Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bit-en Boomloos op maneges voor paardvriendelijkheid?

Mee eens, dit verdient een punt van aandacht! Maar hoe?
23 (22%)
Oneens, wat een overdreven gedoe, het ging toch altijd al zo?
16 (15%)
Mee eens, maar maneges gaan hier vast niet in mee!
20 (19%)
Mee eens, ik zou wel willen meehelpen om dit te bewerkstelligen!
9 (8%)
Oneens, bitloos is gevaarlijk voor niet ervaren ruiters!
24 (23%)
Oneens, boomloos zou ik niet op willen leren rijden!
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 104

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:16

Candace schreef:
Wanneer een manege eigenaar echt om de paarden geeft zou hij/zij toch best wel wat beter op het harnachement kunnen letten?
De lessen zouden toch ook wat kleiner kunnen? Dan maar iets minder winst, maar wel paardvriendelijker.

Het is allemaal aan de manege eigenaar zelf, gaat het om winst of om het paard? Nogmaals vind ik dat dat niet zoveel te maken heeft met bitloos of boomloos rijden. Het ligt er meer aan of het paard of het geld centraal staat op een manege.

Ik denk zelf dat het heus wel mogelijk is. Ik heb eens gewerkt op manege De Seeruyter op Vlieland. De paarden en pony's daar hadden allemaal nette goedpassende zadels van nette merken (wintec, kieffer, ed), ook de hoofdstellen passen goed en er waren veel fijne dubbelgebroken trensjes, verder werden de dekje regelmatig gewassen en de pony's goed gepoetst.

Yell

Re: Paardvriendelijk harnachement (op maneges) Wat vindt jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:18

Dus het bonken op de paardenrug met een boomloos zadel is vriendelijker dat met een boom zadel?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:21

Ik vind het een lastige discussie, ik vind de beginners, die niet goed kunnen sturen en blijven zitten niet echt een fijn beeld op boomloos...
Bitloos.. Als je een eigenwijse haflinger hebt, die niet wil luisteren, krijgen de beginners het helemaal niet voor elkaar zonder bitje, mits deze pony zo goed getraind is..

Er is voor beiden wat te zeggen denk ik, bij onze manege hebben 2 ponys een bitloos en bit hoofdstel, je mag zelf kiezen. Ik kies voor met bit, ik kan niet goed omgaan met het bitloze omdat ik ook te onzeker ben in het sturen, zonder bit al helemaal. Op een andere pony werkt het wel heel fijn.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:02

lieniminnie schreef:
Ik vind het een lastige discussie, ik vind de beginners, die niet goed kunnen sturen en blijven zitten niet echt een fijn beeld op boomloos...
Bitloos.. Als je een eigenwijse haflinger hebt, die niet wil luisteren, krijgen de beginners het helemaal niet voor elkaar zonder bitje, mits deze pony zo goed getraind is..

Er is voor beiden wat te zeggen denk ik, bij onze manege hebben 2 ponys een bitloos en bit hoofdstel, je mag zelf kiezen. Ik kies voor met bit, ik kan niet goed omgaan met het bitloze omdat ik ook te onzeker ben in het sturen, zonder bit al helemaal. Op een andere pony werkt het wel heel fijn.

naja dat is dus het punt, natuurlijk blijft het een kwestie van iedere persoon goed inschatten en goed kijken naar de ponys/paarden... natuurlijk is het niet verstandig om een pony/paard een bitloos hoofdstel te geven als het daar geen goede reactie op geeft. in dit geval zou je dus dit paard met uitzondering een bit in kunnen geven...

verder, mbt beginners die niet goed kunnen sturen/zitten kunnen die dat wel op een boomzadel of een hoofdstel met bit??? ik denk dat juist dát geen verschil uitmaakt... maar het rijden met een bitloos hoofdstel op de pony'tjes kan wel wondjes van het bitje voorkomen (ook al geef je nog zo goed les en heb je nog zo een goed passend bitje, dit zal toch een keer gebeuren denk ik) en dat verhoogt in mijn visie het comfort voor het paard!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:10

Dit paard reageerde er goed op, mits je er mee om kan gaan. Ik ben onzeker in wat ik wil, ik stuur niet op de manier van 'Ik wil die kant op' Maar ik vraag meer of hij die kant op wil gaan.. Deze merrie wordt dan onzeker en kruipt naar de instructrice of gaan aan de wandel met je.
Het probleem was ook dat de meeste kinders het spannend vinden op haar, en aan de teugels gaan hangen. Zeker als ze ervandoor ging, nou doe ik dat helemaal niet. Als ze ervan doorgaat stuur ik haar en neem haar praktisch op mijn zit terug.

klopt wel dat beginners lekker in de mond kunnen hangen, waar ze minder last van hebben zonder bit, maar dan nog voelen ze wel druk als een kindje écht aan de teugels hangt..

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:27

oke ja dat snap ik maar opzich blijkt daaruit dat jij dat paard onvoldoende vertrouwen kan geven om het te laten doen wat jij wil (mbt sturen) zou in mijn ogen juist een uitdaging zijn en als ik het eenmaal voor elkaar heb zou ik enorm trots zijn maarja ik ken het paard verder niet dus kan daar verder niet over oordelen

maar opzich IS elk paard te rijden MET bit en ZONDER bit en als de knhs het nou eens toe gaat staan in de dressuursport weet ik zeker dat er ook meer mensen in de trainingen het bitloos rijden meepakken of het iniedergeval proberen,,, zeker ook in de springsport zie ik liever een paard met een bitloos hoofdstel, puur omdat springruiters vaak streng sturen of sjorren in de mond om hem maar sneller de bocht door te krijgen.... deels logisch dat je dat wil maar is zeker NIET fijn voor je paard (of je moet een houten hobbelpaard hebben)

zeker in springlessen op de maneges vind ik bitloos veel beter! dressuurlessen ook want als jij een paard met een bitloos hoofdstel laag en rond kan rijden heb je in mijn ogen een stuk meer bereikt dan met een paar halfophoudinkjes op een bit...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:33

Ik denk dat wat vooral zou helpen is meer aandacht aan zithulpen besteden.
Pak de teugels maar af van die kinderen.
Tegels in een knoop op de hals en leer ze maar stoppen en sturen met hun zit.
Daarnaa is bitloos een goede optie.
Maar eerst maar eens zonder teugels leren rijden leren dat stoppen niet aan de teugels trekken is maar dat je dat op je zit doet en dat naar link niet hard aan de linker teugel trekken is waardoor je het bit door zijn mond rost maar dat je dat ook op je zit doet.
Ik denk dat dat al een hoop zou schelen als ze op maneges meer bezig zouden zijn met hoe je moet rijden inplaats van achter elkaar aan hobbelen en viguurtjes maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:36

Libella schreef:
Bokt is een uitstekende plek voor een opiniepeiling binnen "ruitersportland" en zeker als het gaat om welzijn van het paard.

Menigmaal heb ik met grote teleurstelling moeten constateren dat er op, met name, maneges met slecht harnachement wordt gereden op de lespaarden en pony's. Dit zal uiteraard niet overal het geval zijn, maar ik vind dit wel een punt van aandacht verdienen.

Ook door de onervarenheid van vaak jonge ruiters zijn de dieren nog wel eens het slachtoffer van zere monden. Ook het niet juist passen van harnachement levert vaak grote (soms niet direct zichtbare) gezondheidsklachten op bij de dieren. Het komt zelfs voor dat er 1 zadel op diverse paarden worden gebruikt.

Een ander hoofdstel lost het trekken aan de teugel niet op
Slecht passend harnachement, zal wanneer eenmaal aanwezig ook altijd zo blijven... vaak wisselend paardenbestand en geen oog voor passend of niet passend, zal aan eenmalig nieuw harnachement niets wijzigen....
Als het zadel op diverse paarden past, waarom dan niet op meerdere paarden?
Ooit gekeken naar de springruiters die in de finale elkaars paard rijden? Die leggen hun eigen zadel op het paard van de concurent :j
Je neemt de oorzaak niet weg als je ander harnachement geeft of leverd....

Libella schreef:
Om een hoop ellende te voorkomen en het leven voor deze vaak hardwerkende dieren te verbeteren ben ik van mening dat het beter zou zijn om bit- en boomloos te gaan rijden. Uiteraard is dit bitloos niet in alle gevallen mogelijk, maar ik vind dit voor de paardwaardigheid wel de moeite waard tot overweging.

Met wie deel ik deze mening? Hoe zijn jullie ervaringen met bit- en boomloos?

Ik deel die mening niet... het lost niets op vwb misstanden op maneges, en wat is de meerwaarde?
Is bitloos en boomloos per definitie beter dan een zadel met boom en een hoofdstel met bit?
Het is nog altijd de ruiter die het verschil maakt.... en voor maneges de lesgever..
Goed passend, daar ben ik helemaal voor, en dat betekend scholing als het onwetendheid is

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:43

Toen ik dit topic opende dacht ah! Dat wordt een goede! Maar nee, bitloos en boomloos lost niks op. Maneges moeten gewoon beter lesgeven. Beginnen met zitlessen etc. Boomloos en bitloos zijn absoluut niet vriendelijker voor het paard als er aan getrokken/ op gestuiterd wordt.

Bovendien heb ik sowieso helemaal niks ermee, maar dat terzijde.

Goed harnachement voor het welzijn van de paarden vind ik op de maneges zeker een belangrijk punt van aandacht.

Maar dan heb ik het over goed passende hoofdstellen, zadels die passen en eens in de zoveel tijd worden nagekeken, bitten die niet te groot/klein/scherp zijn, peeskapjes om bij de paarden die het nodig hebben, én bijvoorbeeld ook ijzers bij enkele paarden. Dit zou de manegepaarden al een heel stuk verbeteren. Nu de lessen nog. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:45

En in de poll kon ik ook niet echt wat passends vinden. :P

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:47

Ik heb vernomen dat de manege waar ik vroeger ben begonnen, tegenwoordig gebruik maakt van bitloze optomingen in de beginnerslessen.
Op zich een sympathieke keuze, vind ik. Zo leren de beginnende ruiters eerst om hun handen stil te houden en werken het paard daarbij niet tegen in de mond. Maar ik vind dat je mèt bit evengoed netjes kunt leren rijden, mits de instructie goed is.

Boomloos lijkt mij dan weer niet zo praktisch voor manege bedrijven. Ik lees hier al over een minder goede drukverdeling bij boomloze zadels. En een boomloos zadel moet, evenals een gewoon boomzadel, gewoon goed op het paard passen; is dat niet het geval, dan is het in beide gevallen even slecht voor het paard. En van een goed passend 'gewoon' zadel zou een paard ook geen last moeten ondervinden, toch? Helaas laat dat 'goed passen' bij manege zadels nog wel eens te wensen over...
De term 'paardvriendelijk harnachement' uit de titel stoort mij daarom ook een beetje: een slecht passende boomloze/bitloze optoming is ten slotte minder 'paardvriendelijk' dan een goed passende 'normale' optoming.

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:47

Zoefff schreef:
ik ben niet van mening dat bitloos direct vriendelijker hoeft te zijn voor een manege paard. Waarom een paard reageerd bij bitloos rijden is omdat het op bepaalde zenuwen drukt (zoals ik altijd heb begrepen) dus ook daarin moet dan gekeken worden welke bitloze hoofdstellen geschikt zijn.
Boomloos opzich goed idee omdat een zadel dan makkelijker op een rug goed ligt, maar ook dit is niet ideaal omdat deze zadels vaak moeten vormen naar de rug van het paard.
En hoe met springen, grote beugel druk op boomloos zadel en een kind wat keihard terug kletterd in het zadel. En zeker niet alle paarden ruggen zijn goed voor boomloos en een zware ruiter is vaak erg belastend bij een boomlooszadel voor de rug van het paard.

Ik denk dat het niet persee in bot- boomloos gezocht moet worden, maar gewoon per pony een passend hoofdstel en zadel waarvan de singel en het dekje regelmatig schoongemaakt worden en het hoofdstel gepoetst.

ben ik het helemaal mee eens! :D toen ik nog bij een manege reed, gingen we maar 1x in de 2 maanden de zadels+hoofdstellen doen! zelf doe ik het minimaal 1x per week(rij elke dag)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:48

Moontje1991 schreef:

Ik vraag me af hoe je dat gaat doen. Persoonlijk heb ik helemaal niet de indruk dat het de beginnende manegekinderen zijn die zo hardhandig met het bit omgaan, alleen om te sturen. Als er getrokken wordt, dan bij mensen die willen dat het paard in de krul gaat.

Maar waar ik wel benieuwd naar ben - hoe leer je kinderen dan overtuigen? Hoe leer je een kind sturen op de zit als de pony ter plekke een lekker grassprietje ziet, of in de groep wil blijven lopen? Hoe overtuig je een paard? De meeste manegepaarden zijn namelijk niet zozeer afgestompt als wel handig in weten welke commando's negeerbaar zijn, en welke niet. Harder, pijnlijker en meer is niet de automatische oplossing, maar ik ben erg benieuwd hoe je met al die lieflijke geweldloze aanpakken een paar grenzen kunt stellen? Hoe zien jullie dat voor je? Hoe zorg je dat de paarden blijven meewerken?

En eh, puur voor mijn eigen referentie - kunnen jullie een willekeurig manegepaard rijden op zit en zonder teugels?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:51

Champie_Me schreef:
oke ja dat snap ik maar opzich blijkt daaruit dat jij dat paard onvoldoende vertrouwen kan geven om het te laten doen wat jij wil (mbt sturen) zou in mijn ogen juist een uitdaging zijn en als ik het eenmaal voor elkaar heb zou ik enorm trots zijn maarja ik ken het paard verder niet dus kan daar verder niet over oordelen

maar opzich IS elk paard te rijden MET bit en ZONDER bit en als de knhs het nou eens toe gaat staan in de dressuursport weet ik zeker dat er ook meer mensen in de trainingen het bitloos rijden meepakken of het iniedergeval proberen,,, zeker ook in de springsport zie ik liever een paard met een bitloos hoofdstel, puur omdat springruiters vaak streng sturen of sjorren in de mond om hem maar sneller de bocht door te krijgen.... deels logisch dat je dat wil maar is zeker NIET fijn voor je paard (of je moet een houten hobbelpaard hebben)

zeker in springlessen op de maneges vind ik bitloos veel beter! dressuurlessen ook want als jij een paard met een bitloos hoofdstel laag en rond kan rijden heb je in mijn ogen een stuk meer bereikt dan met een paar halfophoudinkjes op een bit...

Ik kan het paard inderdaad te weinig vertrouwen geven, omdat ik te onzeker ben en dit paard totaal geen vetrouwen heeft in de mens. Ik zie het als uitdaging, maar door het bitloos werd ik nog onzekerder. Deze pony dwingt je sowieso al met je zit te sturen, als je aan de teugels hangt doet ze alleen haar hoofd opzij. En aangezien dat ook een punt van aandacht is bij mij, omdat dit het begrip met je zit rijden pas 5 jaar geleden bij mij werd geïntroduceert...

Op mijn manege wordt echt ontzettend veel aandacht besteed aan het met de zit rijden, centered riding e.d. Maar ik denk dat op andere maneges bitloze hoofdstellen geen kwaad zouden kunnen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:54

shadow je hebt een goed punt de gemidelde manege paarden zijn al zo verpest daar gaat het inderdaad niet meer mee werken.
Maar met nieuwe licht gevoelige paarden weet ik wel zeker dat het mogelijk is.
Een paard dat nog niet verpest is door manege kindjes kun je dit prima leren.
En dat is juist het punt in dit topic ervoor zorgen dat manege kindjes niet meer slaan, schoppen en trekken waardoor de nieuwe generatie manege paarden geen afgestompte, verpeste dieren worden.

Bij jou in de buurt is het mischien anders aangezien jij niet het idee hebt dat de beginners hard trekken en slaan en schoppen maar hier zie je niks anders.
Er wordt gewoon geleert remmen is hard trekken naar vooren is flink schoppen enz.

Dus ja de huidige manege paarden zijn afgestompt en verpest.
Nee dat hoeft niet zo te blijfen door nieuwe licht gevoelige manege paarden aan te schaffen die goed zijn getraind kan in mijn ogen het probleem worden opgelost

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:57

Shadow0 schreef:
Moontje1991 schreef:

Ik vraag me af hoe je dat gaat doen. Persoonlijk heb ik helemaal niet de indruk dat het de beginnende manegekinderen zijn die zo hardhandig met het bit omgaan, alleen om te sturen. Als er getrokken wordt, dan bij mensen die willen dat het paard in de krul gaat.

Maar waar ik wel benieuwd naar ben - hoe leer je kinderen dan overtuigen? Hoe leer je een kind sturen op de zit als de pony ter plekke een lekker grassprietje ziet, of in de groep wil blijven lopen? Hoe overtuig je een paard? De meeste manegepaarden zijn namelijk niet zozeer afgestompt als wel handig in weten welke commando's negeerbaar zijn, en welke niet. Harder, pijnlijker en meer is niet de automatische oplossing, maar ik ben erg benieuwd hoe je met al die lieflijke geweldloze aanpakken een paar grenzen kunt stellen? Hoe zien jullie dat voor je? Hoe zorg je dat de paarden blijven meewerken?

En eh, puur voor mijn eigen referentie - kunnen jullie een willekeurig manegepaard rijden op zit en zonder teugels?

Kijk maar is naar de Duitsers. Die geven hierover een heel goed voorbeeld. Beginnen met zitlessen, dusja teugels in een knoop, en hoe te sturen??

Niet natuurlijk, laat kinderen eerst maar eens balans krijgen en een onafhankelijke zit. En als ze dan goed kunnen stappen draven en galloperen, dan is het sturen een eitje, en volgt de rest vanzelf.

Hoe zorg je dat paarden mee blijven werken? » Door ze blij te maken en consequent te zijn.
Over de vetgedrukte zin: Precies! Maar waarom in godsnaam? Leer die kinderen eerst recht te richten en balans te zoeken en voelen, die nageeflijkheid komt dan allemaal vanzelf.

Even ter voorbeeld:
Ik heb enkele weken geleden lesgegeven op een manege als invaller voor een zieke instructie. Terwijl ik die kinderen probeer te leren fatsoenlijk met je pony om te gaan en een onafhankelijke zit creeren (wat natuurlijk niet in een les lukt) ergerden die kinderen zich aan het feit dat ik ze wat probeerde te leren. Hun antwoord: Dat kunnen we allemaal aan, wij zijn nu bezig met appuyeren.

Dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Hoe kan instructie zó oliedom zijn dat ze kinderen dat al gaat "leren". Het kwam overigens niet verder dan wijken met wat meer getrek en geschop als normaal, maar echt waar. Ik vind het belachelijk.

Wat ik hier duidelijk mee wil maken is dat de grootste fout van de maneges bij hun instructrices liggen, het niveau van lesgeven is over het algemeen erg laag al dan niet slecht. Als dat aangepakt zou worden krijg je vanzelf blijere pony's in eht werk, geloof mij! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:59

Dus alleen op manege's is er slecht tuig? En dat is altijd zo?
Ik heb op 2 manege's gereden, en op beide manege's was er niets mis met het tuig hoor.. Dus beetje kort door de bocht vind ik dit :)

Wat het bit- en bitloos betreft, het maakt niet uit of je er een bit in hebt hangen of niet. Als er aan de teugels getrokken wordt, doet dat op de neus net zoveel zeer als in de mond met het bit.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:00

Het punt alleen al dat een pony verpest is door een beginner zegt dat het een slechte manege is. Op onze manege kan ieder paard, soms met enige moeite, op kleine hulpen gereden worden.
Juist omdat er aandacht besteedt word aan kleine hulpen en op de zit rijden, en omdat de instructeurs regelmatig met de dieren trainen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:01

Moontje1991 schreef:
shadow je hebt een goed punt de gemidelde manege paarden zijn al zo verpest daar gaat het inderdaad niet meer mee werken.
En dat is juist het punt in dit topic ervoor zorgen dat manege kindjes niet meer slaan, schoppen en trekken waardoor de nieuwe generatie manege paarden geen afgestompte, verpeste dieren worden.

Bij jou in de buurt is het mischien anders aangezien jij niet het idee hebt dat de beginners hard trekken en slaan en schoppen maar hier zie je niks anders.
Er wordt gewoon geleert remmen is hard trekken naar vooren is flink schoppen enz.

Dus ja de huidige manege paarden zijn afgestompt en verpest.
Nee dat hoeft niet zo te blijfen door nieuwe licht gevoelige manege paarden aan te schaffen die goed zijn getraind kan in mijn ogen het probleem worden opgelost

Niet realistisch..
Dan moeten ze nieuwe paarden aanschaffen, die ook nog eens te rijden zijn voor beginners.
Sowiezo gevoelig en braaf voor een manegepaard gaat imo al niet samen.
Manegepaarden zijn slim zat, ze krijgen dat spelletje echt wel door, wat doe je dan?
Weer nieuwe paarden kopen? :+
Dan heb je het probleem dat ze weer voor kosten staan wbt de zadels.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:04

Als er goed les zou worden gegeven dan zijn er geen spelletjes om door te krijgen.
Het grootste deel van de manege kinderen weten niks van paard en pas als je het heele verhaaltje weet van vluchtdieren wijken voor de druk enz enz enz kun je leren rijden.

Precies wat chaos zegt eesrt leren rijden voor je oefeningen gaat doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:05

Moontje1991 schreef:

Hoezo verpest? Ik zie het probleem niet eigenlijk. Onze manegepaarden kunnen allemaal op zit gereden worden - als je zover bent dat je dit weet uit te voeren en ze hebt overtuigd dat ze toch geen kans maken op lekker grazen of lekker achter andere paarden aanhangen. Maar als ze de kans krijgen maken ze het zichzelf makkelijk. (En da's een essentiele eigenschap voor werkpaarden - de rest loopt zichzelf kapot aan blessures of stress.)

Citaat:

Nee, maar een manegepaard dat nog niet verpest is, gaat dat snel worden :) Omdat het punt van leren rijden is dat je het nog niet kunt. En die ruiters gaan dus fouten maken - die heb jij gemaakt, die heb ik gemaakt, die maakt iedereen. Dat is helemaal geen probleem als je paarden hebt die dat kunnen relativeren... maar dat zijn de paarden die geleerd hebben dat ze dat soort dingen kunnen negeren. En die moet je dus weer kunnen overtuigen dat ze het soms niet mogen negeren :)

Elke beginner moet ergens, ooit, het heft in handen gaan nemen. Je moet voelen wat bv 'precies genoeg' is bij hulpen, en dat kan alleen maar door een beetje te zwalken: een beetje teveel, een beetje te weinig... zo vogel je dat uit.

Maar goed... wat is het doel? Je wilt gevoeligere paarden nemen zodat ze met materiaal kunnen werken om een probleem op te lossen dat voor de huidige manegepaarden feitelijk geen probleem is omdat ze prima met de situatie om kunnen gaan. Wat zou je daarmee willen bereiken?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:09

dat beginners fouten maken ben ik het met je eens iedereen maakt fouten.
Maar door geschikte paarden en juiste instructie zijn die fouten wel minder erg en leren ze ook dat ze het soms fout doen.

En wie zegt dat de huidige manege paarden er geen probleem mee hebben dat ze worden geschopt, geslagen en in de mond getrokken?
Spreek jij soms paardentaal?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:29

Moontje1991 schreef:
En wie zegt dat de huidige manege paarden er geen probleem mee hebben dat ze worden geschopt, geslagen en in de mond getrokken?
Spreek jij soms paardentaal?

Dat argument is even lang als het breed is, maar ga er vanuit dat er bij ons niet ruwer met de paarden omgegaan wordt dan op een doorsnee B-wedstrijd. Maar eerst en vooral spreek ik inderdaad wel iets van paardentaal: het is best te beoordelen of paarden fysiek en emotioneel in redelijke conditie zijn, of juist niet. En persoonlijk... denk ik inderdaad dat paarden met voldoende zelfvertrouwen en het vermogen om ruiters af en toe maar te laten kletsen minder problemen hebben met hier en daar een ruwe aanpak (zo zachtzinnig zijn ze naar elkaar ook niet - dat is geen excuus om er maar op los te timmeren maar het plaatst de dingen wel in perspectief), dan de gevoelige paarden hebben met de onzekerheid die een lerende ruiter met zich mee brengt.

Linksom of rechtsom, je ontkomt er niet aan dat ruiters fouten maken en dat je dus paarden nodig hebt die die fouten kunnen opvangen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:34

Libella schreef:
Om een hoop ellende te voorkomen en het leven voor deze vaak hardwerkende dieren te verbeteren ben ik van mening dat het beter zou zijn om bit- en boomloos te gaan rijden. Uiteraard is dit bitloos niet in alle gevallen mogelijk, maar ik vind dit voor de paardwaardigheid wel de moeite waard tot overweging.
Met wie deel ik deze mening? Hoe zijn jullie ervaringen met bit- en boomloos?

Wát precies vind jij paardvriendelijk aan een boomloos zadel? Dat is alleen maar paardvriendelijk bij een ruiter met een zeer stabiele zit, en dan nog drukt die consequent op één punt op de rug. Zal ik je eens laten kennismaken met een paar manegepony's die echt géén rug meer overhebben nadat ze met stuiterende kinderen en een boomloos zadel hebben gelopen? Kan je vertellen: ze zijn er niet best aan toe. Boomloos op maneges is wat mij betreft no-go.
Over bitloos denk ik iets genuanceerder. Feit is wel dat een beginner met één ruk aan een laag bevestigde neusriem het neuskraakbeen kan breken. Maar met een goede side-pull, die niet te laag zit, vind ik het een goed alternatief. En dan nog staat en valt alles bij de instructie in de manier waarop de ruiters ermee omgaan.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:50

oke dus tegenwoordig heeft iedereen maar een bit nodig?
zodat ze lekker kunnen trekken in de mond en zeker weten dat ze stil komen te staan?
ik vind het zeker een goed alternatief om bitloos te gaan op maneges.. maar dan wel een veilig bitloos hoofdstel, niet een waar je de neus zo mee kan breken...
ik ben bij een vriendin aan het leren paardrijden al een tijdje maar ook gewoon bitloos hoor, zo leer je trouwes ook beter overwicht te krijgen op een paard!! win win situatie toch?
daarnaast is boomloos zadel niet de perfecte oplossing denk ik, maar dit ga ik niet herhalen want dat is al 10 x uitgelegd.