Beste TS, waarom vind jij een tweedehands zadel zeer zeker helemaal niets? Een kwalitatief goed tweedehands zadel (dat ook past) gaat langer mee dan een exemplaar van de zadelmarkt, en behoudt zijn waarde. Een kwalitatief goed zadel is ook de beste verzekering voor jezelf en voor de gezondheid van de paardenrug. Een brekende singelstoot of stijgbeugel, of een paar schroeven die in de rug van je paard prikken zijn de garantie voor ongelukken!
Ik begrijp dat je nu helemaal van het zadel af wilt stappen en op een "indianenzadel" wilt gaan rijden. Verder begrijp ik uit je uitleg dat je daarmee een barebackpad bedoelt. Deze zijn gewoon te koop, en als je een kwalitatief goede barebackpad hebt, is ook dat de beste levensverzekering voor jezelf. Je wilt namelijk niet dat een singel van een dergelijke barebackpad bij het rijden breekt.
Ik zou je daarom willen adviseren om niet zelf te gaan knutselen, maar een barebackpad gewoon aan te schaffen. Kies er een die makkelijk schoon te houden is, lamsvacht is NIET handig!
Alleen, als je alleen maar zonder zadel wilt gaan rijden, is dat op de lange duur ook niet fijn voor de rug van je paard. Alleen omdat de indianen zo reden betekend niet dat het voor de paardenrug gezond is...een zadel is niet voor niets uitgevonden, het verdeelt de druk van je gewicht over een groter oppervlak.
Wat betreft het indianenhoofdstel en het indianenzadel.
De indianen hadden hoofdstellen en zadels voor dagelijks gebruik en voor belangrijke gelegenheden zoals een powwow
als je een beetje een idee wilt hebben wat er zoal gedaan werd om je paard te versieren, heb je hier wat voorbeelden
Paard met bareback pad en indian war bridle (war bridle kan alleen gebruikt worden op een goed beleerd en getraind paard, en op grond van de verhalen die ik over je paardje hoor, valt jou paardje daar niet onder, beste TS!)
http://www.curlyfarm.com/photos/sept/pa ... dle_2.htmlEn de show outfit