Tilmar schreef:Ik heb mijn kwpn merrie ingereden net voordat ze 3 jaar was, dat was een maand vrij intensief. Daarna ben ik heel rustig verder gegaan met 3x per week 20 minuten. Ze heeft ook nog een maand vakantie gehad.
Nu is ze 4 jaar en 3 maanden en rijd ik 4x per week 3 kwartier. Ze kan het allemaal prima aan. Ik let altijd wel goed op: een dag hard werken, dan de dag er na vrij of alleen rustig stappen. Je moet gewoon een goed trainingsschema in je hoofd hebben.
Ik ben van plan om volgend jaar (als ze dus een 5-jarige is) naar 5x per week rijden te gaan en dat vind ik voorlopig voldoende, af en toe een dagje longeren of vrij is denk ik altijd fijn voor ze.
Ook ben ik nu bezig met een welsh cob van net 3 jaar. Die rijden we ook 3x per week 20 minuten, dat is echt zat voor hem. Je merkt vanzelf als ze meer aankunnen.
Klinkt goed, zo ziet het er bij mij ook uit ongeveer. Zoals je zegt bij elk paard is het anders en als ze wat moe of minder lekker in hun vel zitten voel je dat snel genoeg. Het is niet zo zwart wit, het ligt ook aan het paard.
Pas als we weer in de stal staan merk je hoe moe ze is. Dus je moet als ruiter wel heel goed doorhebben hoeveel je kan doen, soms is dat best moeilijk.
.