Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
amyz schreef:Zap, je hebt natuurlijk deels gelijk.. Het is onze hobby en daar hoeft niet de rest van de wereld maar voor te 'boeten'.Aan de andere kant is het niet zo zeer het opdringen van een hobby als wel simpelweg een stukje begrip en respect...
zap schreef:Maar het probleem is vaak dat andere weggebruikers geen snars begrijpen van paarden (en kan je ze het kwalijk nemen?) en dat kan je niet veranderen. Je kan ze moeilijk een theorieboek openleggen om paarden te begrijpen. .
Kostolany schreef:Ik rijdt regelmatig met de auto door het bos. Ik weet inmiddels dat er reeen over kunnen steken of een konijntje en automatisch reageer je daarop. Nu rijdt ik goed vooruitkijkend of ik iets zie bewegen in de berm zodat ik het niet dood zal rijden en geen auto totalos heb.
Kuggur schreef:zap schreef:Maar het probleem is vaak dat andere weggebruikers geen snars begrijpen van paarden (en kan je ze het kwalijk nemen?) en dat kan je niet veranderen. Je kan ze moeilijk een theorieboek openleggen om paarden te begrijpen. .
Dat hoeven ze ook niet, iedere weggebruiker inclusief ruiter moet zijn voertuig onder controle hebben, dat mogen ze van je verwachten, niets meer en niets minder.
amyz schreef:Kuggur; Er zijn andere manieren om commentaar te verwoorden dan maar simpelweg te roepen dat het absurd is.
...
Kostolany schreef:Zap: Klopt inderdaad wat je zegt onze hobby. Dus ahahah dan waarom de bewust wording? Dat lukt dan ook niet..want waarom zouden zij de moeite doen. Dan vraagt het dus een begrip van onze ruiters zelf dat je niet in het verkeer moet komen als je denkt dat je paard aan de kletter kan gaan. Dus alleen in het bos blijven en zelfs daar kan het mis gaan.
Kostolany schreef:Kruger: je hebt zeker nog nooit een jong paard in training gehad die moet zijn ervaring toch echt ergens op doen. Leert het niet alleen in de bak en op het erf alleen. Maar ook in de praktijk helaas. Als het anders zou kunne nzou ik het doen. Kijk naar d epolitiepaarden ondanks de training gaat het vaak toch ook nog mis. En train dan op straat met een ervaren paard erbij. Maar als je bij een paard alles kan voorkomen zouden er geen ongelukken zijn met paarden.
.
Miss_Malfoy schreef:Tja het heeft toch een discussie op gang gebracht.
Ik erger me vaak ook aan sommige mensen in het verkeer. Een bus die bijvoorbeeld heel langzaam achter me gaat rijden. Nu kan paardje wel wat hebben maar daar word ze toch zenuwachtig van. Haal gewoon met een normaal gangetje in.
Ik heb zelf het liefst dat mensen doen alsof ik op m'n fiets zit. Dan komen ze in normaal tempo voorbij en houden rekening met eventueel slingeren.
amyz schreef:Oh wat dat betreft ben ik het volledig met je eens. Vind ook echt niet dat de wereld zich maar aan te passen heeft aan het paardenvolk, maar onwetendheid en miscommunicatie veroorzaken in iedere willekeurige situatie, paardgerelateerd of niet, problemen...
Miss_malfoy; dat bedoel ik inderdaad. Gewoon rustig langsrijden, is er niks aan de hand
amyz schreef:Naar aanleiding van het ongeluk in Utrecht met een 10-jarig meisje wiens pony op hol sloeg en de weg oprende, hier een topic over paarden in het verkeer... Hoe maak je dat nou veilig?
Persoonlijk ben ik voor meer aandacht er aan schenken bij het theorie-examen voor de auto/brommer, zodat weggebruikers zich bewuster zijn van de gevaren.. Heb zelf een autootje met een nogal zware uitlaat een brommer die meer herrie maakt dan dattie vooruit gaat, en neem altijd gas terug of trap mn koppeling in als ik een paard passeer. Hoef er echt niet stapvoets voor te rijden, maar produceer zo bijna geen herrie.. Niet-paardenmensen hebben vaak geen idee van de mogelijke gevolgen als ze tuuteren of even extra gas geven.. Denken daar niet bij na... Ik pleit voor een landelijke campagne!
Daarnaast zou er toch iets van een hek oid moeten kunnen komen zodat paarden niet zomaar het erf af kunnen rennen... Maar is ook weer lastig als er constant mensen aan komen waaien, zo'n hek wordt dan al snel uit gemakszucht niet gesloten...