waarom word er bij een manege zo weinig buiten gereden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:07

aah.. dit brengt herinneringen terug..

als kind ging ik ook regelmatig naar buiten met de manegelessen, maar toen kregen we een andere instructeur en toen gingen we niet meer.. toen ben ik ook gestopt met paardrijden want alleen rondjes rijden in de bak vond ik stom en saai. zelfs springles deden we amper toen. ik ben toen begonnen met een andere sport en sinds een paar jaar weer volop aan het rijden!

als kind moet je gewoon veel geduld hebben en wachten tot je oud genoeg bent ;)

jenzol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:39

fijn dat iedereen zo veel schrijft over dit onder werp

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:13

Wij gaan nooit naar de bossen, alleen met de geplande buitenritten.
We zitten veels te ver van de bossen af, en dat haal je niet in een uur les.

onley

Re: waarom word er bij een manege zo weinig buiten gereden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:16

hier bij ons gingen altijd ervaren ruiters mee met de kinderen
die pakten dan de heel onervaren pony's vast aan een halstertouw
en wat een lol die kinderen dan hadden beter dan in een boeiige binnen bak rijden
waren altijd gewoon stapritjes met een klein stukje draf :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:19

Niveau verschillen. Heb veel buitenritten begeleid en veel verschillende groepen maar je merkt het verschil heel erg. Vind het wel een goede ervaring alleen niet in een grote groep.

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:21

Hoi
Mijn manege ligt in nieuwleusen, aan de meele en daar rijden veel autos langs, en aan de overkant ligt een fabriek van Westerman!! Daar rijden veel vrachtwagens vandaan. In de weide schrikken de paarden daar niet van, ook niet onder het rijden in de buitenbak. Maar ik denk wel langs de weg. Het is al een keer gebeurd dat ze langs de weg uitstapten en er een pony vandoor vloog. Dus die andere ponys er natuurlijk ook achteraan. Nu is de eigenaar daar bang voor dat het nog een keer gebeurd. Ik denk dat het dat is. Dat eigenaren het eng vinden om kinderen langs de weg te laten rijden. Kijk maar eens op youtube en tik daar maar eens in ongeval buitenrit ofzoiets dan zie je gauw genoeg wat er kan gebeuren ;) ;)

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:15

hahaaa bij ons rijd iedereen volgens mij gewoon buiten met mooi weer ...

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:45

Bij ons worden de kleintjes/beginners soms meegenomen door de instructeur aan een touw en hij fietst/loopt ernaast. En de anderen rijden bijna elke zomer zeker om de les wel buiten, meestal een buitenrit :j .

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:01

ik denk dat het ook door de wind komt.
dan kan je de instructuur niet goed horen.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:14

Wij rijden gewoon in de buiten bak en gaan dan schriktraining doen.
Over balkjes draven,Slaommen Door poortje heen over zeil heen stappen.
Ik heb mijn cbr1 al dus al een deel van mijn ruiterbewijs jammer genoeg konden we niet in de buitenbak rijden met cbr examen regen :(

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:44

Bij ons gaan alleen de lessen met shetlanders naar buiten, en met ponykampen af en toe..
Komt omdat er bij die kinderen dan naast iedereen iemand meeloopt, en de shetlanders zijn heel nuchter ;)
En je kan hier eigenlijk bijna alleen maar langs de weg rijden, dus is het bijna allemaal stappen...

as90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:01

Als er iets gebeurt is de manege aansprakelijk en het risico dat er iets mis gaat is nu eenmaal veel groter bij een beginners groep!

xriannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:28

Op onze manege word helaas helemaal niet buitengereden! alleen maar in de bak!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:36

Op mijn oude manege reden we heel soms in de buitenbak. Maar nu rijd iedereen eigenlijk een buitenrit als het lekker weer is. tot 18 jaar onder begeleiding en onder de tien met iemand ernaast als je nog niet kan rijden. de manege zit ook redelijk dichtbij een bos. Het is zo leuk:D. Verder hebben we ook alle pony's en paarden verkeersmak, behalve driejarigen, maar ja, die gaan dan dus ook niet mee;).

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:40

Veiligheid en zoals al gezegd bij een manege krijg je les! Nu kun je buiten rit ook als les zien maar dan moet de ruiter toch al iets meer ervaring hebben.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:44

bij ons rijden we juist bijna alleen in de buitgenbak. en in de zomer staan allepaardne in het bos waar geen bak is en gaat dus iedereen mee op buitenrit. groot of klein. zolang de pony's maar braaf zijn. wel is er altlijd begeleiding bij. en de groepen zijn redelijk door elkaar met niveau en wordt er ook een indeling gemaakt zodat er in de buurt van de kleintjes een volwassenen of een ouder kind zit. gaat tot nu toe eigenlijk altijd wel goed.
ik vind het ook belangrijk dat die kinderen ook buiten leren rijden. ook gewoon even voor de ontspanning en lekker om zich heen kijken.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:05

bij ons worden af en toe buitenritten met de jongeren en zo gedaan want met onervaren personen word het al snel gevaarlijk want een paard is en blijft een vluchtdier, ik zelf heb (bijna) altijd de controle over mijn pony en weet hoe je moet handelen wanneer er een pony ophol slaat. ook hebben onervaren personen nooit direct een mooie zit waardoor ze sneller uit het zadel vliegen dus ik denk te gevaarlijk

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:46

Bij ons rijden de kleintjes gewoon in de buitenbak.
De puppies en longelessen worden in eerste instantie wel binnen gegeven.

Met kleintjes naar buiten is niet verstandig.
Dat geldt trouwens voor alle ruiters die nog geen volledige controle over hun paard hebben!

Met onze kleintjes gaan we alleen naar buiten als we voor iedere pony een begeleider hebben.
De pony's krijgen dus een halster onder hun hoofdstel aan.
En aan dat halster zit een (goede!) begeleider vast :)

Voor normale lessen is dit natuurlijk erg lastig te regelen.
Wij doen dit daarom bijvoorbeeld tijdens ponykamp, of we organiseren er een speciale buitenrit voor.

ladygaga14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:53

vanwege het slechte weer.
of als er iets gebeurd, hun zijn toch verandwoordelijk :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:33

Bij ons gaat in de zomer gewoon elke groep het bos in hoor :+ We hebben een stel onwijs brave paarden die het bos allemaal van binnen en buiten kennen, de instructrice gaat op een wat rustiger paard, dan komt het allemaal goed. Als iemand van de groep aangeeft het wat enger te vinden dan komt die achter de instructrice rijden en wordt er dan ook rekening mee gehouden (lees: minder galopperen, meer stappen en een kleiner rondje). Ik vind het juist goed, je leert pas rijden als je het ook in het echt gaat toepassen.

En natuurlijk gebeurd er wel eens wat. Daar ben ik het levende bewijs van. Op mijn eerste buitenrit ben ik eraf geknetterd omdat mijn paard niet in galop wou, beest is toen op mijn been gaan staan en de zenuw uiteinden daar werken nog steeds niet. Een soort blijvende blauwe plek, zo voelt het ook. Ik heb er wel van leren rijden, ik heb er wel van geleerd dat je een paard gewoon een tik moet geven als hij extreem hard gaat draven in het bos. Als een kind daar een angst aan over houdt, dan moet er hard gewerkt worden om dat weer weg te krijgen zonder het over het randje te duwen.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:35

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in Beetsterzwaag, bij manege onder de Linde (gehandicaptenmanege)
Hier gingen we regelmatig de weg over, het bos in met de paarden hoor :j maakt niet uit wat voor handicap je hebt, ze gingen allemaal mee

:+: brave paardjes ok :j :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:36

Op de manege waar ik heb leren paardrijden, werd elke zondag een uitrit georganiseerd. Soms ook langere tochten voor de meer gevorderden en in de zomer gingen we ook vaak ipv uurtje les, een uurtje lekker uitrijden in het bos!

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:58

opzich rijden wij met mooi weer best wel vaak een buitenritje
en in de de buitenbak rijden we altijd met mooi !
maar de buitenritjes hangen ook af van de paarden of we er
genoeg hebben (niet iedereen mag naar buiten) en of er mensen
zijn die mee kunnen fietsen want alleen mogen we zo en zo
niet veel te gevaarlijk ! :)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:19

Hier op de manege gaan de wat minder ervaren lessen ook wel naar het bos (zit direct achter de manege dus geen gedoe met wegen oversteken etc), dan alleen stappen en een beetje draf en er loopt iemand naast iedere pony. En bij die groepen gaan de minder brave pony's meestal ook niet mee. :)

De meer gevorderde lessen gaan wel vaker en ook meer draven en stukjes galop (klein bos, precies een "lesuur-rondje" met niet heel veel galopstukken).

En er worden ook langere bosritten georganiseerd van 2 of 3 uur naar het andere bos voor verschillende niveaus. :j

sopje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:31

toen ik op de manege reed had ik daar nooit last van..
maar het is denk ik ook, dat de pony's en paarden niet schrikken als ze wat buiten zien. het is wel veiliger maar wel heel saai:P