Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Zipporah schreef:Uhm slimmerik, je paard oke maar jij vind het ook goed als de hoefsmid jou een trap geeft wat ik opmaak uit je reactie?
sporter schreef:Twiggy2008 schreef:Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super.![]()
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren.![]()
Ten eerste zal een hoefsmid mijn paard nooit schoppen, want ik tolereer dat niet. Heb ervaring met twee hoefsmeden die wel dit soort praktijken er op nahielden, maar die heb ik tegen kunnen houden. Voorbeeld: eentje wilde mijn paard slaan, omdat hij met zijn staart in zijn gezicht zwiepte, want er zat een horzel bij hem. Was die hoefsmid helemaal belazerd!!! Ik sta er altijd bij en heb duidelijk aangegeven dat je dat een paard niet kwalijk kunt nemen. Die man had meteen een hekel aan me
, jammer dan
. Het is MIJN paard en die behandel je gewoon normaal. En anders kun je vertrekken. En dat kon 'ie ook na behandeling, want ik vond zijn benadering ronduit grof en negatief. En weet je, ik ben overtuigd dat je met zo'n benadering ook de spiegel voorgehouden krijgt bij paarden.
Vond trouwens dat hij zeer beroerd bekapt had (was eenmalig, wegens vakantie van mijn eigen natuurlijk bekapper).
Maar goed, die gast komt nog steeds bij andere paarden op onze stalling, maar de mijne mag 'ie niet meer aanraken.![]()
Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.
Betaal jij je smid per uur ipv per paard?
Ffortuna schreef:Precies Vivalavida
Twiggy: dus jouw smid gaat eerst parellioefeningen doen met je paard?Hij is smid als hobby en hoeft dus geen geld te verdienen?
Een smid mag van mij altijd het paard aanpakken als dat nodig is. Het gaat om zijn veiligheid en een paard leert er alleen maar van. Schoppen naar de smid is not done, of het nou uit angst, gekkigheid of echt gemeen bedoeld is. Dan mag je van mij terugschoppen.
VivaLaVida schreef:Mijn paard zou mijn hoefsmid nooit schoppen, want DAT tolereer ik niet!!
Als die van mij echt loopt te kl*ten (paard dan he) mag hij m van mij op zijn flikker geven.
Maar dat doet ze niet, want ze is goed opgevoed....denkt wel 10x na voordat ze ooit zou uithalen!
suus_ schreef:Ik vind ook dat als een paard schopt dan mn hoefsmid dan direct in mag grijpen. Zoiets kun je ook niet toelaten.
Gelukkig is dat hier niet aan de orde
guenivere schreef:Ik vind dat die hoefsmid daar het recht niet toe heeft. Zou me eerst eens heel erg goed afvragen waarom het paard uithaalt? Meestal heeft dat een redenEn zou niet dan zou ik eerst altijd nog een waarschuwing geven of een corrigereend tikje, maar schoppen never nooit niet!