Maartje1990 schreef:tja, nou ik heb geen ijzers en euhm... ben ook niet bepaald een voorstander van ijzers
Als je de luxe hebt om zelf te kiezen wat voor hoeven je in je klauwen krijgt
maar ik weet het niet altijd dus kijk altijd even naar de voetjes
en dan krab ik ze ook meteen even uit als ik toch dat hele been al opgehesen heb
.Maar opzich is het ook wel logisch dat het voor gezonde hoeven zonder aanpassingen die het grootste deel van de dag op een normale ondergrond lopen niet echt nodig is, anders liepen er heel wat konikspaardjes kreupel onderhand
. Maar controleren van de voeten is wel handig zo af ten toe, maar iedere dag voor en na het rijden is misschien wat overdreven.EDIT: maar paarden observeren dingen ook anders met links en rechts. Als je eerst links ergens langs rijd en het is eng en je rijd dan nog een keer links langs is het niet meer eng. Rij je er de andere kant op langs grote kans dat het weer eng is. Zo'n zwieberende deken rechts is ook wel ff schrikken dan natuurlijk. Rustig opleggen van een zadel zal al wel minder zijn denk ik.

. Regels prima, maar wel met een echt goede theorie erachter, anders haak ik toch echt af
. Sommige dingen zijn zo zwaar achterhaald (dat gedoe van alles links doen bijvoorbeeld
) en ik met rijschoenen, laarzen en ook met gympjes (als ik zonder zadel/met bareback pad rij). Longeren doe ik vrijwel nooit, ik werk los (a la K.F. Hempfling, op lichaamstaal) of ik werk met de dubbele lange lijnen of ik doe wat grondoefeningen aan de lange lijn, maar dat is geen longeren, daar versta ik wat anders onder. De teugels doe ik over zijn hoofd, als ik mijn paard moet leiden aan zijn bitloze hoofdstel.
.
Heb sinds 2 jaar mijn eigen paard, maar doe alles via die regeltjes