De toekomst van afgedankte fokmerries en sportpaarden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:22

XxLiindsaYxX schreef:
Toen wij mijn pony te oud vonden om te bereiden...

Te oud om op te eten zijn ze nooit hoor ;)

Hier keuze 4 (thuis met pensioen) maar zodra ze pijn krijgen is het exit. En zou ik dat financieel niet op kunnen brengen is het ook exit. Eerlijker voor het paard dan een onduidelijk handelscicrcuit in gaan waar ze zéker niet beter van worden.

Overigens is het heel loffelijk om te dromen dat alle oude/onbruikbare paarden met pensioen zouden moeten, maar waar wil je ze in hemelsnaam laten? Nederland is te vol om ook nog eens 10.000 zo niet 100.000 paarden grasmaaier te laten zijn. Voor 100.000 paarden heb je om ze te kunnen laten grasmaaien 25.000 hectare nodig. Waar denk je het vandaan te halen, terwijl die mijoenen koeien en de varkens al helemaal niet buiten komen?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:13

1) Afhankelijk van de leeftijd alsnog zadelmak maken. Als ze al erg oud is in laten slapen. Maar ik heb geen fokmerrie's. Dus dat weet ik niet zo goed.
2) In laten slapen. Want verkopen moet je niet willen / dat kan toch niet. Bovendien zijn sportpaarden niet altijd de makkelijkste...Dus niet geschikt voor een beginner of reacreatieruiter. Als dat wel mogelijk zou zijn dan zou ik hem aan iemand geven, voor niks.
3) Geen idee...Als het heel erg is van de stress laat ik hem denk ik inslapen? Of misschien als die braaf is dat ik hem ook weggeef.

Als ik hem weg geef altijd aan iemand die ik ken. Bovendien laat ik ze liever inslapen dan dat ze ook niks hebben aan hun leven en niks als geld kosten.

Fleurtje100

Re: De toekomst van afgedankte fokmerries en sportpaarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:25

In principe mag een paard van mij nog best genieten van een oude dag in een rusthuis als hij niet meer te rijden is. Maar ligt wel een de situatie. Voor een jong paard dat al niet meer geschikt is om op te rijden maar nog wel 20 jaar mee kan als grasmaaier ga ik geen 20 jaar iedere maand 150€ betalen (want dat kost een goed rusthuis wel). Maar mijn nu 18-jarige (overigens nog superfit) mag wel blijven tot zijn dood.
Scheelt ook wel dat ik voorlopig toch geen nieuw paard wil.
Paarden die weven/ luchtzuigen zijn volgens mij best nog verkoopbaar. En als een dier zo'n afwijking heeft dat hij echt onhandelbaar/ onbruikbaar is zou ik nadat het met professionele hulp niet opgelost is, in laten slapen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:08

A: keuze 2 slager. Mijn fokmerrie is vorig jaar ook zo weggegaan omdat ze niet meer drachtig werd. Ze was 20 jaar, had een kromme poot door ooit een beenbreuk, maar geen pas kreupel en nog fit. Echter winters vielen haar zwaar. Na een mooie zomer zonder veulen hebben we haar fit en gezond weggebracht voor de winter kwam.
B: Keuze 2 slager. Afgelopen september heb ik een van mijn paarden naar de slager gebracht. Niet kreupel, fit, maar onbereidbaar door een blessure die bijna niet te vinden was. Je kon erop rijden, maar niet sporten. Paard was niet geschikt voor recreatie of grasmaaier.
C: keuze 1 handelaar. Maar dat is makkelijk want wij handelen zelf.

Overigens werd mij gezegd toen ik mijn sportpaard moest laten slachten door een mede bokker: Het paard weet niet of je te vroeg was, maar wel of je te laat was.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:30

das een geweldige leus!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:50

Ja daar zouden mensen een meer aan moeten denken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:09

Ik zeg dat over al mijn dieren: ik ben liever een maand te vroeg, dan een dag te laat.

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:14

Hier blijven de "oudjes" en eventuele "onbruikbare" dieren gewoon bij ons totdat het moment daar is om ze echt te moeten laten gaan.