Waarom hebben sommige mensen een paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:50

Anya schreef:
Veel mensen oordelen op een incident, of op een andere methodiek of omgangsvorm.


Ik denk dat de discussie eerder over mensen gaat die niks of onvoldoende met hun paard doen. Het maakt mi niet uit wat je met je paard doet (western/NH/dressur) maar dat je er iets mee doet!! Het maakt niet uit welke tak je beoefend, als je maar aandacht aan je paard geeft!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:09

kristal"]
[quote="Anya schreef:
Veel mensen oordelen op een incident, of op een andere methodiek of omgangsvorm.


Ik denk dat de discussie eerder over mensen gaat die niks of onvoldoende met hun paard doen. Het maakt mi niet uit wat je met je paard doet (western/NH/dressur) maar dat je er iets mee doet!! Het maakt niet uit welke tak je beoefend, als je maar aandacht aan je paard geeft!
[/quote]

dat ben ik wel met je eens. Maar ook dan krijg je te maken met vooroordelen, en verschillende meningen.

Zo maar een voorbeeld: laten we een hele goede dressuurruiter nemen. Eentje die veel en vaak aan het werk is het zijn/haar paard. Alles volgens de regels der kunst. Poetsen, longeren, rijden...Kortom paard komt pakweg 3 uur per dag de stal uit minimaal. En op een goed moment wordt de veearts gebeld: conclusie paard is lusteloos, burn out. Logisch denk ik dan (vanuit mijn normen voor omgang met paarden): je moet behalve werken regelmatig leuke dingen doen met je paard: spelen (of hem laten spelen met maatjes op de wei), buitenritje, zonder zadel helemaal uit (ik bedoel niet verzameld) elkaar rond galopperen en zo. Maar volgens jouw omschrijving krijgt dat paard voldoende aandacht.

Ander voorbeeld: laten we een middelmatige rijdende recreatieruiter nemen. Kiest voor een stal waar het paard iedere dag buiten wordt gezet. Kan zelf maar 3 keer per week komen. Als ze komt geeft ze haar paard aandacht, poetst hem netjes en rijdt een uurtje (meestal een buitenritje). Nooit intensief.

De tweede ruiter besteed veel minder tijd/aandacht aan haar paard. Is zij slechter voor haar paard als de eerste ruiter? Volgens mijn normen heeft dat paard het helemaal niet slecht....

Ik denk dat Esme dit bedoeld met nuanceren...?

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:16

Ik denk idd dat een paard afwisseling nodig heeft, super intensief trainen voor bijv. wedstrijden is ook niet altijd goed voor je paard, zoals in de siuatie die jij schetst. Maar dat is per paard afhankelijk, een ander paard vindt het wel prima.

En in de tweede situatie zul je naar het paard zelf moeten kijken, ik vind drie dagen in de week erheen wel erg weinig. Als het een paard is wat weinig beweging nodig heeft, oké, maar op die vier andere dagen mist hij wel bijv. een poetsbeurt en andere aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:24

Fitzroy schreef:
Maar Apple, bestaan die mensen dan echt die alleen maar mopperen op hun paard? Ik kan me dat toch niet voorstellen

Alleen maar mopperen, helaas ken ik ze. Ik heb wel meegemaakt dat mensen in de omgang best aardig waren, maar zodra ze op een paard zitten slaan ze om als een blad aan de boom. En dan vraag ik me echt af waar ze de lol van het rijden vandaan halen Verward
Ik ben vooral met mijn eigen dingen bezig . Maar ik vind het toch wel storend en genant als iemand luidruchtig zijn paard voor rotte vis uitmaakt of driftig begint te bewerken met een zweepje zonder dat dat paard daar nu iets van begrijpt . Dan kan ik me wel driftig concentreren op mijn eigen rijden, maar aan dergelijke gevallen kun je je moeilijk onttrekken. Dus ik heb besloten niet altijd maar mijn mond te houden. Als ik het te erg vind zeg ik daar wat van.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:59

op de stal waar ik sta is ook zo'n persoon.. als haar pony in haar ogen iets verkeerde doet dan krijgt hij een ruk in zijn mond als hij een hoofdstel heeft en anders gewoon een mep.. bv. ik kwam net de bak in en haar vriendinnetje was er net van afgevallen ze heeft hem weet ik veel hoeveel klappen gegeven dat hij iedere keer wegliep als zij ernaast kwam.. of hij ging op zijn bit kauwen en hij kreeg ook een ruk in zijn mond.. hij wordt langzxaam aan steeds banger van haar maar sommige mensen hebben gewoon een plaat voor hun kop Frusty

Fitzroy

Berichten: 25212
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 12:24

Jippie, ik vraag me af in hoeverre je wat kunt zeggen als mensen met hun eigen paard bezig zijn. Ik heb me daar onlangs al eens over verbaasd, maar kende persoon in kwestie niet dus heb netjes mijn mond gehouden. Achteraf hoorde ik dat men het opgegeven heeft om wat te zeggen omdat het niet hun paard is.
Maar dat is weer een hele andere discussie.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:54

Apple bij jou hebben ze in ieder geval nog iemand die naar ze toe komt.
Bij mij op stal staat een paar paarden die mogen in hun handjes (hoefjes in dit geval) klappen als hun baasjes 2x in een half jaar komen.
(Nu hebben alle paarden bij ons het geluk dat ze meer buiten staan dan op stal, maar toch.)
Maar goed het staat natuurlijk wel interessant als je kunt zeggen dat je een paard hebt. (kijk dat je er verder niets mee doet is niet belangrijk voor ze Schijnheilig )

Apple

Berichten: 76240
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 17:31

O, zo iemand hebben wij ook op stal hoor Haha!

Gelukkig zijn er twee aardige manegeruiters die zich het lot van het beestje hebben aangetrokken en er op rijden en zorgen dat het beest uit stal komt. De eigenaresse is al maanden niet meer op stal geweest (terwijl ze dit paard juist had gekocht om lekker in de zomer naar het strand te kunnen gaan Scheve mond)

DarkAngel

Berichten: 168
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:08

Ik hoor dat ook zo vaak Boos! om je dood aan te ergeren!
Er is op onze manege zelfs een pensionklant die maar 1 of 2 keer in de week naar zijn paard omkijkt.
Dan denk ik echt: Waarom heeft u in godsnaam een paard gekocht?
Gewoon als leuk handig rijdier denk ik dan Verward

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:08

Heel erg bekenbaar!!!
Dat is bijna bij iedereen zo op de loolaan.
Dan komen ze aan, gaan staan kletsen met elkaar en geef bijv. het beestje nog niet eens een aai.

En dan is het, oh zo laat alweer ik moet gaan.
Waarom heb je dan een paard?
Of ze gaan de hele dag buiten in de zon zitten.

Bij sommige is het zo erg, dat ze niet eens komen voeren, maar alles door iemand anders laten doen. (door de verzorgster of door de eigenaar van de stal)
Niet zelf uitmesten
Niet rijden
Alleen de kosten betalen.

Sommige mensen komen echt 1 a 2x in twee weken.

Waarom heb je dan een paard?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:40

Jolynn schreef:
Ja ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ik ben elke dag minimaal 3 uur op stal en ben dan het grootste deel van die tijd met mijn paard bezig. Ik klets Haha! ook heel wat af maar dat is dan meestal tijdens het poetsen en tijdens het losrijden en uitstappen. Als ik niet kan zorg ik dat mijn paard goed verzorgd wordt en voldoende beweging krijgt. En ik heb het geluk dat we Jo met zijn 2-en doen, we hebben elk onze vaste dagen, maar als de een een keer niet kan kan de ander meestal wel. Jolynn staat overdag vanaf een uurtje of 11 tot 4 uur in een landje. Smorgens zetten we haar meestal in de stapmolen en smiddags of sávonds wordt ze dan gereden. Beter kan het niet in mijn ogen!!


Drie uur per dag op stal dat red ik jammergenoeg niet altijd, maar in de weekends en dagen dat ik veel vrij heb ben ik eigenlijk altijd de hele tijd op stal. Ikj rij ook praktisch iedere dag. Maar wat iki ook niet snap is dat sommige mensen een paard kopen en er dan vervolgens (bijna) nooit op/mee rijden en alleen maar een verzorger zoeken. Dat je afentoe niet kan oke....

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:59

Ja ik ken het, maar ik praat zelf ook veel als ik met de paarden bezig ben. Maar dan wel met poetsen ofzo, verder niet. Soms als we aan het werk zijn, maar dan moet het wel over iets gaan wat ze nu moeten weten ofzo, maar ga het er niet over hebben hoe mijn weekend is geweest bijvoorbeeld.
Ik heb wel vaak weinig tijd, maar ik probeer het zo goed mogelijk in te delen en te zorgen dat mijn pony alles krijgt wat ze nodig heeft. Maar ik ben nooit echt 3 uur op stal bezig hoor. Ik ga met haar werken hoort alles bij dus ook poetsen enzo, en daarna gaat ze naar buiten en doe ik haar stal enzo.
Eerst kwam ze maar weinig buiten nu staat ze iedere dag toch een paar keer buiten, dat ik nu wel lekker.

Maar ken het helaas wel, wij hebben ook iemand op stal en die kan alleen maar schelden op dat paard, zo sneu want dat paard doet dus echt helemaal niks, ja wordt wat bangig doordat zij de hele tijd loopt te schreeuwen. Gevolg is dat het paard wat vervelend (in haar ogen) wordt en dat zij dus alleen maar bozer wordt. Ik heb haar er laatst iets van gezegd dat ze rusitg moest blijven enzo en dat het dan veel beter zou gaan. Maar het gaat ondertussen al weer net zo als eerst, vind hett sneu voor het paard maar ik kan er nu verder ook niks meer aan doen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 23:32

Kletsen gaat hier een beetje moeilijk want mijn paarden staan thuis, en aangezien ik bijna altijd alleen thuis ben... Haha! Gezellig is het wel, maar dan in ons eentje...
Mijn man klaagt hier altijd steen en been dat de paarden beter verzorgd worden als de mensen en dat hun stallen schoner zijn dan ons toilet. Verward
Mijn moeder heeft hier net twee weken gelogeerd (zij is 70+) en vraagt dan wel tien keer op een dag 'bestaat er nou niks anders als die paarden?' of 'moet je nou alweer naar die beesten?'. Maar ik loop de hele dag in en uit bij de paarden (wij hebben er 3). Voeren, mesten, poetsen, rijden, buiten zetten of gewoon even kletsen en knuffelen. Toch heb ik voor mijn ene paard nog een bijrijder omdat ik gewoon echt tijd te kort kwam om haar te rijden en ik dat niet goed vond voor haar. Haar conditie ging achteruit en nu is dat weer stukken beter. Paard gelukkig, meisje gelukkig en ik gelukkig, wat wil je nog meer?
Schelden doe ik nooit op mijn paarden, maar ik vind wel dat ze een zekere mate van gehoorzaamheid moeten hebben en moeten weten dat ik de baas ben dus als iets echt niet kan dan worden ze gecorrigeerd. Toen Jumper vandaag dus niet de trailer in wilde kreeg hij van mij een grote boze mond (even ter verklaring, Jumper is een zeer ervaren paard dat altijd zeer braaf de trailer op gaat, maar af en toe gewoon geen zin aan werken heeft en dan in staking gaat omdat hij weet dat trailer naar de training betekend). Dan weet hij weer dat het geen optie is om te proberen mij de baas te worden en zijn we er weer voor minstens een half jaar vanaf... Tong uitsteken . Bij een jong of bang paard zou ik dat dus nooit doen, maar bij Jump moet dat wel, anders is ie me binnen de kortste keren de baas. Maar toen hij bij de training zonder mankeren meteen de waterbak in sprong (nog nooit eerder gedaan) werd ie ook uitbundig beloond *LOL*
Ik heb echt medelijden met die paardjes die , zelfs geen negatieve, aandacht krijgen maar kan er helaas niks aan doen. Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid en nemen het helaas vaak niet zo nauw.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:15

hoi allemaal

ik las dit alles zo eens en dacht..... hier moet ik ook ff wat bij zetten...
ik heb vier paardjes, maar ik kan niet zeggen dat ik echt elke dag rijd.
er zijn zelfs weken bij dat ik helemaal niet rijd...

en toch ben ik elke dag wel een uurtje of vier op stal te vinden,
als ik aankom op stal geef ik ze eerst allemaal een knuffel, vervolgens zet ik ze 1 voor 1 in de wei,
daarna ga ik de stallen uitmesten ( zelfs de kleinste dingen gaan eruit)
dan zet ik het voer klaar voor de avond ( wij voeren zelf 's avonds )
dan ga ik meestal nog ff met mijn jaarlinghengstjes voetballen
DIT VINDEN ZE FANTASTISCH!!!
om vervolgens ze allemaal een goeie poetsbeurt te geven....
daarna haal ik ze naar binnen toe en ga ik weer naar huis...

ben ik nu slecht bezig met mijn paardjes??????
ik heb zelf de indruk dat ze erg gelukkig zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:04

Goh, dat er van die mensen zijn... Ik sta nu sinds kort op een pensionstal, voor t eerst en op wat aanpassen van beide kanten bevalt het mij goed. Toen Amanda nog thuis stond en ik thuis woonde kreeg ze elke dag regelmatig aandacht van mij, ik had namelijk geen ander paard voor haar, en op de 3 á 4 uur dat ze op de vette grasweide stond kon ze alleen maar met twee koeien "communiceren" Haha! Afgelopen winter heeft ze aandacht en beweging tekort gekomen, ik had alleen zaterdagmiddag en zondagmiddag tijd voor haar, ik studeer ver weg en ik werk om haar kosten te kunnen betalen. Ze kreeg haar beweging had een ruime looppaddock, werd gevoerd, gemest en regelmatig doordeweeks door mijn vader geborsteld. Maar meer niet, ik begon het zielig voor haar te vinden en heb haar met moeite naar mijn studieadres gekregen. Het kost me veel meer in de maand en het leven is moeilijker geworden maar t is voor haar zoveel beter. Ze staat nu samen met een tinker waar ze echt verzot op is geworden, ze ziet altijd andere paardjes, en ook rij ik samen met andere paardjes. Ze is helemaal opgeleefd daar in feite, nu moet ze weer hard werken om de dag, maar dat vind ze absoluut niet erg, er zijn andere paarden! Nu deze twee weken kan ik niet elke dag naar haar toe, heb het te druk met school, en aangezien ik nogal wat tijd kwijt ben met reizen naar haar, kan ik dat net niet hebben. Tja, dat vind ik niet erg, want er zijn andere paarden.
Ik zie dus nu ook hoe anderen met hun paarden omgaan, en daar krijg je toch maar een matige indruk van. Omdat op tijden dat jij wel kan, kunnen anderen helemaal niet, en omgekeerd. Daarom zou je kunnen denken dat iemand niet vaak komt, maar dat is dan in werkelijkheid niet zo. Ik denk dat de staleigenaar dat eigenlijk pas goed kan zeggen. En voor mij is aandacht en tijd bij paard niet alleen maar rijden, ik kan er ook van genieten om bij Amanda en Snowdon in de paddock te zitten en gewoon bij de paardjes te zijn, maar dan kijken de anderen soms wel even vaag en vragen ze zich ook wel eens af waarom ik dat doe *LOL*

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:40

Echt belachelijk, die mensen die hun paard uit hun stal halen een borstel overhalen keihard mee gaan werken, uitstappen in de molen, en dan weer 24 uur in stal Misselijk Zonder knuffel enzo. Hoort toch niet?!

Ik denk dat het voor een paard als hij op de wei met vriendje's staan hem niet zo heel veel uitmaakt als hij niet bereden word of geknuffeld. Maar als je in stal staat alleen hebben ze daar toch veel meer behoefte aan.
Maar idd sommige mensen verdiennen geen paard, en wat denk je van het meest voor komende beeld. Een shetlander alleen op de wei bij een boertje. Boer kijkt er niet naar om. Hoeven van hier tot tokio. Bevangen enz. Vind ik ook triest hoor.

Bunny eb Bugs komen niets aan aandacht te kort. Ben nou eenmaal een knuffelmens Lovers Haha!
Gisteren nog was zooooo geweldig! Ik ging Bunny krabben, Bunny ging Bugs krabben en Bugs ging mij krabben. Lovers