Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Johanna59 schreef:Om een paard te laten luisteren moet je inwerken.
Lees net in enkele reacties, dat sommige paarden, dus nu ze niet geregeld buiten komen, niet goed te rijden zijn met een bitloos hoofdstel.
Wat doen jullie dan als hij er vandoor gaat? HO roepen?Met je zit inwerken?
Wel eens op een paard gezeten dat er vandoor gaat überhaupt?
Als het echt zo goed werkte, waarom is dan het bit uitgevonden en rijden er zo weinig mensen bitloos nu ten dage?
Ook met bitloos moet je met je handen inwerken. Dat kan niet anders, anders kon je net zo goed zonder hoofdstel rijden.
Zonder inwerking aan de voorkant hebt je gewoon niets te zeggen.
Ik vind het trouwens zielig om in te werken op die zachte neus van ze!
peer2005 schreef:Arno8, jij zegt:
Een goed bitloos hoofdstel (in mijn ogen dus niet de hackamore) werkt door middel van druk op delen die niet zo ontzettend gevoelig zijn als de lagen van de mond. Druk die over een groot oppervlak wordt verdeeld. Het doet dus geen pijn, maar zendt wel een duidelijke boodschap uit die minder stress en ongemak veroorzaakt.
Dan komen er allemaal vragen bij me op: Hoe weet je dat deze delen minder gevoelig zijn dat de lagen van de mond?
peer2005 schreef:In hoeverre verdeelt dan bv een touwhalster druk over een groter oppervlakte?
peer2005 schreef:En last but not least: wie zegt dat een bit automatisch pijn doet?
. Al hoewel ik toen nog mijn paard moest inrijden en geen idee had hoe hij uberhaupt reageerde op een hoofdstel.
amouroke schreef:Mag ik nu een zeer praktische vraag stellen: hoe kan je nou weten welke bitloze optoming het beste is voor jouw paard (als je pas start met bitloso rijden), zonder 10 hoofdstellen aan te kopen en uit te proberen?
).
. Bij gevoeligere typjes kan dit zeker anders zijn, dat zal ik niet ontkennen, maar breng het niet alsof een touwhalster bij elk paard een martelwerktuig is, want dat is echt bullshit.
Ik denk zelf dat mensen vaak denken dat een bit meer zekerheid geeft, mocht het paard er vandoor gaan. Binnen is er een hek omheen, wat vaak meer veiligheid bied. Alhoewel een hek ook hard kan aankomen.
Buiten kan het paard vaak elke kant op, wat de doorslag kan geven om een bit er in te doen.
, de optoming zelf en hoe je hem bevestigt (en vast nog wel meerdere factoren, ik weet ook niet alles maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggend). Wanneer je een bitloze optoming niet op de juiste manier bevestigt, zal deze ook een andere (ook wel een scherpere) inwerking hebben dan wanneer hij goed is bevestigd. Ik vind persoonlijk dat de ruiters les moeten nemen van een instructeur/instructrice die ook verstand heeft van de verschillende optomingen. Nog beter is om bij aanschaf al iemand met verstand van optomingen erbij te hebben. 
amouroke schreef:Ik zou ook graag overgaan van met bit rijden naar bitloos. Ik rijd nu met een myler bit, die zijn sowieso al wat vriendelijker zo schijnt. Maar om die overgang te maken, hoe kan je daar best aan beginnen of gewoon van de ene dag op de andere en kijken hoe beestlief reageert (lijtk me niet zo'n goed idee

Het lijkt mij niet prettig rijden. Mocht je het overwegen, dan moet je er goed voor zorgen dat de beide optomingen elkaar niet in de weg zitten.
. Voornamelijk omdat ik momenteel ook niet meer hoef dan dat.
(peer2005) peer2005 schreef:Wat subtiel dat jij mijn reactie afserveert als zijnde gezever, twiggy. Maar aan jouw reactie te zien lees jij toch alleen maar wat je wil lezen, helaas. Ik sta best open voor vanalles en nog wat, in tegenstelling tot wat jij lijkt te denken. Maar wel dmv eerlijke discussie graag. Ik beweer nergens dat een touwhalster een martelwerktuig is, dat zijn jouw woorden. Ik zeg alleen dat het wel degelijk scherp KAN inwerken, net zoals een bit scherp KAN inwerken. Enne, ik sta absoluut open voor goed beeldmateriaal mbt paarden die bitloos goed kunnen lopen en dragen! Linkjes zijn ook prima.
peer2005 schreef:Dat verhaal van die mesjes en scherpe randjes vind ik echt onzin. Geen idee wat jij in je bestekla hebt liggen, maar de onderkaak van een paard ter hoogte van de `lagen` is echt niet zo scherp als een mes.
peer2005 schreef:Daarnaast denk ik dat een touwhalster wel degelijk scherp inwerkt, er zitten `gemene`knoopjes aan, het kan schuren, snijden en zelfs brandwonden veroorzaken. Tenzij je er nooit hard aan trekt natuurlijk... Maar vermoed dat bitloze ruiters net zomin helige boontjes zijn als bitruiters
peer2005 schreef:Slikreflex verhaal klinkt mij ook vaag in de oren moet ik zeggen... is daar onderzoek naar gedaan?
peer2005 schreef:Let wel, ik ben sceptisch maar sta zeker niet per definitie negatief tov ‘anders`. Jouw mening wat neerkomt op `met bit rijden is per definitie slecht` stuit mij echter tegen de borst en bevestigt helaas een beeld wat ik al een beetje had van het fenomeen ‘naturals’. En dat beeld is: rechtlijnig en niet openstaand voor de nuance.
peer2005 schreef:Wat subtiel dat jij mijn reactie afserveert als zijnde gezever, twiggy. Maar aan jouw reactie te zien lees jij toch alleen maar wat je wil lezen, helaas. Ik sta best open voor vanalles en nog wat, in tegenstelling tot wat jij lijkt te denken. Maar wel dmv eerlijke discussie graag. Ik beweer nergens dat een touwhalster een martelwerktuig is, dat zijn jouw woorden. Ik zeg alleen dat het wel degelijk scherp KAN inwerken, net zoals een bit scherp KAN inwerken. Enne, ik sta absoluut open voor goed beeldmateriaal mbt paarden die bitloos goed kunnen lopen en dragen! Linkjes zijn ook prima.
. Alsof vele met bit gereden paarden zo geweldig lopen, nou, helaas dus niet, als ik om me heen kijk, dus dat zegt niets. Het gaat er om wie er op zit, wat je je paard aanleert en ik ervaar dat dat niet per se alleen maar met bit kan. Ken je toevallig het boek 'Verzameling aan de losse teugel'? Misschien is dat wat voor je?