Zijn sporen zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 19:47

Bacardyx schreef:
ik vind het echt niet nodig.

Helemaal gelijk, als je je hulpen wilt verfijnen, waarom gebruik je dan sporen? Je zou het juist moeten afbouwen, zodat je paard zó goed reageert dat je de sporen niet meer nodig hebt! :)

Als ik op mijn pony rijdt, heb ik écht geen sporen nodig. Zweepje eigenlijk ook niet eens, eigenlijk alleen maar om vast te houden ;)
Éen kleine aanraking met mijn kuit is al genoeg om hem te laten reageren ;)

Cheyenne_x

Re: Zijn sporen zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:14

als je er goed mee omgaat niet ;)

xmelissjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:42

Als je weet hoe je ze moet gebruiken is het niet zielig,
maar als je het niet weet en je geeft ze een trap ermee,
vind ik dat heel erg zielig! :(

Mer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:48

Als je goed weet te gebruiken is het niet zielig, anders wel.

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:49

als je goed kan rijden, heb je geen sporen nodig.

X_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:55

Als je weet hoe je ermee moet rijden, is het niet zielig!;)

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:36

Sporen zijn niet zielig, zolang je ze maar gedoceerd en correct gebruikt.
Alleen zelf hou ik niet zo van die wieltjes.

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 07:51

precies zoals al gezegt is,
moet je ze correct gebruiken, dan kan het niet zoveel kwaad,
zelf ben ik totaal geen fan van wieltjes,
die vind ik dus helemaal niks he..

Alexjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:53

aronneke schreef:
Cookie2222 schreef:
soms hebben ze een harde prik wel nodig maar dan is het ook hun verdiende loon, zolang je niet de heletijd prikt gaat het wel goed ;)

Fout! >;) Sporen zijn niet om te corrigeren, sporen zijn er voor om de hulpen te verfijnen

Fout. Als je paard stopt en het is niet ruiters fout kan je 1 keer met je sporen "in het vlees zitten" zodat je paard weet dat hij het niet nog eens moet doen. Als een paard achteruit begint te gaan en vervolgens omhoog springt, steigert ( al is het 5cm van de grond) zet je je achteruit en duw je je sporen terug "in het vlees". Een paard moet respect hebben, maar ook omgekeerd. Zoals hier al 100'n keren wordt gezegt als je ze juist gebruikt en met verstand gebruikt en weet wanneer je ze gebruikt en niet onnodig gebruikt kan het geen kwaad. Ze kunnen ook dienen voor verfijning, om je paard iets aan te leren...
Er bestaan ook gewoon sporen met kleine bolletjes die miinder straf zijn.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:56

Waarom zou een paard in godsnaam zomaar stoppen en omhoog springen? :+

Om antwoord te geven op je vraagggggg

Ja sporen zijn heel heel zielig 8)7

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:05

Ik rijd western en vaak zie je dat westernruiters de sporen standaard omdoen, dat vind ik stom. Sporen zijn okay voor correctie maar moet je niet altijd omdoen want dan word het gewoonte vind ik. Als je geen sporen nodig hebt dan is je paard beter aan de hulpen

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:11

Ik rij al bijna 8 jaar met sporen, en wanneer je ze correct gebruikt is er niks aan de hand!

tips wanneer je, je spoor gebruikt.

- paard wat niet echt vlug is en met een tikje met de zweep ook niet. Gebruik je spoor zorgvuldig. Hou je benen stil en wanneer het nodig is heeft je hem een klein tikje. Niet hard maar gewoon een normaal tikje met je spoor.
- Houd je benen enorm stil, wanneer je blijft trappen worden ze dood voor het been Dus helpt geen 1 spoor meer! ;)
- Rij met sporen wanneer je al ervaring hebt met rijden. Dus rij minimaal al 3 jaar, begin het rijden op manege's of je 1e pony niet met een spoor maar begin met je benen/kuiten/zweepje.

Wanneer gebruik je geen sporen.

- Wanneer jij je benen niet stil houd gebruik ze ABSOLUUT NIET!
- Wanneer jij nog niet goed kan rijden + zitten gebruik ze dan ook echt niet!
- Wanneer jij niet goed les krijgt van iemand of iemand jou helpt en je doet lekker wat je zelf wilt. fout........ laat iemand je mee helpen met hoe jij met sporen om moet gaan! :).

Mensen die met sporen willen gaan rijden. Van begin tot eind.

begin met kleine ronde spoortjes die kriebelen alleen en voelen ze niet. Hiermee leer je rijden met sporen.
Daarna wanneer je wat naar grotere mag, pak dezelfde maat alleen iets wat scherper niet gevaarlijk maar wanneer jij een schopje heeft reageren ze wel!
Vanaf het M/Z weet jij goed hoe je met sporen om moet gaan dus kan je ze van alle maten gebruiken.

Wieltjes sporen gebruik je alleen wanneer het nodig is en niet wanneer jij geen begeleiding heb!

Sporen zijn niet zielig! Als je maar wel weet hoe je ze moet gebruiken! ;) Weet je dat niet, ja dan vind ik het wel zielig. Omdat je dan misschien onnodig zit te schoppen of vreselijke harde schop geeft waardoor je spoor tussen de ribben van het paard komt. Niet fijn als wij dat ook bij jou doen! ;).

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:43

Ik gebruik zelf sporen bij mijn verzorgpaard.
Stompe sporen, & ik drijf helemaal niet met mijn hak aan.
Moxa heeft alleen het probleem, dat ze altijd heel fris is als we gaan opzadelen.
& als ik er eenmaal opzit, dan is ze keisloom, ik doe het niet om haar pijn te doen.
Maar zodat ze wel op mij blijft letten.
Het is en blijft een paard, veel mensen zeggen dat ik wel goed met mijn sporen omga.

Ik vind het dus niet zielig, zolang je er maar goed mee omgaat. en ze niet in de buik van
een paard DRUKT.

Fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:21

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:24

1 ding als je goed kan rijden, heb je nog sporen nodig om je paard de oefeningen te laten doen + te laten snappen, en het netjes uit te voeren. Daarom hebben anky, edward, hans, anne, marlies etc ook allemaal sporen! ;)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:41

ik vind sporen niet zielig. Tja, alleeen als je weet hoe je der moet omgaan is het super handig. Maar vele mensen gebruiken het ook verkeerd :(

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:50

het hangt er vanaf welke sporen je gebruikt,
die met wieltjes en veel scherpe sporen vind ik sneu,
stompe sporen kun je je hulpen goed mee verfijnen,
en als je beginners sporen laat gebruiken vind ik dat al helemaal slecht,want als die nog niet eens fatsoenlijk kunnen rijden,moet je ze al helemaal geen sporen omdoen (niet dat jij dat doet ofzo hoor maar gewoon)
op de manege waar ik rijd/reed zijn ze ook verboden duss...

Mis_Cathinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:35

ik vindt dat sporen niet zielig zijn zolang je ze maar goed gebruikt heel veel mensen weten niet hoe ze met sporen om moeten gaan en dan is het wel zielig
je zou ze eigenlijk als je ze gebruikt maar weinig moeten gebruken

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:10

Nee, als je maar weet hoe je ze moet gebruiken ;)

katoo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:31

gebruik ze voorwat ze dienen en het is geen probleem. zelfs moesten ze 5cm lang zijn, als je er heel voorzichtig mee omgaat id er geen probleem. als het zielig is, is/was het ook niet verplicht op wedstrijden
(dat laatste weet ik niet zeker)

Sanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:20

Sporen zijn niet zozeer zielig,
ze zijn overbodig
(ik wil niemand beledigen)
maar ik vind sporen iets voor mensen die hun paard niet onder controle hebben,
(idem voor zweep)
Want het probleem ligt altijd bij jezelf.
Want jíj hebt m niet onder controle, terwijl geen enkel paard een rotpaard is,
dat ligt aan hoe je een paard benaderd ;)

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:40

Sporen zijn opzich niet zielig, nu heb je ook van die sporen met een stomp bolletje er aan.
Het is wel belangrijk dat je weet hoe je met sporen moet rijden. Vergeet nooit dat sporen een hulpmiddel zijn.
Maar dit geld hetzelfde als een zweep.

probeer het iig altijd eerst zonder hulpmiddelen. lukt het dan nog niet dan kun je het altijd nog overwegen
en verder is het ook niet verkeerd om af te wisselen. Ik rijd Z en dan is het verplicht om met sporen te rijden op wedstrijd, maar ik rijd thuis ook regelmatig zonder sporen. Ook ter controle van mezelf en dat gaat nog altijd prima :D

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:49

Hangt er vanaf wat voor sporen. Er zijn zat sporen die niet gebruikt worden voor verfijning van hulpen, maar compleet andere doeleinde.

EDIT:
Op deze link zie je de zwanenhalzen, die met een andere bedoeling gekocht worden dan je paard ermee vooruit te prikken of je hulpen te verfijnen.
http://www.bokt.nl/wiki/Sporen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:00

aronneke schreef:
Cookie2222 schreef:
soms hebben ze een harde prik wel nodig maar dan is het ook hun verdiende loon, zolang je niet de heletijd prikt gaat het wel goed ;)

Fout! >;) Sporen zijn niet om te corrigeren, sporen zijn er voor om de hulpen te verfijnen

Dubbel vaut.

Zie persoonlijk liever sporen als zwepen.

Als je paard zo traag reageert geef je je paard een tik. Teugels neem je in 1 hand, of niet en dan krijgt je paard een ruk in zn mond, aanleuning kwijt in beide gevallen... Iig moeilijk om fijnte houden ;)
Geef je een simpel prikje, is niets aan de hand, paard reageert ook. Gewoon even 'aanbellen' met je sporen.

Tuurlijk moet je niet gaan prikken, als je een correcte beenligging hebt is er niets aan de hand. Je drijft immers met je kuiten en je tenen wijzen naar voren.

Hulpen verfijnen is ook zo iets.
Paard moet imo gewoon kunnen reageren zo min mogelijk; op kuit, zit en teugel aanwijzingen. Niks geen spoor ;). Paarden zijn echt niet achterlijk en voelen het allemaal wel.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:27

Zoals al gezecht, sporen hoeven niet zielig te zijn, als je maar een goed beenligging hebt. Kortom als je er mee kunt rijden is er niets mis mee.