Monty Roberts

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:06

<
Als je een dier snel wilt africhten, vooral in het nalaten van gedrag dat je hinderlijk vindt, dan is het schrikdraadmodel zeer werkzaam. De bekende slipketting voor honden is een voorbeeld. De diverse halsters die in de NH-branche in zwang zijn, zijn daar een variant op. Sommige zijn geknoopt van touw, en die knopen drukken op zenuwbanen, zodat je met een licht rukje een stekende pijnscheut kunt veroorzaken. Andere hebben prikmiddelen aan de binnenzijde, iets minder geniepig, maar het werkt eveneens. Omdat je een paard bijna altijd aan een halster hebt, zijn deze instrumenten heel bruikbaar. En los ervan heb je natuurlijk altijd nog de zweep en je kunt ook oefenen in het knijpen van gevoelige plekken. Het komt allemaal op hetzelfde neer.
>
<
Zou het niet leuk zijn als we al die conflictstof met het paard overboord zouden kunnen zetten en hem gewoon zouden kunnen hebben als een gezellige, toegewijde speelkameraad? Welnu, dat is geen enkel probleem! Alles wat we hoeven doen is een aantal frustrerende, op de keeper beschouwd zelfs pesterige elementen uit het dagelijks paardleven verwijderen en hij staat open voor samenwerking, vaak meer dan we aankunnen.
>
<
Dan is leiderschap ook niet meer een handige structuur, en op die manier bleken de "grote" NH-namen, de zgn. gurus, doorprikbare luchtbalonnen: goedkope kermiskunst, makkelijk na te doen, vaak paardonvriendelijk, geen basis voor echt paardplezier en nog minder voor echte prestaties. Personen die in Nederland commercieel mee gingen liften op de snel rijdende NH-trein konden op eerste aanschouwing worden bijgeborgen in het banaliteitenmuseum.
>


tot zover even....

prompter

Berichten: 11501
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:42

palousa_boy schreef:
maakt niet uit... het gaat om de spullen die worden gebruikt die niet zo heel erg paard vriendelijk zijn, de rest, tja dat staat er toevallig omheen.


Pardon? De rest staat er "toevallig omheen"? En als jij me kunt vertellen op welke "zenuwbanen" die knopen van het touwhalster drukken, dan ga je door voor de wasmachine. Als je een beetje thuis bent in de anatomie van het paard, dan zou je weten dat die knopen niet op zenuwbanen, acupuntuurpunten of wat dan ook drukken. Pure stemmingmakerij, dat stukje...... erg slecht gekozen door je!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:10

Citaat:
okey, die halsters, misschien wat overdreven, maar zal wel nut hebben toch
om het paard waarmee je bezig bent in bedwang te houden, het is namelijk erg irri als je paard de hele tijd wegloopt.


Bovendien als je dit vindt wat maakt het dan nog uit hoe zo'n halster druk uitoefend . Het hele nut van NH is juist om geen halster meer nodig te hebben om je paard " in bedwang" te houden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:23

palousa_boy schreef:
Omdat je een paard bijna altijd aan een halster hebt, zijn deze instrumenten heel bruikbaar. En los ervan heb je natuurlijk altijd nog de zweep en je kunt ook oefenen in het knijpen van gevoelige plekken. Het komt allemaal op hetzelfde neer.


Heb je een paard bijna altijd aan een halster? Hmmm, vreemd, dat is me bij de harmony en refinementlevels van PNH niet opgevallen. Bestaan er onzichtbare halsters?

De zweep? Ik heb geen NH-er een zweep zien gebruiken. Oh, nou snap ik het: de carrot stick. Laat dat nou je verlengde arm zijn?

En als jij mij kunt aanwijzen waar er geknepen wordt bij PNH, dan mag je van mij niet alleen door voor de wasmachine, maar ook voor de enkele reis naar China....

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:11

tuurlijk, erg bedankt, stel ik zeer op prijs, maar door omstandigheden, kan ik helaas niet gaan Haha!

en of je paard bijna een halster of niet om heeft, hangt af van de eigenaar toch? en hoe ze staan gestald toch? of wilde je soms zeggen van niet?
paarden in stands hebben toch opvallend vaak een halster om of wil je beweren van niet?
en in de wei is het ook wel lekker als ze een halster dragen, hoef je die niet ter plekke om te doen, als je paard 'geen zin heeft' jatoch..
en in een box.. tja, bij het ene paard wel, bij het andere paard niet, meestal niet okey, mee eens, maar dat hangt puur van de eigenaar af.

en bronnen, nee ik kijk niet of ik een bron heb van iemand die helemaal anti is, of juist groot voorstander.

en touwhalster op zenuwbanen... okey, zo denkt degene die dit stukje heeft geshreven er misschien over.... zegt nog niet meteen dat ik het met hem eens ben!!

maargoed, volgende keer als ik weer wat meer tijd heb, zal ik misschien wat beter zoeken ipv het eerste meteen te pakken.. okey, wat jullie willen.

btw.... dit soort stukjes kom ik trouwens wel erg vaak tegen, maar goed, daar gaat het nu niet over.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:19

Palousaboy, als je hier wat neerzet, dan ga ik er van uit dat je achter de stellingen staat (of je moet er expliciet bij vermelden dat je er anders over denkt, maar dat heb ik niet gezien bij jouw quote) . Als jij een opmerking maakt dat het allemaal niet zo vriendelijk is met de NH en ik wil daar voorbeelden van hebben, verwacht ik niet dat je er persoonlijk ooggetuige van bent geweest, maar ik verwacht ook niet dat je het eerste pakt wat je tegenkomt. Voor of tegenstander daargelaten.

Bovendien denk ik niet dat iemand, die zijn paard in een stand heeft staan (en dat zijn hier toch meestal maneges) aan NH doet. Enkeling uitgezonderd.
Maneges hebben hun paard ook niet met een touwhalster vaststaan. Je hoort helemaal geen paard aan een touwhalster vast te zetten.

Paard met halster op het weiland is pure gemakszucht. Mensen die hun paard zonder halster niet meer te pakken kunnen krijgen hebben een probleem en zijn de beste kandidaten voor NH.
En meestal ligt dat idd niet aan het paard, maar aan de eigenaar....daar heb je helemaal gelijk in.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:10

okey, ik geef toe, volgende keer zal ik iets beter kijken, zoals ik al heb gezegt.

maargoed, als we nu weer gewoon door kunnen gaan met dit topic ipv een beetje ruzie maken over wat nou wel waar is en wat niet... k heb geen zin in ruzie hierzo, en ergens anders trouwens ook niet.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:18

maargoed, paarden met een halster in de wei, is misschien wel gemakzucht. (grappig als die paarden dan zelf hun halster weer afdoen Haha!) als je paard zonder niet te vangen is, zou ik daar idd aan gaan werken, maar dat is dan ook je eigen fout, mits je het paard op oudere leeftijd van iemand anders hebt gekocht die er niet naar keek, maar anders is het dus je eigen fout in de opvoeding van het paard, of gewoon eigenwijs paard, maar dan moet het alsnog wel kunnen.

zoals ik vaak zeg, dit verschild per paard.
de ene wil graag naar binnen, en loopt los achter je aan, de andere die valt je aan als je hem uit de wei wil halen.
bij de gevallen hier tussenin is het soms wel handig als ie al een halster om heeft (hebben het natuurlijk wel over een gewoon halster) dan zijn ze net zoals je zegt, gewoon wat makkelijker te pakken.

oh ik moet naar school, volgende keer weer wat over monty :d, daar gaat het tenslotte over.

greetz jef

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:52

dat van dat schrikkeldraadje heb ik al vaker gehoord... je gebruikt bij parelli een speciaal halster, omdat het licht is, als je niets doet, en druk zet als je wel iets wilt. integenstelling tot normale halsters die veel zwaarder zijn en altijd druk geven. carrotstick is onmisbaar, zeker bij at liberty. sommigen denken dan weer dat het een zweep is, maar ik kan met dat ding keihard naast m'n paard slaan, en dan komt hij naar me toe....daar snappen normals echt helemaal niets van...hahaha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:17

palousa_boy"]
maargoed, paarden met een halster in de wei, is misschien wel gemakzucht. (grappig als die paarden dan zelf hun halster weer afdoen Haha!) als je paard zonder niet te vangen is, zou ik daar idd aan gaan werken, maar dat is dan ook je eigen fout, mits je het paard op oudere leeftijd van iemand anders hebt gekocht die er niet naar keek, maar anders is het dus je eigen fout in de opvoeding van het paard, of gewoon eigenwijs paard, maar dan moet het alsnog wel kunnen.
[/quote]

Tegen niet kunnen pakken kun je wat doen.

[quote="palousa_boy schreef:

zoals ik vaak zeg, dit verschild per paard.
de ene wil graag naar binnen, en loopt los achter je aan, de andere die valt je aan als je hem uit de wei wil halen.
bij de gevallen hier tussenin is het soms wel handig als ie al een halster om heeft (hebben het natuurlijk wel over een gewoon halster) dan zijn ze net zoals je zegt, gewoon wat makkelijker te pakken.


als een paard achter je aanloopt ziet hij jou als leider. Een leider hoor je niet aan te vallen. Misschien ligt er biks binnen op hem te wachten, en misschien is hij echt blij om je te zien. Maar het gedrag van paarden op het weiland heeft maar heel weinig te maken met NH...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:55

een zweep kan ook een verlengde van je arm zijn. Ik gebruik een zweep met de vrijheidsdressuur, niet om te meppen, maar om aanwijzingen te geven, als verlengde van mijn arm dus

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 01:25

nou.. ik zal het je sterker vertellen, het diend ook voor verlenging van je arm. dat sommige mensen er nou mee meppen, tja dat is misbruik van je middellen zegmaar.
bij het rijden is het ook een soort 3e been
bij longeren ook, loop je, als het goed gaat, niet de hele tijd te meppen, maar rustig achter je paard aan.

naar mijn idee is de zweep daar dus voor uitgevonden, en niet voor paarden die bijv niet de trailer vrijwillig in gaan, maar erin geslagen moeten worden.

greetz jef

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:50

palousa_boy schreef:
bij longeren ook,
loop je
, als het goed gaat, niet de hele tijd te meppen, maar rustig achter je paard aan.


Wie moet er nu beweging hebben, jij of het paard? Haha!

Bij het longeren hoor je niet mee te lopen. Jij blijft staan en draait met het paard mee.

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 11:53

jah.. hehe dââh tuurlijk dat bedoel ik ook helemaal niet....
als we toch bijdehand gaan doen ken ik er ook nog een paar, maar ik laat ze maar weg.

ik zal het anders formuleren:

bij longeren ook, daar BEN JE OOK NIET DE HELE TIJD AAN HET MEPPEN MET JE ZWEEP, MAAR GAAT IE RUSTIG ACHTER HET PAARD AAN, OF WIJST DE ZWEEP NAAR DE FLANKEN VAN JE PAARD.

zo beter dan?

greetz jef