GEZEGDE: Papier springt niet!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:06

Papieren springen en lopen niet.

Mijn merrie is veelzijdig gefokt.

Heb haar laten overschrijven van het KWPN naar het NRPS. Daar kreeg ik als reactie op dat ze nu 1000,- minder waard was.
Volgens mij is het nog steeds dezelfde merrie. :o

Dat is ook al zo'n rare uitspraak.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:09

Alane schreef:
een papier is geen garantie dat het dier wat bij het papier hoort ook daadwerkelijk zal en kan presteren.

een niet gekeurde hengst op een merrie zonder papieren zetten heeft niets met fokken te maken, en staat los van of papieren ene garantie zouden zijn of niet.

Dan vraag ik me af wat jij onder fokken verstaat?

MarchadorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:36

Nog nooit gehoord, maar geweldig!! Die moet ik onthouden.
Papier zegt mij dus echt 10 keer niets, mijn oudje kon springen als de beste, die vond het zo enorm leuk. Met springen had ze ver kunnen komen. Alleen de juiste ruiter was er niet voor :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:39

Gini schreef:
Alane schreef:
een papier is geen garantie dat het dier wat bij het papier hoort ook daadwerkelijk zal en kan presteren.

een niet gekeurde hengst op een merrie zonder papieren zetten heeft niets met fokken te maken, en staat los van of papieren ene garantie zouden zijn of niet.

Dan vraag ik me af wat jij onder fokken verstaat?

Waarom gebruiken mensen die beplaade hengst op hun merrie? omdat ze een bepaalde verwachting hebben, oudere hengsten hebben vaak een betrouwbare index die aangeeft dat de verwachting meer kans geeft om waar te worden dan bij jongere hengsten waarvan nog weinig bekend is, maar je hebt altijd nog 2 personen om de tango te dansen...
de hengst alleen doet het niet...
Als je dan een hoge kans op slagen wilt hebben, dus dus een verwachting die waar wordt, dan heb je dat met een hengst die zich bewezen heeft icm met een merrie wiens moederlijn zich bewezen heeft...

zet je de papierloze hengst van de buren op je merrie, dan ben je aan het vermeerderen, en draagt die dekking niets bij...
Dan is de kans dat je verwachting uitkomt nog minimaler, omdat je niets tot zeer weinig weet over de herkomst van die hengst, gezondheid, enz.

Fokken is vooruit kijken, vanuit het hokje je grenzen verleggen en bedenken welke toegevoegde waarde het heeft voor alles en iedereen, maar vooral het veulen als je kiest voor die combinatie...
roepen dat het veulen dan tot het eind zijner/harer dagen bij je zal blijven, is ook niets meer dan een verwachting die niet waar hoeft te worden...
er lopen vele wegen naar Rome, en als Rome dan ons graf is kun je nog behoorlijk verdwalen onderweg of de eindbestemming eerder bereiken dan je verwacht had... wat is dan de kans van zo'n veulen?

en daarnaast is een papier geen garantiebewijs, Jaz X Gribaldi betekend niet gelijk Olympisch goud....
niets meer dan een verwachting die gedocumenteerd is, het afstammingsbewijs... en is die droom ook nog eens afhankelijk van andere factoren... bij wie komt het terecht, hoe doorstaat het de opfok, past de ruiter, ambities van die rutier etc...
maar ook hoe bevestigd is de merrielijn, hoe past die hengst bij die merrie....
en dan:
Albert Einstein is mijn vader, Marilyn Monroe mijn moeder, ik lijk op mijn vader en heb de hersens van mijn moeder
en nu is mijn vader X en mijn moeder Y, hoe groot is dan de kans dat ik hetzelfde iq heb als Albert Einstein en het uiterlijk van Marilyn Monroe?
en dat is niet bedoelt dat we allemaal top sportpaarden willen hebben...
hetzelfde gaat op voor kinderpony's, brave paarden met een koel karakter...etc.

Gini

Re: GEZEGDE: Papier springt niet!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:47

Tuurlijk, daarmee ben ik het helemaal met je eens. Fokken is kijken naar verschillende dingen, niet alleen papier. Maar hier in dit topic gaat het over de nutteloosheid van papier en daar ben ik het niet mee eens.

Citaat:
Albert Einstein is mijn vader, Marilyn Monroe mijn moeder, ik lijk op mijn vader en heb de hersens van mijn moeder
en nu is mijn vader X en mijn moeder Y, hoe groot is dan de kans dat ik hetzelfde iq heb als Albert Einstein en het uiterlijk van Marilyn Monroe?

Dat is nou fokken (ik ga even verder met je voorbeeld)
Wat is jouw doel: een kind fokken dat zowel intelligent is, als mooi. Natuurlijk ga je dan niet gelijk beginnen met Albert Einstein en Marilyn Monroe. Je neemt bijvoorbeeld eerst Marie Curie. Daar komt dan met goed geluk een intelligent, iets mooier kind uit. En dan kan je verder "fokken" met Monroe.
Dat is nou wat fokken maakt en daarom is papier ook belangrijk, dat je weet wat achter welk paard zit.

De gemiddelde ruiter heeft denk ik niet de ambitie om olympisch goud te halen, maar toch zou mij dat beter lukken met een goed gefokt dressuurpaard dan met een tuiger.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:42

@Gini, ik vermoed zo dat we beide hetzelfde bedoelen maar langs elkaar heen praten :D

Papieren zijn zeker belangrijk en absoluut niet nutteloss, maar zijn geen garantie dat het produkt ook daad kan wat het papier je verteld... ook omdat je afhankelijk bent van meerdere factoren, opfok, karakter, ruiter, trainer, etc.. het paard moet ook de kans krijgen om zijn/haar papier waar te maken...
maar soms is het een en ander niet voldoende bevestigd in de genen, en dan heb je een paard met een papier dat klinkt als een klokje, maar het niet kan laten zien...

(nog maar te zwijgen of papieren die niet bij het paard horen... als veulen verdronken en als 6 jarige in de prijzen.)
Laatst bijgewerkt door Alane op 16-03-10 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:43

eldango schreef:
Papieren springen en lopen niet.

Mijn merrie is veelzijdig gefokt.

Heb haar laten overschrijven van het KWPN naar het NRPS. Daar kreeg ik als reactie op dat ze nu 1000,- minder waard was.
Volgens mij is het nog steeds dezelfde merrie. :o

Dat is ook al zo'n rare uitspraak.

Dat is niet zo'n hele gekke uitspraak hoor!
Veel fokkers zien het NRPS als het afvalputje van het KWPN.
Zo ken ik een voorbeeld van een NRPS merrie, die ster werd. Maar bij het KWPN nooit ster zou zijn geworden.
Discussie daarover is kortgeleden ook geweest hier op bokt, misschien dat je daar beter wijs uit wordt.
[F-AM] NRPS versus KWPN

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:53

Alane schreef:
@Gini, ik vermoed zo dat we beide hetzelfde bedoelen maar langs elkaar heen praten :D

Waarschijnlijk :D
want hier ben ik het mee eens:

Citaat:
Papieren zijn zeker belangrijk en absoluut niet nutteloss, maar zijn geen garantie dat het produkt ook daad kan wat het papier je verteld... ook omdat je afhankelijk bent van meerdere factoren, opfok, karakter, ruiter, trainer, etc.. het paard moet ook de kans krijgen om zijn/haar papier waar te maken...
maar soms is het een en ander niet voldoende bevestigd in de genen, en dan heb je een paard met een papier dat klinkt als een klokje, maar het niet kan laten zien...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:06

Het is idd een uitspraak met een harde kern van waarheid, het is nog altijd de combinatie die het doet.

Ooit op wedstrijd een omroeper bij het springen gehad die tijdens mijn parcours iets te uitgebreid aanhaalde dat mijn paard afstammingloos is, hij moest alleen wel zn woorden terug nemen was de eerste na ruim 30 starts die dubbel 0 reed en zo zie je maar weer, het maakt niks uit wie de vader is.

Een stamboek geeft voor de fokkerij een verwachtingswaarde, daarvoor is een papier nuttig. Om de kans op een goed veulen te vergroten omdat er dingen bekend zijn over de lijn van voorouders. Maar onder het zadel maakt t dus niks uit.

Citaat:
De gemiddelde ruiter heeft denk ik niet de ambitie om olympisch goud te halen, maar toch zou mij dat beter lukken met een goed gefokt dressuurpaard dan met een tuiger.

Is het toch vreemd dat ongeveer 80% van de top dressuurpaarden spring gefokt is, maar ik snap je punt wel, door een goede selectie te maken vergroot je de kans op een nieuw talent.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:36

is helemaal niet zo vreemd dat een groot gedeelte van de paarden die alleen gebruikt worden voor dressuur springengefokt zijn.... bloedspreiding

ik ben van mening dat een een paard ten allertijde een sprong moet kunnen maken...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:38

Alane schreef:
is helemaal niet zo vreemd dat een groot gedeelte van de paarden die alleen gebruikt worden voor dressuur springengefokt zijn.... bloedspreiding

ik ben van mening dat een een paard ten allertijde een sprong moet kunnen maken...

Volgens mij draaide het vroeger niet om de fokrichting, er was helemaal geen onderscheid in.
Volgens mij is dat er nog steeds niet bij de Duitse stamboeken, en ik kan ze niet bepaald ongelijk geven. Wat je zegt, een paard moet ten alle tijde een sprongetje kunnen maken. Dan weet je ook dat je paard goed in elkaar zit.

irisbroer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:09

Tsjaa een papiertje zegt niet alles, zo zie je maar weer. Haha.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:13

Of het paard goed springt, ligt natuurlijk deels aan het karakter,
maar ook deels aan de techniek.
Een paard of een pony met een bagger techniek, zal natuurlijk wel een sprongetje kunnen maken. Maar Z of ZZ zal het wss niet worden ;)

Je kan dan wel een super papier hebben, maar dan moet het paard het ook willen, en een meewerkend karakter hebben.

Mijn pony bijv. heeft geen papieren, maar toch een nette techniek, geen papieren hoeft nog niet persé te betekenen dat een paard of pony een slechte techniek heeft.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:20

ik kijk wel degenlijk naar het papier!en vind het papier erg belangrijk.
het papier zegt niks over hoe goed het paard wel of niet kan springen,maar het papier zegt wel veel over hoe het paard kan zijn(de bewerkelijkheid)het karakter en zelfs het type.
wij kopen en verkopen paarden en hier word veel zadelmak gemaakt,en aan het papier kun je wel een beetje zien wat je in de kuip heb,bepaalde afstammelingen van hengsten koop ik niet eens,want iedere hengst zijn nakomelingen hebben bepaalde karakter eigenschappen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:39

Janine1990 schreef:
Volgens mij draaide het vroeger niet om de fokrichting, er was helemaal geen onderscheid in.
Volgens mij is dat er nog steeds niet bij de Duitse stamboeken, en ik kan ze niet bepaald ongelijk geven. Wat je zegt, een paard moet ten alle tijde een sprongetje kunnen maken. Dan weet je ook dat je paard goed in elkaar zit.

toch wel, maar het had toen geen naam, niet zoals men nu bij het KWPn onderscheid moet maken tussen dressuur en springen. En wat is dan springen gefokt? neem nu 1 van mijn paarden.
Fürst Heinrich X Amulet X Commandant.
papa is aardig dressuurgefokt, maar toch ook springen.. of springefokt en meer dressuur?
Amulet net zo iets, springgefokt of dressuurgefokt?
Ook een springpaard moet kunnen bewegen.

Neem nu bijv. Del Cento, vader De Niro van Donnerhall van Donnerwetter. Donnerwetter heeft nog een bekende zoon in dressuurland die dan ook nog eens ggk is Disco Dernier. en dan is Donnerwetter geboren in 1977.

En dan is het nog waar het dier terecht komt...
Ik heb ook nog een frans oldenburgs gefokte 3 jarige staan, vaders springen gefokt, en uit moeders komen leuke en goede springpaardjes.
en dan heb je een Pappilon Lozonais X Liberty Life X Zeus, die hier niet in de springring zal verschijnen.

maw als de hengst vooral in de dressuur of springring getoont wordt en zijn talenten mag laten zien, wil nog niet zeggen dat het dier niet ook nog andere talenten heeft.