verkeer en paard... hoe maak je dat veiliger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: verkeer en paard... hoe maak je dat veiliger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:51

Klopt maar of mensen die niet met paarden of beesten in het algemeen omgaan nou daadwerkelijk naar zn spotje kijken en het opslaan. Denk het niet....dat is met al die campanges zo..kijk naar de vuurwerkcampagne..slaat ook niet echt aan. Tot ze in de werkelijkheid geconfronteerd worden met iemand die het heeft meegemaakt of een vriendje wat onder hun ogen problemen heeft. Daar leren ze van eerder niet. Dus het zelfde zal zijn met paarden.

Kruger: gelukkig verschillen we allemaal vaak van mening...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:51

amyz schreef:
Zap, je hebt natuurlijk deels gelijk.. Het is onze hobby en daar hoeft niet de rest van de wereld maar voor te 'boeten'. :P Aan de andere kant is het niet zo zeer het opdringen van een hobby als wel simpelweg een stukje begrip en respect...

Maar het probleem is vaak dat andere weggebruikers geen snars begrijpen van paarden (en kan je ze het kwalijk nemen?) en dat kan je niet veranderen :n. Je kan ze moeilijk een theorieboek openleggen om paarden te begrijpen. Daarnaast wil elke ruiter vaak wat anders.....

Ik denk dat een groot sleutelwoord ook communicatie is, communicatie tussen ruiter en automobilist. Al valt het dan volgens mij ook niet mee voor veel ruiters om normaal te communiceren met automobilisten als ik de verhalen op bokt af en toe lees.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:52

Kostolany; denk dat het een dagje meedraaien een kostbare zaak wordt en bovendien leidt tot meer geklier dan begrip (jongetjes van net 18 zijn niet altijd even respectvol :P )

Kuggur; Er zijn andere manieren om commentaar te verwoorden dan maar simpelweg te roepen dat het absurd is.

Denk dat het inderdaad nog een hele klus is om een campagne te bedenken die aanslaat...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:54

zap schreef:
Maar het probleem is vaak dat andere weggebruikers geen snars begrijpen van paarden (en kan je ze het kwalijk nemen?) en dat kan je niet veranderen :n. Je kan ze moeilijk een theorieboek openleggen om paarden te begrijpen. .

Dat hoeven ze ook niet, iedere weggebruiker inclusief ruiter moet zijn voertuig onder controle hebben, dat mogen ze van je verwachten, niets meer en niets minder.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:54

Kostolany schreef:
Ik rijdt regelmatig met de auto door het bos. Ik weet inmiddels dat er reeen over kunnen steken of een konijntje en automatisch reageer je daarop. Nu rijdt ik goed vooruitkijkend of ik iets zie bewegen in de berm zodat ik het niet dood zal rijden en geen auto totalos heb.

Als het goed is leer je dit gewoon in je autorijlessen :). En daarbij reageren automobilisten vaak, zoals zij denken dat ze de minste schade kunnen verwachten! Dat dat anders is dan met de wensen van de ruiter..tja.... dat kan gebeuren.

Ik vind het verder ook een belachelijk idee om automobilisten tijdens hun rijlessen op een paard te zetten, echt belachelijk. Het is toch zeker jouw hobby ofniet? Zullen we ze dan ook maar op een scooter zetten (die kunnen ook levensgevaarlijk zijn), zullen we ze dan ook maar in een peloton laten meelopen en een keertje in een peloton laten fietsen en wat hebben we nog meer?? In een militaire colonne mee laten lopen...kom op zeg. Jij zit op het paard en dus moet jij ervoor zorgen dat je niet in gevaarlijke situaties komt, helemaal als andere er geen idee van hebben hoe ze moeten reageren!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:55

Kuggur schreef:
zap schreef:
Maar het probleem is vaak dat andere weggebruikers geen snars begrijpen van paarden (en kan je ze het kwalijk nemen?) en dat kan je niet veranderen :n. Je kan ze moeilijk een theorieboek openleggen om paarden te begrijpen. .

Dat hoeven ze ook niet, iedere weggebruiker inclusief ruiter moet zijn voertuig onder controle hebben, dat mogen ze van je verwachten, niets meer en niets minder.

Absoluut mee eens :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:57

Kruger: je hebt zeker nog nooit een jong paard in training gehad die moet zijn ervaring toch echt ergens op doen. Leert het niet alleen in de bak en op het erf alleen. Maar ook in de praktijk helaas. Als het anders zou kunne nzou ik het doen. Kijk naar d epolitiepaarden ondanks de training gaat het vaak toch ook nog mis. En train dan op straat met een ervaren paard erbij. Maar als je bij een paard alles kan voorkomen zouden er geen ongelukken zijn met paarden.

Zap: Ik bedank in het algemeen wel altijd een automobilist, fietser, voetganger enz enz. dus beloon ze als ze mee willen werken en denken als je met je paard op de weg zit. En geduld bewaren soms. Daar steek mijn duim omhoog of zeg bedankt of wat ook. Dan doen ze het de volgende keer ook sneller voor een andere ruiter. Dat werkt ook prima....als middel om mensen er bewust van te laten worden.

Maar dat doe ik zelfs nog in het bos. Het blijft rekening houden met elkaar in elke situatie. En soms zelfs iets meer begrip van ruiters ook omdat mensen niet allemaal paardenliefhebbers zijn helaas.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:58

amyz schreef:
Kuggur; Er zijn andere manieren om commentaar te verwoorden dan maar simpelweg te roepen dat het absurd is.

...

Automobilisten verplichten paard te rijden en verzorgen als verplicht onderdeel van het rijbewijs halen?! Ik dacht dat het niet echt nodig was argumenten aan te gaan dragen voor de absurditeit van dit (behoorlijk egocentrische) idee. Dit is precies de attitude van bepaalde ruiters waar ik het in mijn eerste post in dit topic over had....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:59

Zap: Klopt inderdaad wat je zegt onze hobby. Dus ahahah dan waarom de bewust wording? Dat lukt dan ook niet..want waarom zouden zij de moeite doen. Dan vraagt het dus een begrip van onze ruiters zelf dat je niet in het verkeer moet komen als je denkt dat je paard aan de kletter kan gaan. Dus alleen in het bos blijven en zelfs daar kan het mis gaan.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:00

Natuurlijk mag verwacht worden dat we de paarden onder controle hebben, maar een beetje begrip is wel praktisch. Dat mensen op zn minst weten dat een paard niet werkt zoals een fiets

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:00

Ach natuurlijk wil iedere ruiter weer wat anders als het op medeweggebruikers aankomt.. Maar als verkeersdeelnemers zich bewust zijn van de mogelijke consequenties van iets ogenschijnlijk onschuldigs als toeteren naar een paard, scheelt het toch alweer een hoop... Gaat niet om alle specifieke wensen van ruiters, maar om begrip in het algemeen...

Persoonlijk denk ik dat als automobilisten ed zouden weten dat een paard een onvoorspelbaar vluchtdier is, het al een heel stuk zou schelen...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:01

Kruger: inderdaad vrijheid van meningsuiting heet dat van 2 kanten gelukkig....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:03

Amyz: Helemaal waar. Het is een lastig begrip...en maak dat medeweggebruikers maar eens duidelijk. Zelfs al ben je een paarden mens kan het je nog overkomen dat je de mist in gaat met je auto met een paard in de buurt. Ongelukken zullen helaas altijd blijven bestaan met paarden. Zeker met het steeds drukker wordende verkeer en steeds minder groen voor uit ruiters om in te blijven in het verkeer.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:05

Kostolany schreef:
Zap: Klopt inderdaad wat je zegt onze hobby. Dus ahahah dan waarom de bewust wording? Dat lukt dan ook niet..want waarom zouden zij de moeite doen. Dan vraagt het dus een begrip van onze ruiters zelf dat je niet in het verkeer moet komen als je denkt dat je paard aan de kletter kan gaan. Dus alleen in het bos blijven en zelfs daar kan het mis gaan.

Of gewoon verstandiger rijden en niet verwachten (wat vaak eisen is) dat automobilisten rekening met je houden. Als je denkt dat je paard aan de kletter gaat, moet je inderdaad thuis blijven of ergens heen gaan waar geen verkeer komt!

Amyz, als je paard schrikt van toeteren hoor je imo niet in het verkeer thuis :n. Je weet dat een automobilist dat kán doen, als je er nu vanuit gaat dat er automobilisten zijn die naar je toeteren ben je er op berekend en is er niks aan de hand. Als je nu erop berekend ben dat je een paar tractoren tegen kan komen dan weet je dat je erop moet letten en moet je zorgen dat je deze 'gevaartes' op een punt tegenkomt waar het mogelijk is elkaar te passeren (en ja, natuurlijk gaat dat niet altijd, maar door goed vooruit kijken anticiperen kan je wel een hele hoop voorkomen!)....

Ik blijf erbij, als ruiter heb je een heel groot aandeel (zo niet al het aandeel) in wat er om je heen gebeurt en hoe je het wilt laten verlopen. Dit doe je niet door iets te verwachten van je weggebruikers, maar dit doe je door zelf te anticiperen en dingen te voorkomen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:07

Tsja, kom toch weer even terug op mn kleine kindertjes op de fiets; vrijwel iedereen weet dat zo'n kindje ineens van koers kan veranderen en dat enige voorzichtigheid geboden is... Dat ieder kindje anders kan reageren, kan geen mens rekening mee houden... Ik streef naar een in essentie gelijk begrip voor paarden in het verkeer... :)

En inderdaad, zelf er alles aan doen om het zo veilig mogelijk te houden... 100% is onmogelijk natuurlijk, maar das met t meeste zo :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:08

Kostolany schreef:
Kruger: je hebt zeker nog nooit een jong paard in training gehad die moet zijn ervaring toch echt ergens op doen. Leert het niet alleen in de bak en op het erf alleen. Maar ook in de praktijk helaas. Als het anders zou kunne nzou ik het doen. Kijk naar d epolitiepaarden ondanks de training gaat het vaak toch ook nog mis. En train dan op straat met een ervaren paard erbij. Maar als je bij een paard alles kan voorkomen zouden er geen ongelukken zijn met paarden.

.

Haha. oh ja, ik rijd paarden in. Heb deelgenomen aan (lange) trektochten, met tot 75 paarden grote groepen, ja ook kilometers over de openbare weg. . Dit alles is echter irrelevant voor de discussie.

Je schijnt me niet te (willen) begrijpen, nog één keer dan; Als een bestuurder zelf zegt dat zijn voertuig soms onbestuurbaar is, soms geen rem heeft, en deze toestand onvoorspelbaar is, dan heeft deze combinatie zich niet in het verkeer te begeven. Dat is de conclusie die de wetgever uit jouw standpunt zou kunnen trekken, zeker in het licht van het feit dat je slechts een recreant bent.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:10

Miss_Malfoy schreef:
Tja het heeft toch een discussie op gang gebracht.
Ik erger me vaak ook aan sommige mensen in het verkeer. Een bus die bijvoorbeeld heel langzaam achter me gaat rijden. Nu kan paardje wel wat hebben maar daar word ze toch zenuwachtig van. Haal gewoon met een normaal gangetje in.
Ik heb zelf het liefst dat mensen doen alsof ik op m'n fiets zit. Dan komen ze in normaal tempo voorbij en houden rekening met eventueel slingeren.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Als ik fiets gaan ze ook niet rustig achter me blijven rijden. Daar word ik zelf ook zenuwachtig van als ik paardrij. Als je gewoon rustig langs me rijd zonder extra gas en toeteren is er niks aan de hand.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:11

Oh wat dat betreft ben ik het volledig met je eens. Vind ook echt niet dat de wereld zich maar aan te passen heeft aan het paardenvolk, maar onwetendheid en miscommunicatie veroorzaken in iedere willekeurige situatie, paardgerelateerd of niet, problemen...

Miss_malfoy; dat bedoel ik inderdaad. Gewoon rustig langsrijden, is er niks aan de hand :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:12

Wat kan je er aandoen. Mensen zowel ruiters als automobilisten en bestuurders van van alles leren hoe met elkaar om te gaan en niet zo gehaast te zijn. Het is toch niet erg om 10 minuten te wachten bij een kruispunt. Heb ik wel eens met mijn knol maar dan toch even snel oversteken.

Sommige paarden eerst eens echt verkeersmak maken en niet als er een vrachwagen langs komt dat je alle hens aan dek moet zetten.

Het is meer een kwestie van leren hoe met elkaar om te gaan en wat minder gehaast te leven.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 04-02-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:14

Krugger: Ja snap je wel..wil er alleen niet verder op in gaan. Kan ik een ding op zeggen de autoos die hier afentoe de weg op gaan ondanks de keuringen hebben ook niet allemaal goede remmen en banden enz...daardoor gebeuren er ook heel veel auto- ongelukken. Inderdaad..het goed besef van een ruiter en automobilist is dan dat je met je paard...of (slechte) auto niet in het verkeer moet komen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:14

amyz schreef:
Oh wat dat betreft ben ik het volledig met je eens. Vind ook echt niet dat de wereld zich maar aan te passen heeft aan het paardenvolk, maar onwetendheid en miscommunicatie veroorzaken in iedere willekeurige situatie, paardgerelateerd of niet, problemen...

Miss_malfoy; dat bedoel ik inderdaad. Gewoon rustig langsrijden, is er niks aan de hand :)

Totdat het paard iets engs 'ziet' en een stapje opzij zet, dan moeten de automobilisten ineens wél wachten...... Om maar even de logica op een rijtje te zetten.

Paarden zijn vluchtdieren en kunnen onverwachts reageren (maar toch moeten automobilisten gewoon rustig langs rijden..... kan best een kromme redenatie zijn voor mensen die niet aan paarden kunnen zien of er wat aan de hand is ;) )

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:18

Zelf zoek ik het niet eerder op dan dat ik denk dat ik mijn paard voldoende onder controle heb en kan houden...en hoop dan toch ook nog op een beetje begrip van een medeweggebruiker dat hij je niet in gevaar brengt express.

En sorry al jaren geen recreatieruiter (van jockey, menner, tot spring, dressuur, SGW sport voor hobby en 1x gesponsort gereden) meer..nu op mijn gemak een fijn paard aan het trainen omdat ik vind dat de sport veel geld kost en je er echt klaar moet zijn voor je voor de schermen komt. Als ik die ambitie nog zou willen hebben omdat ik ook graag van mijn paard geniet en dat hoeft niet te getekenen dat Recreatie zeer slechte ruiters zijn want dat gevoel geef je ze dan.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:20

amyz schreef:
Naar aanleiding van het ongeluk in Utrecht met een 10-jarig meisje wiens pony op hol sloeg en de weg oprende, hier een topic over paarden in het verkeer... Hoe maak je dat nou veilig?

Persoonlijk ben ik voor meer aandacht er aan schenken bij het theorie-examen voor de auto/brommer, zodat weggebruikers zich bewuster zijn van de gevaren.. Heb zelf een autootje met een nogal zware uitlaat een brommer die meer herrie maakt dan dattie vooruit gaat, en neem altijd gas terug of trap mn koppeling in als ik een paard passeer. Hoef er echt niet stapvoets voor te rijden, maar produceer zo bijna geen herrie.. Niet-paardenmensen hebben vaak geen idee van de mogelijke gevolgen als ze tuuteren of even extra gas geven.. Denken daar niet bij na... Ik pleit voor een landelijke campagne! :P

Daarnaast zou er toch iets van een hek oid moeten kunnen komen zodat paarden niet zomaar het erf af kunnen rennen... Maar is ook weer lastig als er constant mensen aan komen waaien, zo'n hek wordt dan al snel uit gemakszucht niet gesloten...

k Besteed veel aandacht aan verkeer met de kinderlesjes. Met grote regelmaat rijden ze op straat , en loop ernaast ( paard/pony aangelijnd) ,zij leren in het verkeer op te letten wat automobilisten doen , en contact te maken , te groeten ,en met gebaren duidelijk te maken wat zij doen. ( oogcontact met de chauffeur op de rotonde die jouw voorrang geeft en incalculeren dat er geen voorrang gegeven wordt)
Daarnaast inschatten wat het paard kan , wat zijn de gevoeligheden/angsten van een paard , en hoe ga je daar als ruiter mee om.
Deze situaties zoek ik doelbewust op en merk dat ik ruitertjes op de pony s heb zitten die niet alleen vanzich zelf uitgaan en zich terdege bewust zijn van hun kwetsbaarheid in het verkeer , zonder hier bang voor te zijn/worden. Met een goede voorbereiding ben je een eind op de goede weg , en dan nog.......is er geen ongeluk uit te sluiten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 15:05

Wauw das een initiatief waar een hoop mensen een voorbeeld aan kunnen nemen! Super dat de kinderen dan goed leren omgaan met het verkeer, hebben ze niet alleen met paardrijden profijt van :)

En zap, als mijn paard iets eng vindt en er komt toevallig iets aan, ros ik m gewoon naar de kant van de weg zodat verkeer rustig kan passeren... Er zijn altijd manieren om dat te doen zonder meteen naast het enge ding te staan :) Helaas doen inderdaad niet alle ruiters dat... Maar goed, als ruiter/begeleider zijnde ben je er ook voor verantwoordelijk dat je niet 'zomaar' met je paard op pad gaat :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:07

amyz, dat doe ik ook hoor :j. Alhoewel, ik zorg ervoor dat ik niet bij dat enge punt ben als die auto mij passeert :)* Maar ik denk dat de merendeel zich al scheldend omdraait en roept dat het belachelijk is dat die bestuurder geen rekening met het paard heeft gehouden (te geloven aan de mentaliteit die ik hier lees op verschillende, al dan niet goed afgelopen buitenritjes :) )

En over dat laatste, I agree. Maar dan is het standaard: dat doet hij anders nooooooooit :P

[edit] Super en ik vind overigens dat het ook zo hoort te gaan :j. Zo doe je dat immers ook met kinderen op de fiets :).