mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:36

Mijn hoefsmid mag mijn paard best schop verkopen of een pak rammel wanneer;

- Mijn paard vervelend loopt te doen (en dit normaal niet doet) zoals voetjes steeds wegtrekken enz.
- Mijn paard uithaalt naar de smid
- Mijn paard bijt of niet stilstaat.
En meer van zulke redenen..

Als wij een jong paard hebben of een paard die nog nooit een smid heeft gezien of gekent is het een kwestie van wennen en dan vind ik het niet aan de orde.
WEL wanneer dat paard uithaalt naar de smid, dat mag een paard in alle tijden NIET doen, dus dat word dan ook ten alle tijden gestraft, ondanks de situatie

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:37

De praam werkt zolang dat die er om heen zit, goed strak en zo houden.

Ik werkte vroeger op een stal, waar ik nu nog af en toe is mee help met de minimaal 200 paarden te bekappen waaronder veel stront eigenwijze jaarlingen en twenters en daar is de praam altijd erg makkelijk, voorkomt stress van de paarden en voorkomt uithalen van de smids en mij.

Het is natuurlijk altijd het fijnst als je een paard hebt die fijn meewerkt maar ze zijn niet allemaal zo en dat kan aan verschillende dingen liggen de smids komen om te bekappen en als je het erg vind dat er een praam aan gehangen word of er eens een klap uitgedeelt word moet je zorgen dat je paard dat niet doet, alle tijd om daarmee te gaan oefenen.
En smids willen best de tijd nemen (de meeste) maar er is een grens.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:42

Nee ik vind dat het absoluut niet mag! ik heb zelf ook nog nooit een paard geschopt, het is nutteloos en het dier snapt het toch niet... een beest heeft altijd een reden om iets te doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:45

Ik vind ook dat als een paard schopt dan mn hoefsmid dan direct in mag grijpen. Zoiets kun je ook niet toelaten.
Gelukkig is dat hier niet aan de orde :Y)

Hoefsmeden die een paard slaan of schoppen als t ff uit evenwicht valt, gaat hangen uit angst, niet stilstaat oid worden hier per direct uit gegooit. Is zooooo not done.

Ben blij dat mn paard kerngezonde hoeven heeft en pas 2x behandeld is door 2 HS'en die allebei heel rustig en leuk zijn met de paarden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:48

Paard mag bekapper/smid niet schoppen, smid mag paard niet schoppen. En al helemaal niet in de buik! En echt absoluut niet als het paard mishandeld is geweest, zo'n smid zou ik echt gauw van het erf trappen :o

Paard staat nota bene vastgebonden, hoe eerlijk is het om een vluchtdier dan te trappen? :n

Pas na een maand of 10 ontdekte ik dat mijn paard min of meer chronische spierpijn heeft in zijn schouders, rug en ene achterbeen. Mijn vorige smid heeft heel vaak op het punt gestaan om zijn geduld te verliezen, maar heeft mijn paard nooit getrapt. Wel op z'n plek gezet, maar zonder gewelddadig te worden. Mijn nieuwe bekapper houdt veel rekening met mijn paard, had laatst ook een steuntje meegebracht zodat de benen van mijn paard daar stabieler op liggen. Het is niet zo'n groot paard en qua voorbenen optillen heeft hij z'n bouw niet mee. Ik ben heel blij met mijn bekapper en mijn paard denk ik ook wel. Afgelopen week was hij er een paar uur eerder dan gepland, hij heeft toen zelf mijn paard uit de wei gevist en in z'n eentje bekapt. Dat is prima gegaan. Deze bekapper vertrouw ik dat ook wel toe :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:52

Zipporah schreef:
Uhm slimmerik, je paard oke maar jij vind het ook goed als de hoefsmid jou een trap geeft wat ik opmaak uit je reactie?

Jep, ik zorg ervoor dat mijn paarden hem niet zullen slaan. Als ik dat niet weet te voorkomen mag hij mij (bij wijze van spreken :D ;) dus ook op mijn donder geven. Heb trouwens een schat van een hoefsmid. (die ervan gruwt om shetjes te beslaan _O-)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:54

hij mag ze best een schopJE verkopen als dat echt nodig is. gelukkig is mijn smid zo rustig en heeft veel gedul dat dat nog nooit is voorgekomen :D

capopjekop

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:06

Mijn smid heeft een keer mijn merrie een pak rammel gegeven. Normaal is ze heel braaf en staat half te slapen, maar toen op een keer begon ze echt heel heftig te meppen en te gillen. Op zo'n moment mag ze best even op haar plek gezet worden door de smid. Achteraf gezien was het een hormonenkwestie. Als ze hengstig is wil ze geen relatief onbekende aan haar lijf. Ze bleef toen ook maar meppen. Uiteindelijk heb ik zelf het been opgetild zodat de smid kon bekappen. Nu komt hij alleen als ze niet hengstig is. Verder voelt hij het heel goed aan, als de pony's een keer het been willen wegtrekken dan reageert hij met zijn stem en houd gewoon het been vast. Dan is het ook meteen over. Dus gelukkig heeft hij verder nooit mijn pony's te hoeven aan pakken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:18

Ja, een hoefsmid mag mijn paarden zeker een klap of een schop verkopen. Soms hebben ze dat nu eenmaal nodig. Wél gecontroleerd natuurlijk, niet over de rooie gaan als hoefsmid zijnde, want die zijn er ook.

Maar ik denk dat je zelf je hoefsmid het beste kent, en dus wel kan inschatten of hij terecht straft of niet. :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:21

aan de ene kant geef ik hem gelijk...
maar aan de andere kant denk ik van dat moet ie niet bij mijn pony's doen. Mijn jaarling krijgt ook wel eens een schop onder haar gat maar dan moet ze toch wel héél ver gaan. Als ik dat bij mijn oude merrie doe, nou die krijg ik nooit meer van mijn leven te pakken... de één is er meer van onder de indruk als de ander maar ik vind dat een hoefsmid, en zeker als een paard schrikt niet hoeft te schoppen

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:25

Ik vind dat die hoefsmid daar het recht niet toe heeft. Zou me eerst eens heel erg goed afvragen waarom het paard uithaalt? Meestal heeft dat een reden ;) En zou niet dan zou ik eerst altijd nog een waarschuwing geven of een corrigereend tikje, maar schoppen never nooit niet!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:27

Maar een góede, verstandige hoefsmid houdt ook wel rekening met wélk paard hij al dan niet een trap verkoopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:34

Ja. Maar of die smid zo verstandig enz. is merk je pas bij de eerste keer wiebelen/draaien enz van je paard.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:39

Ja en nee. De smeden die hier komen ken ik ook allemaal al wel van annermans ervaringen, je vraagt meestal niet de eerste beste die je treft of hoort -althans, in mijn geval-...

En als je smid de eerste x niet bevalt, dan hoeft hij gewoonweg niet meer terug te komen. Simpel als dat! :)

+ Dat een paard van een keer een slechte smid -particulier gezien- geen trauma's overhoudt. Je bent er altijd nog zelf bij -hoop ik dan altijd maar.

Zo is mijn mening.. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:45

Uhh, o? Ik heb altijd buiten mijn eigen regio bijgereden, toen ik mijn paard net had had ik echt geen idee welke smid ik moest hebben en had er erg hard een nodig. Ik kende ook niemand op de stal waar ik stond. Toen we mijn paard gingen ophalen kon hij maar met moeite de klep op met die lange hoeven, ik had ook al een smid gebeld voordat ik mijn paard goed en wel afgerekend had. Dus het was echt koffiedik kijken allemaal hoor.

De bekapper die ik nu heb ben ik via een oud- stalgenoot aan gekomen. Achteraf bleek hij ook de bekapper van een oud-bijrijdhobbel van mij te zijn, hij heeft nogal een groot gebied ;) (van Loosdrecht tot Arnhem is toch wel redelijk aan de maat)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:48

Daarom zeg ik, in mijn geval. Maar dan nog zou ik niet lukraak in de rondte bellen en de eerste beste uitnodigen. Dan kun je altijd nog je dierenarts -mits je die hebt- bellen voor een advies. Of de stalhouder.. Dan heb je iig een referentie, zeg maar.. :)

Ik ben niet zo topografisch onderlegt. :+ Loosdrecht ken ik niet, dus dat zou idd wel eens een eind kunnen zijn.. :P

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:51

Ja ik vind dat je smid daar wel het recht toe heeft. Het is een risicovol beroep en als jij je paard niet opvoedt moet een ander het maar doen. Als jou paard uithaald omdat ze het knipgeluid "eng" vind had ze van mij toch ook een flinke schop gehad. Mijn paarden mogen gerust iets eng vinden, maar ze mogen nooit uithalen, ook niet als ze bang zijn. In het begin hebben ze een paar flinke schoppen moeten hebben, maar uithalen zullen ze zeker niet meer doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:51

sporter schreef:
Twiggy2008 schreef:
Gelukkig heb ik een (natuurlijk) bekapper die een paard niet schopt en zeker niet als het paard uit angst reageert. Dan stelt hij het paard eerst op zijn gemak of gaat wat Parelli-oefeningen doen. Werkt super. :)
Mijn paard is overigens heel braaf, maar toen ik hem net als 2-jarige had, moest hij nog het e.e.a. leren. ;)

Ten eerste zal een hoefsmid mijn paard nooit schoppen, want ik tolereer dat niet. Heb ervaring met twee hoefsmeden die wel dit soort praktijken er op nahielden, maar die heb ik tegen kunnen houden. Voorbeeld: eentje wilde mijn paard slaan, omdat hij met zijn staart in zijn gezicht zwiepte, want er zat een horzel bij hem. Was die hoefsmid helemaal belazerd :( !!! Ik sta er altijd bij en heb duidelijk aangegeven dat je dat een paard niet kwalijk kunt nemen. Die man had meteen een hekel aan me :+ , jammer dan :P . Het is MIJN paard en die behandel je gewoon normaal. En anders kun je vertrekken. En dat kon 'ie ook na behandeling, want ik vond zijn benadering ronduit grof en negatief. En weet je, ik ben overtuigd dat je met zo'n benadering ook de spiegel voorgehouden krijgt bij paarden.

Vond trouwens dat hij zeer beroerd bekapt had (was eenmalig, wegens vakantie van mijn eigen natuurlijk bekapper).
Maar goed, die gast komt nog steeds bij andere paarden op onze stalling, maar de mijne mag 'ie niet meer aanraken. :n

Dus nee, een hoefsmid mag mijn paard niet schoppen!!
Wel corrigeren, maar dat kan ook op andere manieren.

Betaal jij je smid per uur ipv per paard?

Hij weet wat hij doet en kan met een paar oefeningen al heel wat succes bereiken. Ben er zelf diverse keren getuige van geweest, dus ik weet waar ik het over heb. En treft hij echt een moeilijk paard, dan maakt hij een aparte afspraak met je om een paard te leren om te gaan met de hoefsmid, als het jou als eigenaar niet lukt. ;)
Hij doet namelijk meer in de paarden dan bekappen. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:53

Ffortuna schreef:
Precies Vivalavida :j

Twiggy: dus jouw smid gaat eerst parellioefeningen doen met je paard? :+ Hij is smid als hobby en hoeft dus geen geld te verdienen?

Een smid mag van mij altijd het paard aanpakken als dat nodig is. Het gaat om zijn veiligheid en een paard leert er alleen maar van. Schoppen naar de smid is not done, of het nou uit angst, gekkigheid of echt gemeen bedoeld is. Dan mag je van mij terugschoppen.

Ik zal je vertellen; bekappen is/was (want hij is momenteel gestopt met bekappen, omdat zijn hart meer ligt in het Parelli gebeuren) meer een bijverdienste, want hij verdient meer geld met het geven van demo's/clinics/trainingen in Parelli in NL. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:56

VivaLaVida schreef:
Mijn paard zou mijn hoefsmid nooit schoppen, want DAT tolereer ik niet!!
Als die van mij echt loopt te kl*ten (paard dan he) mag hij m van mij op zijn flikker geven.
Maar dat doet ze niet, want ze is goed opgevoed....denkt wel 10x na voordat ze ooit zou uithalen!

Ik vind dat je altijd moet kijken naar wat er nou daadwerkelijk gebeurt, als een paard uithaalt. Een paard die uit angst schopt, vind ik wat anders dan een paard die gericht schopt uit dominantie. Mijn paard schopt niet. Klieren kan hij wel, maar dat kun je prima oplossen met een andere benadering (stemverheffing bv). Schoppen vind ik not done. Wat jij doet, moet je zelf weten. Ik heb een braaf paard, die zijn voeten prima laat behandelen. In vertrouwen en niet door angst. ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:04

Bij mijn huidige paard absoluut niet. Hij heeft toch al zo weinig vertrouwen in mannen.
Hij is 1x door een hoefsmid geschopt omdat ie niet goed stil stond. Toen werd hij panisch en kwam omhoog en de hoefsmid lag er bont en blauw onder.
Nu heb ik een hele rustige hoefsmid die 'm wel vertrouwen geeft. Paard is ontzettend braaf.

Toch zijn er wel eens situaties te bedenken bij paarden die echt lopen te klieren dat ze gewoon eventjes aangepakt moeten worden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:05

Dat bepaal jij toch zeker zelf als eigenaar?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:07

suus_ schreef:
Ik vind ook dat als een paard schopt dan mn hoefsmid dan direct in mag grijpen. Zoiets kun je ook niet toelaten.
Gelukkig is dat hier niet aan de orde :Y)

Mee eens :j

Als mijn pony trapt (of bijt) kan ze een flinke tik/trap verwachten, dat zijn gewoon 2 dingen die ze absoluut niet mag.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 25-09-10 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:08

guenivere schreef:
Ik vind dat die hoefsmid daar het recht niet toe heeft. Zou me eerst eens heel erg goed afvragen waarom het paard uithaalt? Meestal heeft dat een reden ;) En zou niet dan zou ik eerst altijd nog een waarschuwing geven of een corrigereend tikje, maar schoppen never nooit niet!

Nee, dan kan de hoefsmid beter zelf doodgetrapt worden zeker..? :')

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:12

Ik vind dat een hoefsmid zich niet in een gevaarlijke situatie hoeft te begeven.
Als een paard gericht slaat denk ik dat het niet alleen angst is, maar ook boosheid.
Nou vind ik het schoppen naar een paard ook niet erg charmant.
Daar had je zelf ook kunnen ingrijpen, door bijvoorbeeld zelf een praam voor te stellen.

Mijn eerste pony misdroeg zich ook verschrikkelijk bij de smid. Ik heb daar zelf nog een litteken op mijn been van over gehouden.
In die tijd vond ik het nogal snel zielig om een paard hard aan te pakken en het resultaat was niet fraai.
Je moet gewoon consequent en rechtvaardig zijn naar je paard. Indertijd moest ik op zoek naar een nieuwe smid die mijn paard helemaal vast bond in een travalie.

Het gekke was dat ik verder alles met die pony kon doen, hoeven krabben, kalkoenen schroeven met een hamertje er op tikken. Maar ik ben geen smid dus ik bleef toch afhankelijk van een goede smid.
Laatst bijgewerkt door Myca op 25-09-10 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt