Waarom ik geen wedstrijden rij.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:17

Eyes schreef:
De zogenoemde haat en nijd (en afgunst) is meestal te vinden bij personen die zelf heel weinig presteren. Die vinden het nodig om elkaar af te zeiken, gaan graag (en dan nog het liefst in groepsverband) gezellig fouten kijken bij anderen, vinden het een waar genoegen om steken onder water uit te delen, menen zelfs de wijsheid in pacht te hebben om adviezen te moeten geven terwijl ze zelf niks klaarspelen en geen deuk in een pakje boter kunnen maken. Dat is ziek!

Eyes dat lijkt me een waarheid als een koe.
Iemand die voldoende zelfverzekerd is en een beetje van zijn eigen kunnen overtuigd, heeft het niet nodig om met afgunst naar anderen te kijken.

Uit eigen ervaring sprekend, kom ik op wedstrijden weinig haat en nijd tegen. Ik denk dat het vooral aan je eigen instelling ligt, hoe mensen jou tegemoettreden. 'Wie goed doet goed ontmoet' was het spreekwoord toch!

haffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:28

Ik ben pas begonnen met haflingerwedstrijden.
Tussen de halfingers is het best gezellig. Hoe het op officiële wedstrijden zal zijn is afwachten. Ik kan me voorstellen dat het daar wat minder gezellig zal zijn, maar ja dat is afwachten, omdat ik waarschijnlijk na de B bij de haflingers, in de B tussen de paarden ga starten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 03:59

Ik heb alleen maar positieve ervaringen op wedstrijden, heb laatst zelf een lift naar huis aangeboden gekregen.
Tuurlijk heb je mensen die de pret van anderen proberen te bederven, maar las je daar op gaat letten kun je imo geen fijn leven lijden, in niks niet.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 06:54

Net als een aantal andere oudjes heb ik het ook allemaal meegemaakt. De wedstrijden waar ik als ponyruitertje met de club in 1 grote veewagen naar toe ging en waar de paarden en pony's gedurende de dag aan 1 lange lijn vastgebonden stonden. De hele dag bezig zijn met spelletjes, klavertje drie, viertal, springen etc. en een lange dag die werd afgesloten met de parade. Hartstikke leuk maar daar moet ik nu toch niet meer aan denken (s morgens om vijf uur op je pony stappen omdat je nog een uur te voet moest naar de vereniging en s avonds om 8 uur terug komen).

Later ben ik meer wedstrijden gaan rijden, gelukkig met een eigen trailer en later met een eigen vrachtwagen. Doordat je op andere wedstrijden komt en bij een andere organisatie (NBVR) werd het allemaal veel individueler en toch herken ik dat jalouzie gevoel niet. Over het algemeen kwam je toch dezelfde mensen tegen op de wedstrijden (toendertijd wel meer dan in het heden omdat er toen minder mensen wedstrijden reden) en vaak gingen we gelijk op. Ik heb er altijd heel veel plezier aan beleefd. Ik gun het een ander als het goed gaat en ik heb ook altijd het gevoel dat die ander het mij ook gunt. Ik heb daarbij nooit een verschil gemerkt of je nu in lagere klasses rijdt of hoger.

Wellicht scheelt het dat ik niet zo prestatiegericht ben, natuurlijk is het leuk om te winnen maar uiteindelijk is het plezier en de ontwikkeling van mijn paard voor mij het belangrijkste. Het gevoel van een fijne proef wordt bij mij niet tenietgedaan door een keer een slechte beoordeling van een jury (ervan uitgaande dat dat niet iedere wedstrijd gebeurd, want dan moet je je gevoel van een fijne proef wat gaan bijstellen Haha! ). Daarmee is eigenlijk meteen het antwoord gegeven waarom ik wedstrijden rij. Toetsing van de vooruitgang in de ontwikkeling van mijn paard (en mijzelf) maar ook het plezier en de gezelligheid die je hebt op een wedstrijd bij de ontmoeting met mensen die dezelfde hobby hebben.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:04

Sja... het is wat je er zelf van maakt. De vervelende, verwaande, lastige mensen laat je links liggen en de gezellige, vlotte mensen, daar maak je een praatje mee.

Easy peasy.... En je hebt een dag lang lol. Verward

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:43

Het is helemaal hoe je het zelf bekijkt. Zou ik op een wedstrijd gaan met het idee van ´ik moet scoren!´ en ´Die mensen hebben een veel duurder paard of veel mooiere sjabrakjes of veel meer geld om de jury om te kopen' of whatever zou ik er ook weinig lol aan beleven idd.

Vanmiddag lekker starten, ik heb er zin in. En er zijn nog een hoop bokkers ook!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:07

[quote="astridh"] Hartstikke leuk maar daar moet ik nu toch niet meer aan denken (s morgens om vijf uur op je pony stappen omdat je nog een uur te voet moest naar de vereniging en s avonds om 8 uur terug komen).

[quote]

Pfff, gelukkig niet om 8 uur terug vandaag maar toen de wekker vanochtend om half 5 ging moest ik toch nog wel even terug denken aan mijn ponytijd. Dromen

Om even op het originele onderwerp terug te komen, ik merk zelf ook niets van haat en nijd. Ik klets met iedereen, wens ze succes en ontvang hetzelfde.
Het is maar net hoe je jezelf opstelt.

Ook als jurylid heb ik nog niets gemerkt van boze ouders of deelnemers. Ik ben altijd bereid tot commentaar na afloop maar helaas maken maar weinig mensen hiervan gebruik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:40

Fitzroy schreef:
Om even op het originele onderwerp terug te komen, ik merk zelf ook niets van haat en nijd. Ik klets met iedereen, wens ze succes en ontvang hetzelfde.
Het is maar net hoe je jezelf opstelt.

OK dan! OK dan! OK dan! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 02:27

Ik rijd nu zo'n beetje 19 jaar wedstrijden. In verschillende regio's. Vroeger was het fantastisch inderdaad, belachelijk vroeg je nest uit om met de gehele club op wedstrijd te gaan.

Nu kan het nog steeds heel erg leuk zijn, je moet het zelf leuk maken. OP het moment heb ik geen paard die er aan toe is, en doe ik het ook niet. Daarnaast ben ik de hele week druk met presteren op mijn werk, dat die prestatiedrang in het weekend niet echt aanwezig is. Daarom ook nu even geen wedstrijden. Het is allemaal hobby.............en hobby's heb je voor je plezier. En als je geen plezier krijgt van het wedstrijd rijden, dan moet je het gewoon niet doen.

En afgunst is er niet alleen in de paardenwereld maar net zo goed in de niet paardenwereld.

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 06:01

Helaas is dat laatste maar al te waar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 08:43

IlsjePilsje schreef:
he verderrie ik las de titel van dit topic en dacht. Yep nu mag ik vertellen waarom ik geen wedstrijden rij. Niet dus, gewoon weer gezever om niets.
Ik had dit topic leuker gevonden als er gevraagd zou worden waarom je wel of niet wedstrijden rijdt en niet om "je gelijk te krijgen/gal spuwen". Jammer....

Ik dacht hetzelfde.
Ik rijd zelf geen wedstrijden, aangezien ik gene vervoer heb.
Start alleen 2x per jaar een mini-streekwedstrijd. Is altijd supergezellig!! Eerst dressuur, dan spelletjes of springen en dan als afsluiting een parade. Wat ik nog altijd de mooiste afsluiting vind.
Wel ga ik mee op menwedstrijden als groom, en vind dat super gezellig. Maar zo maken wij het, normaal gaan we met meerdere menners van de vereniging. En dan wat drinken en eten samen. Ik lees altijd voor mijn kennis voor, maar ook weleens voor andere menners. Heerlijke dagen, dus je moet het gewoon zelf leuk maken. (Bijna) alle menners gaan vriendschappelijk met elkaar om.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 09:02

Mn eerste wedstrijden heb ik ook met een hele club samen gereden , zown 2/3 jaar geleden.
Dan was je wel zo'n beetje de enige die met een club samen kwam, er waren ook niet veel wedstrijdruiters van die club, en het niveau was laag.
Maar inderdaad gezellig met zn allen om 6 uur op de manege,paarden nog een beetje mooi maken.Zo rond 7 uur vertrekken en dan s'avonds thuiskomen, hele dag dolle pret.Het ging meer om de gezelligheid dan om de prestatie, al kwam ik altijd wel met een winstpuntje of 2 terug( in 2 proeven)
Nu ga ik zelf, en als ik pas smiddags hoef ga ik ook niet om 8 uur s ochtends weg.
Maar na het rijden blijf je meestal toch nog wel een tijdje, soms eerst even je pony wegbrengen.
Maar is hartstikke gezellig.
Ik vind buiten wedstrijden ook leuker als binnen wedstrijden, gewoon omdat men ook langer blijft hangen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:17

Ja, ik ben ook zo'n oudje. Vroeger met de vrachtwagen van de club (met de tractor ervoor) op concours, 8tal, dressuur, springen, parade en dan in het gras liggen tot de prijsuitreiking om 4 uur. Met wat geluk was je 'maar' 12 uur van huis af Haha! Die goeie ouwe tijd Haha!
Ik kan me vooral de kringkampioenschappen nog goed herinneren waarbij je dan nog 'voor de club' moest springen of dressuren en iedereen stond te kijken, want misschien werden we wel kampioen Haha!
Dat heb ik zo 10 jaar lang gedaan, zeker 20 zondagen per jaar. Dat was ik toen helemaal beu, en tussen 1993 en 1998 heb ik maar heel beperkt wedstrijden gereden (zat ik 90 % in Afrika). Nu is het virus weer helemaal terug en start ik twee paarden met dressuur en springen en eentje ook nog SGW (en waarschijnlijk nog een endurance rit).
Eerlijk gezegd vind ik het nu wel rustiger, ik heb wel wat meer vrije tijd over nu we individueel rijden. Maar het is nog steeds gezellig, en hoewel ik na een minder geslaagde dag net zo lang zit te piekeren tot ik weet hoe het kwam, ga ik nog steeds met heel veel plezier weg.