Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
deflin schreef:ja totdat je pech hebt zoals ik heb gehad. Had mij ook een enter gekocht (is inmiddelse al weer 13 jaar geleden hoor ) maar goed beestje had ik er staan, is s'nachts door mijn andere paard het land uit gejaagd met als gevolg een stukje ijzer in de kogek, 3 maand op de kliniek niets meer te zien totdat ik hem wil inrijden, bleek dat het inmiddels al ontwikkeld is tot artrose en je kan er niet meer op rijden. Nou poef weg geld.
Nou Wowamigo, ik vindt dat je daarvoor wel een redelijk paardje mag verwachten, het is verdorie meer dan 5000,- gulden.
edit: toevoeging, nu zit ik in het noorden van het land en daar liggen de lonen natuurlijk ook iets lager
listiglistje schreef:Veel mensen eisen soms ook teveel, want het paard moet mooi zijn, mooi koppie, het juiste kleurtje, 100% ront. + klin. GGK, goed bewegen,
fijn te rijden zijn, correct afgericht, bepaald niveau hebben op een bepaalde leeftijd en dan ook nog eens bomproof en superbraaf zijn.
En dat het liefst voor een habbekrats......

maradhja schreef:Juist jaa..
En dan het feit met de lagere. normale, en hogere prijsklasses...
Bekijk deze klasse's maar eens goed in de meeste kom je echt dezelfde paarden tegen, qua beweging e.d. (gewoon weg paarden die niks voorstellen)

)WowAmigo schreef:deflin schreef:ja totdat je pech hebt zoals ik heb gehad. Had mij ook een enter gekocht (is inmiddelse al weer 13 jaar geleden hoor ) maar goed beestje had ik er staan, is s'nachts door mijn andere paard het land uit gejaagd met als gevolg een stukje ijzer in de kogek, 3 maand op de kliniek niets meer te zien totdat ik hem wil inrijden, bleek dat het inmiddels al ontwikkeld is tot artrose en je kan er niet meer op rijden. Nou poef weg geld.
Nou Wowamigo, ik vindt dat je daarvoor wel een redelijk paardje mag verwachten, het is verdorie meer dan 5000,- gulden.
edit: toevoeging, nu zit ik in het noorden van het land en daar liggen de lonen natuurlijk ook iets lager
Ja, pech kan je hebben, het blijft levend materiaal. 2500,- vind ik echt de onderkant van de markt, en terugrekenen naar guldens moet je bij de supermarkt ook al niet meer doen! Toen was het idd een redelijke prijs voor een leuk paard, maar de tijden zijn nu eenmaal anders. 2500,- is nog niet eens de kostprijs van een driejarige waar niks mee gedaan is. Je mag niet alle kosten optellen en dan daar de verkoopprijs van maken, maar 2500,- is wat mij (!) betreft echt wel onderkant, als je verder niks van je paard verwacht dan kan je in die klassen zoeken denk ik. Of je koopt er een leuk veulen voor met een beetje geluk correct gefokt en van iemand die er teveel heeft of iets dergelijks.
Voor kwaliteit moet je betalen, dat is overal zo, ook bij de paarden!
Denk dat in het Noorden de opfokkosten wat minder zijn misschien?

WowAmigo schreef:DDW1190 schreef:Maar de volgende vraag is wat geef je aan een paard uit?
en wat zijn je ambities dan.
Dat is als koper je belangrijkste eerste vraag denk ik.
eenitraM schreef:

DDW1190 schreef:Ik denk ook dat er te vaak naar het papier gekeken word, vooral bij de Jazz en de Gribaldi's om even een voorbeeldje te geven.
veel mensen die een paard kopen kijken gelijk naar het papier, maar het zegt in mijn ogen niet heel veel!
Ik denk dat je de goede paarden echt wel kan onderscheiden van de mindere.
Maar de volgende vraag is wat geef je aan een paard uit?
en wat zijn je ambities dan.

listiglistje schreef:Precies bulck, vroeger koste een ijsje ok maar 10 cent![]()
Omrekenen moet je niet meer doen....een euro is nu wat toen een gulden was!
Floortje maar jij hebt naast geluk, ook nog eens een hele goede ruiter/africhter erop, dubbelgeluk![]()
Toch is er markt voor mooie brave "gewone" paarden, ook daar wordt voor betaald als het plaatje leuk is, braaf zijn en ze zijn fijn na te rijden.
Hoeven ze nog niet eens Z te lopen, gewoon L/M niveau, als mensen er een mooi en fijn paard aan hebben waar ze veel plezier aan kunnen beleven!
Deze paarden gaan toch ook als warme broodjes over de toonbank tussen de € 4000 en € 8000,-.
Alles wat daar onder zit is meestal niet gezond, ziet er niet uit of zijn niet fijn na te rijden, uitzonderingen daargelaten natuurlijk
Bij mij op stal is vorig jaar een 10 jarig paard van de hand gegaan voor € 9000,- heeft 1 x M gedressuurd en 1 x M gesprongen.
Verder heeft hij Deurne gelopen, 100% gezond, ziet er leuk genoeg uit, zwart velletje, is braaf en door een amateurruiter na te rijden.
Je kan zeggen veel geld, maar als het is wat die mensen zoeken en ze hebben er nog jaren plezier aan......
geerke schreef:eenitraM schreef:Ja, en er komen ook echt te dure paarden langs op bokt!!
Groen paard. Onbekende papieren. 3 jaar oud. 4000 euro. Naa, absurt!
moet je het eens omrekenen naar guldens....dan ga je helemaal schrikken...
Citaat:Ik ben naar een 16jarig paard wezen kijken, wat ze nog 5500 euro vroegen!

Alane schreef:Iemand die in de topsport mee wil draaien heeft een paard nodig dat dat nivo aan kan, qua karakter, beweging etc.
Iemand die rustig door de bossen wil rijden, heeft een paard nodig dat bomproof, verkeersmak, braaf en eerlijk is.
Beide kosten gewoon geld, een leermeester kost geld, al die paarden zijn uniek en komen niet met kuddes tegelijk voor.
Zeker zijn er mensen die denken goud op stal te hebben, en ook goud geld vragen, maar er zijn ook mensen die goud op stal hebben staan en een zeer lage vraagprijs hebben, omdat ze er van willen/moeten, en die paarden blijven dan ook staan omdat er waarschijnlijk iets aan mankeerd.Citaat:Ik ben naar een 16jarig paard wezen kijken, wat ze nog 5500 euro vroegen!
Salinero is 16 jaar
Wij wilden een merrie voor de fokkerij, en ja ik heb en nar het papier gekeken en naar het paard zelf, of ik het goed gedaan heb, de tijd zal het leren. van eentje ben ik niet zo bang voor, de andere heeft nog geen veulens gehad.
Hadden een merrie op het oog, de verkoper was helaas wispelturig wel/niet verkopen en toen hebben we er maar van af gezien, machtige merrie, 8 jaar, 4 veulens en alle 4 top bewegen, 1 veulen op de veiling verkocht voor 21.000 euro. Merrie komt uit 1 van de oudere bloedlijnen van Duitsland.
En nu heb ik een merrie die niet al te groot is, maar voldoende maat terug geeft, een zoon staat in de opfok en wordt, als alles goed gaat (gezondheid etc) volgende HK aangeboden.
kwaliteit kost geld, maar je hoeft niet altijd veel geld te betalen voor kwaliteit.
DDW1190 schreef:ik denk dat jij je dan niet verdiept in het kopen en verkopen van paarden, want er zijn zat maar dan ook zat paarden die leuk en goed genoeg zijn voor de sport