Bitloos rijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xAlice

Re: Bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:30

Neus is minder gevoelig dan de mond..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:38

Ik heb een site pull en een kaptoom. Hier rijd ik allebei mee en wissel het af met een bit.

De neusriem zit bij mij twee vingers inde het jukbeen dus op dezelfde plaats al een normale neusriem ook zit. Op het dikke gedeelte van het bot.

Ik denk dat je zelf beter op de neus/achter de oren kan inwerken dan in de mond. Het ene bit werkt in op de lagen de ander op de tong enz. Af en toe moet de tandarts er weer bij komen om alles weer te vijlen.

Zodra ik voel dat die van mij er vandoor wil gaan trek ik haar om (ze reageerd gelukkig ook heel goed op de stem).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:41

Johanna59 schreef:
Om een paard te laten luisteren moet je inwerken.
Lees net in enkele reacties, dat sommige paarden, dus nu ze niet geregeld buiten komen, niet goed te rijden zijn met een bitloos hoofdstel.
Wat doen jullie dan als hij er vandoor gaat? HO roepen?Met je zit inwerken?
Wel eens op een paard gezeten dat er vandoor gaat überhaupt?
Als het echt zo goed werkte, waarom is dan het bit uitgevonden en rijden er zo weinig mensen bitloos nu ten dage?
Ook met bitloos moet je met je handen inwerken. Dat kan niet anders, anders kon je net zo goed zonder hoofdstel rijden.
Zonder inwerking aan de voorkant hebt je gewoon niets te zeggen.
Ik vind het trouwens zielig om in te werken op die zachte neus van ze!

Als mijn paard er vandoor wil, gaat hij toch wel, met of zonder bit. ;)
Geloof jij dat mijn paard zich door een bit laat afremmen? Meet my horse en dan praat je wel anders, hoor. :D

Er rijden heden ten dage steeds meer mensen bitloos. Overigens reed ik in de jaren 70 al regelmatig bitloos, maar dat terzijde. :+
Jij bent een ruiter die blijkbaar rijdt onder het mom 'je moet controle over je paard hebben', terwijl veel bitloze ruiters het meer zoeken in samenwerking, denk ik (ik wel, althans). Dat is toch een iets andere benadering. Jij neigt in mijn ogen meer naar het traditionele. Moet je helemaal zelf weten, maar ik weet dat er qua 'controle' echt niet zoveel verschil zit in bit of bitloos. Heb jij wel eens echt bitloos gereden eigenlijk?

En wat bedoel je precies met 'inwerking' eigenlijk? Ik denk dat elke ruiter er naar moet streven om zijn/haar paard op zit te kunnen rijden, zonder al te veel de teugels te hoeven gebruiken. Denk je ook niet? Of streef jij daar niet naar?

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:50

Mijn paard en ik vinden het gewoon fijner om zonder bit te rijden.
Het bevalt mijn merrie super en ze loopt veel soepeler zonder bit.
Ik vind het verschrikkelijk om te zien dat sommige zo hard in de mond trekken omdat het paard dan 'mooi' gaat lopen,nou sorry maar zonder bit gaat mijn paard ook 'mooi' lopen hoor.
Het is je houding die een rol speelt en volgens mijn instructeur ook de manier waarop jij en je paard ontspannen zijn.

@Johanna59,

Als mijn paard ervandoor gaat helpt een bitje niets hoor.
Het bit is geen rem en helaas zien veel mensen dit niet.
Ik vind het dus ook erg jammer om te zien dat je zomaar dingen zegt die niet waar zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:05

peer2005 schreef:
Arno8, jij zegt:

Een goed bitloos hoofdstel (in mijn ogen dus niet de hackamore) werkt door middel van druk op delen die niet zo ontzettend gevoelig zijn als de lagen van de mond. Druk die over een groot oppervlak wordt verdeeld. Het doet dus geen pijn, maar zendt wel een duidelijke boodschap uit die minder stress en ongemak veroorzaakt.

Dan komen er allemaal vragen bij me op: Hoe weet je dat deze delen minder gevoelig zijn dat de lagen van de mond?

Uit schema's waarop de zenuwvertakkingen te zien zijn. Ook is het bij vrijwel alle dieren (inclusief mensen) zo. Dat is ook logisch, tijdens het eten wordt in de mond bepaald wat verder naar binnen gaat en wat naar buiten wordt gewerkt. Als iets scherpe kantjes heeft is het dus heel belangrijk dat het in de mond wordt opgemerkt. Als iets met scherpe kantjes op de neus valt, kan het lang niet zo veel kwaad.

peer2005 schreef:
In hoeverre verdeelt dan bv een touwhalster druk over een groter oppervlakte?

Het bit rust op de twee vlijmscherpe lagen van de onderkaak. Die zijn net zo scherp als een mes, daarop zit een laagje gevoelig vlees en daarop zit het bit. Vrijwel alle kracht die op de teugels wordt uitgevoerd, komt dus terecht op die twee kleine mesjes.

Een touwhalster verdeelt het druk over tientallen vierkante centimeters, omdat hij het hele hoofd omsluit. Ook is het een zacht materiaal dat zich aan de vorm van het hoofd aanpast. De kracht die op de teugels wordt uitgevoerd wordt dus verdeeld over een veel groter oppervlak.

Het is hetzelfde als iemand die op je insteekt met een mes, of met dezelfde kracht op je insteekt met een boek. Het ene kan wel kwaad, het andere een stuk minder.

peer2005 schreef:
En last but not least: wie zegt dat een bit automatisch pijn doet?

Omdat alle kracht van de ruiter wordt geconcentreerd op twee kleine scherpe mespuntjes, is het bijna onmogelijk om het paard geen pijn te doen. Om het paard geen pijn te doen moet je zo weinig kracht op de teugels zetten dat je ze net zo goed niet aan kunt raken. In ieder geval zijn dan doorhangende teugels nodig en dat is iets wat ik nog zelden zie.

Er zijn wel ruiters die op die manier kunnen rijden, maar voordat iemand dat niveau heeft bereikt heeft hij jarenlang op een voor het paard pijnlijke manier ervaring moeten opdoen.

Daarbij neem je met zo'n goede rijstijl nog steeds niet het nadeel weg dat het bit de slikreflex oproept. Een brok in de mond zorgt ervoor dat het paard denkt dat er eten aankomt. Hij weet niet of hij nou z'n luchtpijp open moet laten of z'n slokdarm open moet doen, wat voor stress zorgt.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:07

Mag ik nu een zeer praktische vraag stellen: hoe kan je nou weten welke bitloze optoming het beste is voor jouw paard (als je pas start met bitloso rijden), zonder 10 hoofdstellen aan te kopen en uit te proberen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:11

Als ik dat wist, had ik niet al die bitloze optomingen zelf uitgeprobeerd destijds :D . Al hoewel ik toen nog mijn paard moest inrijden en geen idee had hoe hij uberhaupt reageerde op een hoofdstel.
Ik zou nu als ik een paard en de ruiter wat beter zou kennen, wel wat meer weten wat bij hen zou passen.

Ik denk dat je moet kijken naar wat je met je paard doet of wil gaan doen, wat voor type paard heb je (gevoelig/stug/meewerkend/etc.), hoe wordt hij gereden en hoe reageert je paard op wijken voor druk e.d.
Maar goed, via internet is dat niet zo goed te zeggen, vrees ik....... ;)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:18

amouroke schreef:
Mag ik nu een zeer praktische vraag stellen: hoe kan je nou weten welke bitloze optoming het beste is voor jouw paard (als je pas start met bitloso rijden), zonder 10 hoofdstellen aan te kopen en uit te proberen?

Vrijwel alle (voor zover ik weet: alle) bitloze hoofdstellen werken op basis van druk, simpel gezegd:

Druk links op de neus = naar rechts
Druk rechts op de neus = naar links
Druk op voorkant neus = stop

(uiteindelijk bouw je dit uit met zithulpen)

Het belangrijkste is dus dat je paard leert dat hij moet wijken voor druk, niet alleen voor druk op de neus van een touwhalster, maar ook voor druk op zijn buik van bijvoorbeeld je benen. Om dat mijn paarden aan te leren heb ik heel veel gehad aan het Parelli level 1 pakket, daar leggen ze de oefeningen overduidelijk uit (heb alleen geen idee of dat pakket nog steeds zo wordt verkocht).

Als je paard eenmaal snapt dat alles het gemakkelijkst gaat als hij wijkt voor druk, kan eigenlijk alles wel. Ik had ooit een 13-jarige bijrijdster en die hing er gewoon een hoofdstel in dat een afgeleide was van dr. Cooks hoofdstel en ze reed er zo mee weg (en ze kwam ook levend terug :D).

Het is dus vooral experimenteren. Wel zul je bijvoorbeeld voor een lomp paard in het begin meer hebben aan een touwhalster, een fijngevoelig paard vindt misschien een sidepull fijner of iets anders dat de druk goed verdeelt. Ook vinden sommige paarden het heel naar als iets hun neus omsluit, dus dan is de crossunder (van dr. Cook) weer niet handig en een ruim zittende sidepull wel.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:35

ik ga het gewoon proberen vertrouw mijn merrie voor 100% ze is wel wat eigenwijs en heel sterk maar wil gewoon geen bit meer gebruikn

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:15

Dat verhaal van die mesjes en scherpe randjes vind ik echt onzin. Geen idee wat jij in je bestekla hebt liggen, maar de onderkaak van een paard ter hoogte van de `lagen` is echt niet zo scherp als een mes.
Daarnaast denk ik dat een touwhalster wel degelijk scherp inwerkt, er zitten `gemene`knoopjes aan, het kan schuren, snijden en zelfs brandwonden veroorzaken. Tenzij je er nooit hard aan trekt natuurlijk... Maar vermoed dat bitloze ruiters net zomin helige boontjes zijn als bitruiters ;)
Slikreflex verhaal klinkt mij ook vaag in de oren moet ik zeggen... is daar onderzoek naar gedaan? Let wel, ik ben sceptisch maar sta zeker niet per definitie negatief tov ‘anders`. Jouw mening wat neerkomt op `met bit rijden is per definitie slecht` stuit mij echter tegen de borst en bevestigt helaas een beeld wat ik al een beetje had van het fenomeen ‘naturals’. En dat beeld is: rechtlijnig en niet openstaand voor de nuance.
Mijn persoonlijke mening/ervaring: zonder bit kan ik over het algemeen minder fijn communiceren met mijn paard. Wat erin resulteert dat ik dan júist scherper moet inwerken. Met lange teugels ongecompliceerd rondhobbelen is uiteraard geen probleem, maar mijn paard moet mij dragen en daarom wil ik dat hij ook kan verzamelen en op de achterhand loopt. Dit heb ik bij bitloos nog nooit echt correct gezien, maar misschien weten jullie er wel voorbeelden van?
Mijn paarden nemen het bit graag aan en ik rijd ze met een prettige, lichte verbinding. Soms gaat de communicatie wat minder, dat voel ik dan want dat geeft mijn paard aan. En dat zal ongetwijfeld wel eens onprettig zijn voor een paard, net zoals het onprettig is als iemand `aan het halster gaat hangen`. Ik denk dat pijn erg moeilijk te meten is, maar het is wél te merken en te zien aan je paard. Wanneer je daarvoor open blijft staan, vind ik met een bit rijden absoluut geoorloofd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:43

Ken wel degelijk paarden die bitloos prima kunnen lopen en dragen, hoor, Peer. ;)
Het is onzin dat zaken als verzameling alleen maar met bit zouden kunnen. Echt pure onzin.
Maar ach, ik ben inmiddels wel gewend aan dat gezever hierover op bokt. :+

Net als die onzin over scherpe touwhalsters. Ik doe alles met touwhalster (grondwerk en soms rijden) en scherp? Nou, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat er niets scherps aan zit, maar ik heb dan ook een paard wat sowieso niet snel onder de indruk is van wat dan ook :D . Bij gevoeligere typjes kan dit zeker anders zijn, dat zal ik niet ontkennen, maar breng het niet alsof een touwhalster bij elk paard een martelwerktuig is, want dat is echt bullshit. ;)

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:57

Wat subtiel dat jij mijn reactie afserveert als zijnde gezever, twiggy. Maar aan jouw reactie te zien lees jij toch alleen maar wat je wil lezen, helaas. Ik sta best open voor vanalles en nog wat, in tegenstelling tot wat jij lijkt te denken. Maar wel dmv eerlijke discussie graag. Ik beweer nergens dat een touwhalster een martelwerktuig is, dat zijn jouw woorden. Ik zeg alleen dat het wel degelijk scherp KAN inwerken, net zoals een bit scherp KAN inwerken. Enne, ik sta absoluut open voor goed beeldmateriaal mbt paarden die bitloos goed kunnen lopen en dragen! Linkjes zijn ook prima.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:14

Ik rijd op het moment niet bitloos. De reden is simpel. Het is niet mijn paard en van de eigenaar moet er een bit in. Hij is van de oude stempel (helaas). Ik ga wel proberen of ik bitloos mag gaan rijden, omdat zij heel goed op mijn zit, been en gewichtshulpen reageert. Het bit is simpelweg niet nodig, het is ook niet natuurlijk in mijn ogen. Ik heb er op zich niks op tegen dat ruiters met een bit rijden. Ik zit er zoals jullie lezen met mijn mening een beetje tussenin. Ik vind dat het bit te vaak misbruikt wordt.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je nou met bit of zonder bit buiten rijdt.

De 'argumenten' die de bokkers hier geven in dit topic zoals; 'mijn paard is heet' of 'hij heeft een sterke nek', vind ik geen goede argumenten om er dan een bit in te hebben. 500 kilo tegen jou 60 kilo win je toch niet en de 'heetheid' van een paard is er met een bit heus niet uit te krijgen. :) Ik denk zelf dat mensen vaak denken dat een bit meer zekerheid geeft, mocht het paard er vandoor gaan. Binnen is er een hek omheen, wat vaak meer veiligheid bied. Alhoewel een hek ook hard kan aankomen. :P Buiten kan het paard vaak elke kant op, wat de doorslag kan geven om een bit er in te doen.

Ik vind het goed dat meer mensen bitloos gaan rijden, maar daar zit een maar aan. Zoals eerder gezegd verschillen de bitloze optomingen in 'scherpte'. Dit hangt van verschillende factoren af, zoals de handen van de ruiter }:0, de optoming zelf en hoe je hem bevestigt (en vast nog wel meerdere factoren, ik weet ook niet alles maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggend). Wanneer je een bitloze optoming niet op de juiste manier bevestigt, zal deze ook een andere (ook wel een scherpere) inwerking hebben dan wanneer hij goed is bevestigd. Ik vind persoonlijk dat de ruiters les moeten nemen van een instructeur/instructrice die ook verstand heeft van de verschillende optomingen. Nog beter is om bij aanschaf al iemand met verstand van optomingen erbij te hebben.

Wel heb ik een beetje mijn twijfels bij een neckrope. Ik vind het heel gaaf om te zien dat mensen ermee rijden, zowel buiten als binnen. Dat ze zo'n band met hun paard of pony hebben dat ze alles met gewichts,- zit-, been- en druk op de hals hulpen kunnen regelen is geweldig in mijn ogen. Ik hoop alleen niet dat de ruitertjes van twaalf denken 'Hey dat kan ik ook, Blacky heeft immers maar vijf keer geweigerd met springen'. Dat ze dan lekker naar buiten gaan aan zelfgemaakt halstertouwtje/neckrope-je. Nee, dat lijkt me dan niet zo'n goed plan. :n

Even stiekem offtopic:
amouroke schreef:
Ik zou ook graag overgaan van met bit rijden naar bitloos. Ik rijd nu met een myler bit, die zijn sowieso al wat vriendelijker zo schijnt. Maar om die overgang te maken, hoe kan je daar best aan beginnen of gewoon van de ene dag op de andere en kijken hoe beestlief reageert (lijtk me niet zo'n goed idee :))

@Amouroke: Persoonlijk heb ik eigenlijk alleen negatieve verhalen over de Myler gehoord. De Myler is naar mijn idee (no offense) een 'opgehyped' westernbit dat in de dressuur gebruikt wordt. Constante aanleuning met zo'n bit lijkt mij niet prettig. Er zitten ook veel extra verschillende gaatjes voor de teugels in waardoor naar mijn mening een flinke hefboomwerking gecreëerd kan worden. Alleen met een hele hele stille hand is dit bit vriendelijk naar horen zeggen. Zelf heb ik er nog nooit mee gereden, dus ik spreek niet uit ervaring.

Graag zou ik ook een keer positieve ervaringen horen. :)

Even weer ontopic: Als je twijfelt bij het overgaan aan bitloos, zou je er een hoofdstel met alleen bit (zonder neusriem etc.) in kunnen hebben en een bitloze optoming tegelijk. Of een halster over je hoofdstel heen en aan de optoming zowel halster teugels bevestigen. Dan rijd je met bitloze optoming en bij twijfel pak je het hoofdstel met bit erbij. Alhoewel het niet uit hoeft te maken, maar het gaat dan voornamelijk om je eigen zekerheid. Dat neem ik aan dan, niet? Of dit nou zo handig is, is een tweede. ;) Het lijkt mij niet prettig rijden. Mocht je het overwegen, dan moet je er goed voor zorgen dat de beide optomingen elkaar niet in de weg zitten.

Of je zorgt dat er iemand bij is in een longeerbakje dat je gaat stappen en dan breid je uit?
Succes!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:15

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:26

Ik weet niet of je het nou tegen mij (nienke1990) hebt of tegen iemand anders. ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:29

Nienke: ik rijd met een mylerbit omdat de vorige eigenaar zo met hem reed. Hij reageerde er best goed op en zolang hij dat doet wilde ik niet meteen veranderen (tenzij naar bitloos). Ik rijd recreatief, zoiets tussen western en dressuur in :). Voornamelijk omdat ik momenteel ook niet meer hoef dan dat.

De link was bedoelt naar de persoon die beeldmateriaal wou :) (peer2005)

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:33

Oke. Fijn om jou mening en ervaring over het mylerbit te horen. :) Als het bij jou paard prima werkt, helemaal goed. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:44

peer2005 schreef:
Wat subtiel dat jij mijn reactie afserveert als zijnde gezever, twiggy. Maar aan jouw reactie te zien lees jij toch alleen maar wat je wil lezen, helaas. Ik sta best open voor vanalles en nog wat, in tegenstelling tot wat jij lijkt te denken. Maar wel dmv eerlijke discussie graag. Ik beweer nergens dat een touwhalster een martelwerktuig is, dat zijn jouw woorden. Ik zeg alleen dat het wel degelijk scherp KAN inwerken, net zoals een bit scherp KAN inwerken. Enne, ik sta absoluut open voor goed beeldmateriaal mbt paarden die bitloos goed kunnen lopen en dragen! Linkjes zijn ook prima.

http://www.youtube.com/watch?v=_x205iRmqcw

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:52

Ik ben nu ongeveer een jaar geleden met mijn vorige paardje begonnen met bitloos rijden, dit omdat ik op een avond vanalles had gelezen over hoe het bit nou eigenlijk inwerkt. Daarvoor heb ik er nooooooit over bitloos rijden nagedacht, terwijl ik mn paard af en toe gewoon met touwhalster reed.
Ik heb er toen ook nooooit meer een bit ingedaan.
Maar toen mijn paardje overleed, heb ik dus een nieuwe pony gekocht.
Hij is nogal pittig en schrikt wel vaker, ik heb hem de eerst maand met bit gereden omdat ik hem niet helemaal vertrouwde nog en omdat hij een heel stuk pittige was als mijn vorige paard wist ik niet hoe hij zou reageren.
In die maand dat ik hem met bit reed, stijgerde hij heel vaak uit verzet, als hij ervandoor ging en ik probeerde hem op een volte te trekken ging hij stijgeren en hij was echt heel pittig.
Toen kwam de dag dat ik voor het eerst bitloos een lange buiten rit ging maken, nou ik had hem nog nooit zo fij gereden, hij was ontspannen, heel erg op mij gericht en helemaal happy :D
En nu gaat er ook noooit meer een bit in.
Ik geloof dat elk paard bitloos te rijden is, maar je moet elkaar wel vertrouwen, maarja dat moet zowiezo eigenlijk :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:02

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst bij mijn ruintje het hoofdstel omgedaan. De bitloze neusriem van Ideal, bevestigd aan een gewoon rijhoofdstel. Ik ben er gewoon eens naast gaan lopen, hij snapte het sturen en stoppen vrijwel direct! Hij heeft verder nooit eerder wat gedaan dan wandelen, hij wordt in mei 3 jaar. Ik weet ook dat hij het met een bit nooit zo snel zou snappen! Ik heb namelijk nog nooit een pony meegemaakt die een bit binnen 5 minuten snapt, terwijl ik met mijn ruintje afgelopen zaterdag maar 5 minuutjes heb rondgesjouwd. Aan de lange teugel trouwens, niet erop, het is een shetlander.

Touwhalster heb ik bij mijn merrie ook geprobeerd, maar daar snapte ze dus echt niks van. Dus vervolgens de bitloze menneusriem van Ideal gekocht, deze snapte ze echt direct! Ik verbaas me er steeds over hoe snel de pony's bij mij dit systeem oppakken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:38

peer2005 schreef:
Dat verhaal van die mesjes en scherpe randjes vind ik echt onzin. Geen idee wat jij in je bestekla hebt liggen, maar de onderkaak van een paard ter hoogte van de `lagen` is echt niet zo scherp als een mes.

Heb jij toevallig zelf weleens een onderkaak aangeraakt? Zie dit filmpje vanaf 4:45:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

iets moet echt wel scherpte hebben om een snee in een appel te kunnen snijden.

peer2005 schreef:
Daarnaast denk ik dat een touwhalster wel degelijk scherp inwerkt, er zitten `gemene`knoopjes aan, het kan schuren, snijden en zelfs brandwonden veroorzaken. Tenzij je er nooit hard aan trekt natuurlijk... Maar vermoed dat bitloze ruiters net zomin helige boontjes zijn als bitruiters ;)

Wat een fabels zit je hier te verspreiden! Kom nou zeg, heb je ooit 1 brandwond gezien veroorzaakt door een touwhalster? Daar heb je zeker 'toevallig' geen foto van? Kom nou zeg.

peer2005 schreef:
Slikreflex verhaal klinkt mij ook vaag in de oren moet ik zeggen... is daar onderzoek naar gedaan?

Ja, door dr. Cook, hij heeft alles heel duidelijk uitgelegd in zijn book Metaal in de mond.

peer2005 schreef:
Let wel, ik ben sceptisch maar sta zeker niet per definitie negatief tov ‘anders`. Jouw mening wat neerkomt op `met bit rijden is per definitie slecht` stuit mij echter tegen de borst en bevestigt helaas een beeld wat ik al een beetje had van het fenomeen ‘naturals’. En dat beeld is: rechtlijnig en niet openstaand voor de nuance.

Sorry, maar dat beeld heb ik van jou. Ik verspreid geen regelrechte leugens. 'Touwhalsters die brandwonden veroorzaken', dat noem ik wel een regelrechte leugen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:25

peer2005 schreef:

Subtiel ben ik inderdaad allang niet meer bij dit soort verhalen, want geloof me, je wordt echt dood- en doodmoe van al die enorme fabeltjes die hier op bokt rondwaren. ;)
Ik heb zelf jarenlange ervaring met touwhalsters en wat jij beweert is gewoon echt grote onzin. Kan er niets anders van maken. Beeldmateriaal, tja, ik heb het over een aantal bitloos gereden paarden in het echte leven. Kan natuurlijk heel youtube voor je afgaan, maar daar heb ik geen tijd voor. Dat kun je zelf ook doen, lijkt me. Een paard goed laten lopen heeft met heel wat meer te maken dan een bit. ;)

Heb in mijn email een paar leuke foto's van een Haflinger van een leerling van mijn eigen instructrice en geloof me, die kan aardig zijn lijf gebruiken inmiddels, bitloos en wel, hoor. Maar die ga ik niet zomaar op bokt zetten, if you don't mind :) . Alsof vele met bit gereden paarden zo geweldig lopen, nou, helaas dus niet, als ik om me heen kijk, dus dat zegt niets. Het gaat er om wie er op zit, wat je je paard aanleert en ik ervaar dat dat niet per se alleen maar met bit kan. Ken je toevallig het boek 'Verzameling aan de losse teugel'? Misschien is dat wat voor je?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:02

Twiggy2008 schreef:
Nou SecretLIN, sterkte ermee, want ik (en mijn paard) vond(en) het rampzalige optomingen. ;)

Proberen kan altijd he :D is het niets ga ik op zoek naar iets anders
Elk paard en elke ruiter reageerd er anders op misschien is het wel super voor ons

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:16

Ik heb eerst van alles geprobeerd bij Annebe hier op bokt, kreeg gelijk advies erbij, echt een goede service ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:33

Duidelijk filmje arno, ik was me er niet van bewust dat het bit zo sterk inwerkte. Je hoort het wel, maar nu zag ik het erg duidelijk. Denk dat ik wat sneller overga naar bitloos :)