Rijden met slechtweer --> slechtweerruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:53

het hoeft geen slecht weer te zijn maar ik heb ook al een lijstje :D :
-op strand met 5-6bf
-een aantal keer tijdens donder en bliksem (NIET aan te raden!)
-ook een paar keer met hele erge regen dat we niet erg veel konden zien(klein beetje regen zet ik er niet bij, dan zitten we al aan heel veel keer :+ )
-hagel hebben we ook eens gehad
-ijs en sneeuw, ook op de weg jammer genoeg

maar ik heb dan ook wel een van de braafste paardjes op de wereld, hij doet het zonder veel probleem <3 . En in de bak rijden zou ik nu niet doen met regen, met buitenrit moet het al erg regenen om te zeggen dat we niet vertrekken. Maar de keren dat we in echte hevige regen zaten was omdat we van weides aan het verwisselen waren (zo'n 12km).
Maar waarom niet? enkel goed oppassen, het zorgt er tenslotte wel voor dat je paard steeds bomprover wordt.
En idd, handig dat er geen lastige mensen zijn :D

Za_Ra

Re: Rijden met slechtweer --> slechtweerruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:24

Hier ook een allweatherrider!! Heerlijk die kou! Paardlief is niet heel erg dol op regen en wind(vooral wapperende "dingetjes" en voorbij waaiende kabouters) maar als we eenmaal lekker bezig zijn dan merkt ze het niet meer. Als we dan weer fijn gaan uitstappen springen we weer fijn de zandbak door!:D

Ik trek een iets dikkere rijbroek aan, bij iets heftigere regen mn rainleggs en een dik fleecevest!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:31

Met onweer vind ik gewoon heel onverantwoord, dus dat zal ik nóóit doen :n

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:33

Ja maar dat kan je gewoon overkomen! Ben wel eens onderweg geweest met mijn paard en dat het plotseling heel erg begon te onweren (terwijl het daar eerst helemaal niet op leek!)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:34

Wij hebben alleen een buitenbaan, ik rij dus eigenlijk ongeveer altijd.
Tenzij het echt niet meer kan...
Dan gaan we wel naar een binnenbaan

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:34

Ik ziet liever niet te koukleumen op een paard, maar het moet ook niet te heet zijn.
Dus er gewoon tussen in.
Ik vindt het trouwens wel lekker als het sputtert en je rijdt paard, kletsnat is ook niet erg (maar als ik van het paard afstap is het opeens wel éérrúúg koud!)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:44

Therocker schreef:
Ja maar dat kan je gewoon overkomen! Ben wel eens onderweg geweest met mijn paard en dat het plotseling heel erg begon te onweren (terwijl het daar eerst helemaal niet op leek!)

Daarom check ik altijd buienradar :j
Maar ik reageerde meer op de persoon bovenaan de pagina, die reed graag in het onweer

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:16

Ik was trouwens gisteren door de regen gaan rijden.. Pony vond het niet leuk! Oortjes naar achteren en heel langzaam lopen.. Ook met de regen mee zegmaar. Ik had zelf verder nergens last van, hahaha :P

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:31

Hahahha mijn Flash verandert spontaan in een dressuurpaard als ik tegen de regen indraaf _O- .
Gaat ze helemaal rond aan de teugel lopen (met vislijntjes) die tut :+

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:33

Ik ben een all-season ruiter. Sinds ik verzorgpony's kreeg, nooit de luxe van een binnenbak gehad, dus ben het gewend. Nu nog steeds met mijn eigen. Alleen als het echt niet kan (onweer, storm) dan sla ik het rijden over. Maar dat komt bijna niet voor.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 06:58

knabbelgirl schreef:
Met onweer vind ik gewoon heel onverantwoord, dus dat zal ik nóóit doen :n

Dat is zeker waar! maar je kunt er niet echt aan doen als er een onweer rommelt als je net op het midden van je rit zit natuurlijk. :+

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:54

Als het alleen regent en de wind geen rol van betekenis speelt, ben ik ook gewoon op mijn paard te vinden, hoor! Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking, dus daar moet ik het ook bij slecht(er) weer mee doen. Ik zorg bij veel regen gewoon voor een waterdichte jas, rainlegs en eventueel een waterdichte uitrijdeken voor paardlief... :j
Regen en harde wind (hoger dan kracht 6) wordt al minder voor mij: ik ben brildragend en als de regen in mijn gezicht blaast, zie ik op een gegeven moment geen klap meer! Ik heb het geprobeerd; maar dat rijdt niet fijn... :n

Met Storm, Hagel, Sneeuw (bang voor uitglijden) en Onweer ga ik sowieso niet rijden.

Paard heeft overigens een hekel aan nattigheid (zowel op de grond als van bovenaf); maar ze concentreert zich wel beter in de regen, lijkt het. Misschien heeft ze zoiets van: "Hoe beter ik mijn best doe, hoe sneller we weer klaar zijn!"

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 07:57

Vroeger reed ik in weer in wind. Mijn pony werd dan extra maf en mijn paard gaf er geen reet om, al waaide ik ongeveer van hem af. Tegenwoordig (sinds ik werk) heb ik dat niet meer... Mijn "nieuwe" paard vind het niet zo'n ramp maar ik voortaan wel. Ik voel me met hevige wind ook een beetje gedesorienteerd ofzo. Geef mij maar mooi weer :D

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:11

Ik heb ook alleen een buitenbak, dus moet genoegen nemen met alle weersomstandigheden. Bij onweer rij ik niet, en als het stortregent dan wacht ik 10 minuten of zo en dan gaat het meestal wel weer. Wat doen jullie bij sneeuw???? Mijn paard staat op ijzers en daar komen dan van die grote sneeuwballen onder, kan je echt niet rijden, breekt ie zijn benen!!
Iemand misschien een tip, ergens mee insmeren of zo?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:14

Afgelopen 2 jaar hebben we pech gehad met sneeuw. Als de sneeuw langer dan 3 dagen blijft liggen en de voorspellingen slecht zijn zoek ik een stal met binnenbak. Anders kan mijn paard zijn stal niet meer uit EN ik kan met de trailer niet op pad... Al mijn paarden hiervoor hadden geen ijzers dus die konden iig naar buiten + dat ik me niet kan herinneren dat het de laatste jaren voor de afgelopen 2 jaar extreem is geweest?

2009 Heeft hij in Januari een week of 3/4 bij een ander stal gestaan.
2009/2010: van half december tm maart heeft hij op een andere stal gestaan.

Dat is pure overmacht en dan kan ik iig niks meer. Want zelfs de wei op (via een lange oprit die glad wordt) is het levensgevaarlijk met de ijsklompen die onder zijn ijzers ontstaan.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:25

Ik rij ook in de regen, buitenritjes of in de paddock. Alleen als het heel hard waait, ligt het er even aan hoeveel paardje buiten (lees op rit)
is geweest.
Enige wat ik vervellend vind is dat hij dan nat onder de Regendeken moet, doe dan meestal even een wollen deken er bij onder! die ik later er weer onderweg haal.
Verder maakt het mij niet zoveel uit welk weer het is!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:00

ik rij ook in alle weersoorten.
afgelopen winter fietste ik ook nog gewoon 17 km heen en 17 km terug naar school.
en na school nog naar mijn pony (koud :+ )
al regent/stormt/sneeuwt het keihard ik ga gewoon rijden!
alleen mijn pony vind het niet zo leuk, die gaat dan helemaal zo schuin met d'r hoofd lopen tegen de wind of ze draait d'r kont om naar de wind toe :P

(ik heb trouwens alleen beschikking tot een buitenbak, pony staat niet op ijzers, als eer sneeuw ligt wordt het een stapritje en heel voorzichtig zijn

nog een toevoeging:als het onweert ga ik niet rijden! dat vind ik niet veilig

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:43

Ik heb er geen problemen mee om te rijden als het regend, maar waar ik me wel aan stoor is: Een zijknatte bak, waarin je paard half uitglijd en die gewoon niet echt goed te rijden is. Daarom ben ik ook overgestapt naar een stal met een binnenbak.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:40

Gezien sneeuw en ijzers: Bij ons kwamen ze gewoon iedere dag buiten in de wei. De paden waren met zout gestrooit en no problem. In de wei zelf hebben ze zelf geen last van die klompen want die zakken toch weg in sneeuw. Als ze iedere dag buiten komen, gaan ze ook niet rennen oid. Tis maar net wat ze gewend zijn. En binnen halen is gewoon heel voorichtig en dan smelten ze wel in de stal :+
De bak was ook met zout behandeld dus ook daar kon in gereden + gelongeerd worden. De straat op met ijzers is een ander verhaal maar daar heb je weer speciale rondjes oid voor (vraag aan hoefsmid) of hoefschoenen :)*

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:55

Ik ben altijd een echte manege ruiter geweest, maar ik sta nu met mijn paardje op een pensionsstal met alleen een buitenbak. In de zomer was het geweldig. maar nu ... moet ik er best wel een beetje aan wennen. En vind ik het niet altijd even leuk om te rijden. Erg he :+ En volgens mij deelt mijn knolletje dezelfde mening :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:57

Nou, heb in mijn ruitertopic nog wel wat "winter" kleding staan }:0 . Misschien iets voor de beginnende ruiters ;) ?? Mag voor weinig weg :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:38

Ik regen regelmatig behoorlijk nat. Als het miezert of droog is stap ik altijd op, en ach, als je dan eenmaal zit ga je er toch ook niet meer af omdat het regent, wel dan? Dus ja, ik stap regelmatig compleet nat en koud af. Om een of andere reden gaat trainen in de regen veel lekkerder dan als het droog is.

AllTimeLow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:08

Ik heb liever dat het droog is als ik rij op me VZ paard. :+
Maar als ik al aan het rijden ben en het begint een beetje te regenen dan rij ik ook gewoon door. Mocht het dan echt te gaan stortregenen dan stop ik er liever mee. Ben geen fan van regen. Harde wind en sneeuw maakt me niet veel uit. (Zolang de bak verder maar goed te doen is)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:10

ik vind regen niet erg om erheen te gaan bijv.
Ik doe alles voor mijn paardjes (ben zelfs een keer in onweer naar verzorgpony gefietst tot het begon te bliksemen (Ik was halverwege de 9 km :z en ik op een open gebied fietste dus kon ik weer terug ...

Maar ik rij liever niet in de regen met wind etc omdat ik daar gewoon niets aan vind :P en paardlief ook niet.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:18

Ik hou er zelf niet zo van, bah bah kou vies en nat! Bovendien is die koude troep niet echt goed als het op de spiertjes van mn paard slaat,is die gelijk stijf. Maar heb helaas alleen een buitenbak :)