ik ben ook maar een mens he! ik rijd niet perfect
pps:hij rijdt nu al met hele lange teugels en soms zonder teugels gewoon op zit , dan kriebel ik hem met beide handen en laat de teugels hangen

naatje_utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:32

Hai een paard is zo oud als dat hij zich voelt.... De ene is al oud met 19 jaar en de andere pas veel later.... Mijn paardje is nu 35 jaar en wil eigelijk nog steeds werken.... Ze is af en toe nog een jong dartelend veulen. We rijden sinds 4 jaar niet meer omdat ze dat lichamelijk niet meer aan kon maar als het aan haar had gelegen zou ze nog steeds lekker galoperen met iemand op haar rug over het strand..... Dus zolang jouw paardje het nog aan kan en er van geniet zou ik zeggen Geniet er van!!!

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:37

Hoi,

Ik heb er een van 27 bijna 28. Staat lekker te genieten van haar oude dag bij een hele goede vriendin van mij. Moet maar eens kijken bij Mistralleke totdat mijn nou ja onze oude dame echt niet meer kan of mag mag zij haar blijven rijden etc. Ze heeft dit jaar nog met de SGW clinic meegedaan op Horse Event.

Een oud paard hoeft niet oud te zijn ondanks artrose e.d. Daar Bo dat ook gewoon heeft sommigen hebben het al bij 10jaar jong zijn. Het ligt puur aan wat en hoe je ermee omgaat. In elk geval veeeel plezier met je oudje ;-) want hoe ouder hoe gekker ghighi.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:38

leuk maar wat doe je dan nu met je paardje? er zijn er die ze dan gewoon in de stal laten staan en dat lijkt me nu wel heel ongezond... mij lijkt het dan nog wel leuk om aan de hand te wandelen en het oudje op de weide te laten staan , er zijn zelfs mensen die ze dan niet meer borstelen met als reden "hij is toch op pensioen" dit vind ik persoonlijk niet kunnen , dat paard heeft zo lang voor je gewerkt en dan dat... ach ja ik vraag me eigenlijk gewoon af wat je nu met je paardje doet (hihi ik weikte een beetje van het onderwerp af...sorry! :o )

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:42

leuk een sgw met een paardje van 27 NICE!

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 21:46

In mijn geval: 2 goede vriendinnen blij maken tot het tijd is voor hetgene wat het paard aangeeft.
Voor mij een goed gerust hart, als ze 35 wordt en nog steeds wil zoals bij naatje_utah tsja..... ik en Mistralleke kijken het aan per seizoen. Want zover kan ik niet kijken in elk geval.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 21:59

ja dat is waar!

isaayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:05

lekker rijden hij geeft zelf wel aan wanneer hij niet meer wil , maar zoals ik hoor kan het nog wel

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:56

ja dat dacht ik zelf ook

HeraLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:06

Tjaa,, aan de ene kant is hij te oud maar de andere keer niet,, Maar paar maanden geleden moest de oudste pony ook mee rijden, ze is 34 ,, Dat vind ik wel veelste oud, En als ze niet meer kon , mogt ze wel lekker de wei in. Dat vond ik wel goed,

NVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:41

als de ponny er lol in blijft houden, zou ik gewoon blijven rijden als ik jou was :)

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:21

ok de wedstrijd gaat dus door!
ik heb eergisteren en gisteren geoefend.
zaterdag nog één keer en dan wedstrijd , wens me geluk!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:32

op welke manege staat boyke? Ik ken ook een boyke en die vond ik helemaal geweldig. Zou best kunnen dat die nu 25 is...
Zolang die nog op conditie is en er plezier in heeft moet het denk ik wel gewoon kunnen hoor.

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:43

manege ruitershoeve wilderen (belgie)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:44

dan is het hem niet denk ik, die boyke die ik kende stond bij manege bergemo

uzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:49

ok in jou profiel zijn er erg leuke paarden , maurice is echt een plaatje en Roza ook

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:11

op de manege waar ik rij staat een arabier van ongeveer 25 of ouder.
het dier ziet er op stal niet uit door de vacht die wat onregelmatig is en de wat ingezakte rug.
maar als je hem een week of wat stil zet wordt hij chagerijnig. hij is dol op rijden!
heeft in het verleden ook m gesprongen en dressuur gelopen.
je zou het ook niet zeggen dat hij zo oud is. meestal gaat hij een paar keer op de loop omdat hij druk is.
er wordt nog wel mee gesprongen maar dat is ook omdat het paard dat nog graag wil.
dus als je paard er nog zoveel plezier aan beleeft zou ik zeker doorgaan.
als je maar opbouwt kan het nog gerust.