Oudste paard van nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:12

Wat ik me altijd afvraag is of er papieren zijn die de leeftijd bewijzen. Bij ons op de manege werd ook wel vaak gezegd dat een pony een bepaalde leeftijd had, maar er was geen bewijs, dus een stamboekpapier.

Wij hebben zelf net dinsdag een pony in laten slapen van 33. Maar die had een krom voorbeentje, ze kon nu echt niet meer lopen. Maar haar koppie wilde nog wel. Zij is 29 mei 1977 geboren.

We hebben er nog twee van boven de 30. Prisette is 31 jaar en Indy is 34 jaar.

BarbaraNova

Re: Oudste paard van nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:16

thea heeft geen papier maar ik heb haar vanaf haar negende jaar en weet waar ze vandaan komt dus....

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:19

Wat leuk om te lezen dat er zoveel oude gezonde paarden rondlopen! :) Gaaf om de foto's erbij te zien.

Als ik vertel dat mijn pony 17 is dan vallen mensen soms al steil achterover. := Ze is een mooi tussenmaatje en een kruising met een welsh dus als het goed is gaat ze heull oud worden. :)) Ze heeft iig genoeg pit en energie voor 10. :=

Als ik dit zo lees kan ik wss nog lááng genieten van d'r haha! :D Als er geen gekke dingen gebeuren tenminste..

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:29

ik denk dat lekker in beweging houden toch wel een van de belangrijkste dingen is, op stal voorheen verpieterde ze gewoon en kon te weinig naar buiten. Nu staat ze 2 x 2 uur ongeveer buiten per dag en daarnaast waar mogelijk mee rijden. Geen last meer van stijve pootjes en ze is weer heerlijk rond in haar lijf, geen rib meer te vinden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:39

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:41

wij hebben bij ons in hattem bij de Ponyvrienden ook 2 oudjes staan

Trappel is al boven de 35 en de andere Mistral is nu 34/35 we weten het niet precies
maar er is een foto waarop een kleinkind van de boer (eigenaar van de pony's)
op mistral zit toen en hij is nu rond de 34/35 jaar toen was hij een jaar of 3/4
aangezien mistral toen al onder zadel was gaan wij er van uit dat zij toen ook dezelfde leeftijd had
maar het zou kunnen dat ze nog ouder is.

deze pony's worden nog dagelijks gereden
en gaan zelfs nog naar club les :)

we zijn bang dat als we ze stil zetten dat ze zo weg zijn
want ze zijn het rijden zo gewend en hebben er nog echt plezier in.

ook hebben we er 2 E pony's van 19 jaar
die dit voorjaar dus 20 worden
hoop dat die ook zo oud zullen worden :D

MondyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:47

Las net op internet dat in het paardenrusthuis De Paardenkamp een pony van 50 jaar is overleden. Wat daar staat was het het oudste paard van Nederland toen.

Ik denk dat paarden van jullie in de 40 dus een grote kans hebben de oudste te zijn ! :j

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:51

Afbeelding
Mijn oudje is van 1977, dus die heeft nog even te gaan hoop ik. Iedere ochtend in volle galop naar buiten, heerlijk :).

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:52

me pony Bliksem heb ik 19 jaar gehad

ze is 41 jaar geworden

ras new forest * welsh

stokmaat 1,38

kon alles met haar en enorm band met haar

op elke wedstrijd was ze altijd 2e

was pony met karakter maar altijd een vechter voor je

ze was me 1e pony vaak kunnen verkopen maar altijd nee gezegd

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:55

Zeppelin heeft al zijn tanden nog en krijgt nu met dit weer dit eten:
3 0f 4 x hooi op een dag
1 schep brok
1 schep maislijnmix (daar moet je water bij doen en dat wordt het een stevig papje)
1 schep muesli van de dommelsche watermolen

Dit is wat hij krijgt.
Voor een wat ouder paard/oudere pony, schijnt slobber van de dommelsche watermolen erg goed te helpen.
Tenminste, dat is wat de dierenarts zei bij de stal waar ik stageloop waar ze ook een oudere pony hebben staan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:57

meelanor schreef:
Ik heb leren rijden op een pony van 46 nog super fit! gingen er altijd mee het bos in crossen en mee springen helaas werd ik te groot en werd hij verkocht ;( hij heeft daar heimwee gekregen naar z'n oude plekkie en wilde niet meer eten... hadden ze maar gebelt... |(

Is het op die leetijd nog wel eerlijk om daar op te rijden vraag ik mij dan af?En dan crossen? >;)

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:57

ik lees hier alle maal verschillende leeftijden, tot hoe oud kun je eigenlijk op een pony/paard rijden,

de mijne is 10 jaar dus vraag me eigenlijk wel af waneer hij te oud is om te rijden, of merk je dat van zelf?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:07

Afbeelding
Mijn moppie wordt komend jaar 22 en ik rijd haar nog elke dag.. :D Sterker nog, volgende zomer staat t eerste B-proefje gepland :P

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:08

Ligt er maar net aan hoe fit hij/zij is, in wat voor conditie het dier is en persoonlijk vind ik het ook wel belangrijk dat als ze zo oud zijn, dat ze er dan nog wel plezier in hebben. Rijden moet voor allebei leuk zijn en niet alleen voor mijzelf.

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:17

ja ik las net ergens een pony van 40 die nog gereden werd.
dus eigenlijk hoef ik me geen zorgen te maken over mijn knulleke.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:34

Bijna 36, mijn kruising new forest arabier. Ik heb haar vanaf haar 4de.( ja.... al 32 jaar van mij). Op deze foto in "woeste wintervacht" (net door de modder gerold). Ze wordt niet meer bereden, maar zoals je misschien aan haar uitdrukking kunt zien: ze is nog steeds een pittig draakje:

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:45

deze is pas 23...
Afbeelding

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:57

Mijn pony is van 20 april 1981. Ik hoop dat ze 30 mag worden, volgend jaar. Ze doet het nog prima,
en we rijden nog heel regelmatig. Zeker nu ze niet in de wei kan ivm de gladheid, rijden we bijna
dagelijks. Ik vind het belangrijk om haar in beweging te houden, zodat ze niet stijf wordt. Ze heeft
er ook nog eens plezier in, dus we gaan door zo lang het mogelijk is.

Dit was mijn hittepetit afgelopen zomer, eventjes een ruin van 1.78 onder de duim houden :))
Afbeelding

Wijze oma
Afbeelding

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:45

Wat leuk om al die oudjes te zien en vooral om te lezen dat ze nog zo'n plezier hebben. Hier ook een oude dame (Welsh/Arabier kruising) van 33 jaar. Ze is al vanaf haar 2e bij mij en na een tussenpoze bij een boer toen ik aan het studeren was en de kleinkinderen daar op haar reden, nu sinds dik drie jaar bij mij thuis met twee jonge koudbloed vrienden. Het was altijd een hele pittige pony. Mijn broer en ik reden beide en we hebben heel wat er naast gelegen in de begin tijd maar ook veel van haar gleerd. Er naast kon je alles met haar, heel eerlijk en een engelengeduld met twee van die kinderen aan je te wassen, vlechten en noem maar op. We hebben wat met haar omgetutteld.

Ook nu is ze nog slim en taai. Ze staat zo lang ze dit kan 24/7 buiten en wordt heel boos en haast niet te pakken als ik haar wel eens een nachtje wil beschermen tegen de regen. Dat heeft ze feilloos door. Ze wil bij haar vrienden staan en weet dan nog heel wat trucs uit te halen. Mijn nichtje heeft nog een tijdje op haar rond gehobbeld maar ze is nu toch echt met pensioen omdat haar oude klachten weer opspelen helaas. Ze heeft een goedaardige huidkanker die zich steeds meer uitbreid. Zo ontzettend jammer want ze doet het verder nog heel goed. Ze is hier in het verleden uitgebreid voor behandeld in Utrecht en het is een hele tijd goed gegaan, maar het steekt de kop nu vrij agressief weer op. Ook bij oog en oor, dus ik ben bang dat ik straks wel een beslissing hierover moet nemen. Behandelen is geen optie omdat ze dan tijden van huis is en de behandeling te zwaar voor haar zal zijn. Dat wil ik haar niet meer aan doen. De dierenarts zegt zo lang ze nog eet en plezier heeft, lekker laten scharrelen. Dus ik hou haar gewoon heel goed in de gaten en hoop dat ze nog een tijdje mee gaat. Aan de andere kant moet ik ook eerlijk zijn tegenover mijn oudste vriendin. Lastig!

Afbeelding

Veel plezier nog met jullie bejaarde dames en heren!

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:01

nine1987 schreef:
Afbeelding
Mijn moppie wordt komend jaar 22 en ik rijd haar nog elke dag.. :D Sterker nog, volgende zomer staat t eerste B-proefje gepland :P

IK zag je berichtje hier staan en mijn paard wordt volgend jaar ook 22. Ik heb dit jaar eerste b-proefje met hem gehad.. En hij had er echt plezier in.. Ook doen we nog elke week mee in de springles en dan lijkt hij echt een 4jarige.. Nog zoooo Hyper actief hihi.
Ik rijd hem 4dagen in de week 2x in de week longeren en 1 dag rustdag

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 06:28

Oh! Ik zie dat er hier meer oudjes staan die 24/7 buiten staan.
Krijgen jullie ook altijd het commentaar dat dat zo zielig is :S
Mijne staat lekker met n waterdichte deken buiten,
als die een dag op stal staat haal je hem er de volgende dag uit met ontzettend dikke stalbenen :oo

Edit: Typfoutje

Gen_Cal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 07:48

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een draver hengst van geschat 23/24 jaar.. de eerste 9/10jaar van zijn leven heeft alleen alleen maar wedstrijden op de baan gereden..Hij voelt zich nog steeds een 4-jarige haha :o

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:21

Heerlijk al die oude besjes, wat een leuk topic!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:26

ohhh...die draver <3
Wat een mooi beest! :9

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:31

nou dan heeft mijn 20 jarige welsh a nog heel wat te goed hopelijk