Je paard gratis bij iemand anders neerzetten .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:36

In mijn situatie had het niets met geldnood te maken, maar ik heb jaren geleden ook mijn paard gratis bij iemand anders gestald. Ik zocht tijdens mijn zwangerschap iemand die mijn paard Napoleon wilden rijden. Wilde dat hij bij mij op stal bleef, maar degene met wie het gelijk klikte woonde toch wel een eind weg. Zij stelde toen zelf voor om 'm elders te stallen gedurende mijn zwangerschap en de eerste weken na de bevalling. We hebben verder niets officieel op papier gezet, maar puur op basis van vertrouwen de stap gewaagd. En we zijn er allebei harststikke blij mee geweest. Zij omdat ze een paard te rijden had en zich kon voorbereiden op een leven als eigenaar van een paard en ik omdat mijn geliefde Nap niet weg zou kwijnen zonder dagelijkse aandacht van een ruiter.
De kosten van stalling en de hoefsmid werden door de ruiter betaald, de verzekeringskosten (incl. ziektekostenverzekering) waren voor mijn rekening. Nap is nooit ziek of kreupel geworden, maar daar waren we zeker uit gekomen had dat wel mogen gebeuren.
Succes voor iedereen die een dergelijke constructie aan gaat! Waar een wil is is en weg en die rampscenario's ... Tja, die komen voor maar zijn toch vaker uitzondering dan regel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:37

Wat DA kosten conflicten betreft: We hebben het niet over een verzorger. In een verzorgpaard situatie draait de eigenaar altijd op voor de kosten ook als die toevallig door de verzorger worden veroorzaakt. Dat is het risico dat een eigenaar neemt.
Bij uitlening, geef je je paard in bruikleen, met alles erbij.

Caily

Re: Je paard gratis bij iemand anders neerzetten .

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:38

Tot op zekere hoogte, als gebruiker op een punt zegt laat maar inslapen, en eigenaar vind dat er nog wel een operatie overheen kan zijn dat wel kosten voor de eigenaar neem ik aan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:39

Lusitana schreef:
Wat DA kosten conflicten betreft: We hebben het niet over een verzorger. In een verzorgpaard situatie draait de eigenaar altijd op voor de kosten ook als die toevallig door de verzorger worden veroorzaakt. Dat is het risico dat een eigenaar neemt.
Bij uitlening, geef je je paard in bruikleen, met alles erbij.

Ik hoef ook de DA/smid kosten niet te betalen.
Dit wil de eigenaar niet.

Ik mag m kosteloos meenemen (op stallingskosten na) als ik beloof er in die 3 maanden goed voor te zorgen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 14:42

_Lot schreef:
Tot op zekere hoogte, als gebruiker op een punt zegt laat maar inslapen, en eigenaar vind dat er nog wel een operatie overheen kan zijn dat wel kosten voor de eigenaar neem ik aan.

dat lijkt me zeker
ik zou zoiezo enkel de kosten betalen waarvaqn ik vind dat het nodig is
dat zou wat zijn zeg
is je paard kreupel , heb je een foto laten laten maken
blijkt er een scheurtje in de pees te zitten
dan zegt de da bijv (verzin even wat )
goed 12 weken box rust en dan rustig weer opbouwem
of een operatie en dan is het binnen een maand goed (bijv )
alleen kost die operatie wel ff 1000 euries

als de eigenaar dan zegt doe die operatie maar
dan zou ze hem mooi zelf mogen betalen hoor

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:43

Nou inderdaad, dat ben ik roerend met je eens!

En nu ben ik weg, naar mijn pleegpaard :D

Noniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 14:49

Het is best moeilijk om mensen zo blindelings te vertrouwen,
Ik sta nu ook ergens daar hoef ik ook niet veel te betalen.
Maar daar heb ik wat op papier gezegt duidelijke afspraken en wat gaan wij doen als er iets niet klopt of goed gaat.
en allebei getekend!
dan heb jij het op papier sta jij zowiezo in jou recht!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:51

wopkelover schreef:
_Lot schreef:

dat lijkt me zeker
ik zou zoiezo enkel de kosten betalen waarvaqn ik vind dat het nodig is
dat zou wat zijn zeg
is je paard kreupel , heb je een foto laten laten maken
blijkt er een scheurtje in de pees te zitten
dan zegt de da bijv (verzin even wat )
goed 12 weken box rust en dan rustig weer opbouwem
of een operatie en dan is het binnen een maand goed (bijv )
alleen kost die operatie wel ff 1000 euries

als de eigenaar dan zegt doe die operatie maar
dan zou ze hem mooi zelf mogen betalen hoor

Wat ik al zei, Hollanders gaan meteen uit van rampscenarios... ;)
We kunnen gewoon aannemen dat een eigenaar er echt niet is om de lener opzettelijk op kosten te jagen en dat jullie beiden het beste voor hebben voor het paard.
Dus in zo'n geval moet er gewoon overleg komen, maar, het kan bv niet zo zijn dat de lener hem laat inslapen, want dat recht ligt niet bij de lener.
Wel kan die de eigenaar overtuigen dat inslapen bv beter is, of dat als de eigenaar denkt dat opereren beter is, hij zelf de operatie moet betalen.
Een eigenaar kan dan bv ook bepalen het paard terug te halen en zelf de hele behandeling bepalen.

Maar je kunt er toch niet van uit gaan dat elk paard dat in bruikleen wordt gegeven maar wat ergst overkomt dat geopereerd moet worden?

Ik heb bij mijn leenpaard ook gewoon gezegd: "moet je horen, ik ben straatarm, als het op hoge DA kosten aankomt, moeten we even overleggen wat we doen." Daar is de eigenaar mee accoord en als er wat is, dan komt eerst de DA en dan vechten we het onderling wel uit hoe of wat. Dat kan toch gewoon? Je hoeft toch niet van te voren bezig te zijn met dat soort dingen alsof er 99% kans is dat zo'n paard je op kosten gaat jagen?

Overigens bestaat er bruikleen (zoals ergens die 3 maanden genoemd is) en permanente bruikleen, waarbij het duidelijk is dat de eigenaar het dier niet meer terug wil, en soms kun je hem dan ook goedkoop overnemen of op afbetaling kopen. Dat is dan bruikleen met kans op koop.

Als je "horse on loan" googled vind je talloze Engelse sites waar je paarden voor bruikleen kunt vinden en aanbieden kun je zien hoe grootschalig en normaal het is in Engeland.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:01

Ik heb ook een paard in bruikleen gehad. Mijn eigen paard stond met een langdurige peesblessure en ik had op dat moment niks te rijden verder. Die mensen fokten paarden en hadden een net zadelmakke staan waar ze zelf geen tijd voor hadden maar die ze niet wilden verkopen. Die kwam dus bij mij op stal, alle kosten voor mij maar ook alle keuzevrijheid. Het enige dat niet mocht: verkopen of dekken. Verder mijn eigen paard.
Enfin, uiteindelijk kwam paard te koop en mocht ik kiezen of ik haar overkocht voor een habbekrats of een percentage op de verkoop wilde.