ezel kopen en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: ezel kopen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:03

Tegen de tijd dat ik m'n eigen boerderijtje heb importeer ik d'r gewoon een heel stel voor half Bokt, idee? _O-

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:04

Ezels zijn zo leuk. Als ik later plaats heb wil ik er zeker ook eentje (nuja 2).
Als ze uitgegroeid zijn, zijn die kleintjes ook wel sterk maar ik denk niet dat ze geschikt zijn voor echt lange tochten onder de man. Voor een karretje of als pakezel zijn ze echter super.

Mijn oom had vroeger een paar ezeltjes en pony's en de pony's waren wel leuk om op te rijden maar niets was leuker dan ezel inspannen of draagmand omhangen en dan gingen we in het bos picknicken met de ezel *denkt met heimwee terug*.

Ze hebben wel echt gezelschap nodig van een ander ezeltje, heb er al meerdere depressief zien worden (stoppen dan met eten) omdat ze hun vriendje misten. Verder zijn ze ook meer op mensen gericht dan paarden, maar een ezelmaatje is wel echt nodig.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:55

Fiffill schreef:
Tegen de tijd dat ik m'n eigen boerderijtje heb importeer ik d'r gewoon een heel stel voor half Bokt, idee? _O-

héél goed idee :D vraag me alleen af hoeveel zo'n grote ezelf kosten, evenveel als een paard, of als een ezel? :+

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:05

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:13

Wat is er zo grappig aan? :+ Bekijk de link die ik een paar posts terug eens gaf van die Amerikaanse fokkers, moet je eens zien wat ze er allemaal mee doen. ;) Je kan er wel degelijk mee rijden hoor. :)

Over de prijs... ik zou het niet weten, wordt omrekenen naar euro's natuurlijk maar ik heb me nooit echt in die prijs verdiept. :P

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:08

Ja ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe duur die ezels zijn! :)

En over wedstrijdgericht rijden, mijn vader kent iemand die ook ezels had (3 geloof ik) en met eentje trainde ze op M niveau idd. :j En het zag er nog goed uit ook! Ik kan wel een x vragen of ze nog filmpjes of foto's oid heeft! :))

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:09

Mag je eigenlijk met een ezel starten? Dat lijkt me wel geniaal! :')

Net als die rij-koeien, die vind ik ook super stoer.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 07:42

Omg, := dat topic van Jasper, met 2 van die ezels tussen de paarden. Ziet er heel komisch uit :P

Ik had echt een pony gedaan.. wat moet je nou met een ezel?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 08:35

Als je het topic doorleest kan je zien wat je met een ezel "moet". ;)

Ambrasoft, ik ben wel benieuwd naar filmpjes!

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:01

Rij-koeien, en dat je op ezels kunt rijden. Je leert elke dag weer iets nieuws (of, ik in ieder geval wel). Vindt het er supergaaf uit zien! Zeker die hele grote. Maar ik hou het dan toch maar bij de paarden. Maar wat een leuke dieren, die Amerikaanse ezels.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 09:45

He wat een leuk topic! :D
Zat even te zoeken op "ezel" want ik heb sinds woensdag een jong ezeltje bij m'n paard (heb wel een foto als iemand dat leuk vindt) en wil natuurlijk alle verhalen lezen van mensen die ook ezels hebben. Natuurlijk heb ik me al heel goed geïnformeerd maar meer verhalen zijn altijd welkom.

Trouwens die grote ezels zijn ook wel heeeeeeel erg gaaf hoor. Krijg nu al dromen van ezels importeren en verder fokken. Wauw, een hele wei vol ezels!
(of m'n tinker er zo blij mee zal zijn is een 2e... :P )

Is er op bokt eigenlijk ook een klets/huiskamer topic van mensen met ezels eigenlijk?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:37

Er zijn ooit meerdere huiskamertopics geweest, maar die zijn telkens doodgebloed. Er zijn maar weinig mensen met ezels op Bokt.

Ik wil best 'n foto zien. :D

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:45

Nou vooruit dan maar... :D

Afbeelding
Dag 1 en heel spannend voor allebei...

Afbeelding
Dag 5 en al aardig gewend.

En ja hij is goed ontwormd tegen longworm en geënt dus ze mochten al samen van de DA.
Wilde eerst 6 weken wachten maar dat was volgens haar niet nodig.

Derk is trouwens een hengstje (nog heel even... :(:) ) van 8 maanden oud.
(En Black een Tinker ruin van 5 jaar)
Laatst bijgewerkt door Suusje1972 op 16-05-10 17:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:47

Oh wat een schatje! :D Wel een beetje een bol buikje of lijkt dat maar door de vacht? :P Heerlijk kleurtje zo, en eindelijk 'ns een ezeltje die niet op van die stijle hoge hoeven staat.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:51

Inderdaad een beetje bol buikje maar het is ook heel veel haar nog aan de onderkant van de buik. Verder is ie vrij mager, alle ribben goed voelbaar maar dat is wel vaker met jonge dieren (paarden/ezels) en trekt wel weer bij. Hij heeft wel x-benen achter...
Laatst bijgewerkt door Suusje1972 op 16-05-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:53

Ziet er wel een beetje uit als een wormenbuikje, omdat de rest verder niet zo bol is. Maar dat zal dan hopelijk snel overgaan. :) Echt een leuk diertje zo te zien. En pas maar op dat 'ie straks niet te dik is, want ze worden echt dik van lucht. :P Wil je nog een ezeltje?

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:55

Tja wat dat dik worden betreft is het net als bij m'n tinker, die wordt ook al dik van kijken naar gras. Ik vond het ook zo'n wormenbuikje maar dat moet goed komen met een streng ontworm beleid! Een 2e ezel zie ik er ook nog wel bijkomen (ooit). Ik vind z'n karakter nu al fantastisch en zo leuk in de omgang.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:56

Gezellig hoor, Tinkers zijn idd ook vrij sobere dieren. Veel plezier er nog mee, maar dat gaat wel lukken zo te horen. :D

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:35

Wat een leuk ezelveulen. Hij trekt vast wel snel bij. Verstandig dat je hem laat castreren (zou veel vaker moeten gebeuren, dan zouden er een stuk minder problemen met ezels zijn).

Nog even over de Amerikaanse ezels: wij zijn twee jaar geleden bij verschillende fokkers geweest, o.a. in Las Vegas. Prachtige website en een kampioenshengst in bezit. We hadden hoge verwachtingen. Toen we daar aankwamen, viel de mond zowat open. Een middelmatige hengst en merries waar niets aan mankeerde, maar zo vreselijk mooi was het allemaal niet. De fokkers vertelden ook dat ze grote problemen hebben met stamboek van de mammoth-donkeys. Er zijn geen goede hengsten meer (teveel doorgefokt) om goede ezels te fokken en de afzetmarkt is zo klein dat het de moeite niet loont om goede hengsten te importeren.
Helaas was het andere fokkers die wij hebben bezocht niet veel beter.
In Nederland en België lopen echt mooiere hengsten rond (dus voordat jullie allemaal gaan importeren :D ).
Met de fokkers ook gesproken over het trainen van de ezels in Amerika. Slof eraan, sporen erin, zweep erbij...... klonk allemaal niet echt vriendelijk.
Kortom: ik vond het allemaal nogal tegenvallen in de VS.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:02

Oh Jasper, heb een gespiekt in je profiel en vind jou ezels echt fantastisch!

Kan me voorstellen dat Amerika wat tegenviel als je er zo veel van voorgesteld hebt. En dat ze er dan zo onzachtzinnig mee omgaan is niet leuk. Importeren heeft dus niet veel zin. Ik hou het ook eerst even bij 1 (misschien 2...)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:04

Wat jammer zeg Jasper, dat zie je niet af aan de foto's. -O-

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:07

Zal nooit een ezel willen hebben, het is al voldoende als ik morgens in de spiegel kijk. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:07

:D :D

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:18

voordat je ze kan rijden moeten ze geloof ik minstens vier jaar oud zijn.
wij hebben ook een ezel, maar ik moet zeggen dat er weinig over te vinden is.
de oudste loopt wel voor de wagen en bij een shetten tekort onder het zadel mee.
echter wij hebben grote shetten (1.05m.)
maar er zijn altijd mensen die gaan zeggen hoe zielig het wel niet is.
nu zou je je daar theoretisch gezien niets van aan moeten trekken.
echter als je het elke rit hoort gaat het echt vervelend worden en dat haalt de lol eraf.
we hebben het hier over meiden van een jaar of dertien en ong 1.60 lang.
dus of je een ezel van 110 zou kunnen rijden... ja waarschijnlijk wel.
maar moet je het willen...

daarbij kom ik dan op de vraag.
wij leggen een zadel op de ezel en rijden maar.
maar waarom rijden ze in het buitenland achterop de ezel...?
anatomisch gezien (en qua karakter ook) erg verschillend van een paard.
maar is dat een reden om vlak voor de heupen te gaan zitten?

marinkapet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 14:20

Hallo
Ik heb het kleinere ezeltje afgezegd: maar nu blijken ( merrie) ezels van zo'n 1.30 m niet te koop in Nederland en ook in Belgie en Frankrijk heb ik nog niets gevonden! Heeft iemand een tip/ zo'n ezel te koop?
Groetjes
Marinka Pet