tot welke leeftijd rijden jullie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minaj

Re: tot welke leeftijd rijden jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:04

Ik denk dat het echt bij elk paard anders is...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:06

aliealie schreef:
Ik ben momenteel nog weer op zoek naar een nieuw zadel voor mijn 20-jarige. Ik rij hem nog recreatief
Een ander zou me misschien voor gek verklaren, maar ik kan er ook niet mee leven dat zijn zadel niet meer helemaal goed past........

Oh dit ken ik maar al te goed! Mijn pony was 23, en het oude manegezadel dat ik erbij had gekregen was helemaal
op en lag voor geen meter meer. Ik had toen flink gespaard, zodat ik een wintec kon kopen. Op stal werd ik
raar aangekeken, want voor een pony die bijna dood gaat koop je geen nieuw zadel meer. Nu zijn we 6 jaar verder,
en het zadel is zowat alweer versleten!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:56

totdat ik merk dat mijn paard echt niet meer kan :)
en wanneer dat is weet je helaas toch nooit .

Donnavay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:19

Het is bij elk paard anders.

Ik ken pony's van 25 die vollop sringwedstrijden rijden met een super conditie.

Maar ik ken ook een pony van 12 en die is precies het tegenover gestelde.

Ik zou stoppen als ik aan mn paard merkt dat ie het er moeilijker mee heeft tijdens het rijden. ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:28

Mijn verzorgpony is 22 en vind het heerlijk om te werken. :j
Ben laatst nog 3e van gelderland geworden. En maak regelmatig de bossen onveilig. En drussuren vind ze ook nog allemaal leuk! :)
Ik zou d'r sowieso qua uiterlijk ook geen 22 geven.. (zie profiel)

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:21

Bij ons op de manege staan een aantal pony's
die de 20 zijn gepasseerd, maar lopen nog
als een tierelier en zien er topfit uit!
De meesten lopen nog wel 2 en soms 3 uur
per dag!
Maar manegepaarden & pony's hebben
ook een regelmaat! 'sochtend lekker buiten
's middags rond 1 uur
ligt bij ons de halve stal te slapen voordat
de drukke werkdag begint! (half 4 stroomt de manege vol)
Dan paar uur werken en dan lekker eten
en weer lekker slapen en begint de nieuwe dag weer.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:48

een 26 jarige merrie op de manege waar ik rij word nog iedere dag gereden

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:16

mijn pony is 33 en heeft tot haar 25 gewerkt ofzo, ze is nog altijd lekker dik & in conditie.
maar ik ga er alleen nog mee wandelen. ze heeft een welverdiend pensioen :).

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:14

tot het niet meer kan/gaat?
je kan een paard van 20 hebben die gewoon niet meer graag loopt.
maar je heb ze er ook tussen van 26 die nog bruisen van de energie
denk dat het per paard verschillend is.
een goed gezond paard zomaar stil zetten zou ik zelf nooit doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:14

Ligt eraan tot het paard 'op' is. :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:15

Mijn pony was 31 toen hij stierf (waarschijnlijk door ouderdom), en 2 weken ervoor heb ik nog gewoon gereden (natuurlijk wel aangepast)
Elk paard is zo anders

Hier was hij 29, springen was nog steeds echt datgene wat hij helemaal geweldig vond..
http://i49.tinypic.com/24zm0pz.jpg

Rust roest ;)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:22

Dat ligt denk ik heel erg aan de pony,
wij hadden vroeger op de manege een pony van 35, die werd helemaal gek als die niet minimaal 1 uur per dag bij de beginners mocht hobbelen in kolone. Maar we hadden ook een pony van 26 die was helemaal op, en is later ook overleden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:05

ja ben het wel met pikeur eens
dat rust roest

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:46

Ik heb de mijne wel eens met pensioen proberen te doen, mooi dat ze dat maar niets vond. :+ Echt "rijden" zoals vroeger doe ik niet meer, maar ik maak dus nog steeds graag een rondje door het bos mijn mijn 31-jarige en die loopt ook nog een lesje van drie kwartier op zaterdag. :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:50

Tilmar schreef:
Ik dacht dat het over de leeftijd van de ruiter ging :+

Maar het ligt toch helemaal aan de conditie van het paard? Wij hebben er een op de manege gehad die met 20 helemaal op was en er zijn pony's die met 30 jaar nog prima lopen.

haha, dacht ik ook.. wat is dit nou weer voor vraag.. nou tot mijn dood :+
Maar nu even serieus.. was al meer word gezegt, het ligt inderdaad totaal aan het paard.
Ik reed vroeg als klein meisje.. ook nog om een 26 jarige pony.. nou die was nog heel erg actief.. en had die beweging eingelijk ook nog wel nodig!
Toch vind ik wel dat als je paard/pony 30 + is.. het eigenlijk wel zijn rust verdient heeft.. en nog lekker van z'n oude dag genieten kan. ;)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:52

Maar waarom een paard van 30+ stilzetten als die er nog heel veel plezier in heeft om zo af en toe te rijden?

Ik vind echt dat daar geen leeftijd voor staat, Ladygrace ;)

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:04

bij ons loopt er ook eentje van geschat zo'n 28 jaar oud. Ze is de enige die op wandeling mee kan met mijn supervlotte stinkertje!

ze heeft wel wat last van reuma/stijfheid en ziet volgens mij niet zo goed meer (is zo ongeveer 2 keer zo lomp geworden buiten vroeger) en een redelijk holle rug (we vermoeden fries-invloeden).

We houden rekening met haar leeftijd in de zin van: geen te zotte dingen zoals bv volle bak op het land want dan is ze stijfmank en vroeger liep ze 1,20 m terwijl ze nu met gevorderde ruitertjes beginnersspronggetjes maakt tot 70 of 80 cm.

ze "werkt" gewoon regelmatig met gevorderde ruitertjes die voor het plezier rijden en gaat met de eigenaresse mee op wandel met mij.

ik ben persoonlijk van mening dat ze er slechter aan toe zou zijn mocht ze op pensioen zijn. ik vind het beter dat ze gewoon regelmatig lichtjes werkt. zolang ze er zelf nog iets aan heeft natuurlijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:05

LadyGrace schreef:
Toch vind ik wel dat als je paard/pony 30 + is.. het eigenlijk wel zijn rust verdient heeft.. en nog lekker van z'n oude dag genieten kan. ;)

En als dat paard van 30+ helemaal geen rust wil? En juist geniet van dingen doen?
Paarden die vitaal die leeftijd halen zet je niet op rust, die hou je op (aangepast) werk dat ze leuk vinden.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:16

Waratje schreef:
LadyGrace schreef:

En als dat paard van 30+ helemaal geen rust wil? En juist geniet van dingen doen?
Paarden die vitaal die leeftijd halen zet je niet op rust, die hou je op (aangepast) werk dat ze leuk vinden.

dat is idd ook wel waar ja.. als ik een nog zeer gezond en actief paardje zou hebben van 30 + zou ik er ook zeker wat mee doen.. maar veel paarden zijn zo rond deze leeftijd ook al wat stijver.. ik zou ze dan in idd geval niet meer vaker dan 1x in de week rijden ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:18

tot mijn pony zegt tot hier en niet verder :)
al denk ik dat ze door gaat tot op het bittere eind.

ze is nu 21 ( de oudste ) dus hoop nog wel dat ze nog een aantal jaar mee kan.
maar als ze nu niet meer zou kunnen/ willen mag ze van mij met pensioen :)

ze is nu net zo goed als hersteld van een blessure dus we gaan weer opnieuw kijken wat ze wel en niet aan kan ( al rijdt ik toch alleen buiten haha )

even op de post boven mij, je zecht niet meer dan 1x per week rijden met een paardje van 30 +
ik wil toch even zeggen dat als mijn oma van 90 niet elke dag even een rondje loopt door het bejaarden huis, zei er toch echt niet beter op gaat worden.

als je nog plezier wilt hebben aan zo een oudje kun je beter zorgen dat deze elke dag nog even bezig is, ipv belasten met 1 keer in de week hobbelen :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:23

LadyGrace, paarden snappen niet dat ze "lekker pensioen" of "hun welverdiende rust" hebben; dat is een mensen-concept. Als ze nog graag werken, waarom dan niet? :)

Één keer in de week rijden lijkt me trouwens juist niet goed. Als ze verder alleen maar 'niksen' heb je een grotere kans op blessures als je één keer in de week rijdt dat wanneer ze gewoon regelmatig wat lopen. :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:25

Mijn KWPN-merrie is dit jaar 23 geworden en rijd ik gewoon volop mee dressuur (mag M2 starten). Heb instructieweek Ermelo dit jaar meegereden en dat ging prima. Losrijden even iets langer tijd voor nemen, daarna geen beperkingen. Hooguit dat ik niet meer ga springen, maar dat deed ik daarvoor ook al niet. Bloed is wel als laatbloeier bekend (Belfalas, oom is Julio Mariner).

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:29

Het hangt er helemaal vanaf wat je paard aangeeft.
Sommige paarden zijn lichamelijk al op als ze 15 zijn en sommige pas bij 30.
Ik heb een VZ pony gehad dat ik jong was. Ben gestopt toen zij 31 werd omdat ik te groot werd.
Tot haar 35 is zij gewoon bereden. later rustige stapritjes en daarna alleen nog wandelen.
Merrie gaf zelf erg duidelijk aan wat zij wilde en aankon
Zij is vorig jaar mei overleden op 41 jarige leeftijd

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:35

Ik ken mensen die zeggen "mijn paard daar doe ik niet veel meer mee want die is al 18, oh en hoe oud is jouw paard? Oh, eh, jemig en daar rijd je nog op???" Altijd een leuk effect :-)

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:17

ik heb nu een paard van 15 dus die kan nog heel lang mee:P hoop ik..
maar mijn oude verzorgpaard die is nu 23/24 jaar maar had een ziekte aan de benen, dus kon alleen stappen/draven een uurtje.
maar dat deed ik 3 keer in de week!
en die word nu nog voor een klein bosritje gebruikt af en toe ;) maar als ze gezond zijn kunnen ze echt wel lang mee hoor! natuurlijk geen wedstrijden meer maar wel stappen draven en mischien galloperen.