Hekel aan rijden, raar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:49

bij mij licht het er echt aan op welke pony/paard ik stap.
mijn paard lasamber vindt grond werk veel leuker of lekker poetsen, of lekker samen met haar in de wei zitten.
al maak ik haar ook echt heel blij met een buitenrit, of even in de bak hobbelen maar dit moet ik niet 2 dagen achter elkaar doen want dan is het al saai voor haar haha...
dat laat ze me ook echt merken. en dan niet in de zin van gemeen maar ik merk het wel.

tara de pony daar in tegen, is gewoon zwaar beledigd als ze een dag niet bereden wordt .. dan loopt ze gewoon weg wanneer je haar roept enzo haha.
en dan gaat ze hele aparte. creatieve dingen doen zodat ik wel naar haar moet kijken :P..haha
aan tara merk ik ook dat ze het rijden ook echt leuk vindt, met buiten rijden "zoekt" ze vaak dingen om zich zelf bezig te houden..
ze moet echt bezig gehouden worden. daarom heb ik ook een verzorger voor haar die ook op haar rijd. vroeger werd ze 6 tot 7 dagen in de week gereden.
ik reed toen echt heel veel dressuur matig. toen dat minder was merkte ik heel erg dat ze me echt van zich af stote, ik deed elke dag wat met haar want ze staan 5 meter van mijn huis van daan, maar ze kon het gewoon niet hebben dat ze niet kon rijden denk ik. nu ik een goede balans heb gevonden is alles weer goed <3

en ik vindt het gewoon leuk om va alles wat te doen :+

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:53

het is idd anders als anders.
maar ja het kan wel. ik heb ook tijden buitenritjes gelopen, omdat ik toen gewoon bang was.
maar wel graag met mijn paard bezig was.
dus ging ik er naast lopen.

ulle_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:57

heerlijk om te lezen dat ik niet zo raar ben dat ik dacht! :(:)

na 15 jaar te hebben gebikkeld met mijn liefje om uiteindelijk een keer z1 te mogen starten...pff ik hou zo van poetsen en knuffelen en gewoon een keertje naar buiten en ben sinds maart naar een andere stal verhuist...en top!

mijn kind is happy in een groep merrie,s en t hoefd niet meer zo ze is 18 en heeft jaren haar best voor mij gedaan en dus nu vindt ik het heerlijk om te tutten en haar gewoon happy te zien <3

ik kan jammer genoeg niet doordeweeks naar buiten ivm met meerdere ongelukken op de weg met trekkers enz..maar op zondag gaat t prima

en werk zoveel dat ik vaak zo moe ben om te rijden endan ff poetsen heerlijk!!! :D

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:01

hier het zelfde,
ik rijd wanneer ik wil dat kan een paar ik per week zijn. maar soms rijd ik ook een maand niet.
mijn pony vind dit echt niet erg aangezien ze wel haar aandacht krijgt.
tegen mij word vaak gezegt, waarom heb je een pony je rijd toch nooit.
ieder heeft een paard/pony om zn eigen redenen
dus ik vind het niet raar hoor

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:08

Nee hoor; ik vind het niet raar. Sinds ik een eigen paard heb ben ik er ook steeds meer achter gekomen dat rijden helemaal niet zozeer 'mijn ding' is. Ben veel liever aan het frutten en tutten (en sms clickeren) met mijn merrie. Zou haar never nooit wegdoen, en volgens mij is ze héél gelukkig.

Ik moet wel zeggen dat ik ga twijfelen aan de reden... heb ooit gelezen dat paardrijden en motorrijden een soort symbolische substituten zijn voor sex (ja écht). Bij mij zou het kunnen kloppen; mijn zin in paardrijden is echt significant minder sinds ik een (sexueel zeer) geschikte partner heb. Mijn man heeft hetzelfde 'libidoverlies' ten aanzien van zijn motorhobby.

Het is natuurlijk vast onzin, maar wel een leuke inside joke bij ons :D

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:18

mag ik zeggen dat ik het wel raar vind? :+ het is je eigen keus, en als je het niet leuk vind moet je het vooral niet doen, maar een beetje appart vnid ik het wel ;) er is natuurlijk veel meer dan rijden: verzorgen, wandelen, etc. maar ik vind het wel appart dat je een hekel aan rijden hebt, terwijl je een paard hebt. Tuurlijk is verzorgen en wandelen leuk, maar je mist in mijn ogen echt iets! Ik vind rijden zo heerlijk. totale concentratie en het vergeten van alles om je heen. Dit kan je natuurlijk ook zoeken in mennen en grondwerk enzo, maar ik weet niet.. rijden geeft mij zo'n geweldig gevoel, ik snap niet dat er mensen zijn waarbij dat blijkbaar niet zo is ;)

KDS

Re: Hekel aan rijden, raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:37

Men roept altijd verbaasd als ik dan eens rijd... 'Je zit erop! :+ '
Nee joh... echt?

Tja, vaak genoeg wordt aan mij gevraagd of er iets mis is, of ik niet durf, of dat ik zelf om een reden niet kan rijden.

En dat terwijl ik toch echt rijden ook wel leuk vind, alleen er is nog zo-veel ernaast te doen, grondwerken, longeren, langeteugelen, renspelletjes, clickeren hoe kan je hiernaast ook nog tijd hebben om veel te rijden? haha.

Ik ga ook gerust 1.5 uur buiten wandelen, of buiten aan de lange teugel. Heerlijk.

Alleen vind ik het zelf wel eens moeilijk om weer te moeten reageren op 'doe toch eens normaal en stap eens op' opmerkingen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:36

Niet echt Rijtechnisch.
Dus RT-->PP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:50

ik ben(inmiddels)ook geen groot rijfan meer.
vroegah vond ik rijden het einde,maar na een aantal nasty ongelukken ben ik allang blij dat ik nog kán rijden.
Geniet momenteel meer van af en toe een ritje,wandelen,poetsen,en gewoon de complete omgang.

Zalig.
poown staat 24/7 in de weide en komt niks te kort...ga er soms ook heen om alleen even iets te voeren,appel te brengen,of te kijken..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:56

Shanna schreef:
Ik kijk er echt tegenop dat mijn 2 jarige over 1/2 jaar ook maar eens aan het werk moet.. Al is het maar omdat het verkooptechnisch beter is als het paard beleerd is. Die jaren gaan mij veel te snel, ze is nu al bijna net zo groot als haar moeder en toont ook al volwassen! Net als dat ik dus opzie tegen het doorrijden van mijn haf. Hij is vorrig jaar al beleerd.

Over 1-2 jaar.. dat hoeft echt niet!! Wacht liever nog wat langer zelfs, is veel beter voor je paardje ook, dus de beste rede die er is om wat later in te rijden! Mijn paardje is op haar 7e ingereden en dat was geen probleem.

Ik moet zeggen dat ik het deels wel herken :) Ik vind rijden wel leuk, maar de dingen op de grond vind ik net zo leuk en misschien wel een beetje leuker (vooral grondwerk). Ik heb heel wat jaren niet kunnen rijden met mijn pony, vanwege gezondheidsproblemen van haar. De laatste 5 jaar toch zeker heb ik niet meer "echt" kunnen rijden met haar, in januari is ze overleden op 24jarige leeftijd en nu heb ik weer een jonkie.. net onder het zadel.. en ik moet echt weer even wennen aan het feit dat ik kan rijden. Ik ben elke dag met haar bezig, maar als ik er 3 keer per week op zit is dat veel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:01

Ireen_ schreef:
Shanna schreef:
Ik kijk er echt tegenop dat mijn 2 jarige over 1/2 jaar ook maar eens aan het werk moet.. Al is het maar omdat het verkooptechnisch beter is als het paard beleerd is. Die jaren gaan mij veel te snel, ze is nu al bijna net zo groot als haar moeder en toont ook al volwassen! Net als dat ik dus opzie tegen het doorrijden van mijn haf. Hij is vorrig jaar al beleerd.

Over 1-2 jaar.. dat hoeft echt niet!! Wacht liever nog wat langer zelfs, is veel beter voor je paardje ook, dus de beste rede die er is om wat later in te rijden! Mijn paardje is op haar 7e ingereden en dat was geen probleem.

Ik moet zeggen dat ik het deels wel herken :) Ik vind rijden wel leuk, maar de dingen op de grond vind ik net zo leuk en misschien wel een beetje leuker (vooral grondwerk). Ik heb heel wat jaren niet kunnen rijden met mijn pony, vanwege gezondheidsproblemen van haar. De laatste 5 jaar toch zeker heb ik niet meer "echt" kunnen rijden met haar, in januari is ze overleden op 24jarige leeftijd en nu heb ik weer een jonkie.. net onder het zadel.. en ik moet echt weer even wennen aan het feit dat ik kan rijden. Ik ben elke dag met haar bezig, maar als ik er 3 keer per week op zit is dat veel :o

Ik rijd al mijn paarden op minstens 4 jarige leeftijd in. Maar dan moet ze nog wel aan het werk als in zadelmak gemaakt worden, grondwerken, longe, e.d..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:22

Maar vind je dat ook niet leuk om te doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:35

Nah.. Ik heb liever dat ze zo lang mogelijk zo klein mogelijk blijven :+

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:54

O nee hoor ik heb het ook. :D
Ik vind het wel leuk, maar het hoeft van mij niet persé.
Ik vind het net zo lekker, en zelfs nog wel lekkerder, om gewoon lekker te poetsen, frutten, knuffelen, spelen, grondwerken etc.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:48

Hmm ik herken dit heel erg!
Ik vind het trouwens heerlijk om af en toe te rijden, maar dan wel lekker door het bos op mijn dooie gemakje. Nu kan dit helaas niet met mijn huidige paard want ze schrikt van alles wat maar beweegt. Dus nu beperken we ons tot het fokken en lekker in de wei rondlopen :D Ze heeft nu een veulentje aan haar voet en een maatje, waar mijn vader af en toe mee ment. Naar mijn idee komt ze niets tekort al kan ik me soms wel eens schuldig voelen als al die mensen zeggen dat ze toch gereden moet worden! Maar ik ben er van overtuigd dat ze 24/7 op het land met een schuilstal liever heeft :D

Jooooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:51

ik vind het niet raar.
als je maar gelukkig bent met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:56

ik vind het als je er een hekel aan heb wel een beetje raar. helemaal als je echt nog een goed rijdbaar paard heb. daarnaast hebben paarden ook bewegng nodig. als je veel grondwerk doet en wandeld is dat geen probleem. maar die paarden die maar staan te staan, vind ik niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:39

En waarom vind je paarden die alleen maar staan te staan niet zo?
Ik heb inderdaad een hekel aan rijden, en toch een goed berijdbaar paard, volgend jaar zelfs 2 goed berijdbare paarden. Wat is dan raar aan het hekel hebben aan, als je goed berijdbare paarden hebt? Wat is daar raarder aan als wanneer je niet goed berijdbare paarden hebt? (Heb ik er ook 2 stuks van..)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:48

Shanna schreef:
Nah.. Ik heb liever dat ze zo lang mogelijk zo klein mogelijk blijven :+

Neem een Shetlander :+
Nee, grapje, ik snap wat je bedoelt ;)

Ik ben ook graag bezig met tutten, grondwerk, wandelen en spelen. Eigenaar van mijn verzorgpony vindt rijden alleen erg belangrijk, dus ik ga alleen grondwerken enzo als hij de dagen ervoor lekker gereden is :) Want ik vind het wel belangrijk dat hij beweging krijgt. Als hij de hele dag op de wei staat, kan hij wel een dagje vrij krijgen van het rijden :)
Laatst bijgewerkt door Mintgroen op 18-08-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:50

RedPassion schreef:
Omdat veel mensen het rijden de hoofdzaak van omgaan met paarden vinden. ;)

Maar ik begrijp je helemaal, ik rijd zelden. Een hekel heb ik er niet aan, maar ik heb ook echt geen behoefte om vaker dan eens per 2 maanden op mijn paard te stappen. :+ Laat staan echt trainen, want aan bakwerk heb ik wel ècht een hekel. Ik zit liever bij haar in de wei, of ga wandelen en grondwerken. Ik krijg echt zo vaak de vraag of ze nog jong of geblesseerd is, want waarom zou je anders niet rijden? ;)

Dit herken ik zoooo goed :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:50

Ik heb een shetlander, maar ook die is volwassen en moet eigenlijk aan het werk..

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:52

Ah, ik zie het in je profiel inderdaad!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:54

Ik heb ook niet altijd zin om te rijden en longeren is enorm belastend (constant op het cirkeltje lopen) dus ik heb ook dagen dat ik alleen kom om uit te mesten, ponydier een aai geef en weer wegga. Ergens voelt dat ook wel een beetje vreemd, maar dan denk ik, sja, het is mijn paard, en ze staat lekker de hele dag buiten, heeft genoeg ruimte om te bewegen dus ze komt niets 'tekort' :)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:59

Het is absoluut niet raar! Ieder heeft zo'n zin voorkeuren;) Wel slim dat je wel een bijrijdster voor je paard hebt!

Ik kan het zelf niet voorstellen. Mijn paard heeft een blessure, dus ik MOET wel er naast lopen tijdens een wandeling... Maar ik mis het rijden vreselijk:p

Vraagje: Waarom heb je een hekel aan t rijden? Vind je het moeilijk? Eng? Of saai?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:08

Ik vind het eigenlijk wel raar.

Je paard op een pensionstalling zetten is redelijk duur en om nou zoveel geld te betalen om alleen maar naar een paard te kijken en een beetje met hem te tutten zou niet mijn ding zijn. Dan kan ik mijn geld wel beter besteden. Neem een hond is veel goedkoper en kan je ook borstelen/mee wandelen en trucjes leren.

Tutten met je paard belangrijker vinden dan rijden is niet erg als het paard veel in de wei staat.
Wel een uur tutten met je paard en maar een half uurtje of niet rijden terwijl het paard de rest van de dag bijna zijn box niet uitkomt is wel zielig. Een paard heeft beweging nodig. In de wei kan hij dat prima zelf regelen maar als hij veel binnen staat heeft hij echt de lichaamsbeweging die hij krijgt door rijden / longeren nodig.