een eigen paard? help mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:13

Waarschijnlijk zijn het zelf mensen (met de negativiteit) die op jouw leeftijd geen paard mochten hebben... En daarom zo'n kinderlijke reacties allemaal. Ik ben het met Liene eens.... En BTW ik had ook op mijn 13e een eigen paard, zelf betaald en zelf onderhouden met eigen geld... Kortom alles is mogelijk....

elisedcl

Re: een eigen paard? help mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:18

xApple: ik ge van het weekend naar hem toe en ga het hem vragen.

maar mijn grootste probleem is uiteindelijk dat ik het niet durf te besprekken met mama, het enige wat ik wil is dat ze mij gelooft!!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:18

ik vind de ts niet te jong ervoor
Als ze gewoon lekker gaat lessen met het paardje en advies krijgt van mensen die ze kent met een eigen paard of de buren dan zie ik geen probleem .

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:19

maritJ_e schreef:
elisedcl schreef:
ok dus wat geven jullie mij als tip eigenlijk?

Zoek een leuke verzorg/leasepony :j

Dit wilde ik net ook voor stellen.
Begin eerst met een leasepony/paard of een verzorg paardje.

Verder waarom wil je een ijslander.
Heb je al ervaring met het ras?
Niet vervelend bedoelt hoor maar een ijslander rij je echt heel ander dan een gewoon geen gangen paard.
Ik kan het weten want af en toe vraag ik me ook wel eens af waar ik aan begonnen ben :o .
Dan ben ik weer de tolt kwijt dan weer de draf en zo heb ik elke keer wel weer iets :D .
Maar dat maakt het wel weer zo leuk.

Je hebt trouwens ook 3 gangers kwa ijslanders

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:19

Volg de tip van Liene op...

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 18:23

Rashja: ik heb al ervaring hoor! ik ben al een paar keer gaan rijden op een ijsalnder manege en heb ook al in de tolt gereden!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:25

Nog even over kinderen van 12 met eigenpony/paard
..Als die ongeveer 14 zjin..krijgen ze het druk met school..
ze willen meer doen met vrienden..Ze worden verlieft...zijn ze 16 dan willen ze uit..nog steeds druk met school
En geen tijd meer voor hun paard..willen er neit meer heen als het regent ect...

Als ik jou was zal ik nog even wachten..
Dat heb ik de ouders van mijn buurmeisje ook aangeraden( buurmeisje is 10)
zor geerst dat je iedergeval diploa voor hogere school hebt..want t is niet bepaald weinig werk..ik doe 4vmbo en heb t mega druk..dus ben zelfs blij dat ik geen eigenpaard heb...en ook geen verzorg paard.

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:28

rayoow schreef:
ze willen meer doen met vrienden..Ze worden verlieft...zijn ze 16 dan willen ze uit..nog steeds druk met school
En geen tijd meer voor hun paard..willen er neit meer heen als het regent ect...

zor geerst dat je iedergeval diploa voor hogere school hebt..want t is niet bepaald weinig werk..ik doe 4vmbo en heb t mega druk..dus ben zelfs blij dat ik geen eigenpaard heb...en ook geen verzorg paard.

Aan de ene kant heb je een punt.
School is echt zwaar maar als je een goede leerder bent en goede cijfers blijft halen waarom niet? ;)
Ik krijg ook een paard als ik minstens 2 uur per dag over heb en goede cijfers haal.
Bespreek het gewoon met je ouders, misschien vinden ze het wel een leuk idee.
En als ze nee zeggen gewoon verzorgpaarden zoeken? :9

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:34

rayoow schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens.... Niet iedereen over één kam scheren...
Ik heb jong een eigen paard gekocht, die stond ten alle tijden op nummer 1.
Ik had het wel druk met school, maar daarna gewoon naar mijn paard,... Iets waar ik zelf voor hem gekozen en ook de verantwoordelijkheid daarvan duidelijk wist.
Mijn vrienden hadden daar begrip voor en anders gingen zij even mee naar mijn paard.
Een jongen boven mijn paard kiezen, nooit gebeurd. Als de jongen geen begrip had voor mijn tijd in mijn paard konden zij ophoepelen. Uitgaan veel gedaan, van donderdag tot en met zondag maar altijd en elke dag naar mijn paard gegaan. Tis hoe jij als persoon hier mee omgaat...

Ik heb zelf tijd gehad in de periode dat ik naast school, 30 uur dansen, zorgen voor moeder en 24 uur werken voor mijn paarden... En dan ook nog eens tijd voor mijn vrienden... Dat heet je tijd inplannen, alhoewel het wel zwaar was

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:37

sefanja schreef:
rayoow schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens.... Niet iedereen over één kam scheren...
Ik heb jong een eigen paard gekocht, die stond ten alle tijden op nummer 1.
Ik had het wel druk met school, maar daarna gewoon naar mijn paard,... Iets waar ik zelf voor hem gekozen en ook de verantwoordelijkheid daarvan duidelijk wist.
Mijn vrienden hadden daar begrip voor en anders gingen zij even mee naar mijn paard.
Een jongen boven mijn paard kiezen, nooit gebeurd. Als de jongen geen begrip had voor mijn tijd in mijn paard konden zij ophoepelen. Uitgaan veel gedaan, van donderdag tot en met zondag maar altijd en elke dag naar mijn paard gegaan. Tis hoe jij als persoon hier mee omgaat...

Ik heb zelf tijd gehad in de periode dat ik naast school, 30 uur dansen, zorgen voor moeder en 24 uur werken voor mijn paarden... En dan ook nog eens tijd voor mijn vrienden... Dat heet je tijd inplannen, alhoewel het wel zwaar was

Ja je hebt helemaal gelijk hoor
Maar de jeugd tegenwoordig denkt te makkelijk..
aa mn paard kan wel dagje zonder..dan ga k ffe daarheen...
Ik zit in een klas...met 14 jarige.(die doen speciaal progamma)...en allemaal eigenpaard...waarvan er vele veelste makkelijk denken...

Ik probeer gewoon te waarschuwen
Wat voor weer t is,,,regen hagel ect..
Wat je vrienden ook doen
Je hebt wel een grote verantwoordelijk heid en moet er door weer en wind heen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:39

Toen ik 14 was wou ik ook een shetlander! kon hem gratis bij schapen in de wei zetten maar mijn ouders wouden het ook niet. Waarom niet? omdat er zoveel meer bij komt kijken dan alleen kopen. Je moet altijd geld opzij hebben mocht er iets gebeuren, je moet elke dag erheen, dus mocht je op vakantie willen, of een jaar high school in amerika ofzo (noem maar iets) dan is dat niet mogelijk tenzij je een betrouwbaar iemand kent die het wil doen. Ik vind dat er te makkelijk over word gedacht

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:47

elisedcl schreef:
Rashja: ik heb al ervaring hoor! ik ben al een paar keer gaan rijden op een ijsalnder manege en heb ook al in de tolt gereden!

Als je echt een ijslander wil zou ik gaan kijken of je ergens ijslander les kan nemen nu al. Zo laat je je ouders zien dat je echt graag een ijslander wilt en leer je alvast de gangen beheersen. Iedere ijslander tolt anders dus zorg zoiezo dat je met je ijslandertje ook op ijslander les kan.

Bij ijslanders kan je het zo gek maken als je zelf wilt. De prijs hangt echt af van wat je eisen zijn.
Wil je een sport ijslander of juist een lekkere recreatie ijslander? Dat bepaald al veel.

Als je een paard gaat kopen, ga dan zoiezo een paar verschillende paarden proberen en rij absoluut ook proef en natuurlijk laat een veearts het paard keuren. En laat je niet verleiden door een lief wollig koppie!

Veel succes, ik had mijn eerste pony toen 14 was. Dus qua leeftijd lijkt me het niet echt een probleem.

Ik vind trouwens dat de TS aardig wordt onderschat. Toen ik 14 was ging ik ook door weer en wind naar mijn ponytje, 2 km en 2 km weer terug iedere dag. Ik snap niet waarom er zo raar wordt gedaan over het hebben van een pony op die leeftijd.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:58

ok dat is goed, maar mijn ouders weten al dat ik daar zot van ben!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:50

Je moet gewoon 1x een echt serieus gesprek aangaan en evetueel met de kosten end.
Weet je al wat de buurman wil vragen voor een plek in de wei dat is toch een belangrijk begin zonder stallingplek geen paard.

Buiten dat zal je moeder er altijd 100% achter moeten staan als je eens een echte dierenarts rekening krijgt zul je hoogstwaarschijnlijk finacieel wel op je moeder moeten kunnen rekenen. En dat moet je het ook echt wel over hebben of ze dat wil en kan.
Ik vindt je opzich niet te jong ik kreeg me eerste op m'n 12de en moest ook altijd alles zelf doen, en door weer en wind dagelijks naar m'n pony, ik had dan wel geen stallingkosten maar dierenarts,hoefsmid,tandarts en andere dingen moest ik wel zelf betalen dat ging toen nog prima met m'n zakgeld zal tegenwoordig iets lastiger zijn als je het alleen van zakgeld moet hebben gezien alles een stukje duurder geworden is.
Maar wil je wel zeggen als je moeder het niet wil, zoek dan gewoon een leuk verzorgpaard en laat het daar bij, je moeder zit er echt niet op te wachten dat je constant zeurt om een paard en wacht dan gewoon tot je zelf meer inkomen hebt en zelf ook alle tijd voor hebt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:41

Misschien moet je eerst een en ander met je moeder gaan bespreken. Het is bijna onmogelijk om de financiele verantwoording voor een eigen paard te dragen op jouw leeftijd, daar heb je je moeder bij nodig. Ook om de afspraken te kunnen maken met de buren waarbij je de pony kan stallen is het beter een volwassenen mee te nemen, je moeder dus. Met haar zou je kunnen kijken wat je uit kan geven aan aanschaf en aan de maandelijkse kosten.

Daarna kunnen jullie samen informeren of dat haalbaar is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:47

ik zou als ik TS was eerst eens drie maanden ofzo...2x daags door weer en wind naar de manege gaan...uitmesten,voeren,rijden enzo.En dan te bedenken dat je dit toch zeker z'on 20 of 25 jaar moet doen.
Als je dat nog leuk vindt dan kom je heel misschien in aanmerking voor een eigen paard.
Verder een redelijk budget en redelijk veel tijd....succes!

cooper4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:56

ik ben ook 14 en heb ook een paardje, en er komt idd meer bij kijken dan iedereen denkt!
ik zou wachten tot je ouder bent, en ik weet waar ik over praat (;

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:51

ik bedoel heeft er iemand hier een criollo?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:59

Mijn verzorgsters lopen al een aantal jaar bij mij en zijn stapelgek op "hun" paardjes maar die komen momenteel ook maar 2 a 3 keer per week omdat school teveel tijd kost.
Bedenk heel goed dat een eigen paardje ook heel veel eigen verantwoording eist en dat je het beestje elke dag moet verzorgen!

zonnetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:19

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:32

Het belangrijkste aan een pony of paard is niet het ras maar het karakter en de ervaring van de pony. Als hij maar erg lief en betrouwbaar is zou ik me niet druk maken om het ras. Je wilt het gewoon leuk hebben met een lief gezond beestje.
Zet alle kosten en tijd op een rijtje en kijk of het echt kan. Zoja veel succes.
Maar denk er heel erg goed over na.
Ik doe een universitaire studie en ik heb een paard en ik zou het de meeste mensen afraden om dat te combineren.
Het kan wel, maar je moet ongelooflijk gek zijn op je paard en er veel voor laten..
ik heb er geen spijt van maar veel mensen zie ik dat wel krijgen. Ik heb haar al jaren, ik wil haar nooit kwijt.
Maar ik zou tijdens mijn studie NOOIT een paard hebben gekocht. Het is namelijk bijna niet te doen bij een zware (universitaire bv) studie zeker als je ook nog je vrienden wil zien. (ZONDER uitgaan, doe ik nooit). Jij kan dat allemaal nog voor zijn.
Wat voor type middelbare school doe je?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:08

Haha ja toen ik mijn moeder wilde overhalen een pony te kopen dacht ik ook, dat kan ik wel zelf betalen. Nou écht niet dus! Maar dat snapte mijn moeder gelukkig ook, heb na een tijdje toch een pony gekregen maar ik denk dat ik toen en nu in een iets andere situatie zat als jou. Ik heb daarvoor namelijk al twee jaar een verzorg pony gehad, en had veel vriendinnen met eigen paarden. Dus ik wist al precies hoe het allemaal ging.

Ik zou als ik jou was eerst een verzorg pony nemen, dan krijg je een idee wat het inhoud en wat de kosten zijn.

Ik denk dat het best mogelijk is, en je bent zeker niet te jong. Ik heb sinds mijn 12 een eigen pony die het supergoed heeft bij mij, terwijl ik toch alles zelf doe (behalve de kosten dan)

Maar ik zou niet naar één speciaal ras zoeken, als je er een koopt, koop dan gewoon een leuk paard/pony die je uitzoekt op zijn karakter en niet op het ras. Dan hoeft het ook niet zo duur te worden.
Laatst bijgewerkt door marjolein_el op 04-12-10 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:13

kun je niet ergens eerst een pony op bijv. een manege huren? of bij iemand een paard leasen en dat je alles rondom het paard zelf moet doen? zo ben ik ook begonnen :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:19

Wat is er mis tegenwoordig om op die leeftijd op een manege of bij een boer in de buurt een paardje te gaan rijden.
Het is een paard met een paard en besef heel goed dat je 7 dagen per week er klaar voor moet staan.
Inderdaad door weer en wind er naar toe.
Nu in de winter, door de sneeuw want je kan niet aankomen met de smoes.. ja maar het sneeuw en ik kan niet dan staat je paard te verdorren in zijn stalletje.

Je denkt er wel goed over na maar ik denk dat je het onderschat en als je moeder nee zegt zal ze daar haar redenen voor hebben.
Misschien kan ze het financieel niet dragen of is ze bang dat jij de verantwoording niet aan kan.

Mijn ouders hebben ook altijd nee gezegd en daar ben ik nog steeds blij om... nu ik werk en mijn verantwoordelijkheden ken heb ik pas een paard gekocht. Zou hem nooit meer willen missen maar soms denk ik ook wel eens pffffffffffff.... gaan we weer.
Maarja.. je moet want je heb die zorg op je genomen en hij kan echt zelf niet zijn stal uitmesten of zijn eigen voer halen...

Bezin eer je begin en begin er pas aan als je ouders voor 100% achter je staan en niet eerder.
Want.. ook jij kan met een zware griep op bed komen te liggen voor een week uitgeschakeld zijn... en hoe zou je dat dan met je paard doen.. een week niet gaan....

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:23

Zoek een verzorgpony ;)
Beste tip die er is.
Geen eigen pony.
Vind je uit je post en het verhaal er nog niet geschikt voor.
Alles kost geld , school (wacht maar tot je op de middelbare zit) , vriendinnen , Jongens etc ;)

Paard mag er niet onder lijden (onder alle drukte etc) Verzorgpony is net zo leuk ;)

En geloof me.
Ik heb 2 jaar op mijn eigen paard gewacht ,maar god wat ben ik daar blij om! In die 2 jaar heb ik verzorgpony's gehad en bij de laatste (1 jaar lang verzorgt) heb ik zo ontzettend veel geleerd dat ik er veel meer klaar voor was (eigen paard) dan 1 jaar terug ;)