Kind leren paardrijden: Manege of Priveles? (poll)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waar kan een kind het beste leren paardrijden?

1. Op een manege
147 (55%)
2. In privelessen op pony van instructrice
61 (22%)
3. In privelessen op eigen pony
59 (22%)

Totaal aantal stemmen: 267

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:56

Ik zou eerst een jaartje manegeles gaan doen :j zo kan ze ervaring opdoen, verschillende pony's rijden en andere kinderen ontmoeten. Als de basis er dan goed inzit zou ik met priveles gaan beginnen, misschien icm manegeles.

Dus bv manegeles blijven houden en 1x in de 2 weken priveles om door te groeien.

Brainless

Re: Kind leren paardrijden: Manege of Priveles? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:05

Maar vaak zie je dat bij de "gewone" maneges de basis absoluut niet bevestigd wordt. Vaak leren ze dingen verkeerd aan die daarna weer veel moeilijker zijn af te leren.
Bij de goede leren ze eerst aan de longe en daarna in een kleinere groepsles rijden voordat ze de "echte" lessen in mogen.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:06

tyleysmiley schreef:
Ik heb gekozen voor priveles,i.c.m. eigen pony,hiernaast had mijn zoontje ook les bij de ruitervereniging,sociale aspect was daar ook wel te vinden hoor.
Mijn zoontje had toen dezelfde leeftijd als jouw kruimeltje en voor het sociale aspect zou ik op die leeftijd niet naar een manege gaan,kindjes hangen daar toch geen uren rond(op die leeftijd dan)Daarbij kwam ook nog eens dat de enige manege die op fietsafstand was,juist die manege was waar ik zelf niet zo over te spreken ben.Bovenop komt nog het feit dat ik het na 6 jaar nog steeds heel moeilijk vind om daar te komen gezien het feit dat mijn paard vanaf die manege gestolen is.
Ik zou op die leeftijd,als je de mogelijkheid hebt,kiezen voor fijne priveles,eventueel i.c.m fijne leerpony,

groetjes Linda

Ik ben het deels met tyleysmiley eens. Mijn dochter is ook begonnen met 5 jaar maar wel begonnen op een manege. Halve uurtjes in kleine lesjes. Niet alle manege accepteren kindjes van die leeftijd. Maar het is wel leuk voor ze; ze hangen er wel geen uren rond, maar de dingen die op de manege georganiseerd worden, spelletjes met de pony's e.d. zijn erg leuk voor ze. Dus lid worden van een rijvereniging, zeker doen. Op die leeftijd moeten ze vooral spelen. Vanaf een jaar of 8 is het serieuzer geworden met een verzorgpony die ze ook mocht starten. En is priveles echt nodig om goed te leren rijden. Inmiddels is mijn dochter 13 en mijn bijrijdster. *D

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:11

ik heb gekozen voor manege,
je leert daar rijden op heel veel verschillende pony's.
daarna zou ik privéles op eigen pony laten nemen, daar gaan ze meer in op het niveau en de toekomst van de ruiter.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:36

MarcoBorsato schreef:
Myrthe92 schreef:

Jeetje wat bekrompen. Dat jij misschien een slechte ervaring hebt met maneges betekend niet per definitie dat alle maneges slecht zijn. Zéker voor kinderen is een (goede) manege juist onzettend leuk. In plaats van dat ze alleen of misschien met een ander kind samen les krijgen, zijn ze op een manege met een groep andere kinderen. Hierbij komt dan het sociale aspect kijken, niet alleen het rijden en zo snel mogelijk goed worden! Rustig aan de basis leren, plezier hebben, pony's poetsen, op verschillende pony's leren rijden etcetera. Bovendien worden er op veel maneges vaak activiteiten voor de kinderen georganiseerd waarbij ze spelenderwijs een heleboel dingen leren over de omgang met en de verzorging van paarden. Natuurlijk leert een kind van een priveles sneller. Maar gaat het erom dat je kind zo snel mogelijk wedstrijdklaar is, de ring in kan, winstpunten gaat rijden? In dat geval zijn privelessen slim ja. Ik ben toch echter van mening dat het voor kinderen veel leuker en gezelliger is om de basis te leren op een speelse manier met andere leeftijdgenoten. Als ze later groot zijn kun je altijd nog overstappen naar privelessen, eigen pony's etc.
In ieder geval had ik mijn manege tijd nooit willen missen!

En dan noem je mij bekrompen :') Bij ons op stal zijn altijd meiden geweest van mijn leeftijd, in mijn ponytijd had ik het heerlijk, met vriendinnetjes tutten op stal, 2 keer in de week priveles en op zondag met zn allen naar de ponyclub. Ik was pas 14 dat ik begon met wedstrijd rijden, daarvoor was ik altijd aan het rotzooien, ging ik achterstevoren het erf over enzo.

Op een manege krijg je gewoon 9 van de 10 keer de basis verkeerd uitgelegd, en dan gaat het niet om winstpunten rijden, maar om zo'n klein ukje gewoon vanaf het begin af aan alles goed te leren.

En waar baseer jij dat op, dat 9 van de 10 keer de basis verkeerd wordt uitgelegd? Je laat het overkomen alsof op maneges alleen maar debieltjes rondlopen. De instructeurs die op een manege werken zijn ook mensen met een ORUN diploma (1ste t/m soms 4e fase) en weten ook echt wel waar ze over praten. Dus waarom dan de basis verkeerd uitgelegd zou worden vat ik nog niet helemaal. Je hebt zeker gelijk dat je in een priveles sneller leert, natuurlijk, logisch ook. In een priveles wordt er alleen aandacht besteed aan jou en in een groepsles moet die aandacht nou eenmaal verdeeld worden. Goed, jij laat je kinderen later privelessen, ik stuur ze (zeker de eerste jaren) gewoon naar een goede en gezellige manege.

Wil verder dan ook niet weer de discussie of maneges nou goed of slecht zijn op gang brengen, want daar kun je eindeloos over discussieren (zeker interessant!) maar daar is dit topic niet voor bedoeld en ik geloof ook dat daar een tijdje geleden een ander lang topic over gelopen heeft, waar jij, als ik het me goed herinner ook in actief geweest bent. ([MA] 'Manegeruiters zijn sleeeecht!')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:24

Je moet je niet zo aangevallen voelen, en ik ga hier ook inderdaad de discussie niet met je aan, dat is een gebed zonder eind. Ts vraagt aan ieder van ons onze mening, die heb ik gegeven. Fijne avond!

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:44

No offence, vraag me gewoon af en vind het interessant waarom sommige mensen in de veronderstelling leven dat maneges per definitie slecht zijn en wat hun argumenten daarachter zijn. Voel me verder ook niet aangevallen, ieder z'n ervaringen, ieder z'n mening. Heb de mijne geloof ik ook wel gegeven. Jij eveneens een fijne avond!

mjmt22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:54

beginnen op een manege is prima lijkt mij. ik weet ook van mezelf dat ik het vroeger altijd erg gezellig vond om gezellig in te stappen met vriendinnen. Naar een tijdje kan je altijd over stappen op prive les maar ik zal toch echt eerst beginnen met een gewone manege les.
de meeste mensen beginnen zo met rijden.

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:17

Wat wil je dochter zelf?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 01:23

listiglistje schreef:
Chaos schreef:
Ik hoop toch niet dat er maneges zijn die kinderen voor het eerst op het paard laten zitten in een groepsles.
Dan heb je 8 kinderen die niet kunnen rijden, ik wens je veel succes! :D

De oude doos spreekt hier.....
Bij mijn oude manege deden ze dat wel zo, paarden werden wel vastgehouden en voor een uur erlangs rennen kreeg je dan een speedy :+

Bij onze manege werden de manegepony's gehuurd voor wedstrijden en met resultaat,
diverse NCB en NKB kampioenschappen gereden individueel en met acht-viertal!
Dus zeg niet dat je op een manege niets leert, bij ons was het voornamelijk discipline en doorzettingsvermogen :o

Maar wat heb je er van geleerd dan? Met 8 totaal onervaren kinderen op pony's?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:06

Dat zegt ze toch ;)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:11

Chaos schreef:
Ik hoop toch niet dat er maneges zijn die kinderen voor het eerst op het paard laten zitten in een groepsles.
Dan heb je 8 kinderen die niet kunnen rijden, ik wens je veel succes! :D

Hoezo 8? ;)
Hier beginnen kindjes doorgaans op de manege op een manegepony in een privelesje, de aller aller eerste beginselen leren zodat ze blijven zitten en even weten hoe en wat.
Dan al vrij vlot gaan ze mee in de groepslesjes van gemiddeld 4 kindjes.
In een treintje achter elkaar aan tuffen, wisselen van voorste wekelijks die al weten wat een volte is etc. zodat ze allemaal leren voorop te rijden en figuren kunnen rijden.

Als ze echt zelfstandig kunnen sturen en leuk stukje kunnen hobbelen gaan ze naar een groepslesje waar ze niet meer achter elkaar mogen, maar zelfstandig rijden.

Mijn dochtertje kon al zitten en hobbelen dus die kon direct met de groepsles mee. (wel in een treintje nog)

Vind het super geregeld en zie altijd in alle lessen superstralende koppies :+:

Gaddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:26

Optie 4: op eigen ponny in de manege lessen.
toch het sociale vlak nog erbij..hardstikke leuk natuurlijk.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:45

weet je al wat je wil, ts?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:51

mijn zoontjes van bijna 6 gaan vanaf volgend jaar ook gewoon eerst lessen op de manege. Ze rijden nu op mijn hele brave oudere paard maar ze is gewoonb te groot voor hun. Ik heb voor d ekids een shetlander staan maar helaas is die alleen te rijden als je wat rijervaring hebt dus vandaar eerst een jaartje lessen op de manege en daarna lekker met eigen pony erheen om verder te lessen

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:03

Ik zou de eerste jaren voor een manege kiezen. Voornamelijk om het sociale aspect. En je kunt altijd 1x in de maand een privéles erbij boeken mocht je dat willen.

Ikzelf ben ook op een manege begonnen en heb hele goede herinneringen aan die tijd, onderlinge wedstrijdjes, miss ponyverkiezingen (pony's versieren en zelf verkleed), puzzelcross wedstrijden, sinterklaas feest en natuurlijk PONYKAMP *\o/*

Ben nu 36 := dus al heel wat jaartjes geleden, maar ik zou het voor geen goud hebben willen missen.

Onze dochter van bijna 6 wil ook heel graag rijles, ze hobbelt nu wat op mijn Tinker van ruim 1.60 maar dat is net zoals bij jullie geen optie om daar nu op te gaan lessen. Helaas heb ik bij ons in de polder nog geen manege gevonden die eerder dan 8 jaar les geeft :(

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:10

San87 schreef:
Wat wil je dochter zelf?

Een eigen pony... :+ Maar die komt er nog niet! Ze moet eerst leren rijden en nadat ze een goede basis heeft en we denken dat ze een eigen pony aan kan (qua rijden maar OOK qua tijd etc) en wij de ruimte hebben (tijd/ geld) kan er wellicht een pony voor haar bijkomen.

En ja, ze is nog 5 en weet echt het verschil niet tussen manege of priveles. Als zij wil gaan rijden, wil ze gewoon op een leuke manier paardrijden leren.

Ik denk dat we gaan proberen het nog een jaar uit te stellen tot ze 7 is (Ze is nu hard bezig zwemdiploma's te halen en zit op turnen en tekenles...Ze moet ook tijd overhouden voor vriendjes en spelen enzo!!) en dan eens kijken wat voor maneges we hier hebben en hoe daar les gegeven wordt. Want zo te lezen is daar een groot verschil in! (mijzelf kennende zal ik ongetwijfeld wrs deze maand nog sites van maneges hebben bezocht en info hebben ingewonnen, maar dat terzijde :D )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:16

ilse86 schreef:
Dat zegt ze toch ;)

Discipline en doorzettingsvermogen zegt ze. Maar ik snap niet waarvan.
En het achter mekaar aan tuffen met wisselen van positie. Bah, ik gruwel ervan.

Goed paardrijden leer je niet op die manier, of je doet er Jaaaaaren langer over.

En laat het 4 kinderen zijn, dan heb je het nog steeds. Je kunt niet 4 onervaren kinderen in een tijdsbestek van een uur van alles bijbrengen.

Nee, ik ben echt voor individuele aandacht.

Ik heb trouwens zelf ook nog een poos met mijn eigen pony in de groepslessen op de manege gereden, maar ik vondt het niks hoor, en ik was toen 7. Het achter elkaar aan hobbelen kan iedereen, daar hoef je niet voor te kunnen rijden.. :)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:20

Chaos schreef:
ilse86 schreef:
Dat zegt ze toch ;)

Discipline en doorzettingsvermogen zegt ze. Maar ik snap niet waarvan.
En het achter mekaar aan tuffen met wisselen van positie. Bah, ik gruwel ervan.

Goed paardrijden leer je niet op die manier, of je doet er Jaaaaaren langer over.

En laat het 4 kinderen zijn, dan heb je het nog steeds. Je kunt niet 4 onervaren kinderen in een tijdsbestek van een uur van alles bijbrengen.

Nee, ik ben echt voor individuele aandacht.

Op die leeftijd (lees 5 a 6 jaar) mag het van mij wel wat langer duren, ze hoeft geen Anky te zijn op der 7e.
Alles moet vind ik spelenderwijs en het serieuze komt vanzelf, ze durft met der eigen pony ook al heel veel:
[RIJ-ITP] *trots!!* Amber 5jr op der eigen pony, stap/draf/galop los

De kindjes die wat zekerder en verder zijn krijgen de kans voorop te mogen rijden en als de andere kindjes er aan toe zijn mogen zij.
Als mijn dochtertje er aan toe is mag ze zelfstandig in een andere les, het is best moeilijk voor de kleintjes om als ze niet kunnen rijden al alles zelf te moeten doen, op deze (treintjes)manier kunnen ze de pony's leren kennen, leren aanvoelen en het lichtrijden etc onder de knie krijgen.

Filmpje hoe het bij ons gaat:
(dit was mijn dochtertje der 2e les overigens)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:29

Tja, ieder zijn mening natuurlijk, vandaar dit topic.

Ik ben dus echt niet voor wat ik zie op het filmpje. Hobbelhobbelhobbel.

Nee, ik ben van het individuele les krijgen, aan de longe, opdat je kinderen kunt leren ZITTEN!

Dus, beugels los, teugels los, en zitten. Als je daar mee begint, dus eigenlijk een soort van voltige, kunnen kinderen zitten en sturen.

Van bovenstaand filmpje leer je gewoon weinig, omdat de pony braaf reageert op de pony voor hem... Ik snap dat het voor de kinderen heel leuk is, maar ik vindt het toch maar niks. Ook als instructrice niet, ik zou er nooit voor kiezen mijn lessen op die manier in te delen..

En tuurlijk, plezier staat voorop, maar dan moet je kinderen zien voltigeren! Dan hebben ze 10x zoveel fun, en ze leren ook 10x meer! :))
En ik heb met mijn privé lessen vanaf mijn 4e écht wel heel veel lol gehad!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:31

@Naambordjes: wat ontzettend geweldig, Ambers tweede les <3 . Super!

Nou, ts, op zoek naar een leuke manege, daarbij dochterlief af en toe lekker op je eigen Fries, verhuizen en paardjes aan huis én dan een leuke pony voor d'r ;) ;) :D

@Chaos: maar ts en ook naambordjes zijn in staat om het te combineren, zowel privéles met de eigen dieren als lol op de manege.
Voltige is idd ook erg leuk (doet onze dochter van zes ook), maar kun je ook thuis, privé doen, hoor.
Verder vinden veel kinderen het gewoon leuk om naar de manege te gaan, net zoals andere kinderen!
Die van ons vindt dat ook leuk en die heeft al een eigen pony vanaf d'r derde verjaardag.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:33

Chaos:
Tja inderdaad zijn dat verschillende meningen en dat geeft ook helemaal niks :D
Een groen poppetje zonder beugels en teugels op een peerd zetten zou ik niet aandurven :=
Vind het prettig dat ze zo met veel plezier naar les gaat en leert balans te krijgen etc.

Op der eigen pony breng ik der de rest ondertussen wel bij zodat ze straks daarmee naar de les kan :)

Heb dat van jou nog nooit gezien/meegemaakt maar zal best heel leerzaam zijn idd.
Zag op bokt ook een 5-jarig klein huppeltje op een fries met longeersingel in draf en galop.
Vind het zéér knap maar vind het al heel wat dat mijn dochtertje zo met der eigen pony los rondstuurt :))

Ze zijn nog zo klein :+: hihi.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:35

Bedankt avaluna!
Inmiddels heeft ze de eerste leskaart vol :D
Je ziet al een heel verschil met de eerste les, zo leuk! en ze rijdt elke week op een andere pony.

Ze heeft al gevoetbald met pony, zonder zadel gereden inmiddels en die kunstjes, tja die doen het hem helemaal de laatste 10 a 15min van de les <3

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:41

@naambordjes: helemaal geweldig! Heerlijk hoe je daar ook zelf van kunt genieten!
Dat meiske op de Fries is trouwens de dochter van ts ;)

Onze mup was 1 keer naar voltige geweest en toen wilde ze ook zo'n singel voor d'r pony <3 , zo leuk!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:43

Van je foto-topic word ik blijer, daar krijgt het kind ruimte om te leren.
Naar mijn mening dan.

Een combinatie is niks mis mee, maar ik weiger te zeggen dat kinderen goed leren rijden op die groepslessen.
Als je het kan combineren, super! Echt waar.