Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:10

Esther schreef:
Rijden of longeren zou ik nog niet doen, vind beide dingen te belastend.
Je kunt wel wandelen, lange lijnenwerk, kun je meer rechtuit werk doen dan met longeren en grondwerk. Met wandelen maak je 'm gelijk verkeersmak, met lange lijnen gymnatiseer je 'm al wat en met grondwerk leer je 'm commando's en kennis maken met 'enge' dingen, hij wordt ook sterker als je deze dingen doet zodat hij minder moeite heeft als je er over een jaar op gaat zitten.

Mag ik vragen wat er dan zo belastend is aan longeren?

anne_bento

Re: Al verder doorrijden met deze brave driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:17

als ik jou was zou ik lekker met de lange lijnen aan de gang gaan, wandelen, grondwerk, langs enge dingen inderdaad.
Longeren is erg belastend omdat ze constant rondjes lopen en het binnenbeen daarbij belasten, voor een jong paard beter om rechte lijnen te lopen eerst.
Zou lekker een jaartje wat spieren opbouwen en lekker vanaf de grond aan de gang gaan, des te makkelijk je het zometeen hebt zodra je erop gaat :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:21

anne_bento schreef:
als ik jou was zou ik lekker met de lange lijnen aan de gang gaan, wandelen, grondwerk, langs enge dingen inderdaad.
Longeren is erg belastend omdat ze constant rondjes lopen en het binnenbeen daarbij belasten, voor een jong paard beter om rechte lijnen te lopen eerst.
Zou lekker een jaartje wat spieren opbouwen en lekker vanaf de grond aan de gang gaan, des te makkelijk je het zometeen hebt zodra je erop gaat :)

Oke. Lange lijnen is bij ons op stal allee heel moeilijk. We hebben alleen een binnenbak waar iedereen gebruik van kan maken. Dus daarom is longeren makkelijker, dan kunnen er nog mensen bij in rijden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:23

Anders pak je het nu rustig op, en daarna periode gewoon lekker weer op het land zetten.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:26

ELpatcho schreef:
Anders pak je het nu rustig op, en daarna periode gewoon lekker weer op het land zetten.

Door alle meningen en tips hier denk ik dat ik er wel uit ben.
Er op rijden gaan is dus nog niet een goed idee.
Maar helemaal niks doen en alleen op het land laten staan wil ik ook niet.
Ik ga met hem aan de gang met grondwerk, vrijheidsdressuur.
En ik kijk hoe het gaat met longeren. Ik snap dat je geen uren kunt longeren, maar 10 minuutjes moet kunnen toch?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:43

Met longeren krijg je erg veel belasting op de pezen, die bij en jong paard ook nog eens ongetraind zijn. Bij een paard die al wat ouder is en die je goed in balans, in buiging en stelling kunt laten lopen aan de longeerlijn is de belasting wat minder.
Pezen sterker maken door rechtuit te werken en te wandelen op het harde zou een goed idee zijn.
Dus imo is 10 minuten longeren ook te lang. :o

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 11:48

Ik heb even snel de hoofdlijnen gelezen en zag dat je er al uit was. Goeie keuze! nu beginnen met longeren, vrijheidsdresuur, zadelmak maken, lange lijnen (zou je bv in een leeg stuk land kunnen doen als je daar beschrikking tot hebt) zorgt er alleen voor dat je er volgend jaar zoveel makkelijker hem kan gaan inrijden. Hij is dan gewend aan commando's en heeft wat kunnen groeien.

Succes! en wat super super mooi beest is dat zeg

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:09

Esther schreef:
Met longeren krijg je erg veel belasting op de pezen, die bij en jong paard ook nog eens ongetraind zijn. Bij een paard die al wat ouder is en die je goed in balans, in buiging en stelling kunt laten lopen aan de longeerlijn is de belasting wat minder.
Pezen sterker maken door rechtuit te werken en te wandelen op het harde zou een goed idee zijn.
Dus imo is 10 minuten longeren ook te lang. :o

Met wandelen bouw je geen conditie en spieren op neem ik aan.
En als hij los in de bak loopt loopt hij ook op de volte.
Dan zou dat ook al slecht voor de pezen zijn?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:11

Waarom zou lange lijnen lastig zijn met anderen in de bak? Longeren lijkt me lastiger, dan neem je vaak een hele volte in beslag, met lange lijnen/lange teugelen kun je op de hoefslag blijven, of op de binnenhoefslag, je neemt veel minder ruimte in beslag als aan een longeerlijn.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:16

anne_bento schreef:
Waarom zou lange lijnen lastig zijn met anderen in de bak? Longeren lijkt me lastiger, dan neem je vaak een hele volte in beslag, met lange lijnen/lange teugelen kun je op de hoefslag blijven, of op de binnenhoefslag, je neemt veel minder ruimte in beslag als aan een longeerlijn.

Ja maar hij moet het ook leren, en aangezien ik er zelf ook geen ervaring mee heb lijkt het me niet verstandig om dat te doen bij anderen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:18

Nu begin ik zelf toch weer te twijfelen.
Ik kwam net een topic tegen van een 2 jarige paint die al ingereden word. Ook helemaal overbouwd, en dus nog veel jonger.
Hoe kan het dat zoveel mensen hun paard wel op 3 jarige leeftijd of eerder inrijden?
Is het bewezen dat een paard zich bijvoorbeeld niet goed ontwikkeld als hij eerder beleerd wordt?
Ik respecteer ieder zijn mening, maar het is natuurlijk geen feit.
Heeft iemand misschien wel feiten? Dingen die bewezen zijn?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:21

Toen ik mijn paard kocht, was hij ook 3 jaar en 10 maanden.
Hij was al beleerd en het baasje had hem ongeveer 10 maanden. Ze reed al erg vaak op hem, bosritten, strandritten en lessen..
Hij werd, (gelukkig) maar heel simpel bereden.. hij kon niet eens goed galopperen.. en kon alleen nog maar de basis van het rijden.
Ik heb hem dus doorgereden toen hij 4 jaar was. Dat ging allemaal heel goed. Hij heeft er geen verdere schade aan overgehouden. En dat kwam denk ik ook wel, doordat hij toen hij 3 was alleen maar rustig is bereden, door gewoon wat te stappen en te draven en verder niks van hem te vragen.
Maar als ik hem al eerder had, zou ik ook pas beginnen als hij zo'n 3,5 jaar oud was met beleren en dan mischien 1/2 in de week even een half uurtje op hem stappen en wat draven. En als hij 4 is pas met het echte werk beginnen ;)
Zo geef je hem wel lekker de tijd om aan alles te wennen en kan gerust lekker doorgroeien.

By the way,
Het was zeker geen miskoop!
Wat een lekkerding zeg! echte eye catcher <3
haha :D
Laatst bijgewerkt door Rosebud op 29-06-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:24

Ik weet dat er ergens een artikel is met een heel duidelijke afbeelding waarop staat welke groeiplaten wanneer sluiten en meer info, weet alleen niet precies waar :o Maar er zijn vast wel bokkers die weten welke ik bedoel!

Ik vind het goed dat je er zo over na denkt! En wat een leuk paard heb je! :)
Ik heb zelf ook een 3-jarige, maar daar stap ik voorlopig nog niet op. Ik ben al wel regelmatig bezig met hem en dan vooral grondwerk, wandelen, aan de lange lijnen en heel af en toe een beetje longeren.

Edit: al gevonden http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Laatst bijgewerkt door __Nienke op 29-06-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:26

KimENlinda schreef:
Nu begin ik zelf toch weer te twijfelen.
Ik kwam net een topic tegen van een 2 jarige paint die al ingereden word. Ook helemaal overbouwd, en dus nog veel jonger.
Hoe kan het dat zoveel mensen hun paard wel op 3 jarige leeftijd of eerder inrijden?
Is het bewezen dat een paard zich bijvoorbeeld niet goed ontwikkeld als hij eerder beleerd wordt?
Ik respecteer ieder zijn mening, maar het is natuurlijk geen feit.
Heeft iemand misschien wel feiten? Dingen die bewezen zijn?

Dus als iemand anders in de sloot springt, spring jij ook maar in de sloot :+
Ik weet dat ze dat met dravers, renpaarden en Quarters doen, maar veel zijn er dan ook erg vroeg afgeschreven....

Feit is dat de laatste groeischijven, die van de rug, pas sluiten met vijf jaar.
Je paard heeft toch al een gezonken rug en weke lendenen en het is een laat ras net zoals bv ijslanders....
Zou voor mij een reden meer zijn om te wachten, gewoonweg om je paard heel & gezond te houden op lange termijn ;-)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:27

LadyGrace schreef:
Toen ik mijn paard kocht, was hij ook 3 jaar en 10 maanden.
Hij was al beleerd en het baasje had hem ongeveer 10 maanden. Ze reed al erg vaak op hem, bosritten, strandritten en lessen..
Hij werd, (gelukkig) maar heel simpel bereden.. hij kon niet eens goed galopperen.. en kon alleen nog maar de basis van het rijden.
Ik heb hem dus doorgereden, Dat ging allemaal heel goed. Hij heeft er geen verdere schade aan overgehouden. En dat kwam denk ik ook wel, doordat hij toen hij 3 was alleen maar rustig is bereden, door gewoon wat te stappen en te draven en verder niks van hem te vragen.
Dat zou ik denk ik ook doen als ik jou was.
Gewoon lekker rustig met hem gaan rijden tot hij zo'n 4 jaar is en dan voor het echte werk gaan. Zo heeft hij genoeg tijd om er aan te wennen en kan hij in alle rust, lekker door groeien.

By the way,
Het was zeker geen miskoop!
Wat een lekkerding zeg! echte eye catcher <3
haha :D

Dit dacht ik dus ook.
Als ik nou rustig aan begin door bijvoorbeeld door 2 keer in de week er 10 mintuutjes op te zitten.
En daarbuiten begin met longeren, grondwerk en vrijheidsdressuur. Zo bouwt hij conditie en spieren op, maar krijgt (denk ik) nog genoeg tijd om door te groeien en zich te ontwikkelen. Of zie ik dit verkeerd?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:29

Citaat:
Dus als iemand anders in de sloot springt, spring jij ook maar in de sloot :+
Ik weet dat ze dat met dravers, renpaarden en Quarters doen, maar veel zijn er dan ook erg vroeg afgeschreven....

Feit is dat de laatste groeischijven, die van de rug, pas sluiten met vijf jaar.
Je paard heeft toch al een gezonken rug en weke lendenen en het is een laat ras net zoals bv ijslanders....
Zou voor mij een reden meer zijn om te wachten, gewoonweg om je paard heel & gezond te houden op lange termijn ;-)

Nee dat zeg ik niet. Ik probeer mijn eigen weg te zoeken hierin. Maar dat er een paar zeggen dat het beslist niet moet dan hoef ik daar toch ook niet gelijk naar te luisteren?
Zoal je zegt sluiten de laatste groeischijven pas met 5, dus waarom kan ik hem dan over een jaar wel oppakken? Dan is hij toch ook nog niet volgroeid? En volgens mij worden de meeste paarden met 3 beleerd. Heb je feiten voor mij dat het erg schadelijk is? Is dit onderzocht?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:30

heej wat een prachtig paard heb je zeg :) ik heb enkel de eerste blz. gelezen.

Maar, gister heb je voor het eerst een zadel opgelegd, en vervolgens ben je (in mijn ogen) zeer snel stappen gaan maken.
Mijn plan van aanpak zou zijn, eerst een week of twee/drie, longeren 3x in de week, met zadel. Zodat je zeker weet dat hij het echt leerd, en ook op jou manier.
Dan pas zou ik er aan denken om te hangen en te gaan zitten.

Het paard heeft nu 1x zadel opgehad, en iemand op zijn rug. Misschien was ie overdonderd (of zijn karakter is zo), en kan ie bij de 4e keer ontploffen, waardoor jij enorm hard kan gaan vallen.

Maar, je moet zelf weten, ik ken het paard niet, dus dan is het lastig in te schatten.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 12:32

EngeltjeS schreef:
heej wat een prachtig paard heb je zeg :) ik heb enkel de eerste blz. gelezen.

Maar, gister heb je voor het eerst een zadel opgelegd, en vervolgens ben je (in mijn ogen) zeer snel stappen gaan maken.
Mijn plan van aanpak zou zijn, eerst een week of twee/drie, longeren 3x in de week, met zadel. Zodat je zeker weet dat hij het echt leerd, en ook op jou manier.
Dan pas zou ik er aan denken om te hangen en te gaan zitten.

Het paard heeft nu 1x zadel opgehad, en iemand op zijn rug. Misschien was ie overdonderd (of zijn karakter is zo), en kan ie bij de 4e keer ontploffen, waardoor jij enorm hard kan gaan vallen.

Maar, je moet zelf weten, ik ken het paard niet, dus dan is het lastig in te schatten.

Dit was ik ook wel van plan hoor. Ik heb alleen stiekem even een stapje verder gegaan.
Ik ben nu weer rustig aan met hem bezig met grondwerk, longeren enz.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:35

Denk dat je wel kan beginnen. :j Vind 't ook een heel mooi beest om te zien!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 12:39

ik zou zeggen, langzaam aan beginnen.

ik heb ook een 3 jarige en daar zit ik 2 x in de week op, eerst 10 min, nu zit ik op een kleine 20 min, maar hij is dan wel moe, en dan doe ik echt geen rara dingen.
moet er wel bij vertellen dat hij een vroege is, dus van begin maart.
hij doet het super goed, en je merkt dat nu hij wat sterker wordt hij ook wel eens ondeugend kan zijn.
ik rij nog een of twee weekjes door en dan krijgt hij een paar weken vrij.

wil wel meedoen met de vsm-troffee dus kan hem niet de hele zomer op het land zetten, en trouwens daar wordt hij niet blij van ook.

dus wat ik jou kan zeggen is, neem de tijd, doe alles rustig aan, begin kort, dab kan je best gaan beginnen.

je kan hem als het goed gaat altijd nog een paar weken/ maanden het land in gooien en daarna weer oppakken.

succes

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:22

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:24

anne_bento schreef:

Super! Dankjewel, zal het gelijk lezen.

Edit; Stukje gelezen. Hieruit kan ik opmaken dat je dus eigenlijk het paard vanaf zijn 6de pas kan beleren.
Wat gebeurd er als je een paard eerder beleerd? Groeien de botten dan alleen minder of breng je ook schade aan?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:56

hangt er natuurlijk vanaf wat je onder beleren verstaat, je kunt al zoveel met hem doen voor zijn 6e! En dan wordt het inrijden zowat appeltje eitje, omdat hij al zoveel gewend is. Ik heb me er verder (nog) niet compleet in verdiept ook hoor :D maar google eens verder, dan kom je wel meer sites als die tegen en ook de gevolgen van het te vroeg inrijden. Ik snap dat het bij je kriebelt maar voor de toekomst van jou en je paardje zou ik het echt rustig aan doen.
Overigens denk ik zelf dat je gerust voor zijn 6e kunt beginnen, maar rustig aan, niet volledig iedere dag uren trainen voordat de botten goed zijn uitgegroeid. Maar zou zeker een jaar wachten :)
goed van je trouwens dat je je erin verdiept!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:27

Ja, vind ik ook heel goed! Je kunt 'm idd. belemmeren in z'n groei.
Wat de schade is zie je eigenlijk pas op latere leeftijd.
Meestal de vergroeide ruggen.... vaak op oudere leeftijd doorgezakt.
Er is wel onderzoek naar gedaan naar de schadelijke effecten.
anne-bento heeft gelijk, en velen die in dit topic geschreven hebben.
Er is zoveel wat je kunt doen zonder hem verkeerd te belasten...
Haha... hij is gewoon te mooi om te verpesten toch?

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:30

ik zou eerst een beetje de basis (stap draf galop) aanleren,
en dan voor jaar/half jaar in wei 24/7 (als het mogelijk is met leeftijdsgenoten) en hem daar verder laten ontwikkeln.
daarna rustig op pakken en hem verder doorrijden.