Het wordt nooit meer zoals met je eerste pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:22

foxy80 schreef:
minikatje schreef:
mocht je er niet uitkomen, dan zou ik serenity verkopen en een tijdje paardloos blijven totdat je klaar bent voor een nieuw paard in je leven.
wat is er mis met een tijdje rouwen om candy totdat je het een plekje kunt geven en dan een paard aanschaffen en daar dan ook de tijd voor nemen. :)

Begrijp me niet verkeerd, maar verkopen komt nog even niet in de picture. Ik heb Serenity gekocht en neem mijn verantwoordelijkheid, zo ben ik dan wel weer. Het is geen trui die je gaat inruilen omdat de kleur je niet bevalt.
Ik denk nu wel dat het een optie kan zijn om een tijd niet te rijden en iemand anders haar te laten verzorgen, zodat ik kan rouwen, zonder al gelijk drastische beslissingen te nemen à la verkopen.
Ik ga enkel over tot verkopen als het niet anders kan, dus als ik echt een afkeer van haar krijg. Anders vind ik het niet te verantwoorden, het dier is nu 10 jaar en ik ben baasje nr 9 (elk jaar verkocht, er was altijd wel iets: geldnood, opeens andere bloedlijn willen, jonger paard willen, gust blijven...)

weetje dat ik nu toch een band tussen jou en serenity bespeur (wat een naar woord is dat zeg bespeur)
helaas haal je alleen dit stukje uit wat ik typ.
serenity is een een ander paard dan candy, maar zij heeft jou ook nodig.
een paard waar je geen klik mee hebt gaat niet zo met jou op de foto staan zoals in je profiel.
sta het toe, vertel haar desnoods alles over candy hoe stompzinnig dit ook misschien ook klinkt.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:29

Ook voor mij erg herkenbaar dit...
Mijn eerste eigen pony is nog steeds bij mij, maar voordat ik haar kocht heb ik vier jaar lang een pony verzorgd, die ik nog elke dag enorm mis. Pony was al 24 toen ik begon met haar verzorgen, maar ze kon nog alles en ze was soms vreselijk druk. Ik was de enige die haar reed/met haar bezig was en ze was echt mijn maatje. Ik kende haar door en door, zij mij ook. Ik vertrouwde haar ook echt voor de volle 100%, ik had nog nooit zo'n lieve en geweldige pony gekend.
Het was dan ook een enorme klap toen ze van de zomer vrij onverwachts overleed. Ze was dan wel oud en ze liep niet helemaal goed meer, maar verder was ze gezond en vrolijk.

Mijn huidige pony was eerst mijn verzorgpony en stond bij Katinka (de oude pony) op stal. Ik rijd haar nu vanaf april en het is echt een ontzettend leuke merrie. :j Merk wel dat ik elke dag steeds iets meer om haar ga geven. Maar zoals bij mijn oude verzorgpony? Nee...
Misschien dat het ooit nog komt, misschien ook niet. Katinka haar karakter pastte gewoon perfect bij mij en deze pony denk ik net iets minder. We zijn dan wel maatjes en de band tussen ons wordt steeds beter, maar hetzelfde als met Katinka zal het nooit worden....

Mariposa11

Re: Het wordt nooit meer zoals met je eerste pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:36

ik heb nu pas mijn eerste paard, dus helemaal er over mee praten kan ik niet..

Ik heb die van mij nu bijna een jaar en nu pas merk ik dat we echt een band aan het opbouwen zijn!!

Jij moet wennen aan haar maar zij ook aan jou.. probeer ook de lat niet te hoog te leggen voor jezelf.. ik las dat je haar niet wilt verpesten, dat zal ook echt niet zo snel gebeuren hoor! probeer weer lol te krijgen in het rijden, of ga lekker met haar wandelen, wat grondwerk, zodat jullie elkaar goed leren kennen.. dan komt het vast wel goed!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:46

Ten eerste wat een prachtige merrie is Serenity!
Ik weet net als jouw hoe moeilijk het is je eerste paard te vergeten en te genieten van je nieuwe paard.
Onbewust ga je ze vergelijken en eigenlijk wil je niets anders dan dat Candy nog vrolijk rondhuppelt.
Als dat zo zou zijn dan zou je heel anders tegen Serenity aankijken en zou je dit gevoel niet hebben.
Je zou gewoon je werk doen en deze vraag zal niet eens naar boven komen.
Het lijkt nu misschien onmogelijk maar je gaat zeker weten een fijne band krijgen met Serenity.
Geef het de tijd!

Vergeten doe ik mijn eerste paard nooit, dit heeft zeker te maken gehad met het opbouwen van de band met Flash.
Mijn eerste paard blijft erg bijzonder maar Flash heeft het tenslotte gewonnen na bijna 5 jaar hard werken.
Er bestaat voor mij nu geen interessanter en fijner paard dan mijn Flashje.

Vroeg of laat ga jij ook zeggen dat je een band hebt met Serenity, anders misschien dan de band met Candy maar daarom zijn het ook twee verschillende paarden.
En dat maakt ze juist zo bijzonder.
Probeer te genieten van je prachtige merrie en geloof me het komt allemaal goed.
Sterkte en succes!!

@phormicola wat een heerlijk verhaal van Rebbel heb je profiel met veel plezier gelezen, zal waarschijnlijk ook altijd een penny blijven :o

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:55

ik denk dat ik daar ook wel veel moeite mee krijg als ik mn pony moet verkopen/in laten slapen en dan weer een nieuwe koopik zal er eerst heel erg aan moeten wennen.
maar wat je zei dat stalleden bij jou op stal zeggen dat het 7 jaar geduurt heeft vind ik wel heeel lang hoor!
een band moet je goed opbouwen met je paard en mischien krijg je nog wle een ander gevoel als je er naartoe gaat. je moet er wel klaar voor zijn.
serenity zal nooit de plek van candy
( ik heb niet het hele topic gelezen dus ik weet niet wat anderen hebben gezegt)
sterkte en succes ;)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:22

Ik had mijn merrie al voordat mijn andere 2 pony's ingeslapen werden, maar in het begin had ik niet meteen een band met haar, wel een klik (anders had ik haar niet gekocht), maar nu geniet ik van elke dag met haar en haar 2 kinderen. De band is gegroeid en ik hou niet minder van deze 3 als van de eerste 2. Mijn eerste 2 waren ook geen makkelijke pony's in tegenstelling tot deze 3 en in het begin vond ik dat makkelijke moeilijk om mee om te gaan. Eigenlijk vond ik het namelijk heerlijk om gewoon over straat te kunnen ondanks groot verkeer of andere rare dingen, maar dat bezorgde mij een schuldgevoel ten opzichte van de andere 2. Nu heb ik haar inmiddels anderhalf jaar en heb ik geen schuldgevoel meer.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:55

Ik denk dat het is zoals de liefde. Ik werd instant verliefd op mijn eerste pony. Achteraf maak ik het waarschijnlijk allemaal nog mooier en vergelijk ik ieder paard met haar.

Maar net als met mannen is dat niet echt een gezonde houding als je ooit weer nieuwe liefde wil vinden ;)

De ene liefde groeit langzaam uit vriendschap, de andere is een heftige liefde op het eerste gezicht terwijl je eigenlijk niet eens bij elkaar past. Zoveel vormen van liefde, het houdt echt niet op bij die ene eerste liefde.
En soms ben je gewoon niet verliefd en komt het ook niet.

Maar nu klinkt het alsof je gewoon nog niet over je ex heen bent en je niet helemaal eerlijk open stelt voor je nieuwe geliefde. :+

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:16

Je hebt volkomen gelijk.
Je eerste pony (vind ik) is de pony waar je je het meest aan hecht.
Als je pony om een of andere reden ingeslapen moest worden of verkocht worden ben je hem kwijt.
Als ik dan mijn tweede pony kocht dacht ik altijd terug aan mijn vorige pony.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:30

minikatje schreef:
weetje dat ik nu toch een band tussen jou en serenity bespeur (wat een naar woord is dat zeg bespeur)
helaas haal je alleen dit stukje uit wat ik typ.
serenity is een een ander paard dan candy, maar zij heeft jou ook nodig.
een paard waar je geen klik mee hebt gaat niet zo met jou op de foto staan zoals in je profiel.
sta het toe, vertel haar desnoods alles over candy hoe stompzinnig dit ook misschien ook klinkt.

Nou, ik wil gewoon niet direct verkopen. Dat gaat gewoon in tegen mijn principes. Dan moet er echt iets aan de hand zijn buiten een slapjes: ik heb er geen band mee. Dat vind ik in mijn huidige situatie een flauw excuus. Dat heeft dus niks met leuk vinden te maken.

De foto' s in mijn profiel zijn geposeerd. Ik had worteltjes vast en Serenity is dol op eten. Vandaar de leuke plaatjes. Het is trouwens een kroelkip en schaamt zich er niet voor in je zakken te kruipen. Heel eerlijk vind ik haar gedrag soms erg vermoeiend. Als ze denkt dat er eten te krijgen valt staat ze nog amper stil. En als ze een frulbui heeft bots ik met het poetsen constant op haar nieuwsgierige snuit.
Het is ook nooit goed bij mij hé. ;)
Ach, het is allemaal Candy haar schuld. Ik ben geen lief paard gewoon hahaha! :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:34

marise83 schreef:
Jij moet wennen aan haar maar zij ook aan jou.. probeer ook de lat niet te hoog te leggen voor jezelf.. ik las dat je haar niet wilt verpesten, dat zal ook echt niet zo snel gebeuren hoor! probeer weer lol te krijgen in het rijden, of ga lekker met haar wandelen, wat grondwerk, zodat jullie elkaar goed leren kennen.. dan komt het vast wel goed!

Dat hebben ze op stal dit weekend ook gezegd, dat ik last heb van prestatiedrang.
Ik wilde zondag lessen maar dat kon niet, nou kroop ik er toch gewoon zelf op en reed ik rond wat kegeltjes of dan zette ik ze los en speelde ik mee met haar in de bak.
Geen van beide ideeën leek me leuk, heb ze maar los gezet, wat met de zweep opgejaagd (ze heeft wel leuke gangen) en tenslotte toch wat trachten te spelen; Ze snapte er weinig van en ik vond het allemaal maar onveilig, heb er geen goede ervaringen mee met Candy. Die viel gericht aan als ze los stond en het idee kreeg dat je een zweep kon vast hebben (ja, ze had een kronkel).

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:35

Waves schreef:
Ik denk dat het is zoals de liefde. Ik werd instant verliefd op mijn eerste pony. Achteraf maak ik het waarschijnlijk allemaal nog mooier en vergelijk ik ieder paard met haar.

Maar net als met mannen is dat niet echt een gezonde houding als je ooit weer nieuwe liefde wil vinden ;)

De ene liefde groeit langzaam uit vriendschap, de andere is een heftige liefde op het eerste gezicht terwijl je eigenlijk niet eens bij elkaar past. Zoveel vormen van liefde, het houdt echt niet op bij die ene eerste liefde.
En soms ben je gewoon niet verliefd en komt het ook niet.

Maar nu klinkt het alsof je gewoon nog niet over je ex heen bent en je niet helemaal eerlijk open stelt voor je nieuwe geliefde. :+

Geweldige post! Helemaal nagel op de kop dit :+

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:43

Waves; wat een geweldige mooie uitleg zeg!

Mijn eerste pony heb ik in laten slapen vorig jaar mei. Na hem zelf 14 maanden als eigen pony gehad te hebben en daarvoor als verzorgpony was hij toch al 15 jaar lang in mijn leven. Ik was nog jong en er was toen absoluut nog niet de gedachte dat je een klik had met een paard oid. Hij was er, en dat was dat.

Toen vond ik mijn huidige pony, hij zag er leuk uit en was wederom een haflinger. Hij was nog jong en moest een hoop leren. Super leuk, maar ik miste erorm het vaste en vooral makkelijke patroon wat ik met mijn vorige pony had. Het houden/verkopen verhaal kwam in me op, maar ik realiseerde me ook dat deze pony vast hele andere leuke kanten had. Het heeft echt moeten groeien, maar meer en meer raak ik vertrouwd met hem en kijk ik er ook naar uit om dingen met hem te ondernemen ipv te ergeren aan zijn fratsen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:34

Toen ik mijn eerste verzorgpony kreeg, Fernando, had ik eigenlijk totaal geen band met hem. Het was dan wel mijn eerste vp, maar toch voelde ik niet echt een klik. Bij mijn tweede vp, Liberty, was er méteen een klik. Nu is hij ongeveer een jaar geleden verkocht, iets minder, en ik mis hem nog steeds. Ik heb sinds een half jaartje mijn eigen paardje waar ik super trots op ben, maar toch is nog niet de klik zoals ik met Liberty had er. Of die nog gaat komen? Dat weet ik zeker. Marene is nog zo jong en ze kan nog zoveel van zichzelf laten zien. En alle tegenslagen die we hebben gehad werken natuurlijk ook negatief.

We komen er wel. :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:51

geef het een beetje tijd en wen er wat aan
het is nog niet zo lang geleden dat je vorige is ingeslapen en nu is dit mss nog een gemis, maar dit zal minderen en dan ga je je meer aan je nieuwe paard hechten :)

intussen gewoon leuke dingen mee doen, probeer een band op te bouwen enzo :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:20

RT ->> PP
Geen rijtechnische vraag.

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:50

Mijn állereerste verzorgpony was een welsh, ik vond haar hartstikke lief, maar toch heb ik met mijn huidige verzorgpony - mijn derde verzorgpony - een betere band dan met die welsh.
Ik denk dat je het vooral allebei moet willen, En je moet absoluut niet gaan vergelijken, elk paard heeft zo zijn plus & min puntjes.
Sommige paarden, tsjaa.. daar heb je zo een band mee.
& andere sommige paarden, daar duurt het gewoon wat langer mee.
Misschien kun je eens een Join - Up proberen? dit heeft bij mij met mijn tweede verzorgpony onze band versterkt! :)
succes iniedergeval. :(:)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:05

In het begin moest ik niks weten van Olympia. Ze was niet de makkelijkste met rijden. Ze was gekocht voor de manegelessen, maar was veel te lastig voor de lessen en te moeilijk. Toen ik een keer op haar moest rijden stapte ik erop met een op hoop van zege.. Toen ik een stukje had gestapt en wat vertrouwen had en ging draven..Men ik was meteen verkocht.. Wat een paard..

Een ander meisje op de manege reed haar sowieso al een paar dagen voor de manege en zo kwamen we op het idee om haar te leasen van de manege. 10 maanden lang is ze in ons bezit geweest en was ze mijn alles. Helaas heeft ze haar ogen te vroeg moeten sluiten.

Veel mensen dachten dat dat meisje wat ondertussen een van mijn beste vriendinnen is wel snel een nieuw paard zouden hebben. Maar niks was zoals Olympia :n

Nu uiteindelijk na 6 jaar heb ik weer een topper terug gevonden. Een totaal ander paard als Olympia, maar Boukje heeft mijn hart gestolen.. Ze is er langzaam ingeslopen en ik ben zo net zo gek op Boukje als dat ik op Olympia was.

Dus het kan wel degelijk, het heeft alleen tijd nodig. Ik rijd Boukje nu 2,5 jaar ongeveer, en dat heeft ook moeten groeien :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:15

Ja een eerste paard is en blijft bijzonder en leuk.

Mijn allereerste echte eigen paard helemaal van mij, heb ik weer terug in mijn leven en hij gaat noooit meer weg, hij mag bij mij oud worden, hij was me niet vergeten, ik had hem 5 jaar terug verkoch en nu is hij weer terug bij mij.

Dus dat zegt heel veel, je eerste paard is en blijft bijzonder.

Ik had toen ik hem 5 jaar terug verkocht een ander paard gekocht een half jaartje na de verkoop van de eerste, en het ging ook wat moeizamer maar ik werd heel gek op hem en hij op mij, maar toch bleef de eerste paard bijzonder.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:09

ik heb zelf juist veel meer met mijn nu 2de paard..
maar dat was misschien ook wel omdat ik toen nog te jong was bij mijn 1ste pony ik was toen 10.

&mijn vorige pony was een allemansvriendje, ik zeg niet dat dit erg is hooor!!
maar het paard dat ik nu heb is veel meer op mij gericht.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:37

dat leek bij mij ook zo!
ik heb mijn pony nu ong 7 jaar en heb mijn nieuwe knol vanaf november.
maar steets meer word hij voor mij levensbelangrijk.

Beauty is wel mijn eerste merrie en heb alles van haar geleerd
maar chapeau is mijn eerste sportpaard en die ga ik alles leren wat beauty mij heb geleerd

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:49

Ik heb niet alle antwoordjes gelezen dus sorry hiervoor.
Maar ik ken wel je gevoel of ik weet wat de anderen bedoelen..mijn eerste pony is anderhalf jaar geleden gestorven..ik heb er ongelooflijk veel verdriet van gehad maar wou ook snel een ander paardje om de leegte en het missen van zo'n een band op te vullen. Dacht als ik een nieuw paard heb ik ook wel zo een band zou krijgen..Feit is ik heb het nieuwe paardje ook bijna anderhalf jaar nu en de band die ik met haar heb is nog steeds niets in vergelijking met de band met men eerste pony. Oook ik blijf mezelf vertellen dat het wel zal beteren feit is wel zij kende niks en bij elke sprongetje vooruit word de band en de liefde groter maar bij elk stapje achteruit heb ik dan ook weer mijn twijfels.
Wat ik wel nooit meer zou doen is zo snel terug een paardje kopen nadat het andere is gestorven ik heb er gewoon de tijd niet voor genomen om te 'rouwen' zeg maar..maar dat is ieder zijn gevoel denk ik.

ik denk wel dat mijn band nu ook wel zal beteren naarmate het rijden vordert enzo maar er is veel heel veel tijd voor nodig. Dat je soms twijfelt is denk ik hoop ik wel normaal..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:48

De eerste is zeker wel speciaal.
Je zal waarschijnlijk nooit een tweede van vinden maar ieder paard heeft iets speciaals en er zijn er geen 2 hetzelfde. Wat je vaak pas beseft als het er niet meer is. En het zal ook nooit hetzelfde worden. Wel anders maar anders is niet slecht. Soms is de ervaring met je tweede paard beter soms is/lijkt het minder. Maar je moet het positief blijven bedenken.

6marly6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:29

een half jaar nadat mijn vorige hond (pfoe een keer niks over paarden :o) was ingeslapen, kregen we een nieuwe. Ik vond hem op het eerste gezicht veel te vinnig en tempetamentvol (gewoon gevoel, niet verwend bedoeld). Maar na een tijdje merk je toch alleen de leuke dingen, en accepteer je de negatieve. Natuurlijk is dat met een hond anders dan met een paard, maar toch.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:13

Natuurlijk zal het niet hetzelfde worden als dat het was, maar met Serenity ga je weer andere dingen meemaken als je met Candy hebt meegemaakt. En dat komt dan inderdaad vanzelf wel. Ik kan ook niet zeggen dat ik gelijk een band met mijn pony had maar nu zijn we 7 jaar verder en zou ik haar voor geen goud weg doen. Die band kwam ook pas na een tijd toen we elkaar allebei kenden. Nu is dit mijn eerste pony ja maar zoals hierboven ook werd geschreven over een hond bijvoorbeeld, dat heb ik ook met mijn hond gehad, ik vond haar lief maar er was niks goed genoeg en de ander was veel beter, dat is pas na een tijd ook gekomen :)

Het klinkt inderdaad alsof je nog niet over je ex heen bent zoals Waves zei. Geef jezelf gewoon wat tijd en misschien is het inderdaad een goed idee als je Serenity een tijdje door iemand laat berijden en jij rustig kan 'rauwen'.