Paard op hoofd slaan???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:16

Oorzaak oplossen van 600kg bijtende jonge hengst?

Tsja... dat wordt castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:17

Er is niks vriendelijker dan een paard duidelijke taal aanreiken. Oftewel Happen? Bats voor de kop! Is het meteen voor eens en voor altijd duidelijk dat dat niet gewaardeerd wordt....

Je zegt dat er maar 2 gevallen zijn waarin je mag slaan. De eerste als hij je aanvalt, en de 2e laat hij al weg.
Ik lees jouw bericht wel goed, maar jij schrijft het niet goed Haha!
Wat is die tweede dan?
En wat doe jij als je paard steigert bijvoorbeeld?

Ik werk het liefst volgens het principe: zo hard als het moet, en zo zacht als het kan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:22

Sonja"]
[quote="sanne83 schreef:
ben ik nou weer de enige die het met dola eens is, ik zie altijd mensen die een paard een tik geven als hij bijt, dat zijn ook altijd de paarden die bijten... ik blijf hem gewoon blocken met m'n arm en als ik verder kom met m'n grondoefeningen, dan houd het gedrag gewoon op.

Nee hoor, ik vind ook dat ze gelijk heeft.
Ook met de jonge hengsten, die block ik ook alleen maar en dan zeg ik Foei. Valt best mee hoor, 600 kilo paard bovenop je en wat blauwe plekken. Went best. En je krijgt er hele fijne paarden van OK dan!
[/quote]

Ach, gaat de discussie deze kant weer op..... wanneer iemand even op zijn 2,5 jarige paard gaat hangen krijgt hij heel Bokt over zich heen want dat kan niet en is zielig, maar in dit topic is het weer heel stoer om je paard te slaan, en komt er sarcasme om de hoek kijken als iemand niet wil slaan.

In het allereerste topic waar ik me op Bokt mee bemoeide kreeg ik ook allemaal bagger over me heen, omdat ik verkondigde dat ik mijn paarden niet sla. En toch heb ik twee uiterst opgevoede paarden, ook de hengst.

Gelukkig weet ik al jaren dat je een paard ook op kunt voeden zonder er op los te hoeven slaan, en heb ik geen sarcasme nodig om iemand iets duidelijk te maken. Ik laat deze discussie maar verder voor wat hij is Doei, doei

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:25

Even re duidelijke taal... Mijn paard is niet echt makkelijk in de wei met andere paarden (beetje macho). Hij stond een tijdje met een andere ruin wat best redelijk ging. Zo nu en dan werd hij een beetje te irritant en dan kreeg hij een knal voor zijn harses/benen/borst/bast/knie/wherever van die andere ruin...

Toen er vervolgens een merrie bij kwam, hield ik eerlijk gezegd mijn hart vast, want ik had er een hard hoofd in dat dat goed zou gaan...

Maar goed... Merrie erbij. Meneer komt heel macho aanzetten, merrie begint te gillen, dus stopt hij toch even om onnozel te kijken. Vervolgens gaat hij door met klieren, en wordt dus behoorlijk lens geschopt door de merrie....

Gevolg? Zodra de merrie nu begint te gillen druipt hij al af. Het gaat nu met die merrie eigenlijk stukken beter dan met die ruin.

En... zo hard als die ruin/merrie hem geslagen heb heb ik het nog nooit gedaan.

Wat steigeren betreft... die van mij heeft het -1- keer aan de hand gedaan en toen heeft hij toch wel zo godsgruwelijk op zijn lazer gekregen dat hij het (gelukkig) nooit meer gedaan heeft. Hij heeft op mij te letten zeg.

Wat slaan betreft... Het ene paard is hardleerser dan het andere paard. Ik heb er helemaal niets op tegen als iemand zijn paard niet wil slaan (kom op zeg, niemand doet dat toch voor zijn lol), maar ik hoop dan toch echt van harte dat zij een paard hebben dat zich vrij makkelijk laat bewerken en de rangorde kent.

Helaas zie je maar al te vaak dat paarden aan alle kanten over hun baasjes heen denderen (lekker + figuurlijk) terwijl het baasje zich al zorgen maakt als iemand zijn stem verheft naar zo'n dier.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je paard gewoon respect voor je moet hebben. Als dat er niets is, worden het gewoonweg levensgevaarlijke dieren. Dat respect bereik ik ook liever goedschiks als kwaadschiks, maar als het er absoluut niet is ben je (imho) echt ver van huis.
Laatst bijgewerkt door manic op 31-07-03 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:26

Oeioeioei wat zijn we weer gevoelig vandaag..... Lees de laatste zin van m'n laatste stukje boven het jouwe nog es....
Ik zie trouwens ook niet in wat een klap voor de kop met stoer te maken heeft, en het verband met op een 2.5jarig paard hangen ontgaat me al helemaal... Verward

Edit: er zit een plaatsing tussendoor, dit is een reactie op Promptertje

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:35

ik ben blij dat prompterje er even op reageert want die heeft een hengst waarmee ze precies hetzelfde doet als mij en dola.
en daarbij had ik het over twee verhaaltjes hier, twee mensen die schreven dat hun paard met oren in de nek op ze af kwam rennen met tanden ontbloot, dan zou ik er inderdaad op slaan en zo hard mogelijk, alleen uit zelfbescherming.
Als een paard iets uit verzet doet; stijgeren, bijten, trappen etc, dan betekent dat dat je geen dominantie genoeg hebt, doe je daar wat aan, probleem opgelost (met nog heel wat andere problemen)!! Dat is de oorzaak oplossen, het dominantieprobleem, en niet het symptoom bestrijden, het bijten of stijgeren.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:55

tuurlijk is het het mooiste om problemen op te lossen zonder 'geweld', alleen niet in alle gevallen is dit mogelijk. Mijn eigen tinker heb ik nog nooit een knal hoeven te verkopen. Ze is stronteigenwijs en echt niet het liefste paard op de wereld. maar ze is nog nooit een gevaar geweest voor andere. Zodra een paard dat wel is of kan zijn, ben ik niet meer zo lief. Ik werk veel met hengsten en sommige zijn zo dominant dat zodra ze een ander paard zien ze op 2 benen staan en daar ook niet zomaar weg gaan. wat doe je dan? laat je hem net zolang uitrazen tot de hele stal aan gort ligt? een foei helpt hier echt niet bij. Ik ken ook paarden waarbij je de zweep maar iets te hoog houdt ze staan te trillen op hun benen, dat soort paarden hebben weer een andere aanpak nodig.
Laatst bijgewerkt door Marjolein op 31-07-03 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:01

als je dominantie hebt, zal het paard dit gewoon niet doen, ik zeg toch ook niet dat je het gelijk op een hengst moet uitproberen. Je moet inderdaad redelijk vaardig zijn om zonder geweld met een hengst om te gaan, maar het is niet onmogelijk.
en daarbij heb ik het echt niet over foei zeggen of emmertjes voer, of wat mensen allemaal voor rare dingen denken.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:05

sanne83 schreef:
een beetje flauw hoor, dat mensen gelijk beginnen te zeiken als iemand het anders (vriendelijker) doet en dat ook werkt. Als je nou de rest van de quote ook nog even doorleest, dan staat er niet dat ik alles pik, maar dat ik de oorzaak oplos en niet een symptoombestrijder ben.

De oorzaak is vaak bij paarden een dominantiegedrag... de symtonen zijn ernstige bijtwonden of erger als je niet uitkijkt Met de oorzaak op te lossen en aan te pakken voorkom je ook de symptonen!! Mijn paard probeerde mij de baas te spelen door mij constant te bijten en in het begin dacht ik maar waarom doet hij dat nou Verward ik ben toch lief voor hem Verward ja net alsof een paard dat wat kan boeien Haha! toen ik hem consequent een tik terug gaf zodra hij mij beet was het meteen over en hij bijt nu niemand meer en als hij tijdens het poetsen (wat hij niet leuk vindt) of aansingelen maar een poging doet.. dan zeg ik alleen maar UH en hij kijkt gauw de andere kant uit Schijnheilig Goed opgelost en de oorzaak aangepakt en de symptonen zijn weg Haha! Paarden zijn soms net kleine kinderen.. ze proberen je gewoon uit en constant kijken hoe ver ze kunnen gaan *LOL*

Ik wil nog even voorop stellen dat ik mijn paard meer zoentjes geef en knuffel dan dat ik hem sla Lovers het is nu een schat van een paard nadat ik hem wel even moest laten weten wie er van ons 2 de baas was. Ik vind het ook absoluut niet leuk om hem te moeten slaan maar soms kun je niet anders (hij beet me verrot en niet alleen mij). Omar had nogal hengstenstreken en denkt soms dat hij nog hengst is want hij is laat geruind en heeft ook nog gedekt. Hij is een stoere vent Haha!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:18

Ik vind het in sommige omstandigheden wel kunnen. Zo was er eerst zo'n paardje, wat ALTIJD beet, je kon je kont nog niet keren of er zat al weer een hap in je arm, schouder, vinger whatever!

Op dat moment zijn we elke keer als die het deed gewoon een tik op zijn neus gaan geven, zovan... NIET DOEN! Want op stem, of een rukje aan het halstertouw, reageerde hij echt niet op. Dat vind ik echt geen probleem, zolang je hem niet kei hard ramt, maar gewoon een tik geeft...

Wat ik soms ook wel eens doe als ik in een groep rijd en het paardje waar ik op rijd hapt opzij naar een ander paard... dan geef ik ze ook wel eens een tik op de nek vlak achter de oren. Tenminste als ze dit constant doen en sommige reageren helemaal niet op voorwaarst rijden opdat moment, die happen gewoon alsnog.

Ik vind een tik geven best kunnen, zolang het maar rechtvaardig is, en het paard ook snapt waar hij die tik voor krijgt! Paarden geven elkaar toch ook wel eens op hun flikker. Ik denk dat als je een paard op heterdaad betrapt op iets en hem straft tijdens de daad... (zoals een tik geven op de neus als hij aan het bijten is) vind ik geen probleem. Maar wel ook naderhand belonen als ze WEL het gewenste gedrag vertonen..

CONCLUSIE: Een tik mag! maar wel rechtvaardig en consequent, en er nog geen 3 seconde mee wachten..

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:38

sanne83 schreef:
als je dominantie hebt, zal het paard dit gewoon niet doen, ik zeg toch ook niet dat je het gelijk op een hengst moet uitproberen. Je moet inderdaad redelijk vaardig zijn om zonder geweld met een hengst om te gaan, maar het is niet onmogelijk.
en daarbij heb ik het echt niet over foei zeggen of emmertjes voer, of wat mensen allemaal voor rare dingen denken.

tuurlijk is zelf dominantie hebben erg mooi, maar ik ben niet de enige die met die paarden omgaat, ze gaan van stal naar stal en ze staan bijna nooit langer dan een jaar op dezelfde stal. dan is het moeilijk om dominantie te hebben.
Er zijn maar weinig mensen zo dominant dat ze een dominant paard meteen zonder slag of stoot zo mak als een lammetje hebben. En als ik eerlijk ben zou ik zo niet willen zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:58

Sonja schreef:
Ik werk het liefst volgens het principe: zo hard als het moet, en zo zacht als het kan.

oeh het is dat ik ze niet zo mooi kan verzinnen, maar dat had ik gezegd kunnen hebben Haha! OK dan!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:06

Cinzano"]
[quote="Botervlieg"][quote="Cinzano schreef:
Wat ik wel vroeger weleens gedaan heb was een paard met een volle fles water op zijn hoofd geslagen, maar dit was tijdens het rijden omdat hij steeds stijgerde... hij kwam omhoog, ik sloeg hem met die fles, fles gaat kapot, paard nat van het water, gevolg: Paard nooit meer gestijgerd omdat hij dacht dat hij bloedde (het water dus).

Heb je een paard met een glazen fles op zijn hoofd geslagen?
Wie had jou dat geleerd?
.
[/quote]

NEE geen glas.... het was een plastic fles, zo'n camping fles, die sla je heel snel kapot. Vergelijkbaar met die goedkopere merk frisdrank flessen, niets ernstigs dus, alleen de schrik voor het paard van dat stromende water.
Je kan het ook met een ei doen, is alleen iets viezer.
[/quote]

zowel de fles water als het ei werken bij de mijne niet....zweep tussen de oren ook niet....wel alles geprobeerd, denk dat het gemiddelde penny-meisje mij een dierenbeul vindt Knipoog

maar het steigeren onder het zadel is opgelost door iemand met een longeerzweep in de bak te zetten, die hem dan voorwaarts houdt als ie wil steigeren en mijn hulpen negeert.

maar ik blijf erbij, een paard dat bijt, krijgt een mep tegen zn hoofd!

en ze worden echt niet kopschuw als je dat consequent doet, mijn paard is niet kopschuw, behalve als ie naar me hapt, dan kan ik ineens niet meer bij zn hoofd in de buurt komen Haha! dan weet ie al dat ie fout was!!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 18:30

Hoe denk je dat paarden elkaar afstraffen? Juist, door een mep of een knauw te verkopen.
Als een paard iets doet wat echt niet mag, ik de snelste en duidelijkste manier om hem dat aan zijn verstand te peuteren toch echt een knal.

Nu even een hersenspinseltje van mij, dat NHS etc. daarbij is het de bedoeling dat je paard jou als leider, als dominant gaat zien. Ik vind echter dat mijn paard niet alleen MIJ als leider moet zien, maar respect moet hebben voor mensen in het algemeen. Hij heeft zich tegenover anderen ook te gedragen.

Nu heb ik gelukkig echt een schatje, ik heb nog nooit meegemaakt dat hij probeerde te bijten, dreigen of wat dan ook. Dus ik heb hem voor zoiets nooit een knal hoeven verkopen, ik heb hem zelfs nooit een tik op zijn neus moeten geven of wat dan ook.
Maar ik heb het wel eens anders meegemaakt, met een jonge friese hengst bijvoorbeeld. Je kon je echt dominant opstellen wat je wilde, maar hij bleef proberen om zelf de baas te worden, dat paard heb ik toch regelmatig een klap voor zijn kop of een schop onder zijn hol verkocht.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:06

Marjolein"]
[quote="sanne83 schreef:

tuurlijk is zelf dominantie hebben erg mooi, maar ik ben niet de enige die met die paarden omgaat, ze gaan van stal naar stal en ze staan bijna nooit langer dan een jaar op dezelfde stal. dan is het moeilijk om dominantie te hebben.
Er zijn maar weinig mensen zo dominant dat ze een dominant paard meteen zonder slag of stoot zo mak als een lammetje hebben. En als ik eerlijk ben zou ik zo niet willen zijn.
[/quote]

blijkbaar heb jij een heel vreemd idee over dominantie, mensen denken gelijk aan dictators enzo, bij paarden gaat het er gewoon om dat ze zich veilig voelen bij jou en dat ze er op vertrouwen dat jij het beste voor hun weet. Lijkt mij wel iets om na te streven, maar misschien ligt dat aan mij
Voor een paard is het iets goeds om een leider te hebben, alleen als die hem niet goed genoeg lijkt, gaat hij vechten.
daarbij denk ik trouwens dat als een paard bijt en jij geeft hem een lel, hij het bij de volgende ook zal uit proberen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:09

Stiek krijgt wel eens een knal. Eens in de paar maanden zoekt hij de grens weer op hoe ver hij kan gaan. Die grens ligt vast en op een bepaald punt gaat ie te ver.

1 keer heeft hij het zo bont gemaakt dat ik hem heel hard met de volle vuist aan de zijkant van zijn neus net boven zijn mond geslagen heb. (doet ook niet zo zeer aan je hand) Hij kwam op de achterbenen op me af en wou echt even de baas bepalen. Nou, ik raakte hem goed want hij schrok dusdanig dat hij niet wist hoe snel hij achteruit moest en zijn benen konden dat niet bijwerken. Hij gleed onderuit en lag languit. Toen heb ik mijn voet op zijn hals gezet en hem expres even laten liggen totdat hij zich gewonnen gaf. (duurde maar heel even hoor, 10 seconden ofzo)
Nooit heeft hij het nog eens geprobeert. Hij had in een keer door dat hij zulke acties dus niet hoefde te flikken.

Gemeen? ik vind persoonlijk van niet. Pakte hem op een manier waarop een paard het begrijpt dat ie fout zit en pakte hem imo aan op een manier waarop paarden ook met elkaar omgaan.

Overigens sla ik altijd met de vuist om minder kwetsbare delen en meestal niet op het hoofd. Vuist lijkt meer op een trap van een ander paard als met de vlakke hand.

De merrie sla ik eigenlijk nooit, tenminste ik kan het me niet herinneren. Een corrigerende por op het juiste plekje is wel genoeg.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:34

Ik ben het helemaal met annegti eens!

Paarden, honden, katten, en weet ik veel wat voor andere dieren hebben nou eenmaal niet de intelligentie die mensen hebben, en zullen de menselijke manier van straffen nou eenmaal niet begrijpen, daarom zul je je in de omgang met paarden honden katten etc, zich moeten gedragen zoals zij dat doen...

Als dat betekend dat je een paard een tik moet geven omdat hij denkt jou de baas te zijn, dan is dat nou eenmaal nodig! Dat doen paarden onderling in de kudde nou ook eenmaal... en dan kun je best zeggen dat is zielig, maar nee dat is nou eenmaal de natuur...

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:53

Marko weet heel goed dat hij niet mag bijten, hij is best happerig (begint met z'n lippen en eindigt met z'n tanden). Als hij dan nog met z'n lippen bezig is en niet naar een schreeuw luisterd krijgt hij toch wel een tik. Hij is absoluut niet kopschuw, eerder lomp.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 08:36

sanne83"]
[quote="Marjolein"][quote="sanne83 schreef:

[/quote]

blijkbaar heb jij een heel vreemd idee over dominantie, mensen denken gelijk aan dictators enzo, bij paarden gaat het er gewoon om dat ze zich veilig voelen bij jou en dat ze er op vertrouwen dat jij het beste voor hun weet. Lijkt mij wel iets om na te streven, maar misschien ligt dat aan mij
Voor een paard is het iets goeds om een leider te hebben, alleen als die hem niet goed genoeg lijkt, gaat hij vechten.
daarbij denk ik trouwens dat als een paard bijt en jij geeft hem een lel, hij het bij de volgende ook zal uit proberen.
[/quote]

ook al heb je hetzelfde paarf voor 10 jaar, een echt dominant paard geeft niet zomaar op!

als je denkt dat zonder te slaan op te kunnen lossen nodig ik je uit om een halfuur bij Quentin in zn box te gaan staan, zonder dat je hem een corrigerende tik of een echte klap mag geven....

en hij is niet zo bijterig en dominant door verkeerde opvoeiding of wat dan ook, zo is zijn karakter gewoon!ik heb hem rechtstreeks van de fokker gekocht toen hij 6 was, en hij is toen door een behoorlijk professionele amazone ingereden, bij Bartels op stal, en ik zie haar nu nog regelmatig omdat we bij dezelfde instructeur lessen, maar sommige paarden moet je gewoon regelmatig even op hun plek terugzetten....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:05

Shiloh schreef:
Ik ben het helemaal met annegti eens!

Paarden, honden, katten, en weet ik veel wat voor andere dieren hebben nou eenmaal niet de intelligentie die mensen hebben, en zullen de menselijke manier van straffen nou eenmaal niet begrijpen, daarom zul je je in de omgang met paarden honden katten etc, zich moeten gedragen zoals zij dat doen...

Als dat betekend dat je een paard een tik moet geven omdat hij denkt jou de baas te zijn, dan is dat nou eenmaal nodig! Dat doen paarden onderling in de kudde nou ook eenmaal... en dan kun je best zeggen dat is zielig, maar nee dat is nou eenmaal de natuur...

Als je niet precies weet hoe paarden reageren in een kudde moet je het ook niet na gaan doen. Als een paard stijgerend op mij af zou komen zou ik hem inderdaad ook een zo hard mogelijke klap geven, en daarna als hij teruggeweken is (zoals annegti zegt) aaien, da's namelijk ook kudde gedrag, jammer dat je dat nog nooit gezien hebt.... dit is allemaal in geen enkel opzicht te vergelijken met alle andere voorbeelden, want dit is zelfverdediging. Voor alle ander dingen,, moet je gewoon zorgen dat je dominant bent, dan houd het gedrag gewoon op, handig toch. een paard zal een hoger paard echt niet zomaar bijten hoor, dat zie je namelijk ook in een kudde......

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:12

Ok, mijn eerste paardje (shet) was ook een gemene bijterd soms. Daarbuiten was het een heerlijk beest, maar even niet opletten, en hap..... Hij kon ook niet door kinderen alleen worden gehanteerd, moest altijd een volwassene bij zijn.... Heb er ook een keer goed van langs van hem gekregen... Scheve mond
Hij kreeg altijd wel een flinke mep op zijn neus, maar nooit op zijn hoofd.
Door hem ben ik best onzeker (zelfs bang) bij paarden geworden, maar sinds ik Leo heb is dat helemaal anders. Leo bijt niet, schopt niet, kortom, een echte engel *LOL*
Ik heb haar ook nooit hoeven slaan. Met hoevenkrabben kan ze klieren, en met vliegenspray spuiten gaat ze volledig over de zeik (hing laatst onder haar in het prikkeldraad) Als ze kliert om mij te pesten (dus niet angst als bij de spray) krijgt ze wel een bestraffend tikje op haar billen, maar dan houdt ze ook meteen op, er is niet meer nodig. Lachen

als jaarling moest er een keer bloed afgenomen worden van haar. Zo'n sneetje in haar hals, en dan opvangen. Dat beest was zo bang, en ze stond best kort vast, dus ze ging volledig over de zeik Scheve mond
Geeft die dierenarts haar zo een schop in de buik!! Ik was ZO kwaad! Een bang dier schoppen in het zachte gedeelte van haar buik, vlak voor de achterbenen (bij haar navel daar) Zal die dierenarts is een schop in haar buik geven! Boos! Boos!
Daar kan ik ZO boos om worden!!!!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:15

Renske20"]
[quote="sanne83"][quote="Marjolein"]
[quote="sanne83 schreef:

[/quote]

[/quote]

ook al heb je hetzelfde paarf voor 10 jaar, een echt dominant paard geeft niet zomaar op!

als je denkt dat zonder te slaan op te kunnen lossen nodig ik je uit om een halfuur bij Quentin in zn box te gaan staan, zonder dat je hem een corrigerende tik of een echte klap mag geven....

en hij is niet zo bijterig en dominant door verkeerde opvoeiding of wat dan ook, zo is zijn karakter gewoon!ik heb hem rechtstreeks van de fokker gekocht toen hij 6 was, en hij is toen door een behoorlijk professionele amazone ingereden, bij Bartels op stal, en ik zie haar nu nog regelmatig omdat we bij dezelfde instructeur lessen, maar sommige paarden moet je gewoon regelmatig even op hun plek terugzetten....
[/quote]

Als je je paard al voor 10 jaar hebt en hij bijt nog steeds, misschien helpt een klap geven dan niet zo heel erg....
een dominant paard geeft trouwens wel op als jij laat zien dat je een betere leider bent, een klap geven is alleen niet hogere leider gedrag, dus hij zal zich genoodzaakt blijven voelen om terug te vechten.
dit heeft trouwesn niet te maken met aangeleerd gedrag, maar gewoon met karakter, sommige paarden zijn gewoon meer aangelegd om een leider te zijn, dat zie je toch ook in het weiland....
Daarbij zal ik echt nooit zomaar bij een paard in de stal gaan zitten (zeker niet na wat jij over hem vertelt hebt), maar hem het bijten afleren, door te laten zien dat ik de leider ben, maar helaas daar begin je niet mee in de stal.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:50

Ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen maar dat maakt me niet uit (er is nog altijd vrije meningsuiting in Nederland Tong uitsteken )

Mij zie je echt niet snel een paard slaan. Echt zelden! Maar als ik op ene zit die stijgert dan krijgt ie een klap tussen de oren hoor! Pijn of geen pijn!
Of als een paard mij bijt dan krijgt hij een tik op de neus. Dat hoeft niet hard te zijn maar wel duidelijk! Ik ben de baas en dat wil ik ook graag zo houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:58

Okkie1 schreef:
Mij zie je echt niet snel een paard slaan. Echt zelden! .

Mij ook niet. Juist omdat je het alleen doet als het verdiend is, en op het juiste moment, hoef je ook echt niet vaak te slaan.
Bovendien verschilt het erg met wat voor paard je aan het werken bent. Milena, de koudbloed, krijgt wel eens een mep omdat ze gewoon lomp doet. Die moet er dan weer even aan herinnerd worden dat dat de bedoeling niet was. Maar Leonardo, een volbloed, heeft nog nooit een klap van ons gekregen. Die komt al vreselijk onder de indruk als je op een zachte maar boze manier " Leoooo" zegt.

Ik denk dat alles draait om eerlijke, duidelijke communicatie. En daarin heeft iedereen een eigen manier, net zoals met bv rijden.
En wat de beste manier is? Dat maakt iedereen lekker voor zichzelf uit!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:31

Ik geef Genderose wel eens een tik op haar neus. Maar echt op het hoofd niet. En echt slaan is het ook niet. Gewoon een tikje, als ze me bijt, of als ze weer eens over mee heen loopt of iets dergelijks. Ik hoef het niet vaak te doen, een felle NEE schreeuw is meestal al voldoende.
Paardne die kopschuw zijn, sla ik echt niet op het hoofd. Tancreda sloeg ik ook nooit op het hoofd, ook niet op de neus. Angst voor kopschuw. Nu ben ik erachter dat een tikje op de neus best kan bij mijn paardje.