Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:06

Echt leuk geschreven.... en herkenbaar hoor!

Ik heb de mazzel gehad toen ik 14 was mijn eerste pony te "krijgen" met daarbij een 2e hands hoofdstel en zadel (met 2 echte ouderwetse vilten shabrakken (ken je die nog??). Ik had nog een halster en poetsspullen (had daarvoor met verzorgpony's bewezen dat ik er echt alles voor over had) en zo begon het...... , als ik ander wilde moest ik er zelf maar voor werken (heb ik ook gedaan hoor, langzamer hand een nieuw hoofdstel, zadel, dekjes, etc.)

Dusb ben er langzaam ingegroeid, maar doe lekker nog alles op "mijn" manier, al ben ik tegenwoordig wel aan het lessen volgens de AdB-methode (zoals dat genoemd wordt, ik noem het les van een leerlinge van AdB, met de nadruk op rechtrichten).
Ja dat miste ik nog in je stukje......., wat voor les ga je nemen????? :D

Wat heb ik nu zelf: dressuur zadel, hoofdstel met (ouderwetse hoge) engelse neusriem, dubbelgebroken aurigan bitje (was toen 1 van de eerste, tegenwoordig allang niet meer). Ik heb peesbeschermers en bandages, maar heb ondervonden dat mijn paard beter doet zonder. En nog een hoop andere zooi.

Ach doe het l;ekker op je "eigen manier", leen evt spullen om het uit te proberen en besluit wat je het beste bij jou en je paardje vindt passen. :D

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:08

nathalie2302 schreef:
fojoe schreef:
was ik maar nooit beginnen bokken ^) :))

aaah..volgens mij komen we bij het hart van het probleem! ;)

Idd! Voor ik op bokt kwam leek alles zo simpel. Een zadel, een hoofdstel, een bit en hup, rijden maar!
Bij m'n verzorgpaarden toen werd alles nog op de ouderwetse manier gedaan en toen ik bokt ontdekte was ik dan ook helemaal in de war. Ik was zelfs een tijd zo hard bezig met hoe alles echt 'hoorde' te zijn dat ik echt niet meer kon genieten. Was ook constant bang om dingen fout te doen.

Ondertussen heb ik geleerd het beste van de twee werelden te combineren (en bokt met een korrletje zout te nemen :o) . Af en toe houd ik ervan om eens leuk te tutten met nieuwe dekjes enzo, maar de rest van mij uitrusting houd ik het liefst zo simpel mogelijk. Uiteindelijk gaat het toch vooral om wat je ermee doet hé, en ik zie om eerlijk te zijn bij de meeste mensen met speciale dingen (bitten, hoofdstellen, peesbeschermers...) zelden meer resultaat als bij de 'keep it simple' ruiters.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:11

Ontzettend leuk geschreven, en zo waar +:)+

Er kan zoveel in de paardenwereld, en er zijn zoveel verschillende manieren waarop je volgens 'kenners' met paarden om moet gaan dat het een wirwar is van regeltjes, tips en omgangsvormen. En die spreken elkaar ook nog eens allemaal tegen. Snap je punt helemaal :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:19

Inderdaad sinds ik op Bokt ben val ik ook steeds meer van de 1 in de andere verbazing.

Bijvoorbeeld profielen vol met alle kleuren Any dekjes!!! Dan vraag ik je. Waarom allemaal op de foto? is het aanzien? Waarom in een profiel? vindt zoiets totaal onbelangrijk. Maar schijnt toch echt een soort status te zijn.

Ook wel leuk. Heb mijn man leren kennen op een penionstal waar toen der tijd deze dingen modern werden. Dekbedden als onderdeken, (waren er geloof ik nog niet). Dekens met grote kappen eraan kwamen in de mode. De setjes kwamen langzaam. :D

Mijn man hadt voor zijn gelderse :+
1 canvas deken
1 paar peesjes, zeer eenvoudige zwarte zonder enig pasvorm
2 dunne dekjes.
1 zadel van onbekend merk
1 hoofdstel van HH toen nog echt een flutmerk.
borstels
en dat was het :D

Paard is er niet slechter van geworden. Maar wat werd hij bekeken. :Y)

Moet wel toegeven dat sinds ik in het spel ben gekomen, deze gelderse dame nderdaad meer dekens heeft dan wij tweeen samen jassen hebben :o :D

Linda_jorby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:22

Wat ben ik blij om dit topic te lezen..!! :D Wat een (h)erkenning allemaal!

Ben net weer begonnen met rijden ( heb een jaartje of twee niet fanatiek gereden ) Heb een bijrijdpaardje, een hele lieve haflinger merrie. Idd m'n oude kleren uit de kast getrokken, chaps aan, m'n championne-cap op en rijden maar!

Als ik dat allemaal zo lees dan ben ik voorlopig blij met mijn bijrijdpaardje..
dat eigen paard komt ooit in de toekomst nog wel s...
Bedankt voor de waarschuwing! :+

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:30

klinkt zo bekend. ik heb een veulen nou ja nu jaarling en waar je ook kijkt of luisterd iedereen roept iets anders. 3 jaar pas beginnen opfok wel castreren niet. grond werk nog niet wel zo vroeg mogelijk wel deken geen deken alle soorten bekappen alle soorten halsters.
waar het denk ik uiteindelijk op neer komt is wat JIJ prettig vind en wat goed voelt bij je paardje. dat heb ik inmiddels geleerd gewoon naar je eigen gevoel luisteren en als je iets leest of hoort luisteren en je eigen conclusies trekken. het gaat om jou en je paardje en niet om wat mensenschrijven/zeggen etc.
het allerbelangrijkste van paarden en paardrijden is in mijn ogen GENIETEN en niet tobben

sterkte en ik voel met je mee

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:32

Ik ga dit niet helemaal lezen, ben zelf ook opzoek naar een leuke koedbloed en krijg al de kriebels als ik eraan denk dat ik een paard ga kopen :')

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:36

je vergeet het belangrijkste! Voordat je je paard gaat kopen, zie hier maar [PP] aan welke kleur geven jullie voorkeur ? :+

maar wel heel herkenbaar, wat wel, wat niet, uiteindelijk 'maar wat aanrommelen' en dat werkt het beste :D

Probeer maar eens een draver om te toveren tot dressuurpaard, dan kun je lachen met alle tips en manieren waarop je het moet doen :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:05

nathalie2302 schreef:
Ik ben toch ZO blij dat ik niet de enige ben die er, zelfs met de hulp van Tom Tom, af en toe niet meer helemaal uitkomt.

@Zilfstar- ik denk dat wij idd een beetje in een vergelijkbare situatie zitten, had je ook weer helemaal die vlinders in je buik toen Jippe bij je op stal stond? (ik voelde me echt precies weer dat meisje van 10 dat zoooooooooooooo graag wilde)

Nog elke dag :D :+ <3 <3 <3

Wordt morgen 37 maar ben af en toe nog heeeel erg Penny ;)
Gelukkig heb ik 2 kids en die zijn ook paardengek.
Benijd hun soms wel hoor dat zij met een eigen paard opgroeien en dan bedenk ik: Oja! Maar die is ook van mij *D

aerdenhout1

Re: Ik ben de (paarden)weg helemaal kwijt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:12

ZOOOOOO herkenbaar!
Ik,als behoorlijk oude paarden miep, heb die hele paarden wereld zien veranderen.
Soms ten goede, maar soms ook zo verschrikkelijk overdreven dat ik wel eens denk..ik had schatrijk kunnen worden als ik maar meer had ingespeeld op de goedgelovigheid van de mensen met paarden...let wel, de paarden mensen trappen meestal niet in al die onzin van tegenwoordig!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:14

Wat omschrijf jij dit heel erg goed! Ik heb een tijdje geleden (ofja een half jaar geleden denk ik) ook zoiets geschreven, wel vanuit een heel andere hoek. Ik voelde me schuldig, ik wist niet wat nu precies goed was, op een gegeven moment wou ik gewoon stoppen. Maar ik lees dat jij het juist doet, je volgt je gevoel en iets vertelt mij dat het paard dat nog het liefste zal hebben. Want uiteindelijk wil je gewoon samen genieten met je paard en dan maakt al de rest niets uit :)

Wou ik er nog aan toevoegen; ik denk dat het gewoon belangrijk is om niet te vergeten waarom je het allemaal doet, om het paard, om te genieten samen met het paard. En dan geef ik eerlijk toe dat ik het prachtig vind als sommige mensen met bepaald tuig aankomen, maar ik vind het dan ook alleen maar mooi als de basis goed is. Want je mag er nog zoveel aanhangen als je wil, uiteindelijk zal dat het niet maken..

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:20

Haha goed stuk!

En nu maar hopen dat paardlief niet iets gaat mankeren, want wie o wie ga je er dan bij halen? De fysio, osteopaat, gewone da, homeopaat, zelf dokteren..... :=

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:38

Linda_jorby schreef:
dat eigen paard komt ooit in de toekomst nog wel s...
Bedankt voor de waarschuwing! :+

hahaha..op het moment dat je leert relativeren, is de redding nabij...dus gewoon voor gaan :)

Merileth schreef:
je vergeet het belangrijkste! Voordat je je paard gaat kopen, zie hier maar [PP] aan welke kleur geven jullie voorkeur ? :+

maar wel heel herkenbaar, wat wel, wat niet, uiteindelijk 'maar wat aanrommelen' en dat werkt het beste :D

Probeer maar eens een draver om te toveren tot dressuurpaard, dan kun je lachen met alle tips en manieren waarop je het moet doen :P

De kleur heb ik met een Fjord gelukkig geen slapeloze nachten om gehad....zou Isabel nog een beetje scoren op de 'hip & happing' schaal?
Omtoveren tot dressuurpaard? Simpel toch? daar zijn toch 345 verschillende soorten hulpteugels voor uitgevonden??? :+ Kijk, dat zijn nu de makkelijke vragen waar ik de bijbehorende makkelijke antwoorden op weet dankzij bokt :D :D

aerdenhout1 schreef:
ZOOOOOO herkenbaar!
Ik,als behoorlijk oude paarden miep, heb die hele paarden wereld zien veranderen.
Soms ten goede, maar soms ook zo verschrikkelijk overdreven dat ik wel eens denk..ik had schatrijk kunnen worden als ik maar meer had ingespeeld op de goedgelovigheid van de mensen met paarden...let wel, de paarden mensen trappen meestal niet in al die onzin van tegenwoordig!

Wat grappig dat je reageert. Wil je wel geloven dat, als ik commentaar van jou in een topic lees, ik vaak een zucht van verlichting sla en denk "nu komt er gedegen, common-sense advies waar iemand wat mee kan"!!

magli schreef:
..... Ik voelde me schuldig, ik wist niet wat nu precies goed was, op een gegeven moment wou ik gewoon stoppen.
Dit heb ik ook gehad hoor, ik worstelde echt met morele bezwaren tegen het rijden op een paard :o

Wiannaber schreef:
En nu maar hopen dat paardlief niet iets gaat mankeren, want wie o wie ga je er dan bij halen? De fysio, osteopaat, gewone da, homeopaat, zelf dokteren..... :=

aaaaaaaargh dat is het ook nog eens ja, al die nieuwe probleem-oplossende-beroepen....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:37

Ik lees het nu pas en heb de verdere reacties niet gelezen MAARRR ik vind je stukje helemaal geweldig. Zou een stukje van mij kunnen zijn want ik denk er precies zo over.

Ik ben ook verandert hoor kwa paarden houden maar ik zeg nog wel eens "waar is die oude tijd dat je gewoon naar de manege ging, geen sjoegen had van bitloos/bit, anky dekje dit en bontje dat" Je ging gewoon lekker rijden, paard borstelen en nazitten met vriendinnen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:42

Citaat:
Ik ben gek op mijn paardje(s) en heb hoe dan ook bergen lol met hem

kijk en dan ben je goed bezig ;)
maak je vooral niet druk om wat anderen er van vinden of dat je wel met de `mode`mee gaat

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:46

En vroegah kon je gewoon in je zwart/witte pakkie op wedstrijd gaan en nu kun je met goudgekleurde laarzen en een gouden bling jasje op wedstrijd gaan. De verscheidenheid in kleuren en combinaties is ontelbaar. Jasjes, laarzen een andere kleur, dus dan moet de traditionele zwarte cap ook in de desbetreffende kleur..

Maar goed, allemaal héél mooi, maar als je geen piloot-inkomen hebt. Ik rij lekker in mijn zwart/witte apepakkie. Heb voor de 3 rijpaarden die ik heb een netjes zadel en een hoofdstel (wel met een leuke frontriem dan weer)
Van een vriendin van mij een paar extra chabrakken gekregen, want met 3 paarden en 3 dekjes was toch echt wat weinig.
Heb nog wel een extra hoofdstel, maar dat is de oud van een van de paarden, die kan mijn jonge peerdje wel om volgend jaar.

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:11

Wat een heerlijk herkenbaar stuk!
Ik word af en toe wel eens moedeloos van alle zogenaamde verbeteringen, maar MOET het dan vaak toch even lezen, want wie weet kan ik het wel wat beter doen... Diepe zucht en een tijd later kom ik dan tot de ontdekking dat het allemaal weer meer van hetzelfde is, en dat ik de tijd die ik heb besteed aan het lezen van weer zo een onderzoekje beter in mijn paarden had kunnen steken... :D
Dus probeer ik vanaf nu minder te lezen en meer te genieten van de paarden zelf.
Het is namelijk anders allemaal veel te veel theorie, terwijl de praktijk toch vele malen leuker is. :+
Dank je wel voor je stuk, je bracht een grote glimlach op mijn gezicht!!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:22

Senzafine schreef:
Ik was zelfs een tijd zo hard bezig met hoe alles echt 'hoorde' te zijn dat ik echt niet meer kon genieten. Was ook constant bang om dingen fout te doen.

Ondertussen heb ik geleerd het beste van de twee werelden te combineren (en bokt met een korrletje zout te nemen :o) .

Zo had ik het dus ook, maar mooi dat je je weg hebt gevonden :)!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:38

Hehe, grappig stuk en heel herkenbaar!
Ik ben ook na jaren afwezigheid weer terug gekomen in de paardenwereld en (mede door Bokt) ben ik een hoop onbekends tegen gekomen.

Vlas? Ik kende alleen stro en als je een stro-eter had dan was er zaagsel.

Kuil? Wij voerden vroeger alleen hooi. Kuil was voor de koeien.

Fysiotherapeut, osteopaat, readers, natuurgeneeskunde, groene leem, witte leem, mesistral? Bestond allemaal niet. Je had de veearts en als er eens een wondje, rotstraal etc was dan spuitte je er wat blauwsel op en dat was het. Je riep dan ook niet voor iedere scheet de veearts zoals nu, het meeste wist je zelf wel.

Pony kreupel? 6 weken rust, dan de vee arts. Wist die het ook niet? Dan nog langer rust en dan na max een jaar ofzo ging ie toch echt gewoon de worst in bij veel mensen. Foto's maken, operaties.. deed je allemaal niet bij een huis tuin en keukenpaard. Was toen ook echt nog niet te betalen en kon alleen in Utrecht volgens mij. Een ver van mijn bed show voor de meeste "gewone" paardeneigenaren.

Ik moet dus zeggen dat er een hoop goede dingen bij zijn gekomen hoor. Er is veel meer aandacht voor het welzijn van de paarden en er zijn veel meer bereikbare mogelijkheden om wat te doen als iets niet goed is.

Ach, en die dekjes, hoofdstellen en zadels.... gewoon kiezen wat bij je past (en gelukkig is er nu ook meer aandacht voor wat het paard past, vroeger was het vaak "one size fits all"). Ik rijd nu ook gewoon met een veelzijdigheidszadel en een hoofdstel met engelse neusriem zonder sperriem. En ik doe er nog steeds 2 vingers tussen en een vuist tussen de keelriem. En zo hoort het ook. :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:25

Zit me net te bedenken..... al een liksteen uitgezocht???? ;)
KNZ, rode, hymalaja, kruiden, knoflook, appel, likkit.......etc. :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:42

Jaja er komt een heel hoop bekijk bij een paard.

1 paard moet die of die bit hebben om er fijn mee te rijden.
De zadel die nog goed moet liggen op je paard.

Oja over het bitloos, een hoop paarden kunnen gewoon met bit rijden en ze zullen geen pijn voellen hoor aangezien de spieren ze hebben rondom hun mond van binnen en buiten.
Ik heb het idee mensen denken van de pijn omdat ze zien hoe hardnekkig ze worden gereden op groot aantal dresuurwedstrijden.

Met goed les zal je paard er geen last van hebben en het gewoon als voellen beschouwt en niet aan de pijngrens komt.

Naast alles wordt het ook hopen je net geen 1 paard heb die regelmatig ziek wordt en je de veearts erbij moet halen :+

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:56

Wat een herkenbaar topic, en ook zo leuk geschreven die beginpost.

Ik heb al vanaf mijn 9 een eigen pony/paard(ben nu 41),maar sinds ik met Bokt in aanraking ben gekomen is het bij mij ook allemaal een beetje gaan duizelen.
Al die jaren heb ik mijn pony's verzorgd zoals ik dacht dat het goed was,maar toen ik eenmaal op bokt zat kwam ik er achter dat ik toch wel een beetje achter liep.

Sommige dingen heb ik veranderd maar veel dingen ook niet.
Leuk al die nieuwe uitvindingen, maar vaak zijn ze niet echt nodig.
Het belangrijkste is dat de basis goed is en dat is in mijn ogen:24/7 buiten kunnen zijn met soortgenoten en genoeg ruwvoer.
En natuurlijk een goed passend zadel en hoofdstel.

Dat gedoe met setjes edg vind ik allemaal een beetje overdreven,ik koop bijna al mijn spullen 2e hands en het zal mij worst wezen wat voor een kleur het heeft, als het maar past!!

Honden en kattevoer is ook zoiets,vroeger had je gewoon brokjes voor alle katten en honden,nu zie je vaak door de bomen het bos niet meer en eigenlijk is volgens sommige alleen vers voer goed genoeg(het liefst met bot en al)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 15:50

Lotto schreef:
Ik word af en toe wel eens moedeloos van alle zogenaamde verbeteringen, maar MOET het dan vaak toch even lezen, want wie weet kan ik het wel wat beter doen... Diepe zucht en een tijd later kom ik dan tot de ontdekking dat het allemaal weer meer van hetzelfde is, en dat ik de tijd die ik heb besteed aan het lezen van weer zo een onderzoekje beter in mijn paarden had kunnen steken... :D

ooooooooh..dit stukje had ik gewoon zelf ook kunnen schrijven! Zo gaat het bij mij dus ook ;)

colunder schreef:
Het belangrijkste is dat de basis goed is en dat is in mijn ogen:24/7 buiten kunnen zijn met soortgenoten en genoeg ruwvoer.
En natuurlijk een goed passend zadel en hoofdstel.

AMEN! :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:53

Misschien tussendoor nog even goed voor het ego...
Er zijn ook beslist verslechteringen ten opzichte van vroeger.

Toen was paardrijden nog meer een team-gebeuren. Vrijwel niemand had een trailer, we gingen allemaal voor dag en dauw met de veewagen naar een wedstrijd. We lazen elkaar voor, we hielpen elkaar en aan het eind reden we allemaal de parade. Parade rijden kunnen ze tegenwoordig niet meer. Iedereen komt met zijn eigen trailer op zijn eigen tijd zijn eigen 'ding doen'. Want dat heet tegenwoordig ook anders. En vroeger leerden we ook meteen goed op de bordjes/letters rijden, dat is in de loop der tijd ook flink vervaagd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:03

gewoon Hou het simpel... denk simpel en doe simpel, dat is voor jezelf het gemakkelijkste en voor je paard te begrijpen...
en leer samen met je paard...

leen een hoofdstel voor de maat, zoeku een instructeur en kijk of dat bij jou en je paard past, dus bij jullie samen...
Koop een goedkoop dekje wat je leuk vind, of een 2e hands van ene merk en zoek zelf de verschillen uit.
Onder de streep gaat het erom wat er bij jullie past en niet wat een ander beter of prettiger vind.

kijk kritisch naar je paardje en doe het simpel.. hou het simpel.
en dat is wat de goeroes in heul veul woorden in hun boeken vertellen en zentjes mee verdienen. en de rest is ervaring. En dat lees je dus op bokt, hoor je van anderen, ervaringen die ze opgedaan hebben als combinatie met hun paard, niets meer en nites minder, en dat kan voor jou en je paard mischien wel helemaal niet goed/passend/werkend te zijn....