Mag je paard een hoefsmid schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:55

Stef ben ik met je eens , ik bedoel alleen...................er zijn nogal wat smeden met losse handjes en voetjes. Die zijn bij mij aan het verkeerde adres.
Trouwens mijn paard doet ook niks hoor.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:57

gootje12 schreef:
ja , zo werkt dat bij mij ook niet. Er is maar èèn iemand die mijn paard op z`n duvel geeft, en dat ben ik. Ik laat geen ander mijn paard schoppen. Dat alzo niet .Doet hij dat wel ,kan hij opkrassen.

Dat is lekker voor alle mensen die met jou paard moeten werken. Je verwacht wel had een hoefsmid en veearts met je paard aan het werk gaan maar als deze iets doet wat niet mag mag hij niet gecorrigeerd worden 8)7

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:58

Al vertrouw jij je smid nog zo, ik vind dat je met je handen van een ander z`n dier afblijft. Je moet zelf zorgen dat zoiets niet nodig is. Dus opvoeden die hap.

Goldie

Sonja schreef:
Elk hapje is een klapje en bij een schopje maakt ook mijn voet een hopje :))

Haha die is briljant :))
Zo denk ik er iig ook over met een nogal dominante tante op stal :P
Ongetwijfeld zal mijn paard de hoefsmid wel eens geschopt hebben, of iig geprobeerd. Twijfel er dan ook niet aan dat ze zelf een trap terug heeft gehad. Onze smid gaat al jaren alleen zijn gang bij onze paarden en vertrouw hem volledig. Zelfs met mijn jonkie op stal durf ik hem gewoon zijn gang te laten gaan, waar nodig heeft hij een engelen geduld en die andere heeft gewoon een beetje losse achterbenen dus daar ga je anders mee om :+ Mijn oude pony heeft hem wel eens in zijn rug gebeten, dat heeft ze toen ook geweten }>

@Gootje: Waarom mag alleen jij je paard straffen, als iemand jou een schop geeft schop je toch ook zelf terug en laat je dat niet door een ander doen :+
Laatst bijgewerkt door Goldie op 28-09-10 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

gootje12 schreef:
Ok , die van mij krijgt ook z`n vet, maar niet van de smid. Die is er voor het beslaan, niet om mijn paard te meppen.Als je dat toelaat is het einde zoek.

Hoezo?
Ik werk op een stal, ik word betaald om de paarden van Punt A (stal) naar Punt B (paddock bijv.) te brengen. Echter ze hebben allemaal naar mij te luisteren, voor mijn veiligheid, die van omstanders, en voor het paard. Ze weten ook donders goed als ze mij proberen te trappen ik ze helemaal de piep in trap. Nooit problemen mee gehad. Paarden luisteren nog altijd, zijn nog altijd niet angstig, proberen nog altijd niet van me weg te rennen, ect.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:59

Daarom ben ik er ook ALTIJD bij als er iets moet gebeuren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:00

Ik heb de vorige keer de hoefsmid vriendelijk doch dringend verzocht de volgende keer dat die van mij uithaalde eens even flink terug uit te halen.

Wou die niet.

Heb ik het gedaan...

Is geen makkelijke bij de smid en ik laat heb tegenwoordig ook gewoon platspuiten. Wil wel de smid heelhouden. (Overigens verwacht ik dat ie met opvoeding (regelmatig uitkrabben en oefenen) normaal gaat doen, maar vooralsnog staat ie 24/7 op het land en is dat even lastig.)

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:01

Ik werk ook op een grote stal ,maar daar gaat het niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:01

gootje12 schreef:

Zodat jij als paardlief iets doet wat niet mag jij er heen kan rennen en hem corrigeren? Afgezien het feit dat je dan al veels te laat bent om ook nog maar iets nuttigs te doen, waarom? Als je hoefsmid een klungel is zonder enig verstand van paarden snap ik dat je hem niet vertrouwd, maar als hij iemand is die gewoon bekend is met paarden, waarom zou hij dan niet mogen corrigeren?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:02

gootje12 schreef:
Al vertrouw jij je smid nog zo, ik vind dat je met je handen van een ander z`n dier afblijft. Je moet zelf zorgen dat zoiets niet nodig is. Dus opvoeden die hap.

dan mag ik jou uitnodigen om een maand voor mijn paard te zorgen,
ik zweer je die breng je binnnen een week jankend terug,
want als je die niet aanpakt dan loopt ze dwars over je heen.
en nee dit heeft niks met opvoeden te maken , wand die van mij is mishandelt geweest.
en mijn smid weet dat en die heeft met haar vrij spel.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:04

Ik vertouw hem wel,maar ik ben er altijd bij ,ook om te kunnen overleggen als er aanpassingen gemaakt moeten worden. Oid.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:04

stef schreef:
Dan blijf je wel lekker bezig ;) Paard schopt, smid schopt, paard schopt terug, smid schopt terug, paard, smid, paard, smid, etc ;)

Euh nee, meer dat als er 1 uithaalt, dat de ander er een terug kan verwachten. Al zou mn smid nooit mijn paard schoppen. Is nergens voor nodig natuurlijk!
Citaat:
Overigens is het bij mijn paarden nog nooit nodig geweest, die slaan nl niet gericht, ook niet naar de smid
Hier ook niet, heb sowieso een beleefde merrie naar vreemden. Heb haar zelfs nog nooit naar een ander paard zien uithalen :+.
Maar goed, 'als als'... reageerde ik eigenlijk op..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:05

Mag hoor Marjolein. Ik zit al mijn hele leven in de paarden ,ben al jaren groom ,dus ik denk dat ik me wel kan redden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:06

gootje12 schreef:

Hij moet er met zijn handen vanaf blijven maar wel je paard bekappen?

Dit lijkt me erg lastig. Verder zou ik al nooit een smid bij mijn paard laten als ik de beste man niet genoeg vertrouw om hem in te laten schatten wanneer en trap wel of niet terecht is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:07

gootje12 schreef:

Ik heb gewoon geen tijd om 24 uur per dag rond mijn paard te hangen om te kijken of ze misschien iets doet wat eigenlijk niet mag, en dan altijd zelf te corrigeren. Bij grote dingen als de smid, veearts, fysio natuurlijk wel.

Nou schopt die van mij niet, maar ze heeft wel tandjes die ik niet 100% vertrouw ;). Ze heeft mij 1x gebeten, en dat doet ze geen tweede keer. Maar als de de eigenaar van het buurpaard bijt, dan hoop ik toch echt dat die haar ook een klap voor d'r harses geeft. Het zal me toch niet gebeuren dat mijn paard een achteloze voorbijganger gaat bijten. Dus gepast corrigeren door anderen, graag!

(En dan heb ik het natuurlijk niet over erop los slaan, maar gewoon een gepaste correctie)

LadyMadonna

Re: Mag je paard een hoefsmid schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:09

maar goed, we zijn weer verzand in "mag smid paard schoppen" ipv mag paard smid schoppen" ?

Kort en bondig: Nee, mijn paard mag niet smid schoppen, onder geen enkele voorwaarde, en ze weten wat de consequenties zijn als ze het in hun hoofd halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:09

Asyaa schreef:
Hoezo?
Ik werk op een stal, ik word betaald om de paarden van Punt A (stal) naar Punt B (paddock bijv.) te brengen. Echter ze hebben allemaal naar mij te luisteren, voor mijn veiligheid, die van omstanders, en voor het paard. Ze weten ook donders goed als ze mij proberen te trappen ik ze helemaal de piep in trap. Nooit problemen mee gehad. Paarden luisteren nog altijd, zijn nog altijd niet angstig, proberen nog altijd niet van me weg te rennen, ect.

Ik verwacht, nee sterker nog, ik EIS dat zelfs van stalmedewerkers waaraan ik de verzorging van mijn paarden afsta. Mijn paarden dienen te luisteren, ongeacht wie ze in de hand heeft. En als ze stout zijn moet er ter plekke opgetreden worden. Dat is een stukje veiligheid.
Ik ben net zo zuinig op de mensen die mijn paarden verzorgen als op mijn paarden zelf.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:10

Nou, waar ik werk staat mijn paard ook. Dus gaat die gelijk mee met de rest. Wij hebben een pensionstal,vandaar.Daar staan echt wel paarden die niet het makkelijkste zijn ,dus ik weet wel waar ik over praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:11

gootje12 schreef:
Nou, waar ik werk staat mijn paard ook. Dus gaat die gelijk mee met de rest. Wij hebben een pensionstal,vandaar.Daar staan echt wel paarden die niet het makkelijkste zijn ,dus ik weet wel waar ik over praat.

maar accepteer jij als stalmedewerker dan ook dat andere eigenaren zeggen dat jij hun paard bij fout/gevaarlijk gedrag niet mag corrigeren? Als zij dezelfde regel als jij hanteren, heb je imo wel een probleem :?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:12

Precies Stef. De zaak is gewoon om het paard zo op te voeden dat het niet aan schoppen denkt.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:14

gootje12 schreef:
Mag hoor Marjolein. Ik zit al mijn hele leven in de paarden ,ben al jaren groom ,dus ik denk dat ik me wel kan redden.

zal mij benieuwen,
mijn veearts noemde haar al staatsgevaarlijk en die heeft toch heel wat meegemaakt.
stap niet de stal in wand dan ben je er sneller uit dan dat je er in bent gekomen.
ga niet als ze los loopt in de rijbak de rijbak in wand ze mept je meteen in elkaar.

en wat zou jij dan doen ?want je wil immers niet het paard van een ander corrigeeren.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:15

Er zijn er twee , die dat hebben gevraagd.Dan probeer ik op een andere manier dan slaan toch door te dringen tot dat paard. En trouwens ik hoef bijna nooit hard op te treden. Beetje ervaring doet wonderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:15

gootje12 schreef:
Precies Stef. De zaak is gewoon om het paard zo op te voeden dat het niet aan schoppen denkt.

[WD-V] Aanpakken tijdens de proef?
Paard liep thuis prachtig maar in de ring bagger. Hoezo? Werd nooit aangepakt in de proef. Al voed jij hem zo mooi op, als hij weet dat niemand hem voor de rest corrigeert kan je je theorie op de mesthoop leggen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:18

Asyaa schreef:
gootje12 schreef:

[WD-V] Aanpakken tijdens de proef?
Paard liep thuis prachtig maar in de ring bagger. Hoezo? Werd nooit aangepakt in de proef. Al voed jij hem zo mooi op, als hij weet dat niemand hem voor de rest corrigeert kan je je theorie op de mesthoop leggen.

amen.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:18

Ik zou de achtergrond willen weten, en vandaaruit zou ik gaan werken. Mijn paard kwam mij het eerste jaar met open mond tegemoet. Puur omdat hij zoveel wantrouwen tegen mensen had. Nu na 3 jaar is het een vriendelijke reus , die graag geknuffeld wil worden.Maar het kost tijd en geduld.