Paard overleden op concours door de hitte!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:57

De manier waarop het gedrag van dat paard beschreven staat lijkt aan te geven dat hij vreselijke pijn had. Of dat dan hartinfarcten zijn of wat anders is moeilijk in te schatten, zolang hij niet onderzocht is.
Ik denk ook niet dat een paard zomaar van de hitte kan bezwijken, als hij niet al ernstige problemen had. Volgens mij kunnen paarden beter tegen hitte dan sommige mensen.

Maar erg sneu als dat je paard moet overkomen. Ik moet er niet aan denken in ieder geval........

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:08

Huertecilla schreef:
Verder blijf ik het m.b.t. tot de 'hitte' in Nederland overdrijving vinden. Mijn mening. Net als het mijn mening is dat een warmere omgeving dan normaal een extra belasting is en dat een niet helemaal fris paard dan ontzien dient te worden. Maar 'hitte', nee.

Ik vind niet dat je dit zo kunt stellen, wat de een heet vindt kan voor de ander nog heel erg meevallen. Temperatuur is wel een feitelijk gegeven maar iedereen reageert er anders op, en om het dan maar als aanstellerij af te doen vind ik eigenlijk niet kloppen.
Ik ben dus wel zo iemand die bij erg warm weer van haar stokje gaat, omdat ik gewoon slecht tegen warmte kan. Altijd al gehad, en ik weet nu beter wat ik ertegen kan doen, maar als ik naar mijn vader kijk, die heeft vaak zoiets van 'hoe warmer hoe beter' dus het is heel persoonlijk.
Ook kan ik op de eilanden bijvoorbeeld beter tegen 30 graden dan op het vaste land, het kan in Nederland soms behoorlijk benauwd zijn, dat is bv in Frankrijk ook anders, daar kan ik ook een paar graadjes meer hebben dan hier.

Wel denk ik inderdaad dat hitte niet de oorzaak van het overlijden van het paard is geweest, misschien wel de aanleiding om het probleem wat het paard al had zichtbaar te maken. Helemaal als ik het verhaal lees kan die nooit 'zomaar ineens' bevangen zijn geraakt door de hitte en dan zo door het lint gaan van de pijn. Daar moet haast wel meer aan de hand geweest zijn.

Ontzettend sneu trouwens, voor de eigenaresse, maar ook voor het meisje dat ermee gestart is, wat een rotgevoel als jij op het paard van een ander zat op dat moment. Ik hoop ook daarom dat duidelijk wordt wat de oorzaak is geweest.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 14:25

Ik denk dat er misschien ook wel verschil in hitte in Nederland en Spanje is, voor wat betreft de luchtvochtigheid. Benauwd weer zal vermoeiender voor een zwakker paard zijn dan droog heet weer. Hier is het metteen zo benauwd als het warm is en ikzelf kan daar ook heel slecht tegen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:32

toch sluit ik me aan bij Huertecilla. Ik heb jaren in Afrika gewoond, en daar was 35 graden en een luchtvochtigheid van 95 % de normaalste zaak van de wereld. Iedereen die beweert dat het in Nederland zo benauwd is moet eens een paar dagen in Ghana doorbrengen Cool

Maar hoe dan ook, wel een heel tragisch verhaal ook al denk ik idd dat het paard ook iets anders had dan allee de warmte. Je wilt als ruiter toch niet meemaken dat je paard zo onder je sterft Verdrietig

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:45

dan krijg ik zo'n k*t gevoel he moet je voostellen dat dat gebeurt!
echt zielig voor dat miesje zeg
ik ga echt uitkijken met rijden

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:46

Mja ik zou zelf denk ik niet eens starten met dit weer. Gaat allemaal zo plakken en zweten en dan is de lol er voor mij snel af

Millenium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:00

hoi ik heb zoiets ook mee gemaakt met een paardje dat ik voor een springruiter reed we maakten iederedag een buitenrit voor de conditie op een dag dat ik niet kon nam die gene hem zelf mee naar buiten voor het zelfde rondje (het paard hat een hele goede concitie) op het bospad aan gekomen een klein stukje gedraaft en de ruiter gaat weeer stappen en 5 meter zakte het paardje in elkaar en stond weer op en viel weer het was opslag dood Huilen de dierenarts wou niet komen Verward . politie erbij en die heeft de veearts persoonlijk opgehaalt na een sectie blijkt het paard te zijn gestorven aan een hardinfactie (of hoe je het ook schrijft) het paardje was net 12 en had alle wereldprijzen gelopen (springen) het arme dier is vroeger mishandelt in engelenad waar de eigenaar en mee wou fokken het die r wou niet drachtig worden en toen het drachtig was is het aan z'n lot overgelaten in een wei er zijn een paar weken voorbij gegaan en de veearts kwam voor kontrole helaas het veulen was dood. dus weggehaalt. toen is het dier hier naar nederland gebracht naar de springruiter waar het ook bij is overleden het heeft daarbij nog in het zz gesprongen en was altijd heel erg vrolijk tot dat dit op een dag gebeurde. ik mis het paardje nu heel erg het is al een jaar geleden maar ik heb er nog steeds moeite mee ik heb de tranen nu alweer in mijn ogen staan. het paardje is toen gecremeerd en haar as is uitgesprijd in de weiden waar ze vlakbij is over leden. Huilen

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:50

Huertecilla schreef:
Stel de vraag maar eens aan bijvoorbeeld Nederlandse endurance rijders die internationaal rijden. Die gaan ook echt niet allemaal drie weken eerder naar Andulucía als ze daar willen rijden. Geldt ook voor andere takken van paardensport of ben je Sevilla al vergeten?
Goede training, goede conditie, goede voorbereiding (waar acclimatiseren een deel van zou kunnen uitmaken ja), goede verzorging én goed opletten = geen probleem.

Dan KAN een paard nog ALTIJD een hartstilstand krijgen.

Tartuffo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:41

Ja beesten kunnen ook ineens iets mankeren.. hetzelfde als met oudere mensen.. die bezwijken ook vaak als het zo warm is en dat kan bij een paard natuurlijk ook gebeuren. Je moet, vind ik, met die warmte jezelf en je paardje in 8 nemen...
Als jij het warm vind.. voor de ene een ruimer begrip dan voor de ander, dan wil je ook rust.... en luieren.. en lekker met je platpootjes in een koud peuterbadje zitten...
Respecteer je paardje zoals je jezelf respecteer....
Hartstilstand of iets kan je nooit voorkomen zelfs niet als het -10 graden is... als het zo is is het ook zo... en ik heb medelijden met die ruiter....

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:22

Wij mensen moeten al opletten voor de hitte dat we niet overheet worden. Sommigen denken er nu eenmaal niet aan om hum paarden af te koelen na een zware taak. Ik doe grondwerk met Appy, maar ik ga nooit langer dan een half uurtje als het snikheet is. Verder zorg ik ervoor dat hij ook gewoon lekker stapt en verder dat hij afgekoelt wordt met het wassen van de benen. Vind hij dus heerlijk! vind het vreselijk naar om zo iets te horen!

mrnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:54

jeej Scheve mond wat verschrikenlijk.......echt erg..

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:12

ohhhh... wat erg zeg Verdrietig

Volgende keer start ik ook niet meer met zulk weer poeh sjeej echt poedersuiker Verdrietig