Iemand bewijzen dat paardrijden wel degelijk inspannend is!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:44

Johanna59 schreef:
Nou, om nou te zeggen, dat je er doodmoe van wordt..........
Zat vroeger op karate. Toch wel eventjes iets zwaarder. Dan weet je wat moe is.

kom jij maar eens een keertje mee de vluchters uitrijden, je zou versteld staan hoe vermoeiend dat is. Is eerder te vergelijken met een zware fitnessoefening gedurende een halfuur continu uit te voeren ipv 3 sessies van 40-50.

Maar idd als je "normaal" en "goed" rijdt,hoor je er niet doodmoe van te worden. Alleen kan je het toch moeilijk "gewoon" op je kont zitten noemen

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:13

Wat dapper dat hij toch de uitdaging aangaat, hoevaak is al heb gehoord: "paardrijden? hahaha lekker lui. Beetje op zo'n beest hobbelen. Kun je echt geen sport noemen. Kan iedereen toch? " . Als ze zover gaan ga ik er nog wel eens op in door te zeggen:
"Ga je een keertje mee dan? Kun je het zelf ervaren hoe makkelijk het is :) " Nou geen één die dat dan durft, dus volgens mij weten ze het wel dat het ietsjes zwaarder is dan dat :+ Nu zeg ik vaak als zo'n type mij vraagt wat voor sport ik doe: " Paardrijden, of was dat geen sport? Nouja lekker lui in ieder geval..." Ik bedoel laat ze maar denken maakt mij niet uit hoor, rennen is ook niet voor mij :')

Misschien wel longeerlijn eraan (voor het ik-word-duizelig-effect), nee maar voor het geval dat het paard ervan door gaat dat je hem nog bij je houdt. Hoeft hij ook geen teugels vast en dat scheelt weer wat rukken in de mond van je paardje.
Lekker laten doorzitten met te korte beugels (en ja dat hoort echt zo, weet hij veel :+ ) en lichtrijden en flink hameren op die tenen schouders armen stille benen en alles, die wil daarna nooit meer vrees ik hahaha :')

Yessy

Re: Iemand bewijzen dat paardrijden wel degelijk inspannend is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:18

Als mensen echt willen weten hoe inspannend het is, mogen ze er op met de longeerlijn eraan en dan eens kijken hoe gemakkelijk lichtrijden is. 'Wat zeg je, je probeert het al 5 rondjes en bent moe? Mietje... kom op je mag er niet vanaf voor je een rondje zonder te stuiteren kan lichtrijden' :D
Na wat gesmeek dan toch maar stoppen, anders is het vooral voor het paard zo sneu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:18

petitparis schreef:
Johanna59 schreef:
Nou, om nou te zeggen, dat je er doodmoe van wordt..........
Zat vroeger op karate. Toch wel eventjes iets zwaarder. Dan weet je wat moe is.

kom jij maar eens een keertje mee de vluchters uitrijden, je zou versteld staan hoe vermoeiend dat is. Is eerder te vergelijken met een zware fitnessoefening gedurende een halfuur continu uit te voeren ipv 3 sessies van 40-50.

Maar idd als je "normaal" en "goed" rijdt,hoor je er niet doodmoe van te worden. Alleen kan je het toch moeilijk "gewoon" op je kont zitten noemen

Dat is bij dressuur zo, Maar als je gaat springen of eventing. Dan stap ik daarna toch behoorlijk vermoeid van mijn paard af hoor.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:41

Maar idd als je "normaal" en "goed" rijdt,hoor je er niet doodmoe van te worden. Alleen kan je het toch moeilijk "gewoon" op je kont zitten noemen[/quote]

Dat is bij dressuur zo, Maar als je gaat springen of eventing. Dan stap ik daarna toch behoorlijk vermoeid van mijn paard af hoor.[/quote]

Zohoo! Je wil niet weten! Een uurtje Western training? Ik heb al spierpijn tijdens het uitstappen, en ik ben echt wel wat gewend! (ik loop 3x per week hard, en rijd 3 keer per week) Maar die eeuwenoude discussie blijft denk ik... :+ Ze moesten eens weten... _O-

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:42

@ Niniroosje: ik doelde idd eerder op gewoon rijden, dus "dressuurmatig werk" want springen, eventing en zelfs een goede dressuurtraining met een paard dat niet veel zin heeft, kan behoorlijk vermoeiend zijn.
Alleen heb ik de beleving van "oh jee ik kan echt niet meer, ik wil stoppen als het effe zou gaan" alleen sterk ervaren bij de renpaarden.
Maar ik geef toe , ik heb nog nooit in de mogelijkheid geweest om met een "heet" paard een echte crosstraining te doen. Maar denk idd dat dit me met m'n neus op de harde realiteit van een toch niet zo beste conditie zou wijzen...

van western heb ik geen kaas gegeten dus, ga geen uitspraak doen :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:43

oh en ik denk dat de meesten er niet bij stil staan dat je voor paardrijden algmeen "andere" spieren gebruikt dan voor fietsen, lopen, wandelen en zwemmen (tenzij je schoolslag ipv crawl doet)

de meeste die een eerste keer gaan rijden klagen over spierpijn op plaatsen waar ze niet van wisten er spieren te hebben :D

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:42

Draven is inderdaad het vermoeiendste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:51

petitparis schreef:
de meeste die een eerste keer gaan rijden klagen over spierpijn op plaatsen waar ze niet van wisten er spieren te hebben :D

Als ik ineens een avonje ga figuurzagen heb ik geheid ook spierpijn morgen. Spierpijn staat niet direct in verband met sport vind ik.
Ik vind paardrijden doorgaans echt geen grote inspanning tenzij je eventer bent of zeer fanatiek wedstrijd ruiter die meer doet dan zijn paard enkel wat beweging geven. Als ik 3 uur op een paard zit te hobbelen in een bos ben ik hooguit wat stijf. Heb ik echter zelf 3 uur door een bos gelopen ben ik er heel anders aan toe en dat terwijl wandelen ook nog niet eens als sport gezien wordt.

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:18

Hahaha, nou, hij is gekomen ! (op het nippertje)
De avond van te voren, smste hij: Het wordt morgen echt k*tweer, zullen we maar een andere keer gaan?
En toen zei ik: Ach ja, dat had ik wel verwacht, jullie jongens zijn zo voorspelbaar (maar gewoon voor de grap)
En toen kon hij natuurlijk niet instemmen dus toen moest'ie wel ! :D

Nouja toen het zover was eerst gepoetst, stal uitgemest, aangeveegd opgezadeld en erop.
Eigenlijk de hele tijd lekker gehamerd op het rechtop zitten, naar voren kijken, hakken naar beneden, handen rechtop etc...
Toen hij moest draven durfte hij al niet meer, maar dat moest van mij (A).
Na ongeveer 20 rondjes geprobeerd aan te draven kwam ik hem maar even helpen, en toen, Na een paar passen wou hij niet meer omdat het zo'n pijn deed, en ik maar zeggen dat het een mietje was, hahah, maarja het is een jongen en die moeten zichzelf bewijzen, dus hij nog maar even een poging doen tot draven. Dat lukte niet, dus toen ging ik er eerst maar even op en ik ging even wat actiever rijden en springen. Hij mocht de hindernis steeds opbouwen en was daar niet zo handig in...
Nou, daarna hij er weer op en toen lukte het aandraven beter, maar het netjes blijven zitten zeker niet... En toen was het afgelopen want hij had overal pijn :P hahahah.

Filmpjes komen nog !

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:56

ahaha dit had ik ook een keer!

Toen heb ik ze een paard goed laten poetsen, wel zelf opzadelen :+
daarna laten stappen en eerst maar laten sturen ahah, vonden ze
al moeilijk genoeg, daarna laten draven en laten lichtrijden, hakken
na beneden, rechtop zitten enzovoort.. ahah nou daarna waren ze
stil! echt geniaal gewoon :')

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:01

mijn man vroeg het zich destijds ook af, "Waar wordt je nou zo moe van ?? het paard doet al het werk. tzoen heb ik hem 4 preflessen van mijn instructrice gegeven.
Na 10 minuten nam hij al zijn woorden terug en zegt er nooit meer iets over. De andere proeflessen zijn naar mijn dochter gegaan en mijn vriend heeft toen maar zijn koetsierbewijs gehaald en is fanatiek gaan mennen.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:45

x_Hester schreef:
Hahaha, nou, hij is gekomen ! (op het nippertje)
De avond van te voren, smste hij: Het wordt morgen echt k*tweer, zullen we maar een andere keer gaan?
En toen zei ik: Ach ja, dat had ik wel verwacht, jullie jongens zijn zo voorspelbaar (maar gewoon voor de grap)
En toen kon hij natuurlijk niet instemmen dus toen moest'ie wel ! :D

Nouja toen het zover was eerst gepoetst, stal uitgemest, aangeveegd opgezadeld en erop.
Eigenlijk de hele tijd lekker gehamerd op het rechtop zitten, naar voren kijken, hakken naar beneden, handen rechtop etc...
Toen hij moest draven durfte hij al niet meer, maar dat moest van mij (A).
Na ongeveer 20 rondjes geprobeerd aan te draven kwam ik hem maar even helpen, en toen, Na een paar passen wou hij niet meer omdat het zo'n pijn deed, en ik maar zeggen dat het een mietje was, hahah, maarja het is een jongen en die moeten zichzelf bewijzen, dus hij nog maar even een poging doen tot draven. Dat lukte niet, dus toen ging ik er eerst maar even op en ik ging even wat actiever rijden en springen. Hij mocht de hindernis steeds opbouwen en was daar niet zo handig in...
Nou, daarna hij er weer op en toen lukte het aandraven beter, maar het netjes blijven zitten zeker niet... En toen was het afgelopen want hij had overal pijn :P hahahah.

Filmpjes komen nog !

whahaah, die filmpjes wil ik zeker zien! Kan niet wachten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:14

}> Kom maar op met die filmpjes :o

Vroegâh bij een fysio geweest doe vroeg welke sport ik deed....paardrijden...dat was geen sport,dat was zitten.Heb hem toen maar gevraagd om zijn bovenbenen te ontspannen,onderbenen aanspannen...onderrug ontspannen en tegelijkertijd buikspieren aanspannen.Zat hij mij aan te kijken :D zeg en dat gemiddeld 1,5 uur lang en dan heb ik het nog niet gehad over tempo rijden en balans.

Tsja,als je als een zoutzak zit en je laat vervoeren valt het best mee maar echt trainen of een pittige buitenrit/strandrit is toch een ander verhaal.

Hij heeft niet gereden maar na het horen van mijn verhaal en welke spieren je moet gebruiken en welke niet,was hij wel om.Had ik het over het stalwerk nog niet eens gehad :P

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:07

En hoe was het met de pijn na 1 dag? ;-)
Haha ook nog filmpjes gemaakt, nou ik ben benieuwd (als hij dat niet erg vindt dat je ze hier post)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:10

Filmpje moet ik zien :))

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 06:34

Hmm ik ben het kabeltje van de camera kwijt, maar die vind ik vast nog wel.
Hij zei dat hij geen spierpijn had, nouja, een beetje dan. Maar je weet natuurlijk nooit of hij dat zegt om zich 'groot te houden'... :P

Hepento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:02

Wij gaan binnenkort met school eindelijk eens paardrijden, ben benieuwd hoeveel grote monden er dan gesnoerd worden! }>

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:11

ben benieuwd naar het filmpje!! :P

haha echt leuk toppic :+

laat ze maar eens veel overgangen maken : eerst draf, dan naar stap, vanuit stap in galop en dan gaan halthouden, ...
hmm, ik zou ze laten afzien :o

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:16

o geweldig dit!
ik wou dat ik een paard tot beschikking had.
maar eerst ook goed laten rosborstelen, die voel je wel zitten hoor zeker als je erna nog gaat rijden!
en als je zelf ook de stallen moet doen, vegen uitmesten opstrooien! en heel lang met volle kruiwagen laten lopen.
ik ben benieuwd :P

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:31

Leuk dat hij nog serieus geprobeerd heeft te rijden ook!

Ik ben benieuwd naar de filmpjes :D.

Bij mij haakte ze altijd al af als ik vroeg of ze het wilde proberen.
Mijn moeder vond het zielig voor het paard als ze erop ging zitten en mijn vader 'had geen tijd' :P.

Ze beginnen er in ieder geval niet meer over dus ik denk dat ze wel doorhebben dat het wel iets meer is als gewoon stilzitten :P

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:52

haha, ik ken het! ik had er een keer iemand opgelaten, en die had echt niet alleen spierpijn, maar ook nog blauwe ballen :+ daarna piepte hij wel anders.
Ben benieuwd naar de filmpjes!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:56

Hahaha wat grappig zeg! _O-

Ik ben ook erg benieuwd!

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:10

Mijn moeder en stiefvader zijn een paar jaar geleden op vakantie geweest naar Monaco en je kon daar via een toeristische manege op groepsrit door de open velden en bossen.
Mijn moeder had nog te paard gereden toen ze klein was & ze wou het nog eens doen. Mijn stiefvader (die ook wel een zei dat paardrijden een luie sport is) ging ook mee, omdat hij mijn moeder niet alleen wou laten gaan;
Daarna had hij een hele week spierpijn _O-

Nu durft hij niets meer te zeggen over paardrijden,luie sport :P

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:55

Paardrijden is best nog vermoeiend, ik heb nu trouwens nog wat spierpijn van gister (was weer even geleden dat ik wat fanatieker trainde)

Maar het is absoluut niet vergelijkbaar met een sport zoals wielrennen of hardlopen. Dat is echt inspanning vind ik persoonlijk.

Alleen na een wedstrijdje eventing kom ik altijd met een rood hoofd over de finish, maar niet zo dat ik naar adem moet happen. En dat heb ik bij andere sporten wel.