En idd, in iedere tak van sport moet je trainen om op niveau te komen. En -niet te vergeten- BLIJVEN trainen om iig je vorm te behouden en meestal om verder te komen. 't Zou alleen wel fijn zijn als mensen de sport van een ander wat vaker serieus zouden nemen en iets niet zonder meer afdoen als minderwaardig of raar. Snelwandelen (ook een minder bekende tak van sport) is ook niet mijn soort tijdverdrijf, ik vind het er nogal koddig uitzien, maar je moet er ongetwijfeld ook goed voor trainen als je erin mee wilt komen. En IMO is het zeker niet minderwaardig aan bijv. de 100 meter horden of de marathon. Ieder z'n hobby, ieder z'n vak.

). Mijn dag kon niet meer stuk toen ik bij de finish de vraag kreeg of dit daadwerkelijk mijn eerste wedstrijd was

, hij verrekt het namelijk om in het ienemienie zandbakje iets fatsoenlijks te doen
) tot nu toe dat dressuur maar belachelijk vonden, beest wilde niet en je werd er écht gefrustreerd van. Dus hadden we 2x per jaar de fysio erbij (is nog erg weinig al zeg ik het zelf). Zij vond de laatste keer dat het paard gigantisch vooruit gegaan was, en wij merkten niks, nog even stijf en onwillig in de dressuur. Ook legde zij uit dat het heel erg belangrijk is om een soepel paard te hebben, er zijn alleen meer wegen die naar Rome leiden. In ons geval was het makkelijker om het paard met snoepjes in te laten buigen, buikspieroefeningen te doen en eindeloos achteruit te wandelen (zat nl. vooral in de rug vast). Dat hebben we ook gedaan en het resultaat mag er wezen. We hebben nu een paardje dat in de dressuur over zijn rug gaat lopen. Daar hebben we dan ook 3 jaar over gedaan...