Drachtig of gewoon Hollands Welvaren? [Filmpje op pag. 9]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:12

Als ze goed hengstig is geweest kan ze voor de pony alsnog zijn gaan liggen!

gohya

Re: Drachtig of gewoon Hollands Welvaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:18

Dat zei ik dus ook al,dat ook een kleine hengst soms wel grote paarden kan dekken.Je hoort vaker een kruising Fries x Shetlander.
Bij haar vorige adres stonden ook hengsten,dit waren ook kleine shetlanders en A-Welshjes.Hengsten zijn er genoeg in haar buurt geweest.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:19

het kan makkelijk ben benieuwd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:30

gohya schreef:
Dat zei ik dus ook al,dat ook een kleine hengst soms wel grote paarden kan dekken.Je hoort vaker een kruising Fries x Shetlander.
Bij haar vorige adres stonden ook hengsten,dit waren ook kleine shetlanders en A-Welshjes.Hengsten zijn er genoeg in haar buurt geweest.

Ja zonde dat sommige mensen daar niet op letten. Maarja hopen dat er als het zo is iets leuks uitkomt.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:32

Ik denk dat ze wel drachtig is, want e kunt denk ik niet zomaar zo'n buik krijgen.
maar als een merrie niet hengstig is trapt ze de hengst inderdaad weg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:46

vaa schreef:
Ik denk dat ze wel drachtig is, want e kunt denk ik niet zomaar zo'n buik krijgen.
maar als een merrie niet hengstig is trapt ze de hengst inderdaad weg.

Nee idd. als je zag hoe ze was toen ik haar kocht en ze is hier nu pas 4mnd.
Die buik zou er dan in 4mnd. tijd gekomen zijn.
Kijk ik zit niet te wachten op een veulen,ik kan er nix mee.
Daarom is het idd. belangrijk dat ik het toch zeker wil weten en volgende week veearts bel.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:59

Als er regelmatig hengsten in de buurt zijn geweest is de kans op drachtigheid imo wel erg aanwezig. Dat ze een hangst wegschopte kan ook komen doordat ze toen al drachtig was...?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:26

Ik heb net de vorige eigenaar gesproken en Fyanne heeft 2 dagen bij de hengst gestaan.[2 stuks hengsten].De ene hengst is een Welsh Cob met papier en de andere is een Welsh van rond de 1.40m,ook met papier.
De hengsten hebben haar idd. daar gedekt,ze was toen behoorlijk hengstig.Later [na die 2 dagen] trapte ze de hengsten weg toen ze weer wilde dekken.Als ze idd. drachtig is dan zou het veulen in een rot tijd komen,n.l. januarie/febr.Ik weet nu bijna zeker dat ze idd. drachtig is nadat ik alles hoorde over die hengsten.Morgen ga ik zeer zeker de veearts bellen,ook advies vragen w.b.t. de bevalling enzo.Ik heb zelf geen stal,alleen weiland.Ik heb ook nieuwe foto's gemaakt vandaag,zet ik er straks op.miss. zien jullie wel al verschil?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:29

gohya schreef:
Ik heb net de vorige eigenaar gesproken en Fyanne heeft 2 dagen bij de hengst gestaan.[2 stuks hengsten].De ene hengst is een Welsh Cob met papier en de andere is een Welsh van rond de 1.40m,ook met papier.
De hengsten hebben haar idd. daar gedekt,ze was toen behoorlijk hengstig.Later [na die 2 dagen] trapte ze de hengsten weg toen ze weer wilde dekken.Als ze idd. drachtig is dan zou het veulen in een rot tijd komen,n.l. januarie/febr.Ik weet nu bijna zeker dat ze idd. drachtig is nadat ik alles hoorde over die hengsten.Morgen ga ik zeer zeker de veearts bellen,ook advies vragen w.b.t. de bevalling enzo.Ik heb zelf geen stal,alleen weiland.Ik heb ook nieuwe foto's gemaakt vandaag,zet ik er straks op.miss. zien jullie wel al verschil?

Kan ze niet ergens op stal gezet worden om te veulenen enzo dan...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:37

@Ceriadwen
Die mogelijkheid heb ik wel.
Hoe lang zou ze dan op stal moeten met haar veulen?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:53

Nou ik zou ze er toch ruim voor die tijd op gaan zetten.. je weet niet hoe ver ze is, dus je kan alleen maar schatten. Maar ik zou ze voor het te koud en te nat word op stal zetten voor het geval dat ze veel eerder gaat bevallen dan gedacht. En dan op stal houden tot het weer beter is. Ik denk dat als zij rond Jan/Feb uitgerekent is, ze bij mij toch einde van deze maand binnen zou gaan staan (s'nachts). En dan wanneer de temp boven de 10 graden is s'nachts pas met veulen weer buiten. Overdag wel zoveel mogelijk naar buiten, maar de nachten zowiezo binnen.. Maar ik ben misschien te pietluttig in dat soort dingen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:07

Nou ja ik heb helemaal weinig tot geen verstand van veulens,dat is ook de reden dat ik er niet aan wil beginnen.Ik vind dat je er wél het een en ander vanaf moet weten.Dus alle tips zijn welkom mocht ze 100% drachtig zijn.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:11

Ik snap je. Ik koop ze liever dan dat ik ze zelf fok ( al is mijn dochter het daar niet mee eens) maar ik zou ze voor de ergste kou toeslaat binnen zetten. Dit i.v.m. eventuele vroeggeboorte, energie die ze gebruikt om warm te blijven kan weer ten koste gaan van de merrie. Het veulen pakt toch wel wat het nodig heeft. En stel dat het ineens begin januarie in je wei ligt, in een dik pak sneeuw, dan ga je daar niet blij mee zijn. Dus lekker in een box, waar je toezicht hebt, waar alles voor handen is. Maar dat is meer mijn mening. Weet niet hoe de meer ervaren fokker erover denkt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:32

Deze foto is vandaag gemaakt.[helaas slechte kwaliteit].
Afbeelding
Afbeelding

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:39

Zij is wel mooi bijgetrokken en ik vrees ook dat je over een tijdje beschuit met muisjes kan eten.
Ik denk dat jouw DA jou echt wel met raad en daad wil bijstaan, daar zijn zij ook voor vind ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 00:44

astridelise schreef:
Zij is wel mooi bijgetrokken en ik vrees ook dat je over een tijdje beschuit met muisjes kan eten.
Ik denk dat jouw DA jou echt wel met raad en daad wil bijstaan, daar zijn zij ook voor vind ik.

Dat denk ik ook wel dat ze me met raad en daad bijstaan.
Ik las ook over zo'n zwangerschaps test voor paarden,maar is dat wel 100% betrouwbaar?
Of is een scan toch de beste manier? opvoelen zie ik niet zo zitten,ik vind het wat zielig voor het paard én het kan voor een miskraam zorgen.
Een scan word moeilijk want ik heb geen stroom bij het weiland.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 00:53

nou opvoelen is geen probleem hoor
daar krijgen ze echt geen miskraam van
en met de scan gaan ze er ook (net als bij opvoelen) vanachteren in dus dat maakt niet uit
plus opvoelen is veel goedkopen en in dit stadium vd zwangerschap heel betrouwbaar

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 01:00

Oke dan,mij werd verteld dat ze met opvoelen een miskraam kúnnen krijgen.Dan kan ik wel kiezen voor opvoelen,maar dat laat ik verder aan mijn D.A. over.
Ben toch wel erg benieuwd nu.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:01

ja kan ik me voorstellen ik zou het niet uithouden hihi

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:07

ze lijkt inderdaad wel drachtig en na de verhalen dat ze bij 2 hengsten heeft gestaan.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 01:24

Maar je moet het veulen al kunnen voelen als het beweegt,gewoon een lekkere warme hand aan de onderkant tegen haar buik houden en wachten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 01:29

zigranta schreef:
Maar je moet het veulen al kunnen voelen als het beweegt,gewoon een lekkere warme hand aan de onderkant tegen haar buik houden en wachten.

Ga ik het morgen eens proberen dan.
Kijken of ik wat voel.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:27

Als je reactie krijgt is echt gaaf om mee te maken (vind ik tenminste wel!)
De 2e keer dat mijn merrie drachtig was spelletje er van gemaakt .
Ik tikte 1 keer zachtjes tegen de buik(gewoon platte hand op de buik en 1 vinger dan mee tikken)Kreeg 1 tik terug 2 keer tikken 2 tikken terug en 3 keer tikken 3 keer een tikje terug.Verder ging de telkunst niet maar was wel heel erg leuk om te doen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:32

zigranta schreef:
Als je reactie krijgt is echt gaaf om mee te maken (vind ik tenminste wel!)
De 2e keer dat mijn merrie drachtig was spelletje er van gemaakt .
Ik tikte 1 keer zachtjes tegen de buik(gewoon platte hand op de buik en 1 vinger dan mee tikken)Kreeg 1 tik terug 2 keer tikken 2 tikken terug en 3 keer tikken 3 keer een tikje terug.Verder ging de telkunst niet maar was wel heel erg leuk om te doen.

Hahaha dat is wel grappig zeg en heel gaaf!
Ik ga het vanmiddag eens proberen,kijken of ik reactie krijg áls ze drachtig is.
Ga ook straks de veearts bellen en afspraak maken.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:22

Lijkt idd drachtig, en niks schopt een hengst zo heerlijk weg als een drachtige merrie.
Zou dr laten scannen. Gewoon ff da bellen idd, dan weet je het zeker en kun je je voorbereiden mocht het nodig zijn ;)