Volg jij de regeltjes wel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 02:15

Maartje1990 schreef:
tja, nou ik heb geen ijzers en euhm... ben ook niet bepaald een voorstander van ijzers :+

Als je de luxe hebt om zelf te kiezen wat voor hoeven je in je klauwen krijgt :P maar ik weet het niet altijd dus kijk altijd even naar de voetjes ;) en dan krab ik ze ook meteen even uit als ik toch dat hele been al opgehesen heb :Y) .

Maar opzich is het ook wel logisch dat het voor gezonde hoeven zonder aanpassingen die het grootste deel van de dag op een normale ondergrond lopen niet echt nodig is, anders liepen er heel wat konikspaardjes kreupel onderhand :Y) . Maar controleren van de voeten is wel handig zo af ten toe, maar iedere dag voor en na het rijden is misschien wat overdreven.

EDIT: maar paarden observeren dingen ook anders met links en rechts. Als je eerst links ergens langs rijd en het is eng en je rijd dan nog een keer links langs is het niet meer eng. Rij je er de andere kant op langs grote kans dat het weer eng is. Zo'n zwieberende deken rechts is ook wel ff schrikken dan natuurlijk. Rustig opleggen van een zadel zal al wel minder zijn denk ik.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 03:25

TurdusMerula schreef:
Liedje, mijn opmerking sloeg op diegene die zei dat haar jonge paard rechts eng vond. Over dat klungelig, daar heb je gelijk in. Daarentegen vind ik dat het al bij de basisopvoeding hoort, met hangen en al al.
Maartje, ik vind dat je een goed punt hebt. :)

That's me!!

Ik ben idd in het begin begonnen met links opstappen. Naarmate ze opstappen accepteerde, ben ik het gaan afwisselen. Ze laat het wel redelijk toe, maar ze vind het erg griezelig. Ze houdt je dan continu in de gaten... haha

Anoniem

Re: Volg jij de regeltjes wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:34

Opstappen doe ik afwisselend links en rechts en ik stijg af aan de andere kant als waar ik er op gekomen ben. Ik stap in de hoek op trouwens, daar staat het opstapje. Zweepje gebruik ik niet. Opzadelen doe ik vanaf de kant die het handigst uitkomt op dat moment, en poetsen is kwestie van hoe smerig is 'ie :=
Ik loop ook niet standaard links van m'n paard. Wat wél standaard is, is dat IK voorop ga en niet m'n paard.
Ik roep wel altijd netjes 'deur vrij' of 'ik kom erin' als ik de bak binnenga waar mensen aan het rijden zijn, en ik meld het ook als ik er uit ga. De bakdeuren zijn altijd gesloten als ik rijd, voor de veiligheid.
Ik vraag een evt. ruiter in de bak toestemming om te mogen longeren als ik dat op de planning had staan, en als dat niet uitkomt ga ik alsnog rijden die dag.

Ik zag alleen 1 ding wbt buitenrijden bij iemand anders vermeld staan wat ik niet doe: passeren in stap. Tegenliggers passeer ik wel in stap, maar als ik iemand achterop rijd dan niet, want dan kom ik er nooit meer langs... Ik rijd vaak met klanten en moet dus op tijd rijden. Ik roep wel op tijd aan. Maar als anderen hun paard niet onder controle hebben, dan is dat hun probleem en niet het mijne, al zal ik wel zo veel mogelijk rekening met ze houden. Maar het kan niet zo zijn dat ik kilometers moet stappen op een lange weg omdat er voor me een onhandige harry rijdt.

Thorrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:37

Ik ga eens proberen om rechts op te stappen... volgens mij is dat echt lastig en vindt mijn paard dat ook hele raar !! ;)
Verder doe ik ook niet alles volgens het 'boekje'. Ik heb mijn eigen boekje zeg maar !!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 08:51

Leuk om te zien dat het topic in zo'n kleine tijd gegroeid is tot 3 pagina's!

'Deur vrij' hoef ik nu niet te roepen. We hebben geen binnenbak en in onze buitenbak rijd bijna nooit iemand. Áls er iemand rijd ziet hij of zij me al van ver aankomen, dan vind ik het een beetje stom om alsnog 'deur vrij' te gaan roepen.
Toen we nog op een échte manege stonden riep ik het wel, want de bakrand van de binnenbak was hoger dan in en mijn paard zelf waren :P
Poetsen volgens de goede volgorde doe ik ook bijna nooit. Vaak gaat eerste de harde borstel erover heen om al het zand er vanaf te vegen, daarna de ros voor alle losse haren en de rest van het zand en dan de harde weer om alles glad te strijken. Paardjelief heeft daarnaast veel te lange en dikke manen om iedere keer dat ik er ben te kunnen borstelen en weer invlechten, daar ben je namelijk zo dik drie kwartier mee bezig. Ik pluk (als echte pietleut) wel alle strootjes uit d'r staart :P

Wat ik trouwens wel merk als ik recht opstap, is dat ik mezelf echt lanceer. Mijn rechterbeen is namelijk veel sterker dan mijn linker. Gisteren ook, lag ik half in de nek van m'n verzorgtink, had niet door dat mn rechterbeen wat makkelijker meegaf :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:10

Nee, ik volg de zogenaamde regeltjes allang niet meer :n . Regels prima, maar wel met een echt goede theorie erachter, anders haak ik toch echt af :D . Sommige dingen zijn zo zwaar achterhaald (dat gedoe van alles links doen bijvoorbeeld :P ). Ik leid mijn paard schuin links- of rechtsvoor, dat wissel ik af, ik stap links en rechts op, vaak ook nog gewoon via het hek, als het even kan, omdat ik mijn paard niet onnodig wil belasten bij het opstijgen. Opzadelen doe ik aan beide kanten, poetsen doe ik op mijn eigen manier en dat kan nog wel eens wisselen hoe de volgorde is, want het ligt er ook aan hoe vies mijn paard is (hij staat 24/7 buiten). Wel wissel ik mijn zweepje meestal af bij het van hand veranderen.

Ik heb mijn paard zelf ingereden en beleerd en juist omdat ik alles zo flexibel gedaan heb, is hij daar ook superrelaxt in. Natuurlijk keken mensen wel eens raar op, maar ach, ze zijn inmiddels wel gewend dat we veel anders doen, dan wat zij leren (bij ons wordt traditioneel les gegeven) dus momenteel kijkt niemand er meer van op. Ik heb als kind voornamelijk bij een particulier leren rijden, waar men ook wat makkelijker was, al hoewel het 'links' gebeuren daar wel speelde natuurlijk. Ik ben pas toen ik rond de 20 was op een manege gaan rijden, al hoewel ik daar weinig uitdaging in vond, dus dat is heel kort geweest. Nu zou ik nooit meer op een manege willen rijden, al kreeg ik geld toe. ;)
Maar goed, ik heb ook mijn eigen paardje nu, dus dat scheelt. Kan ik lekker alles op mijn eigen manier doen, heerlijk, die vrijheid!!! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:13

Ik hou me er ook niet meer aan.
Stap wel links op maar houd de zweep altijd in me rechterhand, die verwissel ik nooit.
Opzadelen doe ik links maar maak wel de singel aan de 'verkeerde' kant vast.
Ik loop eigenlijk altijd rechts naast me paard i.p.v. links..
Borstelen doe ik niet in de goede volgorde..

Euh.. nog meer? :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:44

een paar dingen doe ik nog steeds wel: niet vast zetten aan het hoofdstel, rijden met cap en laarzen (99% van de tijd), teugels niet over de hals laten liggen met geleiden maar met twee handen vast houden, paardenknoop met vast zetten, longeren overleg ik eerst als er iemand rijdt.

Maar nog veel meer dingen doe ik anders. Idd van twee kanten opzadelen, 'bak vrij' roep ik niet, ik kijk wel goed voor ik de bak inkom, zweep wisselen vind ik onzin, poetsen kan ook sterk varieren, poort van de buitenbak is altijd open, anders moet ik afstappen als ik eruit wil.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:51

Oh, nog een kleine aanvulling bij deze :D : Ik zet mijn paard nooit vast, die staat altijd los (mag hem ook niet vast zetten aan een touwhalster ;) ). Ik rij vrijwel altijd met cap (niet altijd, dat geef ik eerlijk toe :o ) en ik met rijschoenen, laarzen en ook met gympjes (als ik zonder zadel/met bareback pad rij). Longeren doe ik vrijwel nooit, ik werk los (a la K.F. Hempfling, op lichaamstaal) of ik werk met de dubbele lange lijnen of ik doe wat grondoefeningen aan de lange lijn, maar dat is geen longeren, daar versta ik wat anders onder. De teugels doe ik over zijn hoofd, als ik mijn paard moet leiden aan zijn bitloze hoofdstel. :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:01

Ik denk dat het er ook vanaf hangt of je dingen vanuit veiligheid doet of dat zaken zo gaan 'omdat het zo hoort'.

De zaken die Lielle hierboven noemt, niet vastzetten aan het hoofdstel, rijden met cap en laarzen (in mijn geval vaak chaps en deugdelijke rijschoentjes), paardenknoop, hebben ook gewoon met veiligheid te maken en die doe ik dus ook.

Verder zadel ik op aan de kant die op dat moment het handigste is, loop ik zowel links als rechts naast mn paard, bakdeur blijft vaak open, poetsen varieert (als iig de plek van het zadel/singel maar schoon is en de hoefjes zijn uitgekrabt). Ik wissel wel mn zweep. Ik rij regelmatig met 1 handje los (en ja, ook op paarden die ik niet ken, erger nog, ik heb het zelf niet eens in de gaten en dan zie ik weer eens foto's van mezelf met 1 hand aan het stuur en de andere hand ergens wijzend naar een punt in de verte ofzo :+ )

Opstappen doe ik aan de linkerkant, ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd aan de rechterkant. Lijkt me wel handig, misschien toch maar eens oefenen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:21

Anne. schreef:
Nu vroeg ik me af of bokt zich eigenlijk wel aan de 'standaard' regeltjes houdt? Stap jij links op? Wissel je je zweep netjes van hand als je van hand veranderd? Zadel je je paard aan de linkerkant op? Gebruik jij je poetsspulletjes in de juiste volgorde? En ga zo nog maar eventjes verder.
Natuurlijk ben je er na een paar jaar gewend aan geraakt om links op te stappen, dat zonder twijfel, maar stap je ook wel eens aan de rechterkant op?

Hahaha, dat zijn echt van die manegeregeltjes die ik al laaaaaang en breed overboord heb gekieperd. En waarom: onhandig en overbodig.

Ik stijg meestal rechts op, vind ik makkelijker en aangezien mijn paard aan de rechterkant van zijn rug last heeft van zijn spieren heb ik liever dat het gewicht van mij + zadel niet aan de rechterkant maar aan de linkerkant van zijn lichaam wat druk geeft. Wanneer ik buiten rijd heb ik mijn zweepje altijd rechts, ongeacht wat de binnenhand is, en wanneer ik in de bak rijd heb ik twee zweepjes, omdat ik geen zin heb om om de haverklap te wisselen wanneer ik bijvoorbeeld een slangenvolte rijd.
Wat borstelen betreft: ik heb een IJslander die het hele jaar dag en nacht buiten staat, die borstel ik nu toevallig omdat hij verhaart, en wanneer hij erg smerig is gaat er een borstel overheen. Hij kan rollen en hij heeft vriendjes die hem kunnen kriebelen, wat zou ik hem nog gaan borstelen ;)

Het enige dat ik nog volgens de manegeregeltjes doe is links opzadelen. En dat eigenlijk vooral omdat mijn zadelkast links van de poetsplaats is :D

Ssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:50

Ik stap wel altijd links op, dat heb ik altijd zo moeten doen en ik weet eigenlijk niet eens of ik wel rechts op kan stappen, nog nooit bij nagedacht of geprobeerd :P

Met de zweep heb ik altijd al een probleem gehad, ik wissel hem bijna nooit, als ik hem in mijn linker hand heb dan verlies ik hem altijd :S
Dus daarom heb ik hem altijd rechts.

En opzadelen is maar net hoe het uitkomt

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:55

Ik heb nog noooooit rechts opgestapt, zadel gaat ook 99% van de tijd via de linkerkant erop (of ik moet 'm heeeel onhandig vasthebben) en met de zweep doe ik 't nu niet meer continue maar dat heeft te maken met de training. Borstelen... Tja, ik hou het meestal wel in de goede volgorde :j.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:01

Ik doe heel veel automatisch aan de linkerkant (opzadelen, dekens opdoen, aansingelen etc) rechts opstappen heb ik 1 keer geprobeerd maar dat kan ik dus niet :Y)
Borstelen doe ik zoals het uitkomt maar heb mijn kids wel de goede volgorde geleerd.
Zweep wisselen doe ik niet altijd (zo'n gedoe met die lang dressuurzweep :P )hangt er ook van af waarvoor ik de zweep bij me heb.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:01

Ik stap altijd links op, maar leidt ook recht. Afstappen doe ik door mijn rechterbeen over zijn nek te gooien (ben nog maar 1x vergeten m'n linkervoet uit de beugel te halen, gelukkig op een kleine pony, met Ax had ik recht op m'n neus gegaan is veel te groot haha). Zweepje houdt ik altijd rechts, links ben ik zo'n klungel.

Borstelen, hangt er van af hoe vuil m'n spook is, ik borstel hem natuurlijk altijd, maar niet altijd met én de roskam én de harde én de zachte én het wolletje. Lichtrijden op het juiste been is een automatisme geworden. Opzadelen doe ik ook altijd links, bandageren doe ik ook altijd in dezelfde volgorde, links voor, rechts voor, links achter, rechts achter.

Rijden met cap doe ik nooit, vastzetten aan het hoofdstel ook niet. Rijden met laarzen, tja meestal, soms ook niet. Wat ik ook wel altijd doe, is rijden met handschoenen, soms trekt ie z'n hoofd naar beneden en dat schuurt soms wel. Ook heb ik ringen aan, dus dat doet soms wel pijn dan als ik geen handschoenen aan heb. Zet hem ook altijd vast met een paardenknoop.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:03

arm door de teugel als je de beugels op maat maakt of aansingelt, dat doe ik ook nogsteeds en ik wil dat de kids dat ook met de pony doen.

Eigenlijk doe ik nog heel veel zoals ik het geleerd heb :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:06

Anne. schreef:
Nu vroeg ik me af of bokt zich eigenlijk wel aan de 'standaard' regeltjes houdt? Stap jij links op?
Nee, ook vaak rechts, beter voor jezelf en ook voor t paard :)
Wissel je je zweep netjes van hand als je van hand veranderd?
Nee, heb em altijd rechts, omdat hij rechts vaak naar binnen en naar buiten valt.
Zadel je je paard aan de linkerkant op?
Nee, ik zadel op aan de kant die t dichtst bij staat :D
Gebruik jij je poetsspulletjes in de juiste volgorde?
Nee, er gaat hier even snel een roskam overheen, af en toe nog een zachte voor t stof daarna, en that's it

Ik ben dus niet zo van regeltjes :o
Net zoals ik mijn paard los achter me aan laat lopen, los laat staan bij opstappen en poetsen, onder hem door kruip als ik daar zin in heb enz.
Bij alles wat ik doe vraag ik me eest af wat het nut ervan is. En bij 80% van de regeltjes kom ik er dan achter dat het gewoon onzin is allemaal.. Ik heb van de manege geleerd dat paarden 22 uur per dag in een stand staan, dat ze 2x 2 kilo brok krijgen en geen hooi nodig hebben, dat ze allemaal ijzers onder moeten, dat je een deken onder het zadel kan leggen als een dekje te duur is, dat je de teugels onder de beugels moet vastmaken, dat je een paard nóóit los mag laten, dat je ze een knal met de zweep moet geven als ze niet luisteren.. Maar nu doe ik eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat ik heb geleerd vroeger :Y)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:07

Jeetje wat ben ik dan braaf :') Heb sinds 2 jaar mijn eigen paard, maar doe alles via die regeltjes :+
Links opstappen, links opzadelen, gaatje voor gaatje aansingelen, eerst roskam, dan hard, dan zacht, zweep wisselen, en ga zo maar door.. Is eigenlijk een gewoonte geworden. Ik denk er niet eens over na als ik het doe..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:10

Ik stap wel vaak links op, gewoonte denk ik. Hoewel het ook wel eens anders uit komt.

Poetsen doe ik alleen als hij vies is, en dan meestal alleen een zachte borstel om het zand weg te krijgen. Is hij een keer echt smerig of verhaart hij gaat de rosborstel eroverheen.

Zweep pak ik vaak wel over, maar ik hou hem gewoon aan de kant waar ik hem op dat moment nodig heb. Soms is dat linksom links, soms linksom rechts enz.

Na het rijden en soms ook wel voor het rijden bij het op/afzadelen staat mijn paard gewoon los, lekker makkelijk en hij blijft staan dus prima.

Net zo in de bak, bij aansingelen hoef ik echt geen arm erdoorheen te doen.

Dat is hem zo aangeleerd, net als dat hij altijd netjes achter me blijft en niet door me heen loopt als ik stil ga staan.

Verder heb ik altijd geleerd paard om te draaien in de wei/paddock, doe ik ook nog steeds netjes. Mochten ze gek doen krijg ik geen hoeven in mn gezicht.

Sommige "regeltjes" zijn niet voor niets ontstaan, daarom hou ik ze vaak ook gewoon aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:16

Apple schreef:
Ik denk dat het er ook vanaf hangt of je dingen vanuit veiligheid doet of dat zaken zo gaan 'omdat het zo hoort'.

De zaken die Lielle hierboven noemt, niet vastzetten aan het hoofdstel, rijden met cap en laarzen (in mijn geval vaak chaps en deugdelijke rijschoentjes), paardenknoop, hebben ook gewoon met veiligheid te maken en die doe ik dus ook.

dat klopt idd wel, een regel waar ik de achterliggende reden van snap en onderschrijf hanteer ik nog steeds, andere zijn mooi verwaterd. Maar veiligheid en 'goed voor je paard' zijn daarbij wel het uitgangspunt. En alleen links opzadelen zie ik de noodzaak niet van in.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:21

Helemaal mee eens Lielle! Opzadelen doe ik gewoon wat het beste uitkomt hoor.

Maar als er een bepaalde regel voor is, en ik vind dat zelf toch echt anders veiliger dan kies ik toch zeker wel voor de veiligste manier.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:26

regels zijn er om gebroken te worden

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:29

Goh, al bij al volg ik braaf de regeltjes hoor O:)

Nu ja, opzadelen doe ik een beetje aan beide kanten omdat ik mn singel er elke keer volledig af haal.
En wat het borstelen betreft heb ik zo mn vaste routine, weet niet of dat de manege-routine is of niet, vast wel :+ ..
Opstappen doe ik steeds langs links, denk dat ik bij rechts opstappen mn paard kwijt zou zijn!
Als ik in / uit de bak ga roep ik netjes 'poort vrij' en ik respecteer (of tenminste probeer toch, want er zijn er uiteindelijk wel erg veel) de manege-regels zoals niet longeren tijdens privé-les en max. 5 ruiters in de bak met privéles etc.
Geef wel heel eerlijk toe dat ik ons bitje niet elke keer afspoel na het rijden :o
Wandelen naast mn paard doe ik altijd langs links, alhoewel rechts me soms makkelijker lijkt omdat hij me dan niet omver kan lopen moest hij van iets schrikken oid :Y)

Sommige regeltjes zijn echt hartstikke belachelijk, maar het merendeel is er toch om het rijden en vertoeven op een manege etc aangenaam te maken voor iedereen ..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:54

Ik ben eigenlijk best wel van de regeltjes. Niet omdat ik dat graag wil zijn maar ik ben echt totaal spastisch als ik dingen moet doen aan de rechterkant van het paard. Opstijgen, opzadelen, dekens opleggen, ik doe het allemaal netjes links. Er af lukt me nog wel aan de rechterkant maar dat doe ik bijna nooit.
Ik singel altijd in etappes aan en ik poets 9 vd 10x netjes in de goede volgorde. En dan vaak nog elke borstel 2x (schimmel dus kan me er op uitleven). Riempjes van het hoofdstel in de goede volgorde vastmaken en losmaken... Ben een echte manegeruiter denk ik :D

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:58

Ik stap altijd links op, alleen met afstijgen soms aan de rechterkant.
Als ik met zweep rij dan wissel ik hem wel van hand, anders komt de zweep soms tegen de bakrand aan.
Opzadelen ligt er maar net aan hoe ik het zadel vastheb.
Met poetsen is het natuurlijk logisch dat je eerst gaat rossen en niet dat je met een zachte borstel begint haha :P.
Voor de rest niet echt regeltjes.