hoe vaak rijden op 3jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:02

Tilmar schreef:
Ik heb mijn kwpn merrie ingereden net voordat ze 3 jaar was, dat was een maand vrij intensief. Daarna ben ik heel rustig verder gegaan met 3x per week 20 minuten. Ze heeft ook nog een maand vakantie gehad.

Nu is ze 4 jaar en 3 maanden en rijd ik 4x per week 3 kwartier. Ze kan het allemaal prima aan. Ik let altijd wel goed op: een dag hard werken, dan de dag er na vrij of alleen rustig stappen. Je moet gewoon een goed trainingsschema in je hoofd hebben.
Ik ben van plan om volgend jaar (als ze dus een 5-jarige is) naar 5x per week rijden te gaan en dat vind ik voorlopig voldoende, af en toe een dagje longeren of vrij is denk ik altijd fijn voor ze.

Ook ben ik nu bezig met een welsh cob van net 3 jaar. Die rijden we ook 3x per week 20 minuten, dat is echt zat voor hem. Je merkt vanzelf als ze meer aankunnen.

Klinkt goed, zo ziet het er bij mij ook uit ongeveer. Zoals je zegt bij elk paard is het anders en als ze wat moe of minder lekker in hun vel zitten voel je dat snel genoeg. Het is niet zo zwart wit, het ligt ook aan het paard.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 16:19

Nou moet ik wel zeggen dat ik bij mijn eigen paard ongeveer een wekker erbij moet houden hoor. Die gaat wel door :D Pas als we weer in de stal staan merk je hoe moe ze is. Dus je moet als ruiter wel heel goed doorhebben hoeveel je kan doen, soms is dat best moeilijk.

Neverhere

Re: hoe vaak rijden op 3jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:21

Zonder iemand aan te willen vallen en ik hoop in vredesnaam dat dat ook niet als zodanig wordt opgevat.

Ik lees hier verschillende keren dat wordt geschreven over een 3 jarige die het allemaal prima aankan.
Als je de link leest die joviban geeft wordt je toch aan het denken gezet en denk ik: 'hoe kun je in vredesnaam zien dat jouw paard het prima aankan? Je ziet immers niet wat er onder de huid met de groeischijven gebeurt?

Zelf ben ik nu bezig met een 3 jarige om speels wat vrijdheidsdressuur, grondwerk, schriktraining e.d. te doen.
Je kunt idd zoveel doen met een paard zonder er op te zitten.

Ik was blij te horen dat het KNHS de regels had aangescherpt door te beslissen dat een 5 jarige niet meer in het Z gestart mocht worden maar voor mijn gevoel beginnen ze aan de verkeerde kant. Ze moeten beginnen te verbieden dat men met een 3 jarige mag starten want dáár begint het allemaal.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:53

3x per week 20 minuten rijden is nog geen wedstrijd starten hoor!
En natuurlijk kan je wel aan je paard zien of het goed met hem gaat. Een paard wat je overneemt is heus niet gelukkig. Ik zeg in mijn post ook dat je als ruiter een PLAN moet maken en dat je goed moet doorhebben wat teveel is.
Als je die signalen van het paard niet opvangt, moet je geen 3 jarige zadelmak maken.

En spieren en pezen worden niet sterker van niks doen, je moet dat trainen en wel heel langzaam. Maar wel beginnen!

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:59

Ik zou wel voorzichtig te werk gaan met een jong paard. Zelf heb ik mijn pony pas eind vierde jaar ingereden, maar dat is mijn keuze geweest. Gewoon lekker stappen met je pony, en hooguit 3 x per week er even opzitten zou niet zo veel kwaad kunnen, als je het maar geen uur doet, maar gewoon even een kwartiertje. Mits je er niet alleen maar in draaft en galoppeerd. Heel veel stappen en de basis erin krijgen (halthouden enz)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:29

RT-->PP.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:32

stappen is de zwaarste gang toch voor een jong paard? Dus zou niet te veel lang stappen. Ik heb mijn paardje ook met drie beleerd. Ze is nu 4 jaar, ze loopt ongeveer 4 x per week en hoeft in de bak nog niet veel te doen, echt basis, rechtuit en controle. Bos ritten maken we ook en die zijn niet langer dan 2,5 uur.

Ik denk dat je goed bezig bent met je paardje, gewoon luisteren naar je gevoel

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:57

Op mijn nu 3,5 jarige pony wordt ongeveer 1x in de week heel kort gereden. Af en toe longeren en lekker meenemen naar buiten aan de hand met de rest mee.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:02

Is een 3,5 jarige van 2006 of van 2007?
De meeste veulens worden rond mei geboren, dus dan zijn ze net 3 lijkt mij. Of heb je een hele vroege?

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:08

het maakt niet uit hoe vaak je dr op rijd ik heb zelf op een haflingerstal gerden en daar reden ze iedere dag op de 3 jarige

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:43

azaar schreef:
het maakt niet uit hoe vaak je dr op rijd ik heb zelf op een haflingerstal gerden en daar reden ze iedere dag op de 3 jarige

Da's best veel..
Zou ik toch niet voor kiezen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:00

azaar schreef:

Iedere dag vindt ik ook te veel voor een 3 jarige. Dat vindt ik veeel te veel belasting voor zo´n jong dier. Ook voor een 4 jarige. Wij gaan toch ook niet 7 dagen in de week naar school of werken. Iedereen, ook paarden hebbeb af en toe een dag vrij nodig.

bartm112

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:46

ik rijd op mijn 3 jarige paard 3x in de week
ongeveer een kwartier tot een half uur

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:57

JoviBan schreef:
Een puppy cursus voor honden vind ik vergelijkbaar met grondwerk met jonge paarden.
Een puppy leg je immers ook geen gewicht op de rug om 'm vervolgens allerlei oefeningen te laten doen. Bij een jong paard doe je dit imo ook niet.

Volgens mij wordt er op honden nooit gereden, of gewicht op de rug, maar goed.

De pony van mn zusje was ook op zn 3de ingereden. Hij was al echt wat volwassener en kon het ook aan. Hij pakte het prima op en er werd gewoon rustig mee gereden, ± 3x per week.

Bij mij op stal staat er ook een jong paard wat ik ga inrijden, deze is ook 3, maar nog teveel veulen. Die gaat gewoon nog lekker een jaartje het land op.

Dus TS, niet te veel rijden op een jong paard, maar 3x per week 20min, oid, kan prima, mits je paard het aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:30

xSaarSaar schreef:
Volgens mij wordt er op honden nooit gereden, of gewicht op de rug, maar goed.

Dat is precies wat ik ook zei:
JoviBan schreef:
Een puppy cursus voor honden vind ik vergelijkbaar met grondwerk met jonge paarden.
Een puppy leg je immers ook geen gewicht op de rug om 'm vervolgens allerlei oefeningen te laten doen. Bij een jong paard doe je dit imo ook niet.

En dat was een reactie op dit bericht:
Johanna59 schreef:
Waarom gaan mensen met hun hond naar puppy cursus? Waarom zijn dieren en mensen, jong als er met trainen begonnen wordt? Dat zal toch wel ergens voor zijn. Hoe ouder hoe moeilijker.

Dus nogmaals: een puppy krijgt geen gewicht op z'n rug.
Een puppytraining is ook niet zo zwaar en intensief als een volwassen-honden-training.
Daarom vind ik puppytraining vergelijkbaar met grondwerk met een paard en dus prima.
Maar de vergelijking puppytraining is oké - paard te jong inrijden is dus ook oké, gaat imo niet op.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 18:52

Hoi

Allemaal bedankt voor de reacties ik ga er zeker wat mee doen. Ik wil mijn paard niet overbelasten maar ik blijf er wel op rijden omdat hij al beleerd is vind ik het zonde om er helemaal mee te stoppen en straks weer opnieuw te beginnen.

Maar ik houd het wel rustig 2 a 3 keer in de week 10 a 20 minuten in de bak rijden. Vandaag hebben we voor het eerst een korte buitenrit gemaakt (gestapt) en dat vond hij geweldig :)

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:04

Ik rijd 3 dagen in de week ongeveer een half uur op mijn 3-jarige, waarvan 1 dag lekker buiten stappen in de polder en dit werkt tot nu toe prima, ze staat er iedere dag even fit bij. Het enige dat ik tot nu toe van haar vraag is op eigen benen voorwaarts, rechte lijnen, paar voltes, halthouden en wat overgangen. Echt basiswerk dus, meer vind ik op dit moment niet nodig.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:32

Nino3 schreef:
Ik wil mijn paard niet overbelasten maar ik blijf er wel op rijden omdat hij al beleerd is vind ik het zonde om er helemaal mee te stoppen en straks weer opnieuw te beginnen.

Als je een jong paard even laat staan hoef je niet opnieuw te beginnen hoor! Je staat er van te kijken hoe snel je weer wegrijdt. Maar zoals je het nu doet is ook prima: rustig doorgaan.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:40

Lekker rustig opbouwen, zoals veel mensen als zeggen 3x per week 15-20min. Naderhand hebben ze wat meer conditie en dan kan je bijv 30min rijden. Gewoon ff kijken wat je paard aankan en wat je instructrice ervan zegd

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:01

3 x per week zal ik doen, met een 4 jarige 4 x, met een 5 jarige 5 x, tot 6 jaar :)

Mnonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:30

Mijn eigen was pas op haar 4e ingereden, ze was net 3 weken onder het zadel toen ik haar kocht en ze kon het allemaal prima aan.
Nu rij ik een 3 jarige voor iemand anders en die rijd ik 3/4 keer in de week een klein half uurtje, waarbij ik afwissel met longeren.
Ik kan wel merken dat er verschil in zit, met 3 zijn ze toch nog wat meer baby maar dat kan ook wel een beetje aan het karakter van het paard liggen :7 .
Las dat sommige ook buitenritjes met hun 3 jarige doen, maar doen jullie dat gewoon langs de weg? Zijn jullie niet bang dat ze schrikken en voor een auto springen ofzo?

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:40

Las dat sommige ook buitenritjes met hun 3 jarige doen, maar doen jullie dat gewoon langs de weg? Zijn jullie niet bang dat ze schrikken en voor een auto springen ofzo?

Ik heb eerst heel vaak aan de hand buiten gelopen om te zien hoe hij reageerde. Verder is de rijbak vlakbij de weg dus auto's zijn ze al gewend. En tuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar iedere paard kan schrikken niet alleen een 3 jarige :)

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:32

Hallo, ik rij al gewoon op mijn paard van 3. Maar ik rij alleen recreatief. :D

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:40

Toen mijn paard 3 was reed ik er 3 keer per week op, ongeveer 3 kwartier/ half uur. Toen hij vier was reed ik er 4x per week op, ook buitenritten. En met 5 jaar 5 keer per week.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:47

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt